Constructorul, iunie 1972 (Anul 24, nr. 22-26)

1972-06-03 / nr. 22

Ministerul Construcțiilor Industriale : 165 MILIOANE DL II PLSII REMIK PL 5 LUNI După cum rezultă din centralizarea raportărilor operative de la unități, Ministerul Construcțiilor Industriale și-a depășit sarcinile din planul de stat la producția de construcții-montaj, pe primele 5 luni ale anului, cu 165 milioane de lei. Volumul lucrărilor realizate în această perioadă, cu 4«/« mai mare decit cel prevăzut, reprezintă 38,87% din sarcina anuală : printre unitățile care se situează peste această medie, executind pînă la 31 mai peste 407, din planul pe 1972, se numără trusturile de construcții industriale de la Craiova, Cluj, Brașov, Pitești. Antrenate în înflăcărată întrecere socialistă pentru îndeplinirea mai devreme a cincinalului, colectivele unităților M. C. Indist suplimentează, în aceste zile, angajamentele. In cinstea apropiatei Conferințe Naționale a P.C.R., eforturi deosebite vor fi depuse pentru punerea in funcțiune a tuturor obiectivelor scadente în trimestrul II și a cit mai multor capacități cu termene în trimestrele următoare, pentru creșterea în continuare a ritmului de lucru, îndeosebi pe șantierele chimiei și metalurgiei. PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITIVA 1 Redacția ți administrația s București 62, str. Grădina eu «or nr. 7 feciorul 6, telefon 15,19,21—151 Ort ÎN CINSTEA CONFERINȚEI NAȚIONALE A P.C.R ȘI A CELEI DE A XXV-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII O chemare dinamizează energiile in marea întrecere socialistă: CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! In primele zile ale acestei săptămîni a fost recepționată de către beneficiar noua investiție de la Fabrica de ciment-Turda : dezvoltarea producției de var — care avea termen de punere în funcțiune la finele lunii. Este prima realizare a colectivului Trustului de construcții industriale Cluj — fruntaș pe țară în întrecerea socialistă din anul 1971 în construcții-montaj — pe linia angajamentului recent suplimentar, potrivit căruia vor O puse în funcțiune înainte de termen, în afara celor 4 obiective prevăzute inițial : noua capacitate de armături din fontă de la ,,Armătura“-Cluj — cu 60 de zile, două capacități la Fabrica de cazane mici și arzătoare, din aceeași localitate — cu cîte 45 de zile. Stadiul actual al lucrărilor, în avans față de grafice, și perspectivele asigurării utilajelor tehnologice de către beneficiari permit ca, prin eforturi susținute, aceste scurtări de termene să devină o realitate. Indicațiile date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la recenta consfătuire de lucru cu cadrele de conducere și specialiști din institutele de proiectări și cercetări din construcții și industrie au determinat o temeinică analiză a posibilităților tehnice și organizatorice existente pentru reducerea suplimentară a cheltuielilor de producție, cu 1,3 milioane de lei, în loc de un milion, cât se stabilise inițial. Pe baza calculelor făcute, colectivul și-a suplimentat angajamentele privind economisirea principalelor materiale : la oțel — de la 150 la 250 de tone, la ciment — de la 200 la 400 de tone, la material lemnos — de la 300 la 450 de metri cubi. Planul valoric pe primele 5 luni din 1972 a fost îndeplinit, de către T.C.I.Cluj, în proporție de 102,9%, volumul lucrărilor executate depășind prevederile cu circa 15 milioane de lei și reprezentând 39% din planul anual (39% din sarcina semestrială), ceea ce oferă garanția că până la 30 iunie se vor realiza peste 49% procente din volumul stabilit pe 1972. (Liviu TOMAS, corespondent). Oamenii muncii din cadrul Trustului de constructii-montaj Prahova, ale căror sarcini de producție sunt sporite cu 25% în acest an față de cele din 1971, și-au suplimentat angajamentele asumate in întrecerea socialistă. In loc de 200 de apartamente, cîte se angajaseră inițial să dea în folosință mai devreme, ei sunt hotărîți să predea înainte de termen 250 de apartamente. Productivitatea