Constructorul, august 1972 (Anul 24, nr. 31-34)

1972-08-05 / nr. 31

31 (1177) 4 pagini bani fudaele și administrația: București 62, str. Grădina cu cai nr. 7 tetorul 6, telefon 15.19.21—1510.92 WiBT ni-Ki fnirtdurt «. 1 • Gazetă editată de Ministerul Construcțiilor Industriale și de Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții în cinstea zilei de 23 August Și a celei de a XXV a aniversări a Repubicii COTE NOI ALE ÎNTRECERII PENTRU ÎNFĂPTUIREA HOTĂRÎRILOR CONFERINȚEI NAȚIONALE A P. C. R. investițiile chimiei în analiza aprofundată pe care Conferința Națională a P.C.R. a făcut-o cu privire la modul cum se realizează prevederile actualului cincinal, o atenție deosebită a fost dată îndeplinirii programului de investiții în industria chimică — ramură modernă și în rapidă dezvoltare, menită să asigure, prin valorificarea superioară a bogățiilor naturale, o gamă largă de produse pentru nevoile economiei naționale și ale populației. După cum s-a evidențiat la Conferință, în primul semestru al acestui an investițiile în industria chimică nu au mers în ritmul stabilit, datorită predării cu unele întârzieri a documentației de către institutele de proiectare, nelivrării la timp a unor utilaje, precum și desfășurării lucrărilor de construcții pe unele șantiere sub nivelul necesar. „Toate eforturile noastre — arăta ministrul industriei chimice — se îndreaptă acum pentru realizarea în al doilea semestru al anului a unui asemenea ritm care să ducă la îndeplinirea planului de investiții.“ In ședința de la începutul lunii trecute, Colegiul Ministerului Construcțiilor Industriale, pornind de la importanța lucrărilor pentru chimie și de la faptul că nivelul realizării planului la investițiile pentru această ramură se situează sub media pe minister, a stabilit măsuri concrete — organizarea lucrului în 2 schimburi, asigurarea prioritară cu forțe de muncă, utilaje și materiale, respectarea strictă a graficelor de deschidere a fronturilor pentru, montaje •— care să garanteze recuperarea rapidă a Tămâierilor în urmă, realizarea pînâ la 30 septembrie a cel puțin 75,4 m/h din sarcina valorică anuală la lucrările MJ.Ch. Aplicarea acestor măsuri va crea condiții pentru îndeplinirea planului anual, pentru respectarea termenelor de punere în funcțiune din 1972 ; totodată, s-a subliniat atenția, cu totul deosebită ce trebuie dată pregătirii lucrărilor din 1973, cînd urmează să fie puse în funcțiune o treime din totalul marilor capacități chimice care se realizează în acest cincinal — peste 110 mari unități. Pentru a oferi cititorilor o privire de ansamblu asupra problematicii actuale a șantierelor chimiei, asupra posibilităților și modalităților de a se rezolva unele deficiențe ce persistă, gazeta noastră a apelat la o serie de sucursale județene și filiale ale Băncii de investiții, prin intermediul cărora a realizat raidul-anchetă publicat în pagina a 3-a a acestui număr. Din anchetă rezultă că, dacă executarea unor investiții ale M.I. Ch. nu prezintă probleme deosebite (de pildă, Sucursala județeană Dolja B.î. ne informează că T.C.I.Craiova va îndeplini, pînă la 30 septembrie, 75—80% din planul anual la lucrările de construcții-montaj de pe platforma Combinatului chimic Craiova), în schimb alte șantiere continuă să întâmpine mari dificultăți datorită lipsei de proiecte, utilaje tehnologice sau din cauza unor deficiențe proprii în organizarea execuției, în aprovizionare. Așa cum remarcă directorul Sucursalei județene Iași a B.I., V. Mocanu, „angajamentele luate de colectivele din industria chimică, de a realiza cincinalul înainte de vreme, presupun sporirea eforturilor și în domeniul investițiilor, pentru mai buna corelare în timp și asigurarea tuturor condițiilor necesare intensificării ritmului de lucru, devansării graficelor