Constructorul, ianuarie 1972 (Anul 24, nr. 1-4)

1972-01-08 / nr. 1

t PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Gazetă editată de Ministerul Construcțiilor Industriale și de Comitetul ■ «v': ‘ ■ . .i : ■ % .../ î %• ț". : uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Anul XXIV — Nr. 1 (1147) 4 pagini 25 bani Simbata 8 ianuarie 1972 totul 6, telefon 15.19.21—15.10.92 ' ' **' "**■" ■' '■ [UNK] 'k"’',15á^ *aB,hBi,8lWll.iWgpKg anBIWBI^BBB*IB^^ INIHIHII Hlill iH *.ii:a^sots» fața de realizările din anul trecut, in 1972 producția va spori ca la MINISTERUL CONSTRUCȚIILOR INDUSTRIALE la MINISTERUL INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII La ORGANIZAȚIILE JUDEȚENE DE CONSTRUCTS! AY DIN PRIMA SAPTAMINA, RITMURI DE BUN AUGUR 0 I Montarea halei 1 t . 0 g continuă nestingherit | 1 * ^ Prezenți la lucru din primele zile ale noului an, constructorii J; de pe șantierul Uzinei de uliiilaj terasier Buzău (al T.C.T.g. Ploiești) se află în plină activititate. Eforturile principale se depun pentru acoperirea halei. 0 Montarea grinzilor de 18 m și a chesoanelor „pi“, furnizate de la întreprinderile de prefabricate I, de la Deva și Buzău, a fost vincredințată formației conduse de î. Gheorghe Aldea, iar sudurile și a echipei lui Ion Necula. Se se întrevăd perspective ca în cursul acestei luni să înceapă a fî și închiderile laterale, cu pa ii gi npuri sandviș de azbociment. £; g J t Cele dinții livrări la export încă din primele zile ale anului, colectivul întreprinderii de materiale izolatoare — Berceni s-a încadrat în ritmul de producție necesar îndeplinirii sarcinilor planificate. O atenție deosebită este acordată calității produselor, pentru a se satisface deplin cerințele beneficiarilor din țară și de peste hotare. In acest scop, se lucrează la realizarea unei instalații suplimentare pentru sortarea nisipului, care va contribui mult la ameliorarea aspectului unor materiale izolatoare. In această săptămînă, pe lingă produsele expediate pe șantierele de construcții din țară, au plecat și primele vagoane cu împîslitură din fibre de sticlă bitumată și carton asfaltat, în cadrul unor furnituri destinate Republicii Federale a Germaniei ; se lucrează, de asemenea. la executarea unei comenzi de împîslitură din fibre de sticlă nebitumată pentru Danemarca, a cărei livrare va începe săptămînă viitoare. Apartamentele din „cota" trimestrului I Amul trecut, în orașele Bacău, Moinești, Buhuși, Tîrgu Ocna ș a.. Trustul de construcții Bacău a predat 1986 de apartamente, din care 85 peste prevederi. Cum actualul front de lucru cuprinde 727 de apartamente, activitatea Pe șantierele de locuințe a fost reluată intens din primele zile ale noului an, în prezent se desfășoară lucrările de finisaj la apartamentele ce vor fi predate în primul trimestru. (loan ARHARE, corespondent) „la 15 februarie vom chema comisia de recepție“ — Cum am început noul an ? Mult mai bine ca altădată, apreciază ing. Dan Costinescu, ingierul-șef al șantierului Bacău, din cadrul T.C.I. - municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. La toate loturile se lucrează din plin. Cum este și firesc, atenția principală continuă să rețină complexul de creștere în regim industrial a porcilor, pe care intenționăm să-l predăm cu 45 de zile înainte de termen. Perspective sunt : acum se execută închiderea ultimelor două hale, din cele 8 ce urmează să fie prezentate la recepție la 15 februarie. în ritm susținut se desfășoară activitatea și la loturile fabricii de mașini-unelte, celei de vane (etapa a II-a) și celei de șuruburi. ..... ACEST AN INDUSTRIA PREFABRICATELOR Volumul însemnat de investiții, care caracterizează actualul cincinal, a solicitat mult, în 1971, întreprinderile producătoare de prefabricate și le va solicita și mai mult in acest an. De aceea, discuția pe care am avut-o