Constructorul, februarie 1972 (Anul 24, nr. 5-8)

1972-02-05 / nr. 5

/ I Anul XXIV — 5 (1151) 4 pagini 25 bani Simbătă 5 februarie 1972 I «^SVridin TMI P ^.................... Iorul 6 ,elefon 15.19.21—15.10.92 . CHEMAREA LA ÎNTRECERE adresată de colectivul de constructori ai Ministerului Construcțiilor Industriale de pe platforma industrială Tîrgoviște, către toate colectivele de oameni ai muncii din unitățile de construcții-montaj din întreaga țară, pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan pe anul 1972 Participînd cu întreaga energie creatoare în eforturile întregului nostru popor pentru înfăptuirea vastului program de dezvoltare economică și socială a României socialiste, constructorii de pe șantierele Ministerului Construcțiilor Industriale din județul Dîmbovița desfășoară o muncă intensă, rodnică, plină de responsabilitate, fiind hotărîți să îndeplinească în mod exemplar sarcinile de plan de mare însemnătate ce le revin. Importantele obiective industriale — Uzina de oțeluri aliate, Uzina de table subțiri, Uzina de strunguri, Uzina „Romlux" și altele, pentru realizarea cărora statul nostru face mari eforturi financiare și materiale, vor asigura economiei naționale, într-un termen cît mai scurt, o gamă largă de produse necesare dezvoltării în ritm înalt a întregii economii naționale. Realizarea acestui vast program de investiții în județul Dîmbovița este rezultatul înfăptuirii consecvente a politicii partidului nostru, de dezvoltare armonioasă a tuturor județelor și localităților țării, o dovadă grăitoare a materializării Directivelor Congresului al X-lea al P.C.R. Am încheiat, recent, primul an al actualului cincinal și am trecut la înfăptuirea sarcinilor celui de-al doilea an, sub semnul unei puternice emulații creată de Programul de măsuri privind ridicarea conștiinței socialiste și comuniste a tuturor oamenilor muncii, adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971. Acest program însuflețitor a trezit noi energii, a determinat întregul colectiv de constructori, beneficiari și proiectanți de pe platforma industrială Tîrgoviște să declare anul 1972 — an hotărîtor în realizarea investițiilor din actualul cincinal, în atingerea unor stadii fizice care să asigure realizarea la termen a tuturor obiectivelor, o perioadă de radicală perfecționare a activității sub toate aspectele : organizare, calitate, ritmicitate, eficiență economică, îndrumați ce organizația de partid, cei peste 6000 de constructori din cadrul Ministerului Construcțiilor Industriale care edifică un nou centru siderurgic în fosta cetate de scaun a Țării Românești — Tîrgoviște, analizând cu responsabilitate sarcinile ce le revin, forțele materiale și umane de care dispun, întruniți în adunarea generală, într-o puternică atmosferă creatoare, adresează tuturor constructorilor din țară o chemare la întrecere, la intensificarea eforturilor pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan, luîndu-și următoarele angajamente : • Punerea in funcțiune a tuturor capacităților de producție prevăzute în planul de stat pe anul 1972 și darea în exploatare înainte de termen a următoarelor obiective: la Uzina de strunguri — secția de sculărie cu 60 de zile, secțiile de fabricație și montaj cu 15 zile, secția de forjare cu 60 de zile ; alimentarea cu apă potabilă a platformei industriale Tîrgoviște — cu 30 de zile. Obiectivele ce se vor realiza în devans reprezintă 65% din valoarea totală a fondurilor fixe planificate a fi puse în funcțiune în anul 1972. Realizarea și predarea în devans a principalelor suprafețe și fronturi de montaj ale Uzinei de oțeluri aliate-Tîrgoviște, la cuptorul nr. 1 cu 30 de zile, la cuptorul nr. 2 cu 45 de zile, la utilajul tehnologic al liniei de laminare de la laminorul de profile mijlocii și ușoare cu 30 de zile, la secția cuptoare adinei de la laminorul de grosișor și de semifabricate cu 30 de zile, la oțelăria electrică nr. 1 cu 30 de zile, la forja de blocuri și bare cu 30 de zile. • Sporirea productivității muncii, față de nivelul planificat de 98 500 lei, la 99 500 lei pe cap de salariat, realizîndu-se pe această bază o producție suplimentară în valoare de 6 milioane de lei. • Depășirea cu 40 milioane de lei a volumului producției de construcții-montaj planificat pe anul 1972. • Reducerea