de eșalonare a Investițiilor“. Iar directorul Sucursalei județene Mureș, M. Fodor, apreciază că „hotărîrea luată de Ministerul Construcțiilor Industriale, de a realiza pînă la 30 septembrie 75,4% din planul investițiilor M.I.Ch. la structura de construcții-montaj, împreună cu măsurile preconizate în acest scop, demonstrează capacitatea organizațiilor de construcții din subordinea ministerului, de a realiza volume de lucrări din ce în ce mai însemnate, în condiții de tehnicitate ridicată. Această hotărire se situează pe linia importantelor sarcini le revin constructorilor în acest cincinal, în lumina documentelor recentei Conferințe Naționale a P.C.R.“. După cum se vede din graficul alăturat, dinamica lunară a executării lucrărilor de c+m pentru chimie de către unitățile M.C.Ind., puternic frînatâ la începutul anului îndeosebi ca urmare a nesatisfacatoarei pregătiri a investițiilor, a marcat în ultimele luni — în condițiile întrecerii în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R. și a celei de-a XXV-a aniversări a II In pag. a 3 a .* un raid-ancheta pe șantierele unor noi capacitați ale industriei chimice, realizat cu concursul organelor Bandi de investitii 150no Republicii ■ un puternic salt. Ramin insă de executat in 5 luni, pînă la sfîrșitul anului, circa 45,8% din planul pe 1972 — ceea ce presupun pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor și a angajamentelor, nu numai păstrarea, ci intensificarea ritmului atins în iulie. Este o îndatorire de onoare, de mare răspundere politică, de care constructorii — cu capacitatea lor de mobilizare, dovedită în atâtea rânduri — se vor achita cu cinste 100. ne tsc 160 tip Creșterea procentuala a volumului lunar a lucrărilor de c+m executate de către unitățile Ministerului Construcțiilor Industriale la investițiile industriei chimice (ianuarie =* IOOVo), în 7 luni, la acest titular de investiții s-au realizat 54,2""* din plenul de construcții-montaj pe 1972, IAN FER MAR APR MAI IUN IUL Un nou mare șantier îșî așteaptă oamenii La vreo zece kilometri de Deva, intr-o frumoasă zonă deluroasă, la limita satului Chișcadaga,, se va înălța întreprinderea de materiale de construcții-Deva, aflată acum in execuția Trustului de construcții industriale-Timișoara. Noul obiectiv industrial va cuprinde, in final, două linii de mare capacitate pentru fabricarea cimentului și una pentru fabricarea varului In plină dezvoltare, șantierul oferă fronturi largi de muncă, pînă la sfîrșitul anului 1975, pentru constructori, in special pentru dulgheri, montori de prefabricate, instalatori. Muncitorilor necalificați li se creează posibilitatea de a se califica la locul de munca, pe șantier; până la punerea în funcțiune a primelor capacități de producție, cei ce doresc se pot pregăti și pentru exploatarea viitoarelor Unii de fabricație. O bună parte dintre constructori vor locui in apartamentele ce le-au fost repartizate, încă din anul acesta, in orașul Deva, alții vor fi cazați la grupul social din cadrul organizant de șantier. „ Așadar, un nou mare șantier își așteaptă oamenii ț (F. DUMITRU, coresp.) IN PAGINA A 2-A . Unități din ramurile construcții industriale și industria materialelor de construcții care au obținut cele mai bune rezultate în întrecerea socialistă în semestrul I 1972 • Relatări de la adunări generale ale oamenilor muncii ' • O analiză a stadiului extinderii acordului global în construcția-montaj E3 PAGINA A 4-A * Opinii privind proiectul Legii remunerării după cantitatea și calitatea muncii in unitățile de stat • Schimb de experiență în legătură cu inițiativa de la „Proiect-București“ privind creșterea eficienței economice a investițiilor Adunările generale ale oamenilor muncii EXPRESIE A DEMOCRAȚIEI ECONOMICE, A CREȘTERII SPIRITULUI DE RĂSPUNDERE