muncii va crește față de plan nu cu 0,3%, ci cu 0,9% ; se vor economisi în plus încă 20 mc de material lemnos ; cheltuielile la 1000 de lei producție vor fi reduse cu încă 1,28 lei. La realizarea acestor angajamente va contribui creșterea gradului de industrializare a lucrărilor pe șantierele trustului prahovean , va fi mărită ponderea clădirilor de locuit din panouri mari (la peste 30% din totalul apartamentelor) și a celor executate cu cofraje metalice plane universale (pînă la 7,5%) ; la construcțiile de școli, grădinițe și spații comerciale se vor folosi pereți din beton turnați în cofraje metalice, în locul zidăriei ; la magazinul universal și spitalul cu 700 de paturi se vor utiliza planșee prefabricate și cofraje metalice pentru stâlpi și diafragme. Mobilizați de comuniștii de la Fabrica de ciment-Turda, salariații întreprinderii, în urma unor largi dezbateri pe tema valorificării rezervelor interne, au găsit posibilități pentru mai buna folosire a capacităților de producție de la secțiile cuptoare și mori de ciment, pentru ameliorarea ritmicității in aprovizionarea fabricii cu materii prime de calitate superioară, creșterea cu 1% a indicelui de utilizare a fondului de timp la secția de produse refractare ș.a. Pe baza calculelor tăcute, cimentiștii turdeni și-au suplimentat substanțial angajamentele asumate în întrecerea socialistă. Ei au hotărît ca pînă la sfîrșitul anului să depășească sarcinile planificate cu 5 milioane de lei la producția marfă, să livreze in plus 10 000 tone de ciment, 3 500 tone de var, 35 000 tone de calcar vandabil și 100 tone de cărămizi refractare, să obțină 2 milioane de lei beneficii peste plan. Colectivul Trustului de construcții industriale—Pitești și lucrătorii din cadrul subantreprizelor de specialitate, care înalță în județele Argeș și Vîlcea noi obiective industriale ale cincinalului, se înrolează cu entuziasm în marea întrecere muncitorească, care a cuprins țara. Realizările din primele 4 luni ale anului, care au depășit cu 10 milioane de lei valoarea producției suplimentare înscrisă în angajamentele inițiale pe 1972, i-au făcut să-și reevalueze forțele. Discuțiile purtate cu brigăzile, analizele efectuate la loturi și șantiere sub înflăcărată lozincă „Cincinalul înainte de termen !“ au dus la hotărîrea unanima de sporire a angajamentelor inițiale. Față de 20 milioane de lei, T.C.I.Pitești își va depăși sarcinile valorice (A.G.) pe 1972 cu 100 milioane lei. Noua capacitatea de finisare de la întreprinderea „Textila“-Pitești, prevăzută inițial, a fi pusă în funcțiune cu 60 de zile mai devreme, va fi predată cu 90 de zile înainte de termen. (Continuare: în pag. a 3-a) Prin autodotare, utilaje in valoare de un milion Acțiunea de autodotare a căpătat, la Trustul de instalații-montaj București al M.C.Ind., un caracter organizat care-i asigura o continuă dezvoltare. Ea se desfășoară pe baza unui plan de măsuri și este urmărită de o comisie special constituită. In primele patru luni ale anului, au fost realizate mecanisme, dispozitive și instalații în valoare de peste 200 000 de lei. Printre ele se numără tronsoane de stîlpi de montaj, macaraua pivotantă (de perete), cu capacitatea de ridicare de 300 kg, dispozitivul de ridicat de 500 kg cu braț rabatabil ș.a. Multe din acestea au fost executate în secția de confecții metalice și prefabricate de instalații a trustului. (în fotografie sudorii Ștefan Dinu și Ion Ioniță, de la această secție, lucrînd la confecționarea unei prese pentru îndreptat profile). Autodotarea contribuie, pe șantierele și în atelierele trustului, la mecanizarea unor operații, la perfecționarea unor tehnologii și creșterea gradului de prefabricate a lucrărilor, ceea ce se reflectă pozitiv în creșterea vitezei de execuție și a productivității muncii, în reducerea cheltuielilor de producție. De aceea, trustul a luat măsuri ca pînă la sfirșitul anului, valoarea dispozitivelor realizate prin autodotare să ajungă la un milion de lei. Înflăcărat cuvint muncitoresc