cheltuielilor la 1000 de lei producție de construcții-montaj cu 5 lei față de sarcina planificată. • Reducerea consumurilor specifice și introducerea fișelor-limită la materialele deficitare, astfel ca pe anul 1972 să se realizeze o economie de: 400 tone de oțel beton, laminate și table, 500 tone de ciment, 1000 tone de combustibil, 1500 kg de electrozi de sudură. în acest scop se vor lua măsuri pentru o mai bună gospodărire și folosire a materialelor de construcții se vor executa in ateliere centralizate armăturile din oțel-beton în proporție de 80%, iar carcasele și confecțiile metalice în proporție de 100%. • Asigurarea unei mai bune utilizări a timpului de lucru, mărind cu 2% față de anul 1971 indicele de folosire a timpului maxim disponibil, în așa fel ca în anul 1972, acesta să ajungă la cel puțin 96,5%. • Organizarea unui șantier model la sectorul laminoare de la Uzina de oțeluri aliate, pe următoarele criterii: pregătirea producției, programarea, lansarea în execuție și urmărirea realizărilor pe bază de metode moderne de calcul ; tehnologii și metode de lucru avansate, cu grad superior de mecanizare a lucrărilor; relizarea de economii la materiale și cheltuieli de producție față de nivelele prevăzute ; executarea lucrărilor de construcții-montaj în acord global în proporție de 100%.. • Utilizarea mașinilor și a utilajelor de construcții din parcul activ, în proporție de 90%, la plan fizic și în acord global. Extinderea lucrului în două schimburi la cel puțin 70% din numărul de excavatoare, buldozere, cilindri compresori și la centralele de preparare a betoanelor. • Executarea mecanizată în proporție de 95% a lucrărilor de excavații și umpluturi și de 98% a lucrărilor de betoane și mortare. ** generalizarea, pina la sfîrșitul anului 1972, a pregătirii, programării, lansării și urmăririi producției pe bază de metode moderne de calcul. • Pregătirea, din rîndul salariaților necalificați, a 500 de muncitori în meseriile de zidar, dulgher, fierar-betonist, lăcătuș-montor, specializarea și autorizarea a 50 de muncitori pentru realizarea sudurilor de înaltă tehnicitate. • Ridicarea nivelului calitativ al lucrărilor de construcții-montaj, prin: executarea de betoane aparente, eliminarea tencuielilor necondiționate din tehnologii, introducerea cofrajelor industriale la 80% din volumul betoanelor turnate ș.a., astfel ca lucrările să fie recepționate cu calificativele „foarte bine“ și excepțional“. • Asigurarea celor mai bune condiții social-culturale pentru salariații șantierelor, prinn darea în folosință în anul 1972 a 500 de apartamente, trei cămine cu 900 de locuri și unui grup social pentru cazarea a 4000 de lucrători ; punerea în funcțiune, în trimestru I 1972, a unei cantine cu o capacitate de 4500 mese pe zi, cu grup de preparare centralizată a hranei pentru încă 3000 de mese, ceea ce va îmbunătăți calitatea și condițiile de servire a mesei la cantinele șantierelor. • Pentru organizarea folosirii corespunzătoare a timpului liber al salariaților se vor pune in funcțiune două cluburi, trei terenuri sportive, o stație de radioficare ; aceste obiective vor fi realizate prin muncă patriotică și cu materiale economisite. • Șantierul național al tineretului de pe această platformă va aduce o însemnată contribuție la îndeplinirea obiectivelor din angajament și va realiza, pină la sfîrșitul anului 1972, structurile de rezistență la sălile de mașini de la laminorul de profile mijlocii și ușoare, precum și la stațiile de transformare de pe platforma industrială. Sub conducerea organizației de partid, vom acționa ferm pentru îndeplinirea exemplară a mărețelor sarcini și a angajamentelor luate ; în acest fel, constructorii de pe platforma industrială Tîrgoviște vor aduce o prețioasă contribuție la îndeplinirea și depășirea planului de stat pe anul 1972, la dezvoltarea iac noi trepte a scumpei noastre patrii, Republica Socialistă România. Suntem convinși că toate colectivele de oameni ai muncii din unitățile de construcții-montaj din țară vor răspunde cu entuziasm acestei Chemări la întrecere și vor depune toate eforturile pentru traducerea în viață a mărețului program, elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România. COMITETUL DE PARTID Secretar: Gheorghe Mihai COMITETUL SINDICATULUI