In perioada pînă la 20 august, la șantierele, grupurile de șantiere, întreprinderile de construcții și întreprinderile industriei materialelor de construcții, în institutele de proiectare și de cercetare se desfășoară adunările generale ale oamenilor muncii. Ele analizează — pe bază de bilanț — activitatea unității și a organului de conducere colectivă pentru realizarea planului, a angajamentelor și a prevederilor din contractul colectiv de muncă pe semestrul II totodată, actualele adunări generale stabilesc programul de măsuri pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate pe semestrul II și pe întregul an 1972, pentru asigurarea condițiilor necesare bunei desfășurări a producției în anul 1973, întreaga tematică a dezbaterilor este străbătută, ca de un fir roșu, de ideea concentrării eforturilor oamenilor muncii pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin în lumina hotărîrilor Conferinței Naționale a P.C.R., cu privire la realizarea cincinalului înainte de termen, la perfecționarea continuă a activității de conducere și planificare a întregii vieți economico-sociale în țara noastră, in unitățile de construcții, domeniul principal al analizei și al propunerilor ce se fac îl constituie s realizarea ritmică a lucrărilor de construcții-montaj, scurtarea duratei de execuție și punerea în funcțiune a obiectivelor de investiții înainte de termenele planificate,economisirea de materiale, creșterea gradului de mecanizare, utilizarea rațională a forței de muncă, întărirea ,ordine! pe șantiere. Problematica de bază a adunărilor generale din întreprinderile insuptrii) «firsma&s» FQâir,u$$ o reprezintă utilizarea eficientă a fondurilor fixe productive, a forței de muncă și a timpului de lucru ; scurtarea duratei de atingere a paraimetrilor proiectați la noile capacități; valorificarea superioară a materiilor prime, reducerea consumurilor specifice ; îndeplinirea programului de asimilare a produselor noi ; creșterea producției destinate exportului etc. Oamenii muncii din institutele de proiectări și cercetări dezbat probleme legate de asigurarea la termen și de calitate a documentațiilor de investiții, îmbunătățirea soluțiilor tehnologice, ieftinirea lucrărilor, reducerea consumurilor de materiale, a ponderii construcțiilor în totalul investițiilor, evitarea supradimensionărilor, a finisajelor exagerate, extinderea metodelor industriale de construcții, legarea strînsă a cercetării de nevoile producției, crearea de produse noi cu parametri ridicați, introducerea rapidă In producție a rezultatelor cercetărilor. De asemenea, în planurile de măsuri discutate și adoptate în adunările generale se includ prevederi pentru continua îmbunătățire a condițiilor de muncă și de viață ale oamenilor muncii. Actualele adunări generale oferă un nou prilej pentru perfecționarea continuă a activității de organizare și conducere, sporirea eficienței economice în toate întreprinderile, dezvoltarea democrației economice, creșterea spiritului de răspundere al colectivelor de conducere, al tuturor oamenilor și muncii pentru îndeplinirea și depășirea planului, întărirea disciplinei în muncă, stimularea inițiativei creatoare a maselor pentru buna gospodărire a avutului obștesc, întărirea controlului muncitoresc asupra activității comitetelor muncite în carterul Ploiești-Vest, lucrările de construcție înaintează un ritm susținut. După ce au încheiat semestrul cu o depășire de 9,$% a planului valoric și de S,1% a productivității muncii, constructorii ploieșteni au realizat în luna iulie un ritm record, cinstind astfel Conferința Națională a partidului. Planul lunii iulie a fost depășit cu 26%. Au fost predate cu trei luni in devant blocurile nr. 1S (cu 89 de apartamente) și nr. 93 (cu SO de apartamente). Pe șantier t* âssfășoară