Constructorul, ianuarie 1972 (Anul 24, nr. 1-4)

1972-01-15 / nr. 2

\ O (Urmare din pag. 1) ti vitatii, participarea mai activă la stabilirea mărfurilor pentru bunul mers al producției, acțiuni mai bine organizate, mai bine urmărite pe parcursul desfășurării lor, in vederea mobilizării întregii mase de salariată la îndeplinirea cu maximum de eficiență a sarcinilor care revin fiecărui colectiv. UNA DIN SARCINILE de seamă ale sindicatelor din ramură este« ca în centrul activității lor organizatorice, politice și cultural-ecrucative să se situeze mobilizarea tuturor oamenilor muncii din construcții, din unitățile industriei materialelor de construcții, proiectare și cercetare pentru îndeplinirea ritmică a planului pe acest an la toți indicatorii și la toate sortimentele. Intrucît în activitatea de construcții-montaj, planul pe anul 197a este caracterizat prin cel mai mare spor de producție din actualul cincinal, comitetele sindicatelor, dri strînsă conlucrare cu organele de conducere colectivă, trebuie să asigure luarea unor măsuri eficiente pentru ca încă din această primă lună a anului și în continuare, decadat, planul să fie realizat fără salturi, fără restanțe, prin acțiuni în unități, îndeosebi la nivelul grupelor sindicale, să atragă masele largi de oameni ai muncii la stabilirea și înfăptuirea măsurilor tehnico-organizatorice în vederea valorificării tuturor rezervelor de care dispune fiecare trust, întreprindere, șantier. Va trebui să asigurăm o asemenea concentrare a eforturilor colectivelor, încît in primul trimestru să se asigure realizarea unui volum de construcții-montaj care să reprezinte, în medie, 21,5% din valoarea producției planificată pe întregul an în construcțiile industriale și predarea în devans a unor capacități din semestrul II în semestrul I. Și în activitatea industrială a ramurii, comitetele sindicatelor sunt datoare să acționeze cu hotărîre, în organele de conducere colectivă ale unităților și centralelor industriale, pentru elaborarea și aplicarea măsurilor care să asigure realizarea producției fizice de materiale de construcții la toate sortimentele, precum și pentru respectarea cu strictețe a contractelor economice de livrare a produselor destinate nevoilor interne și exportului. Este necesar ca în toate unitățile ramurii — prin participarea la activitatea comitetelor oamenilor muncii, prin munca politică și cultural-educativă în rîndul salariaților — organele sindicale să militeze pentru o puternică opinie împotriva tendințelor de automulțumire cu realizări globale, în timp ce la nivelul unor șantiere, loturi, secții, ateliere, sectoare sunt rămâneri în urmă în execuția lucrărilor, în îndeplinirea producției fizice corespunzător cantităților și sortimentelor stabilite, în elaborarea unor proiecte etc. PLANUL DE STAT pe anul 1972 pune în fața colectivelor de muncă din ramura noastră sarcini deosebite privind nivelul productivității muncii. Pe ansamblul M. C. Ind. se prevede o creștere la acest indicator de peste 16% față de realizările anului trecut; la M.I.M.C., creșterea stabilită este de aproape 7%, în majoritatea unităților există, pentru aceasta, considerabile rezerve nevalorificate. Se impune, deci, să se asigure o mai activă participare a sindicatelor, alături de organele de conducere colectivă, la stabilirea unor măsuri și organizarea de acțiuni cu masele de salariați, în acele domenii în care rezidă însemnate posibilități de sporire imediată a productivității muncii. De importanță majoră este creșterea contribuției sindicatelor la acțiunea inițiată de partid privind organizarea științifică a producției și a muncii care s-a dovedit extrem de valoroasă, concretizîndu-se în multe unități în sporuri de producție, în obținerea de economii și benefcii peste plan, în scurtarea duratei de execuție a lucrărilor. Realizările de pînă acum în ramura noastră nu sînt însă pe măsura posibilităților, în industria materialelor de construcții, de pildă, numărul serviciilor sau compartimentelor distincte de organizare a producției s-a redus la jumătate față de anul 1969, cînd numărul unităților era mai mic : unele studii elaborate nu sunt aplicate, altele sunt valorificate cu întîrziere. în activitatea de construcții-montaj, preocupările sunt axate, unilateral, mai mult pe problemele normării muncii și ale organizării funcționării compartimentelor tehnico-administrative de la nivelul trusturilor. Se impune deci ca în toate unitățile, comitetele sindicatelor, împreună cu comitetele oamenilor muncii să analizeze temeinic modul cum se desfășoară acțiunea de organizare științifică a producției și a