Reevaluindu-și posibilitățile, valorificind la maximum rezervele interne, colectivele tot mai multor unități de construcții și din industria materialelor de construcții iși suplimentează angajamen de depășire a planului ESENȚA ANGAJAMENTELOR: • Realizarea mai devreme a planului de construcții-montaj • Scurtarea termenelor de execuție a noilor obiective • Cantități sporite de materiale de construcții • Creșterea livrărilor la export și la fondul pielii • • Ritm accelerat de creștere a productivității muncii • Economii și beneficii peste plan prin reducerea cheltuielilor materiale de producție .HJii.nr.1 "«Miffil!!11 ||p 1 pfff la Breaza, constructorii din cadrul șantierului nr. 4-Cîmpina al I.C.I.M.Brașov execută un nou obiectiv industrial : fabrica de pompe de injecție, secție a uzinei „I. C. Frimu" din Sinaia, cu termen de punere în funcțiune în trimestrul II 1973. În prezent, la hala de prelucrare și montare — 0 clădire monobloc în suprafață de circa 3 000 mp., cu structura din elemente prefabricate — s-a trecut la executarea închiderilor din zidărie de cărămidă și tîmplărie metalică, iar în curînd vor fi atacate și canalele tehnologice. S-a încheiat, de asemenea, montarea stilpilor și chesoanelor de la hala de tratamente termice, în timp ce la clădirea grupului social se execută ultimele finisaje. In fotografie : aspect de pe șantier, cu hala de prelucrare și montare. (Foto : fotografie : aspect Nicolae MEDIANU) Șantierul model adevărat laborator al creației și responsabilității colective Șantierul 2 din sectorul laminoare al Uzinei de oțeluri aliate de la Târgoviște are doar 3 luni de existență. Este unul dintre cele mai „tinere" de pe această platformă de unde, după cum se știe, a pornit chemarea la întrecere către unitățile de construcții și montaj din țară pentru depășirea planului pe 1972. .. .. De la început, oamenii de aici și-au propus obiective îndrăznețe, pe care, în întîmpinarea Conferinței Naționale a P.C.R. și a aniversării unui sfert de veac de la proclamarea Republicii, le-au concretizat acum în angajamentele de a preda în devans principalele suprafețe și fronturi de montaj , cu 30 de zile la cuptorul nr. 1, la linia de laminare a laminorului de profile mijlocii și ușoare, la secția cuptoare a dinei , cu 45 de zile la cuptorul nr. 2. Sunt angajamente kigbiMDt pe baza unei analize serioase, amănunțite a graficului de execuție, a corelării fazelor, a posibilităților da a suprapune unele din ele — și, in special, pe baza unei reevaluări creatoare a procedeelor tenologice folosite, a organizării formațiilor de lucru. Totul — subordonat Înțelegerii clare a faptului că prin începerea mai devreme a montării utilajelor tehnologice, se creează condițiile de a pune In funcțiune înainte de termen sectorul de laminare al acestei uzine de mare importanță pentru dezvoltarea și modernizarea industriei noastre socialiste, pentru înscrierea României in rândul țărilor cu o producție ridicată de oțel pe cap de locuitor. Pentru a se atinge aceste obiective, sub îndrumarea ,și cu sprijinul unui colectiv de specialiști de la T.C.I.București și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții, se va organiza aici un adevărat șantier model, caracterizat prin programarea, lansarea și urmărirea producției pe baza metodelor moderne, utilizarea unor tehnologii deosebit de eficiente sub raportul vitezei de execuție, productivității inalte a muncii și consumurilor reduse la principalele materiale, generalizarea lucrului în acord global etc. In acest scop, comitetul oamenilor muncii de la Grupul de șantiere — Târgoviște al T.G.I.