e U»Hil>«1* Saifiers fern brigaül* Se montori de panouri mari conduse de Gheorghe Baciu $1 Ion Coromedcea, care au răspuns chemării brigăzii lui Gh. Șerpău, de a realiza zilnic 2,5 apartamente montate cu o macara. După succesele obținute de brigada lui Gh. Baciu (despre care s-a scris in gazeta noastră), și brigada lui Ion Coromedcea și-a înscris numele pe panoul fruntașilor, la luna Iulie această brigadă» « realizați, «a medie, s snastasssaie mentale slight, țy » medianu) - Pe marea platforma industriala din Tîrgoviște, lucrările in sectorul ațelene avansează rapid. Obiectivul aparatului fotografic a surprins una din ultimele faze ale montării acoperișului halei ; in prezent, la aceasta se execută închiderea laterala, cu tablă cutată pe paiantă metalică. Au fost atacate pe un front larg fundațiile cuptoarelor, urmînd ca în trimestrul IV sa se dea „liber la montaj" pe platforma cuptoarelor de 50 t. Din planul anual de construcții-montaj la acest obiectiv, în 7 luni s-au realizat 76,3% la forțe proprii și 62,5% la antrepriză generală. Se creează astfel condiții pentru materializarea angajamentului aflat la baza chemării la întrecere pe care directorul grupului de șantiere de pe platforma industrială —• Tîrgoviște. Iulian Tudose — în numele colectivului pe care îl conduce — a adresat-o tuturor organizărilor de construcții, de la înalta tribună a Conferinței Naționale a P.C.R. „Scurtarea duratei de execuție a lucrărilor de construcții-montaj, față de durata normală, cu un trimestru". (Foto : Nicola ® Peste 2 milioane m f de umpluturi La Giurgiu, întreprinderea de jante de mare capacitate, care construcții agrozootehnice-București, împreună cu subantreprizele din cadrul M.C.Ind., execută o importantă investiție — uzina de valorificare complexă a cenușilor de pirită. Pentru a evita pericolul de inundare a terenului de circa 30 ha pe care este amplasată uzina, cota acestuia urmează să fie ridicată cu 4—6 m ; cantitatea de umplutură de circa 2 milioane mc de pămînt va fi realizată —pînă la jumătatea anului viitor — prin hidrorambleere, cu ajutorul a 5 drăgi refavor extrage materialul de pe fundul brațului Ara al Dunării. In prezent, un eșalon al Trustului de mecanizare București, execută digurile de separare a zonelor de umplutură. Pentru aceasta, după excavarea stratului vegetal urmează să se efectueze deplasarea a circa 350 000 lac de pămînt. Aici lucrează utilaje grele — autoscrepere, dragline, buldozere L 1 300 și 1 500, cilindri compresori, precum și un număr important de mijloace de transport. (Francisc STERN, corespondent) La U. A. P. S.“ Suceava, pe urmele inițiativei .Reducerea efortului valutar» criteriu al competenței profesionale NOUL ANGAJAMENT: ECONOMII DE 2 MILIOANE LEI VALUTA REPORTER : — In articolul „Eficiența economică, obiectivul major al activității centralei industriale“, apărut in gazeta noastră la 15 iulie a.c., a fost consemnat răspunsul colectivului unității dv. la chemarea la întrecere adresată de către U.A.P.S. — București, privind reducerea efortului valutar. La acea dată, angajamentul dv. prevedea asimilarea în producție a unor piese de schimb și subansamble care înainte erau procurate din import, economisind prin aceasta, în 1972, suma de 540 000 de lei valută. După cite știm, in urma Conferinței Naționale a P.C.R., ținînd seama de indicațiile tovarășului Nicolae Ceaușescu in legătură cu eliminarea pe cit posibil a importului, in întreprinderea dv. au avut loc noi consultări cu muncitorii și maiștrii fruntași, analize cu specialiștii și cadrele de conducere, scoțîndu-se in evidență resurse suplimentare în acest sens. Care este angajamentul actual, cu care colectivul Uzinei de utilaje și piese de schimb pentru industria materialelor de construcții — Suceava participă la întrecere pe