Președinte: Visarion Nedelcu COMITETUL OAMENILOR MUNCII Director: arh. Iulian Tudose COMITETUL U.T.C. Secretar: Virgil Aldea Citiți in pag. a 3-a relatări de la adunarea generală a reprezentanților oamenilor muncii de la Grupul de șantiere — Târgoviște al T.C.I. — București, în cadrul căreia a fost lansată această chemare). La centrala termică a noii Uzine mecanice de utilaj chimic din București, instalatorii Aurel Tucan și ucenicul Pavel Chinez, de la T.I.I.C.B., revizuiesc ultimele ventile și clapete la pompele de circulație a instalației de încălzire, _ l\/l / PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA î BILANȚUL UNUI AN DE MUNCA ENTUZIASTA IN SLUJBA INFLORIRII PATRIEI SOCIALISTE A fost dat publicității Comunicatul Consiliului Economic, Comitetului de Stat al Planificării și Direcției Centrale de Statistică, cu privire la îndeplinirea planului de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România în anul 1971. Cuprinzător și semnificativ tablou al înfăptuirilor din primul an al cincinalului 1971—1975, comunicatul sintetizează — în cifre și date caracteristice pentru dinamismul economiei și societății noastre socialiste — rezultatele muncii entuziaste, pline de abnegație pe care întregul nostru popor, condus de partid, o desfășoară pentru îndeplinirea neabătută a programului stabilit de Congresul al X-lea al P.C.R. 1971 a marcat, față de anul precedent, cote înalte la toți indicatorii care oglindesc dezvoltarea diferitelor ramuri ale economiei, științei și culturii, creșterea bunăstării celor ce muncesc. Față de nivelul din anul 1970, au crescut cu 10,6 la sută produsul social și cu 12,5 la sută venitul național; producția industrială globală a înregistrat un nou sport de 11,5 la sută, fiind de 1,6 ori mai mare decit cea realizată în întreaga perioadă, a primului cincinal (1951— 1955) : în agricultură, producția globală s-a situat cu 18,2 la sută peste cea din anul precedent. Prin creșterea substanțială a veniturilor sale bănești, a volumului vînzărilor de mărfuri cu amănuntul în comerțul socialist, a cheltuielilor statului pentru acțiuni social-culturale, populația și-a ridicat pe noi trepte nivelul de trai. In întreg acest progres multilateral se regăsește și efectul major al uneia din trăsăturile de bază ale politicii economice a partidului nostru, ale uneia din opțiunile fundamentale ale actualului plan cinciinal — repartizarea pentru acumulare a unei părți însemnate din venitul național. Anul trecut s-a realizat un volum de investiții din fondurile centralizate ale statului de Continuare în pag. a llI-a) in anul 1971 au fost date in exploatare Conferința pe din întreprinderi și Pe baza hotăririi Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri, în zilele de 17—19 februarie a.c. va avea loc, la București, conferința pe țară a cadrelor de conducere din întreprinderi și centrale industriale și de construcții. La conferință vor participa directori generali și directori, secretari ai organizațiilor de partid, președinți de sindicate, secretari de U.T.C., muncitori fruntași, maiștri, ingineri-șefi, ingineri și economiști cu experiență din întreprinderi și centrale industriale, șantiere, întreprinderi, trusturi de construcții și institute de proiectare. Vor participa, de asemenea, primii secretari și secretarii cu problemele economice ai comitetelor județene Barajul executat pe rîul Teleajen, de către Trustul de construcții industriale Ploiești, pentru alimentarea cu apă a Uzinelor chimice de la Valea Călugărească, de partid, secretari ai comitetelor municipale și orășenești și alți activiști de stat, precum și miniștri și cadre de conducere din ministere și organe centrale de sinteză, oameni de știință, cercetători și cadre didactice din institute de cercetare științifică și învățămînt. Conferința va dezbate următoarele probleme : • Aplicarea de către organizațiile de partid și conducerile unităților economice a măsurilor stabilite de Conferința Națională și Congresul al X-lea al partidului cu privire la perfecționarea organizării, planificării și conducerii activității în domeniul industriei și construcțiilor; lărgirea atribuțiilor și competențelor unităților economice; creșterea rolului factorilor economico-financiari și ridicarea calitativă a întregii activități economice; îmbunătățirea