-București, în colaborare cu comitetul sindicatului, au elaborat un program amănunțit și urmăresc zi de zi aplicarea lui. Cîteva din prevederile care primează la ora actuala , creșterea productivității muncii pe salariat, față de cea planificată, cu o mie de lei pe întreg anul 1972, utilizarea rațională a forței de muncă, prin justa dimensionare a formațiilor; crearea condițiilor pentru ca IT.M.Bșa esteti lucrul in: două schimburi la utilajele grele și mijloacele de transport din fluxul tehnologic al acestora (se prevede ca principalele lucrări mecanizate să se execute în proporție de 90% la plan fizic). Pentru adunările grupelor sindicale, ce vor avea loc zilele acestea, comitetul sindicatului a recomandat ca teme de dezbatere disciplina în producție, modul de folosire a timpului de lucru, respectarea tehnologiei, gospodărirea materialelor, preocuparea maiștrilor și șefilor de echipe pentru organizarea de puncte de lucru model. S-au luat, totodată, măsuri pentru o evidență operativă a rezultatelor obținute în întrecerea socialistă. Am urmărit „pe viu“ cum se îndeplinesc obiectivele și măsurile prevăzute. La finele primului trimestru, productivitatea muncii a fost realizată pe șantier în proporție de 116% față de plan. Recordul a fost obținut la lotul 3 :22 000 de lei pe salariat. La construcția coloniei Colanu (cu 60 de barăci, o cantină cu 1 500 de locuri, un club), care va fi terminată la sfîrșitul acestei luni, echipele dau adevărate pilde de într-ajutorare, dîrzenie, sîrguință pentru ritmuri înalte. Maiștrilor li s-au repartizat sectoare precise, cu termene calendaristice concrete — urmărite pe bază de grafice zilnice, de către inginerul-șef adjunct al șantierului, Constantin Trifan, căruia i s-a încredințat și conducerea operativă a lotului. Toate formațiile de la cele trei loturi lucrează în acord global, în analiza făcuta recent la adunarea grupei sindicale a lotului 3, sau Viorel LUPU (Continuare în pag. a 4-a. Constructorii laminoarelor din Târgoviște iși propun: 1 • să predea la montaj principalele obiective cu 30-45 de zile înainte de termen , să ridice productivitatea muncii pe salariat, în 1972, cu 1000 de lei peste cea planificată încă un gigant al energeticii românești, facân dovadă a capacității constructorilor noștri : termocentrala de la fovinari (proiect — I.S.P.E.; execuție — „Energoconstrucția și „Energomontaj"). Nu de mult, aici a intrat in funcțiune primul grup de 200 MW; au fost construite, de asemenea, pentru prima etapă, un coș de fum (prin glisare) de 220 m înălțime și un turn de răcire de 88 000 mc., având diametrul la bază de 80 m și înălțimea de peste 100 m. Pe marele șantier se desfășoară în present întrecerea socialistă pentru a ține în iiicțiuns în termene mai scurte următoarele grupuri energetice : IMcai fi uitícipc Tirgu-Mureș Primele șarje de clincher la noua fabrică de ciment din Cîmpulung-Muscel După ce la 30 mai a fost aprins focul la primul cuptor al Fabricii de ciment din cadrul Combinatului de materiale de construcții din Cîmpulung (județul Argeș), în noaptea de 1 spre 2 iunie au fost elaborate primele șarje de clincher. jucătorii cărora le-a revenit cinstea de a conduce marele agregat la această premieră au fost Constantin Gagea și Ion Mercan, cu asistență tehnică a inginerului Mircea Pancu, de la Centrala industrială a lianților, și azbocimentului și a maistrului Neagu Popa, șeful secției termice a combinatului .Este, momentul care marchează primele conexiuni ale încă unei puternice la circuitul economic al țării, ca și angajarea unui unități industriale detașament de seamă al cimentiștilor în marea întrecere socialistă ce a cuprins întreaga fară. Pe fluxul tehnologic al primei linii a fabricii, cimentiștii, împreună cu constructorii de la T.C.I.Pitești și montorii de la T.I.M.București, desfășoară o vie activitate în pregătirea punerii în funcțiune. Moara de făină lucrează acum cu 75% din capacitate , paralel cu probele de producție ale cuptorului, se încheie montajele la morile de ciment, în vederea probelor mecanice. Comunicmdu-ne telefonic evenimentul, directorul fabricii, ing Ion Idobescu, a ținut să adauge că muncitorii, inginerii și tehnicienii de aici sunt ferm hotărît să aducă o contribuție de seamă la realizarea înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal, care prevăd ca producția de amant țării să ajungă, în 1975, la 16,5 milioane da tr.no m