baza inițiativei colegilor din Capitală . Ing. Ioan LUKÁCS, directorul V.U.P.S. — Suceava . Ca principală producătoare de utilaje, piese de schimb și corpuri de măcinare pentru industria cimentului, a geamurilor, cărămizilor, prefabricatelor etc., tinerei noastre uzine îi revin, în actualul cincinal, sarcini care se materializează în asimilarea unei game cut mai largi de astfel de repere, încă la consfătuirea pe țară a cadrelor de conducere din întreprinderi și centrale industriale și de construcții, am expus hotărîrea tuturor cadrelor noastre tehnice cu studii superioare, de a-și intensifica eforturile in scopul transpunerii în viață a inițiativei : „Fiecare specialist să aibă în preocupările sale asimiliarea, în producția uzinei, cel puțin a unui reper care pină acum era procurat prin eforturi valutare“. In cinstea Conferinței Naționale a partidului, in uzină s-au înregistrat peste 160 de astfel de produse, fiecărui cadru tehnic cu pregătire superioară revenindu-i cîte 1—5 repere. Aceasta dovedește înțelegerea de către toți a faptului că eficiența în activitatea economică a întreprinderii presupune concentrarea tuturor eforturilor pentru realizarea unor produse de o factură tehnică superioară, cu parametri calitativi ridicați. După Conferința Națională, reanalizîndu-ne posibilitățile de care dispunem în secții, contăm pe realizarea în 1972 a unui volum de utilaje și piese de schimb ce făceau pînă acum obiectul importului, în valoare de două milioane de lei valută, în legătură cu asi- Viorel LUPU (Continuare Inpag a IV-a) , ing. Ioan Lukács, directorul U.A.P.S.-Suceava Resurse umane Urci pe scheletul uzinei ce abia se înfiripă, treci printre utilajele și mașinile înfierbîntate, printre oamenii cu obrajii înnegriți de soare și de vînt, ce nu zăbovesc nici măcar să-și șteargă, sudoarea de pe frunte., și aproape că n-o observi : abnegația poartă veștmîntul modestiei. Eroismul cotidian, în salopetă dă lucru, n-are nimic spectaculos... Pe platforma chimică de la Govora, un montor de utilaje îmi spune printre altele —așa, ca fapt divers — că o coșcogeamite macara, care saltă cincizeci de tone ca pe o nimica toată, a fost ■ ,rpusă pe picioare" de el, cu încă cîțiva băieți. 1 — Cum de te-ai, încumetat la o treabă, ca aceasta, pe care n-ai mai făcut-o niciodată ? 1 —■ Ce era să facem ? Echipa specializată în montajul unor asemenea mai carale era ocupată " pa’" alt șantier, și asta însemna sa, mai zăbovim cîteva săptâmîni , iar la noi contează și o zi. — Și-atunci ? — Și-atunci i-am zis șefului să-mi arate schijele de montaj, ca r o apuc eu de ea. Și uitați-vă ce frumos „merge" ! La Iași, cîțiva șoferi din cadrul unei organizații de construcții au cerut permisiunea ca, în timpul lăi liber să transporte la ■ unul ■ din cele mai dificile șantiere cinci'sute metri' cubi de agregate. De ce? Au simțit îndemnul de a face mai mult, ca pînă atunci , i-a mînat dorința de a da ceva în plus de ln ei,fără gîrndul recompensei. O scrisoare de o 1. 1, Pîfeștî ne aduce la cunoștință că niște mecanici de la T.M.B. au hotărît să repare 3 motoare ; alții — sa recondiționeze două cutii de viteză și să confecționeze din deșeuri metalice 300 de șuruburi pentru șenile de tractor. Cînd ? La fel, tot în timpul lor liber. Zăbovesc la menghină cîteva ceasuri, peste program ca dintr-un cupon de metal cules din moloz să facă un șurub. Un șurub ? Da, un șurub banal, a cărui lipsă poate ține pe loc un tractor, un buldozer; sau, dacă vreți, o operație, un șantier întreg. Faptele acestea mărunte — și nu numai ele — sînt pline de semnificații. Țin parcă să sublinieze o dată mai mult marile resurse umane ale șantierelor noastre, forța și capaciatea de dăruire ale oamenilor noștri, ridicate la putere de Conferința Națională a partidului. frați STERESCU