muncii, în vederea asigurării măsurilor corespunzătoare pentru ca ea să fie îmbunătățită, să-i sporească eficiența. Problema să fie tratată cu toată grija nu numai la nivelul centralelor industriale, trusturilor, întreprinderilor, ci și pe șantiere. la secții, ateliere — pînă jos, la locurile de muncă , comitetele sindicatelor să inițieze acțiuni de masă pentru mobilizarea muncitorilor și cadrelor de specialitate în vederea soluționării multiplelor aspecte care se ridică la fiecare unitate, la fiecare punct de lucru. Comitetul Uniunii și-a propus ca începînd cu primul trimestru al acestui an, să conlucreze cu conducerile ministerelor, centralelor industriale și trusturilor pentru organizarea unor șantiere și unități care să devină model de organizare științifică a producției și a muncii. In mod similar, așa cum a stabilit recenta Plenară a Consiliului Central al U.G.S.R., trebuie ca și comitetele sindicatelor. Împreună cu comitetele oamenilor muncii să ajute un număr de brigăzi, echipe, loturi, șantiere, secții pentru a deveni model de organizare științifică a producției și a muncii, iar apoi să asigure generalizarea experienței lor pozitive. ALTA DIRECȚIE în care trebuie concentrată atenția sindicatelor și orientate preocupările colectivelor de muncă o reprezintă folosirea mai eficientă a mașinilor, utilajelor și instalațiilor. Activitatea anului trecut ne arată că, în acest domeniu, persistă încă neajunsuri, în construcții, la o serie de grupe principale de utilaje și la mijloace de transport auto nu s-au realizat, la nivelul cerințelor, gradul de ocupare și productivitatea, s-au produs numeroase stagnări provocate de defecțiuni mecanice, de deplasări ale utilajelor, precum și din vina șantierelor ca urmare a nepregătirii fronturilor de lucru ; insuficienta preocupare pentru folosirea utilajelor și dispozitivelor de mică mecanizare face ca pentru anumite operații și lucrări, pe multe șantiere să se utilizeze efective exagerate de muncitori, diminuînd astfel productivitatea muncii, în industria materialelor de construcții sunt unități noi unde nu au fost puse în funcțiune toate elementele de automatizare și mecanizare cu care au fost dotate, sau cele care s-au defectat nu au mai fost reparate, iar fondul de timp al mașinilor-unelte aflate în dotarea atelierelor specializate și a atelierelor mecanice ale unităților nu sunt folosite la capacitatea stabilită prin planul de stat. Sindicatele din ramura noastră trebuie să-și aducă întreaga contribuție la realizarea programului de măsuri stabilit de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., privind intensificarea acțiunii de generalizare a schimbului II, de introducere și extindere a schimbului III, precum și pentru utilizarea mai bună a capacităților de producție în industria materialelor de construcții. Pe șantierele de construcții, organele sindicale, împreună cu conducerile unităților, trebuie să asigure măsuri hotărîte pentru organizarea lucrului în două schimburi la majoritatea utilajelor grele, pentru extinderea execuției lucrărilor cu mijloace mecanizate în acord, pe baza „volumelor fizice“, încă în cursul acestui trimestru, comitetele sindicatelor să organizeze o largă consultare a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor asupra cauzelor care au condus în anul 1971 la nerealizarea indicilor planificați la unele mașini și utilaje, și pe baza propunerilor făcute, să ajute efectiv comitetele oamenilor muncii în stabilirea și înfăptuirea măsurilor corespunzătoare ; totodată, să desfășoare o mai intensă muncă politică și cultural-educativă cu mecanicii, șoferii și toate cadrele din sectoarele de exploatare, întreținere și reparații, în vederea creșterii răspunderii și a conștiinței acestora pentru folosirea la maximum a mijloacelor mecanizate, reducerea întreruperilor, scurtarea duratei reparațiilor și efectuarea acestora de bună calitate. Este necesar ca, paralel cu aceste preocupări, sindicatele din ramura noastră să participe mai intens — antrenînd comisiile inginerilor și tehnicienilor, sfâtuindu-se cu maiștrii, muncitorii fruntași, inovatorii și raționalizatorii — la intensificarea activității de autoutilare, pentru care în toate întreprinderile și șantierele noastre sunt posibilități și rezerve mari. UtILIZAREA DEPLINA, productivă a timpului de lucru și a forței de muncă, precum și întărirea disciplinei în producție — rezerve importante de creștere a productivității muncii — trebuie să devină preocupări permanente, de cea mai mare însemnătate a sindicatelor din unitățile ramurii noastre. Anul trecut, datorită defecțiunilor de organizare care