cu ing. Vasile Marcu, director în Centrala industrială de prefabricate din beton, a pornit de la învățămintele lui 1971 pentru producția anului ce a început acum cîteva zile. — Anul trecut — ne spune ing. V. Marcu — l-am încheiat cu rezultate bune, depășind planul fizic cu 0,5%, producția globală cu aproape 4,8% și productivitatea muncii cu cca. 2%, cu toate că sarcinile au fost majorate de mai multe ori in cursul anului. Desigur, aceasta constituie o bună bază de pornire în 1972. Dar, poate, cel mai important lucru 11 constituie experiența cîștigată in cadrul eforturilor depuse pentru a satisface in cit mai mare măsură cerințele constructorilor. Am avut de făcut față unor dificultăți deosebite, datorate faptului că multe din aceste solicitări le-am cunoscut în amănunt abia la sfîrșitul primului trimestru, iar unele chiar la jumătatea anului. Evident, prima noastră grijă a fost să onorăm cît mai grabnic cererile și, apoi, să găsim rezolvările cele mai corespunzătoare. Acum, situația este incomparabil mai bună. Cu sprijinul constructorilor, cunoaștem din timp necesarul de prefabricate pe tipuri de piese , nu numai pe sortimente. Această cunoaștere în detaliu a permis consiliului oamenilor muncii din centrala noastră industrială să defalce în mod corespunzător sarcinile pe întreprinderi, să elaboreze măsurile necesare realizării lor. Astfel, s-a ajuns ca întreprinderile să dispună, încă înainte de începerea anului, de programa de fabricație pe tipuri de piese pentru toate cele 12 luni. Programele prevăd și măsurile menite să asigure mijloacele necesare îndeplinirii lor — și sînt dublate de planuri de reparații ale utilajelor, în care sînt precizate cu multă exactitate perioadele respective. Precum se vede, aceste programe de fabricație, care urmăresc folosirea deplină a capacităților existente, creează un climat deosebit de favorabil pentru organizarea științifică a producției, pentru îmbunătățirea calității produselor etc. — După cum am aflat, sarcinile pe acest an sunt mult mai mari decât cele din 1971 : la producția globală și marfă creșterile sunt de cca. 20%, la planul fizic —■ de aproape 25%, iar la productivitatea muncii — cu cca. 10%. Cum veți realiza aceste sporuri 7 — Dispunem de unități de curînd Traian MUSTACESCU I Pe marea platformă petrochimică piteșteană Pînă la sfîrșitul acestui cincinal, pe marea platformă industrială din zona de sud municipiului Pitești urmează să fie puse în funcțiune 28 de capacități noi, care vor spori producția rafinăriei și a uzinei petrochimice. Dintre acestea, 12 se află încă de pe acum în diferite stadii de execuție. Constructorii de la T.C.I.Pitești, lucrătorii de la T.M.U.C.B. și T.I.I.C.B. au început noul an hotărîți să consolideze și dezvolte succesele de pînă acum, spre a putea preda la termen sau înainte de termen noile capacități. La instalațiile de cracare catalitică, distilare atmosferică, distilare sub vid, bitum ș.a., care au termen în 1972 în cursul acestei săptămîni s-a lucrat în ritm susținut la montarea utilajelor și a conductelor tehnologice, a rezervoarelor sferice. La noul complex de piroliză, unde s-a terminat montarea rezervoarelor de presiune atmosferică, in prezent continuă lucrul la estacadele metalice, la fundațiile cuptoarelor etc. Montorii au concentrat forțe importante la execuția parcului de rezervoare al instalației de acrilonitril.Ion RIZOIU, corespondent) „Intrăm in noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc... Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotăritor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal. îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere in realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia in postul, in locul de muncă pe care ni la încredințat partidul, societatea NICOLAE CEAUȘESCU (din Cuvintarea rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou) 1972 - AN HOTARITOR IN REALIZAREA INVESTIȚIILOR DIN ACTUALUL CINCINAL j» Participînd cu întreaga lor energie creatoare la eforturile pentru înfăptuirea programului de investiții din actualul cincinal, oamenii muncii din unitățile Ministerului Construcțiilor Industriale, mobilizați de organele și organizațiile de partid, au desfășurat în 1971 o muncă rodnică, încununată prin realizarea planului anual al ministerului, la producția de construcții-montaj, cu 1 zile mai devreme, prin punerea în funcțiune a peste 300 de capacități și obiective în industrie, agricultură ș.a. Aceste succese completează rezultatele bune obținute în întreaga economie națională — care confirmă pe deplin realismul prevederilor planului cincinal, adeveresc încă o dată justețea liniei politice a partidului nostru în edificarea noii orînduiri sociale. Anul care s-a încheiat a demonstrat din nou faptul că, bucurindu-se permanent de îndrumarea și sprijinul conducerii de partid, ramura de construcții-montaj aduce o contribuție importantă la sporirea avuției naționale, la dezvoltarea forțelor de producție, la ridicarea nivelului de trai al poporului. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, „oricine vizitează orașele și satele românești este frapat de ritmul intens al construcțiilor industriale, agricole și social-culturale. Nu este oraș sau comună unde să nu se ridice noi unități de producție, construcții de locuințe și alte obiective economico-sociale. Se poate spune că întreaga țară este un vast șantier, că an de an se schimbă înfățișarea orașelor și satelor patriei noastre socialiste. Fiecare om al muncii sau, mai bine zis, fiecare cetățean al României este participant activ la această măreață epopee și, totodată beneficiarul direct a tot ce se înfăptuiește pe pămîntul României“. Măsurile stabilite de partid pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice, pentru educarea conștiinței socialiste înaintate i-au înarmat pe oamenii muncii din construcții cu înțelegerea și mai clară a răspunderilor ce le revin în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Ei abordează sarcinile din 1972 cu încredere deplină în propriile lor forțe, cu convingerea că pot identifica și pune în valoare noi rezerve de perfecționare a producției, cu hotărîrea de a da întreaga măsură a capacității lor profesionale, a spiritului lor de abnegație, pentru ing. MATEI GHIGIU ministrul construcțiilor industriale a exprima prin vrednice fapte de muncă atașamentul lor fierbinte față de politica partidului. ★ In fiecare din unitățile ministerului nostru, pregătirea producției din 1972 a început cu mai multe luni în urmă și a cuprins un front larg de preocupări — de la colaborarea cu proiectanții în alegerea soluțiilor constructive pînă la precizarea tehnologiilor cu maximă eficiență, de la asigurarea fronturilor de lucru pentru iarnă pînă la măsurile de completare și permanentizare a efectivelor de muncitori etc. Cu acest prilej, colectivele au inventariat elementele de experiență pozitivă ce trebuie consolidate și dezvoltate. Totodată, adunările generale ale salariaților, recentele adunări sindicale de dări de seamă și alegeri, ca și alte modalități de consultare largă a maselor de constructori, de manifestare a participării lor la conducerea producției, au stimulat aprecierea critică a activității, dezvăluirea cu curaj a lipsurilor care facă mai există, inițiativa în determinarea căilor pentru înlăturarea acestora. S-a trecut la îndeplinirea sarcinilor ce revin Ministerului Construcțiilor Industriale — in calitate de principal constructor și de organ unic de directivare și îndrumare unitară în construcții — din Programul de măsuri pentru îmbunătățirea execuției lucrărilor de construcții-montaj, creșterea gradului de mecanizare, utilizarea forței de