continuă a relațiilor între întreprinderi—centrale —ministere. • Realizările obținute și sarcinile, ce revin organizațiilor de partid, de masă și conducerilor tehnico-administrative din unitățile economice pentru folosirea deplină a capacităților de producție, îmbunătățirea aprovizionării tehnico-materiale și a desfacerii produselor, respectarea disciplinei contractuale, întărirea disciplinei în exploatarea și întreținerea mașinilor și utilajelor, reducerea cheltuielilor de producție, sporirea productivității muncii și a rentabilității, înnoirea produselor și ridicarea calității acestora, asigurarea și perfecționarea pregătirii cadrelor. • Activitatea desfășurată pentru înfăptuirea programului de investiții și de punere in funcțiune a capacităților și obiectivelor de investiții, aplicarea măsurilor de perfecționare a activității de organizare, planificare și realizare a investițiilor, elaborarea măsurilor pentru modernizarea activității de construcții-montaj, ridicarea eficienței economice a investițiilor. • Activitatea de comerț exterior, măsurile necesare pentru intensificarea schimburilor comerciale, extinderea cooperării tehnico-economice și științifice, îmbunătățirea structurii exportului și a formelor de comerț exterior, creșterea rentabilității exportului și reducerea importului. Lucrările conferinței se vor desfășura atît în plen, cît și pe comisii. Consiliile și comitetele oamenilor muncii din întreprinderi și centrale industriale si de construcții, colectivele de muncă din unitățile economice își vor desemna reprezentanții la consfătuire și vor stabili problemele pe care le vor aduce in dezbaterea conferinței. mm La 17 —19 februarie în București, țară a cadrelor de conducere centrale industriale și de construcții CUNOAȘTEREA SI RESPECTAREA LEGII - EXPRESIE A CONȘTIINȚEI SOCIALISTE in statul nostru socialist, masele largi populare, conduse de partid, participă în mod nemijlocit la stabilirea și înfăptuirea celor mai importante măsuri pentru continua dezvoltare economică și socială a țării. Legile statului nostru sunt expresia voinței și intereselor poporului ; de aceea, respectarea legii de către fiecare cetățean constituie o manifestare a conștiinței socialiste, a adeziunii la orinduirea politică a țării. Respectarea neabătută a legilor țării condiționează dezvoltarea democrației socialiste. Creșterea participării conștiente, a oamenilor muncii la edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate este de neconceput fără întărirea continuă a legalității, fără un înalt simț de răspundere din partea fiecărui cetățean față de interesele generale ale națiunii, fără ridicarea neîncetată a nivelului de educație a maselor, a conștiinței lor politice, a eticii și echității socialiste. Nimănui, indiferent de poziția sa socială, nu-i este permis să se abată de la legile țării. Acest principiu profund democratic demonstrează justețea măsurilor de combatere și sancționare a tuturor celor care încalcă legalitatea socialistă, care se abat de la normele juridice ale statului socialist. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971: „Este necesar să asigurăm o bună cunoaștere a legilor, să organizăm un control permanent Cu privire la realizarea lor. Orice încălcare a legilor, orice știrbire a disciplinei și ordinei dăunează desfășurării cu succes a întregii activități, intereselor întregului popor și de aceea trebuie combătute cu toată hotărîrea, neadmițindu-se manifestarea lor sub nici o formă“. In acest sens, Consiliul de Stat a emis, recent, un decret privind unele măsuri de îmbunătățire a activității de aplicare și de popularizare a legislației. In acest important document sunt prevăzute măsuri concrete, de natură să întărească simțul de răspundere al conducerilor tuturor organelor și organizațiilor socialiste pentru respectarea cu strictețe a normelor legale, să intensifice activitatea de educare a cetățenilor în spiritul întăririi ordinei de drept socialiste. Se prevede, prin decret, că ministerele și celelalte organe centrale, consiliile populare și comitetele lor executive, toate unitățile socialiste sunt obligate să asigure, fiecare în domeniul, ramura sau raza lor de activitate și potrivit competențelor ce le revin, luarea măsurilor corespunzătoare pentru pregătirea