au determinat întreruperi și stagnări în producție, datorită prelungirii pauzelor de masă, începerii mai tîrziu a lucrului și terminării lui mai devreme în unele zile, precum și din cauza învoirilor, concediilor fără plată și absențelor nemotivate, în ramura noastră s-a pierdut un volum important din fondul de timp de lucru. Intr-o serie de cazuri, pentru acoperirea deficiențelor în organizarea producției și a muncii sau îa aprovizionarea tehnico-materială s-a recurs la efectuarea de ore suplimentare, iar în construcții — la regim prelungit de lucru. De aceea, pentru ramura construcțiimontaj, în spiritul indicațiilor conducerii superioare de partid și în lumina măsurilor stabilite de Plenara Consiliului Central al U.G.S.R. din 6—7 ianuarie a.p., Comitetul Uniunii și conducerea M.C. Ind. au hotărît să nu mai aprobe regim de lucru prelungit decît în cazuri excepționale și bine fundamentate. Programul prelungit se va acorda cînd este absolut necesar pentru respectarea termenelor de punere în funcțiune și numai atunci cînd șantierul respectiv și-a realizat productivitatea muncii și s-a încadrat în fondul de salarii. Aprobările nu vor fi date global, ci pe obiective și vor cuprinde, din personalul ș.a., numai acei salariați care asigură supravegherea tehnică la punctul de lucru. întărirea disciplinei și a ordinei în producție necesită măsuri practice din partea sindicatelor noastre. Activitatea cultural-educativă și politică trebuie să se bazeze pe acțiuni concrete, să se desfășoare cu prioritate la nivelul grupelor sindicale — prin consultări, dezbateri, discuții operative asupra neajunsurilor și abaterilor de la disciplină, care frînează bunul mers al producției; să se acționeze mai mult în rîndul maiștrilor, care prin autoritatea lor, prin activitatea pe care o desfășoară pentru organizarea producției, să contribuie substanțial la eliminarea abaterilor, la crearea condițiilor pentru realizarea integrală și la termen a sarcinilor de producția. In sprijinul realizării normelor de către toți muncitorii, comitetele sindicatelor trebuie să extindă inițiativa de întrajutorare tovărășească în muncă pentru ridicarea muncitorilor rămași în urmă la nivelul realizărilor fruntașilor, preluarea conducerii unor echipe și brigăzi rămase în urmă, ajutorarea de către muncitorii cu experiență a celor mai tineri etc. Acordul global s-a dovedit o formă superioară, eficientă de organizare și de plată a muncii. Comitetele sindicatelor vor trebui să sprijine conducerile administrative în asigurarea condițiilor pentru extinderea acordului global în proporție de cel puțin 60% din numărul lucrătorilor , să ceară să se asigure front, de lucru, o corectă aprovizionare cu materiale, prefabricate, utilaje de mică mecanizare, scule și dispozitive pentru toate categoriile de muncitori. Compartimentele ce nu-și fac datoria în această privință să fie analizate, la propunerea președintelui sindicatului, în organele de conducere colectivă. Se impune ca problema introducerii și extinderii acordului global să nu fie lăsată numai în seama normatorilor și a maiștrilor, ci să devină o preocupare atentă a conducerilor trusturilor, întreprinderilor și șantierelor ; să se pună un accent deosebit pe contractarea lucrărilor cu brigăzi complexe, pe aplicarea acordului global pe obiecte întregi, loturi, șantiere etc. Prin colective comune organizate cu M.C. Ind. și C.S.E.A.L., Comitetul Uniunii va continua să acorde sprijinul necesar acelor șantiere unde ritmul de extindere a acordului global este necorespunzător. UN APORT MAI SUBSTANȚIAL trebuie să-i aducă sindicatele din ramura noastră la reducerea cheltuielilor de producție și lichidarea pierderilor. Eforturile depuse în cursul anului trecut de către colectivele de muncă pentru sporirea eficienței economice, rentabilizarea unor produse, au pus în valoare noi posibilități de reducere a cheltuielilor materiale, a consumurilor specifice — ceea ce s-a soldat, în multe unități, cu beneficii peste cele planificate. Cu toate acestea, au dăinuit și multe deficiențe care au generat cheltuieli neeconomicoase ; unele fabrici din industria materialelor de construcții au înregistrat depășiri la consumul de combustibil și energie electrică, iar din cauza procentului ridicat de rebuturi au irosit cantități mari de materii prime ; pe o serie de șantiere se manifestă o insuficientă grijă pentru gospodărirea materialelor, fapt ce determină însemnate pierderi. Ținînd seama de sarcinile deosebite din 1972 privind nivelul cheltuielilor de producție, se impune ca sindicatele să desfășoare o amplă activitate de antrenare a colectivelor