muncă, întărirea ordinei pe șantierele de construcții, aprobat de Secretariatul C.C. al P.C.R. în octombrie 1971. Ritmicitatea producției, element esențial pentru îndeplinirea planului de construcții-montaj Prin planul de stat pe anul 1972, ministerului nostru îi este încredințată executarea unui volum de construcții-montaj mai mare cu 110% față de cel planificat pe 1971 și cu 14,8% față de cel efectiv realizat. (Continuare în pag a 3-a) Uzina chimică de la Valea Călugărească se dezvoltă pentru sporirea producției de îngrășăminte, în fotografie , aspect parțial al lucrărilor de investiții executate aici de Trustul de construcții industriale-Ploiești și suban Reprizele sale de specialitate. SPRE ATINGEREA CAPACITĂȚII PROIECTATE Noul an a început bine pentru cimentiștii de la Combinatul de materiale de construcții din Aleșd. Intrarea în funcțiune a fabricii de var a marcat încheierea primei etape de dezvoltare. A doua etapă, cu termen la sfîrșitul acestui an, va aduce încă trei linii de ciment și una de var. Revelionul s-au petrecut la cuptoarele de clincher maistrul Vasile Soporan, cucătorii Simion Lascău și Crăciun Simuț, lăcătușul Gavril Pop și alte cadre de nădejde, care au adus o contribuție de seamă la realizarea primelor mii de tone de ciment din 1972, marcînd pașii rapizi pe care colectivul din Aleșd îi face pentru atingerea capacității proiectate. — Dispunem în prezent — ne spunea ing. Vasile Buciumeanu, directorul combinatului — de o capacitate anuală de producție de un milion de tone de ciment, pe care ne străduim s-o valorificăm cit mai bine, pentru a furniza cit mai mult ciment șantierelor cincinalului. Concomitent, atenția noastră este concentrată asupra noilor obiective ce vor intra în funcțiune în acest an și care vor dubla capacitatea de producție a combinatului. Linia a patra de ciment, a și intrat în rodaj — cu o lună mai devreme — și va începe producția la sfîrșitul lui ianuarie. La celelalte ajutări, deocamdată, mentorii și pregătim cadre pentru punerea în funcțiune. Mihai NICOARA Cucătorul Iosif Demian, dirijînd procesul de ardere de la pupitrul de comandă al cuptoarelor de clincher Plenara Consiliului Central al U.G.S.R. a dezbătut și adoptat măsuri privind SARCINILE SINDICATELOR PENTRU ÎNDEPLINIREA ȘI DEPĂȘIREA PLANULUI Uriașa energie creatoare desfășurată de întregul popor pentru înfăptuirea programului de dezvoltare economico-socială României, trasat de Congresul a al X-lea al P.C.R., măsurile luate de conducerea de partid și de stat pentru perfecționarea activității economice, sociale și culturale, munca desfășurată de organizațiile de partid, de organele de conducere colectivă, de sindicate și celelalte organizații obștești au făcut ca în primul an al actualului cincinal, oamenii muncii să obțină noi și importante succese în toate domeniile de activitate. Plenara Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, care a avut loc în zilele de 6—7 ianuarie a c., a apreciat că în anul care s-a încheiat, sindicatele, acționînd pe baza hotărîrilor plenarei C.C. al P.C.R. din 10—11 februarie 1971 și ale Congresului U.G.S.R., au participat mai activ la soluționarea problemelor economice, sociale și culturale care au stat în fața organelor de conducere colectivă din întreprinderi, centrale și ministere. Comitetele sindicatelor au adus o contribuție sporită la îndeplinirea angajamentelor luate în cadrul întrecerii între organizațiile județene de partid, la organizarea adunărilor generale ale oamenilor muncii, au întreprins acțiuni pe linia întăririi disciplinei în muncă, perfecționării pregătirii profesionale, realizării de economii și creșterii eficienței economice. Dezbaterile din plenară au relevat, totodată, faptul că in activitatea unor sindicate — printre care și din ramura noastră — au persistat deficiențe în (Continuare in pag. a 4-a)