temeinică a personalului în atribuțiile căruia intră aplicarea legilor și celorlalte acte normative. Astfel, organele și organizațiile socialiste vor înscrie, în planurile de perfecționare a cadrelor, teme privind cunoașterea legislației și vor asigura, totodată, verificarea periodică a modului în care au fost însușite prevederile legale. In menținerea sau promovarea în funcție a personalului, organele de conducere ale unităților socialiste vor avea în vedere, pe lînga celelalte criterii prevăzute de lege, și rezultatele verificarii acestor cunoștințe. __ De asemenea, instituțiile de învățămîînt de toate gradele vor lua măsuri pentru îmbunătățirea procesului de educare a tineretului în spiritul respectării neabătute a prevederilor legale. Organizațiilor de masă li se recomandă să sprijine acțiunile de popularizare a legislației și să organizeze — potrivit statutelor lor — acțiuni proprii, destinate cunoașterii și respectării prevederilor legale de către toți membrii lor. Pentru a asigura însușirea temeinică a prevederilor legale de către salariații care au sarcini de aplicare a acestora, precum și pentru cunoașterea actelor normative de interes general de către toți salariații din trusturi, centrale, întreprinderi și alte unități subordonate Ministerului Construcțiilor Industriale, considerăm necesar ca în consiliile și comitetele oamenilor muncii să se analizeze și să se stabilească forma de organizare cea mai potrivită, ținînd seama de structura și specificul activității unității, pentru realizarea următoarelor obiective : — studierea de către salariați a actelor normative legate de activitatea lor profesională, imediat după publicare sau după comunicare; — verificarea — de către șefii de serviciu, pentru salariații în subordine și, respectiv, de către direct Ecaterina DOBRESCU consilier juridic principal în Ministerul Construcțiilor Industriale (Continuare in pag. a lll-a) Măria sa macaragiul îmi doresc din totdeauna, dar pînă acum n-am fost niciodată onorat cu funcția de șef de șantier. Cred că m-aș descurca. Și încă bine, zic eu. Nu că mi-am descoperit cine știe ce virtuți tehnice, dar tot umblînd pe ici pe colo, observînd și discutînd cu unii cu alții, am ajuns să fiu... tobă de experiență. Și poate, unora le va fi de folos... Chestia principală e să te ai bine cu macaragii : ăștia-s puterea șantierului. Cînd se anunță sosirea unui asemenea ilustru personal, lași totul baltă și te prezinți la gară. Te interesezi cum a călătorit și-l duci la apartamentul dinainte pregătit, dichisit. (La nevoie, îl cedezi pe al tău, bineînțeles dacă ai...). Nu-i lăsa o clipă să se plictisească și, mai cu seamă, să-ți facă el aluzii la cît și-a propus să cîștige. Moralul face mult! îi spui deschis: „să nu-ți faci griji, oricum portofelul dumitale va fi mereu doldora, ți-o promit eu". Să zicem că-i un om ambițios, și după o lună de zile se apucă de treabă. E nevoie de mult tact: începe să întîrzie cite 2—3 ore de la program? — lasă-l în pace, nu-l întărită. Se plimbă pe șantier, citește gazeta, stă de snoave, ei și? Unii se supără, îl critică, îl reclamă. Greșit, că tot degeaba. La Trustul de mecanizare — București, asemenea ecouri nu mai impresionează pe nimeni. Așa că dovedește-te înțelegător și caută să te convingi că omul se deconectează. Mai mult, îi lasă să se... deconecteze și pe mentorii, și pe fierar-betoniștii, și pe dulgherii care lucrează, în acord simplu sau în acord global „deserviți" de el. Avantajul este sigur: cheltuielile prevăzute pentru mecanizare vor fi mereu cu depășiri și vor compensa minusurile eventuale, de la unii indicatori de plan. Vă rog, urmați-mi sfaturile, și-o să aveți viață Nu veți mai tihnită, auzi nici un macaragiu invocînd că nu i s-a prezentat fișa tehnologică, că nu-i bun amplasamentul, că i s-a ars motorul, că i s-au blocat manetele... Dacă izbutiți să-i faceți pe toți macaragii mai utili șantierelor, scriefi-mi și vă promit alte sfaturi după un „rețetar" asemănător. Emil STERESCU PS. Nu, de bună seamă, n-aș vrea să se creadă că generalizez. M-am referit, concret, la conducătorul macarale mari, unei din acelea a căror utilizare se urmărește pînă la adjunctul de ministru, fiindcă-s puține și costă milioane. Unde lucrează respectivul? Păi, nu-l știți? La dv. pe șantier! PUNCT mm %1 1