de muncă în vederea valorificării de noi resurse pentru reducerea cheltuielilor materiale, îndeosebi la materii prime, materiale, combustibil și energie. Accentul va trebui pus pe normarea științifică și respectarea strictă a consumurilor specifice la metal, material lemnos, ciment, pe extinderea utilizării înlocuitorilor de materiale scumpe sau deficitare. Pe șantierele de construcții, comitetele sindicatelor, împreună cu organele de conducere colectivă au datoria să organizeze acțiuni gospodărești pentru depozitarea păstrarea corespunzătoare a materirialelor, pentru evitarea pierderilor și a degradărilor cu prilejul operațiunilor de manipulare, transport și la punerea în operă. Totodată, sindicatele să desfășoare mai temeinic munca de educare a oamenilor pentru întărirea răspunderii și a grijii față de bunurile care li s-au încredințat; să-i tragă la răspundere cu toată severitatea pe cei din a căror neglijență sau nepăsare se produc pierderi materiale și financiare ; să ia atitudine hotărîtă împotriva celor care sustrag din avutul obștesc. Trebuie astfel acționat, încît în toate unitățile din ramura noastră problema economiilor să devină o preocupare de masă. In acest scop este necesar să desfășurăm cu mai multă intensitate, pe toate șantierele și la toate punctele de lucru, acțiunile inițiate pe baza planului comun elaborat de Comitetul Uniunii și Colegiul Ministerului Construcțiilor Industriale. De asemenea, în toate unitățile din ramură să se organizeze de către sindicate acțiuni proprii, cu masele de salariați, în vederea orientării eforturilor în acest important domeniu al activității economice. Măsurile care se iau trebuie însoțite de organizarea unei evidențe clare, precise a consumului efectiv, care va constitui un instrument eficace la dispoziția conducătorilor procesului de producție, a comitetelor sindicatelor, pentru cunoașterea și înlăturarea la timp a deficiențelor, precum și pentru acordarea de premii conform H.C.M. nr. 151/ 1970. Pe baza măsurilor stabilite de recenta plenară a Consiliului Central al U.G.S.R., Comitetul Uniunii organizează, începînd din această lună, o întrecere între comitetele sindicatelor, avînd ca obiectiv realizarea de rit mai mari economii la metal, material lemnos, ciment, combustibil și energie electrică. După încheierea anului, pe baza rezultatelor obținute, se vor acorda diplome de onoare și alte stimulente morale și materiale colectivelor de oameni ai muncii fruntașe în lupta pentru obținerea de economii. Apreciem că toate comitetele sindicatelor vor fi mobilizate în această direcție și, împreună cu colectivele de oameni ai muncii din unitățile respective, vor depune întregul efort pentru a se situa pe primul loc în această importantă întrecere ! έNFĂPTUIREA în ritm corespunzător și in condiții de eficiență economică sporită a planului de investiții din acest an impune ca o necesitate obiectivă sporirea contribuției activității de cercetare și de proiectare in construcții și industria materialelor de construcții. Sindicatele din unitățile de cercetare trebuie ca, prin acțiuni proprii, să mobilizeze colectivele de muncă la realizarea planului de cercetare și valorificarea deplină a rezultatelor cercetării, la îndeplinirea programelor de colaborare științifică și tehnologică cu unitățile productive, la dezvoltarea creației originale în vederea diminuării importurilor. De asemenea, subliniem necesitatea ca sindicatele din unitățile de proiectare să întreprindă acțiuni la nivelul grupelor sindicale, atelierelor și sectoarelor în vederea mobilizării eforturilor fiecărui proiectant pentru predarea cât mai grabnică la constructor a proiectelor de execuție ale obiectivelor noi din planul pe acest an, pentru elaborarea la timp a documentațiilor investițiilor din 1973, pentru adoptarea unor soluții temeinic studiate, eficiente, care să permită creșterea gradului de industrializare a construcțiilor, folosirea în mai mare măsură a prefabricatelor, a materialelor și produselor noi, să limiteze la strictul necesar consumul de metal, lemn, ciment etc. Este cunoscut faptul că aportul integral al unei investiții la dezvoltarea economiei naționale se înregistrează din momentul atingerii parametrilor tehnico-economici proiectați, moment care trebuie să fie cel mai apropiat de acela al punerii în funcțiune. în această privință se constată unele deficiențe,concretizate în durata lungă de realizare a indicatorilor proiectați la unele obiective din ramura noastră (secția de țigle ceramice de la C.M.C.-Tg. Jiu, L.C.C.Iași și Sătuc-Buzău, Fabrica de geamuri-Buzău, fabricile de cărămizi de la Sibiu și Urziceni). Comitetelor sindicatelor din aceste unități le revine sarcina de a determina administrative conducerile tehnicesă înlăture defecțiunile în organizarea producției și a muncii, să îmbunătățească lucrările de întreținere și reparare a utilajelor, prin întărirea echipelor de intervenție cu cadre de calificare corespunzătoare și în număr suficient, cu ajutorul comisiilor inginerilor și tehnicienilor, sindicatele să examineze pe teren deficiențele semnalate la fiecare capacitate și să propună cele mai eficiente măsuri pentru desfășurarea normală a procesului de producție. DUPĂ CUM REZULTA din legea planului de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1972, calitatea produselor reprezintă un criteriu esențial de apreciere a rezultatelor. In lumina sarcinilor izvorîte din hotărîrile Congresului U.G.S.R., sindicatele din ramura noastră și-au sporit preocuparea pentru mobilizarea oamenilor muncii la realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor, în condițiile îmbunătățirii continue a calității producției. Acțiunile organizate de sindicate, precum și măsurile luate de conducerile tehnico-administrative s-au concretizat în punerea în funcțiune cu calificative corespunzătoare la recepție a majorității obiectivelor, precum și în depășirea sarcinilor de calitatea sa la unele materiale de construcții , cărămizi, țigle, elemente prefabricate din beton etc. Cu toate acestea, încă se mai înregistrează reclamații și sesizări de la diverși beneficiari, un volum însemnat de rebuturi, declasări și remanieri la anumite sortimente din producția unor fabrici de materiale de construcții ; pe unele șantiere de construcții au fost efectuate lucrări de betoane, montaje de prefabricate, zidării, finisaje și instalații de calitate necorespunzătoare. Comitetele sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții trebuie, de aceea, să aducă o contribuție mai mare la mobilizarea salariaților pentru realizarea unei producții calitativ superioare. Așa cum se prevede în planul de măsuri adoptat de recenta plenară a Consiliului Central al U.G.S.R., pînă la sfîrșitul acestei luni comitetele sindicatelor au sarcina să sprijine comitetele oamenilor muncii pentru definitiva un program de acțiuni a care se vor desfășura în cursul anului, în vederea intîmpinării cu realizări deosebite a „lunii calității produselor“. Un asemenea program de acțiuni va fi întocmit și la nivelul ministerului, cu sprijinul Comitetului Uniunii. Se vor continua — pe baza planului comun al Comitetului Uniunii și Centralei industriale a ceramicei pentru construcții și a marmurei — acțiunile la fabricile producătoare de materiale de zidărie, pentru îmbunătățirea calității produselor, în secții, șantiere, pe locuri de muncă, acolo unde se manifestă defecțiuni pe linia calității, să se organizeze acțiuni cu masele de salariați, consultări, discuții, pentru stabilirea celor mai eficiente măsuri în vederea eliminării și prevenirii neajunsurilor. Să se creeze o opinie largă împotriva neglijențelor și superficialității muncă. Trebuie ca în toate unitănțile să se treacă la extinderea controlului interfazic pe întreg parcursul realizării lucrărilor de construcții-montaj și a materialelor de construcții; să fie sprijinite comitetele oamenilor muncii pentru încadrarea compartimentelor c.t.c. cu personal corespunzător și ridicarea calificării acestuia prin organizarea de cursuri de perfecționare, pentru completarea dotării laboratoarelor cu necesarul de aparate de măsură și control în vederea realizării determinărilor impuse de normativele în vigoare, pentru îmbunătățirea periodică a tehnologiilor de execuție și de fabricație, în concordanță cu nivelul de calificare a salariaților și de dotare a unităților. In adunările generale ale oamenilor muncii și în adunările grupelor sindicale să fie puse în dezbatere sarcinile care revin colectivelor din unități și angajamentele privind obținerea unei calități superioare a materialelor de construcții, lucrărilor de construcțiimontaj, a proiectelor. Pe parcursul anului să fie inițiate largi consultări ale lucrătorilor din serviciile de concepție, de pregătire a fabricației, execuție, control, a tuturor factorilor care concură la realizarea și îmbunătățirea calității produselor și lucrărilor de construcții. Cunoscînd sarcinile deosebite ce revin în acest an în domeniul exportului, este necesar ca în toate unitățile care produc pentru piața externă, comitetele sindicatelor, alături de comitetele oamenilor muncii, să desfășoare o activitate susținută cu masele de salariați pentru realizarea la termen și în cele mai bune condiții a tuturor obligațiilor contractuale; să pună in dezbaterea adunărilor grupelor sindicale, a colectivelor de muncă, modul cum se realizează sarcinile cantitative și calitative la produsele destinate exportului, la ce preț de cost sunt fabricate, care este cursul de revenire ce se realizează, in scopul mobilizării și participării oamenilor muncii , la stabilirea și aplicarea măsurilor ce se impun. (>ANTITATEA ȘI CALITATEA lucrărilor de construcții-montaj, a produselor industriei materialelor de construcții și a proiectelor este determinată și de gradul de pregătire profesională a forței de muncă. Acționînd în spiritul rezoluției Congresului U.G.S.R., organele sindicale sunt chemate să participe direct la pregătirea și perfecționarea profesională a salariaților, la organizarea cursurilor de calificare, a policalificării și reciclării cunoștințelor salariaților, să urmărească aplicarea prevederilor legii privind perfecționarea pregătirii profesionale a salariaților din unitățile economice, la asigurarea condițiilor optime de desfășurare a tuturor formelor de pregătire profesională. Problema pregătirii profesionale a forței de muncă este și în atenția Comitetului Uniunii, a M.C. Ind. și a C.S.E.A.L. Se vor revizui și completa nomenclatoarele meseriilor, corespunzător modificărilor din structura activității de construcții, astfel ca ele să cuprindă meserii de un profil larg, adecvate gradului de complexitate și dificultate impus de extinderea progresului tehnic pe șantiere, pentru realizarea unei legături mai strînse Intre meseriile înrudite. Pînă la sfîrșitul acestui trimestru se vor întocmi indicatoarele tarifare calificate pe baza noului nomenclator al meseriilor din construcții. în cursul acestui an, în atenția sindicatelor din ramură trebuie să stea dezvoltarea in și mai mare măsură a activității de invenții și inovații. Sindicatele să folosească mai din plin dreptul de control obștesc asupra modului in care se aplică legislația privind invențiile și inovațiile, să contribuie la rezolvarea cu operativitate a propunerilor, la generalizarea unor inovații valoroase, la mobilizarea cadrelor de specialitate pentru acordarea de ajutor tehnic inovatorilor, la orientarea acestora spre realizarea prevederilor planurilor tematice care se stabilesc în fiecare întreprindere și la nivelul ministerelor, spre perfecționarea mașinilor, utilajelor, instalațiilor, produselor, proceselor tehnologice, să popularizeze realizările obținute. O atenție deosebită să se acorde îmbunătățirii activității cercurilor inovatorilor, constituirii de noi cercuri, acolo unde sunt condiții. IN ANSAMBLUL MASURILOR luate de partidul și statul nostru pentru dezvoltarea economiei naționale și creșterea bunăstării poporului, o atenție deosebită se acordă problemelor care privesc condițiile de muncă și de viață ale salariaților. Și în ramura noastră, în raport cu creșterea considerabilă a sarcinilor de producție, atît ca volum cît și ca ritm și complexitate, s-au alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea și modernizarea unităților, pentru înzestrarea tehnică și perfecționarea proceselor de producție , a crescut gradul de mecanizare a muncilor grele, au fost introduse și se continuă dotarea cu mașini, utilaje, instalații moderne care asigură — o dată cu creșterea productivității — condiții tot mai bune de muncă. Concomitent, s-au cheltuit sume substanțiale pentru introducerea în procesul de producție a numeroase dispozitive, aparate și materiale de protecție, pentru îmbunătățirea electrosecurității, iluminatului și ventilației, asigurarea echipamentului de protecție ș.a. Numai în primele trei trimestre ale anului 1971 s-au cheltuit în acest scop peste 36 milioane de lei la M.C. Ind. și peste 31 milioane de lei la M.I.M.C. Multe sindicate au desfășurat o muncă mai susținută, participînd, alături de organele de conducere colectivă ale unităților, la stabilirea și realizarea măsurilor menite să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de muncă, reducerea accidentelor și îmbolnăvirilor profesionale; au organizat controale obștești asupra aplicării și respectării legislației de protecția muncii; se îngrijesc ca în adunările lunare ale grupelor sindicale să se discute, alături de problemele de producție, și cele referitoare la protecția muncii. Utile s-au dovedit și metodele folosite de unele comitete ale sindicatelor, de a organiza ședințe operative pe șantiere, secții etc., în cadrul cărora pun ln discuția salariaților pe cei care nu respectă normele de tehnica securității muncii sau nu asigură măsuri pentru prevenirea accidentelor. Cu toate acestea, rezultatele obținute nu sunt pe măsura posibilităților create, a eforturilor materiale și financiare făcute. Se constată încă, în unele unități, o slabă preocupare a cadrelor de conducere pentru activitatea de protecția muncii, superficialitate în luarea măsurilor pregătitoare pentru desfășurarea activității în condiții de lucru nepericuloase — atitudine generală și de controlul insuficient din partea forurilor superioare, precum și de neîndeplinirea atribuțiilor ce revin comitetelor sindicatelor respective, se tolerează acte de indisciplină, îndeosebi abateri de la normele de protecția muncii, ceea ce creează un climat favorabil producerii accidentelor de muncă, mai ales în rîndul muncitorilor care lucrează în grupuri restrînse și cu rază mare de răspîndire. Dăinuie, într-o serie de cazuri, o insuficientă atenție pentru instruirea temeinică a muncitorilor. Nerealizarea în mod corespunzător de către institutele de cercetare a unor dispozitive și instalații de protecția muncii, în special în problemele privind ventilația, reducerea zgomotului, a temperaturilor înalte la locul de muncă etc., precum și neajunsurile ce mai apar la proiectarea obiectivelor industriale, contribuie, de asemenea, la faptul că nu pretutindeni sunt asigurate condițiile pentru prevenirea accidentelor și îmbolnăvirilor profesionale. Controalele efectuate de membrii Biroului executiv și activul Uniunii au scos în evidentă defecțiuni in ce privește condițiile de cazare și hrană ale muncitorilor, în organizarea transportului în comun pentru salariații care locuiesc în mediul rural. Acționînd în spiritul documentelor Congresului U.G.S.R., al Hotărîrii Plenarei Consiliului Central al U.G.S.R. din luna mai 1971, precum și al prevederilor statutelor proprii, urmărind realizarea sarcinilor cuprinse în programul de măsuri elaborat de Consiliul de Miniștri și Comitetul Executiv al Consiliului Central al U.G.S.R. cu privire la îmbunătățirea activității de protecția muncii și acordarea asistenței medicale salariaților, se impune ca în continuare, comitetele sindicatelor să fie mai active în îndeplinirea sarcinilor ce le revin pe linia protecției muncii. Ele au îndatorirea să participe activ la stabilirea și aplicarea de măsuri în vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă, igienico-sanitare și sociale ale salariaților, îndeosebi ale femeilor și tineretului, să examineze periodic, împreună cu conducerile unităților, modul cum se cheltuiesc fondurile destinate protecției muncii, cum se realizează prevederile din contractele colective de muncă ; să intensifice organizarea controalelor obștești de protecția muncii, antrenînd în această acțiune atît cadrele tehnice de specialitate cît și inspectorii obștești de protecția muncii din grupele sindicale, iar concluziile rezultate să facă obiectul unor dezbateri în comitetul oamenilor muncii, care să stabilească măsuri pentru înlăturarea deficiențelor. Totodată, fie datoria lor să actioneze mai hotărît pentru întărirea răspunderii celor care organizează și conduc procesul de producție, în vederea îmbunătățirii continue a condițiilor de muncă , să pună in discuția colectivelor acele cadre tehnico-administrative care se fac vinovate de nerespectarea obligațiilor ce le revin prin lege, precum și pe salariații care se abat de la disciplina protecției muncii, creînd o puternică opinie de masă împotriva acestora, în vederea popularizării metodelor ce trebuie folosite pentru asigurarea lucrului în condiții lipsite de pericol de accidentare, comitetele sindicatelor să folosească și mai eficient toate mijloacele gandă (gazete de perete, de propabrigăzi artistice de agitație, concursuri) cinecluburile să realizeze filme pe teme de protecția mnicii. Pentru îmbunătățirea condițiilor de cazare și de alimentație pe șantiere, comitetele sindicatelor din ramura noastră să acționeze împreună cu comitetele și consiliile oamenilor muncii, în următoarele direcții principale însușite la nivelul Ministerului Construcțiilor Industriale , prevederea în graficele de eșalonare a execuției lucrărilor și utilizarea în cît mai mare măsură a construcțiilor definitive ale obiectivului respectiv (cămine, grupuri sociale, ateliere, depozite), inclusiv a locuințelor folosite pentru cazare, și realizarea acestora în prima etapă a execuției , includerea în proiectele de organizare a șantierelor a construcțiilor definitive pentru cazare, cantine și realizarea acestora în devans. Pentru a veni în sprijinul sindicatelor, Comitetul Uniunii, împreună cu ministerele va impulsiona revizuirea și completarea proiectelor tip de organizare de șantier pentru cazare, alimentație, cluburi etc., în variante fixe, demontabile sau mobile. De asemenea, Comitetul Uniunii va conlucra cu ministerele, centralele industriale, trusturile și întreprinderile pentru stabilirea necesarului de puncte de alimentație fixe și mobile (în afara cantinelor) care trebuie înființate pe șantiere și organizarea acestora. Se va urmări aplicarea măsurilor stabilite de conducerea partidului, privind asigurarea de locuințe definitive și domiciliu stabil într-un oraș din țară, acelor salariați care locuiesc în construcții provizorii pe șantier și care au o vechime neîntreruptă de minimum 10 ani în munca de șantier. Comitetele sindicatelor sunt datoare să urmărească mai exigent felul cum sunt aprovizionate cum funcționează cantinele, asigurarea grupurilor sociale cu mobilierul și cazarmamentul necesar, condițiile igienico-sanitare etc. N PERIOADA 20 ianuarie — 29 februarie a.e. vor avea loc, în toate unitățile ramurii noastre, adunările generale ale oamenilor muncii sau ale reprezentanților acestora. Comitetele sindicatelor și comisiile organizațiilor sindicale din unitățile componente ale centralelor și trusturilor cu statut de centrală au, împreună cu organele colective de conducere, răspunderea de a organiza temeinic și a asigura o bună desfășurare a acestor adunări, astfel ca ele să ducă la creșterea spiritului de răspundere al oamenilor muncii, la întărirea disciplinei și responsabilității lor sociale, la stimularea inițiativei creatoare a maselor în buna gospodărire a avutului obștesc în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție și la întărirea controlului muncitoresc asupra activității comitetelor și consiliilor oamenilor muncii. Intrucît în adunările generale vor fi aprobate și contractele colective de muncă pe anul 1972, comitetele sindicatelor și conducerile unităților trebuie să urgenteze definitivarea proiectelor de contract și afișarea lor la locurile de muncă ; aceste proiecte să conțină angajamente concrete ale colectivului de oameni ai muncii și ale conducerii unității. DUPĂ CUM ESTE CUNOSCUT, plenara Consiliului Central al U.G.S.R. din 6—7 ianuarie a.c. a adoptat o Hotărîre privind îmbunătățirea participării sindicatelor la organizarea și desfășurarea întrecerii și acordarea stimulentelor morale și materiale fruntașilor și colectivelor fruntașe. Acest important document, publicat în presă, trebuie studiat cu toată atenția de către întregul motiv al sindicatelor noastre și popularizat larg în rîndul oamenilor muncii. Comitetul Uniunii, împreună cu ministerele au stabilit obiectivele specifice ramurii și subramurilor în întrecerea pe 1972 , pe baza acestor obiective, a prevederilor din planul propriu și în concordanță cu criteriile pentru stabilirea organizațiilor județene de partid și a întreprinderilor fruntașe în întrecere, comitetele oamenilor muncii împreună cu comitetele sindicatelor, sub îndrumarea organelor de partid, vor elabora proiectul angajamentului pe întregul an pe unitate și defalcat pe secții, șantiere, ateliere de proiectare, care va fi dezbătut la nivelul acestora și supus spre aprobare adunării generale a oamenilor muncii. Noile prevederi în legătură cu organizarea și desfășurarea întrecerii, faptul că începînd din acest an se vor acorda Ordine ale Republicii Socialiste România unui număr important de întreprinderi fruntașe, gratificație sporită fruntașilor în întrecere, precum și alte stimulente morale și materiale constituie pentru toți membrii de sindicat din ramura noastră un puternic stimulent al eforturilor lor creatoare în lupta pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat. Aplicînd aceste prevederi în toate unitățile ramurii noastre, sindicatele au datoria să desfășoare o astfel de activitate, încît înfăptuirea acestei hotărîri să ducă la îmbunătățirea conținutului întrecerii. ■. Ne exprimăm convingerea că, muncind in lumina hotărârilor Congresului sindicatelor, aplicînd în viață măsurile stabilite de recenta Plenară a Consiliului Central al U.G.S.R., sindicatele din ramura noastră vor contribui și mai activ la îndeplinirea și depășirea planului de stat pe anul 1972, la buna gospodărire a avutului obștesc, la dezvoltarea orinduirii noastre socialiste. .ttUlIlIIIIIlIflIIIIIIIIIiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiiMUJȘSSEIieSKIIIIlIlIHIIIIlIlllllIUlIllfff. I ftitri I nlriii|le pilă | la siaftatAr la ratata! ev «a ■** m I nanilor niiici saflaitl m «w mm alt iutărei oaitări I 5 ing. Mircea GEORGESCU 1 m * 5 președintele Comitetului Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții ■ z 3