Constructorul, noiembrie 1972 (Anul 24, nr. 44-47)

1972-11-04 / nr. 44

I [UNK] Un moment important în viața organizațiilor noastre sindicale: ALEGERILE In unitățile de construcții, în fabricile de materiale de construcții, în institutele de cercetare și proiectare ale ramurii noastre au început adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri la nivelul grupelor sindicale și al organizațiilor sindicale de secție. Momentul în care ele au loc le conferă o semnificație deosebită,accentuînd rolul lor de eveniment însemnat în viața organizațiilor sindicale. Intr-adevăr, ne aflăm în perioada muncii avîntate a întregului popor pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Conferința Națională a partidului : se apropie a 25-a aniversare a Republicii, jubileu căruia îi sunt dedicate eforturile creatoare ale oamenilor muncii; a început pregătirea condițiilor realizării planului din 1973, etapă hotărîtoare pentru îndeplinirea cinemaului înainte de termen. Acesta este contextul în care membrii de sindicat analizează activitatea desfășurată de către organizațiile lor la nivelul grupelor și secțiilor, modul în care ea reflectă aplicarea liniei stabilite de Congresul U.G.S.R., privind mutarea centrului ei de greutate cît mai aproape de locul de producție, creșterea capacității organizatorice a sindicatelor și de mobilizare a colectivelor din unități la realizarea exemplară a planului de producție la toți indicatorii. Este un bun prilej pentru sindicate ca, înfăptuindu-și sarcina de mare însemnătate de a atrage masele de oameni ai muncii la organizarea și conducerea producției, să orienteze dezbaterile spre acele probleme care frămînta întregul colectiv, de care depinde succesul său în întrecerea socialistă. Ținînd seama de imperativul creșterii eficienței în întreaga activitate economică, este necesar ca în analizele ce se fac cu prilejul adunărilor să se evidențieze modul în care echipa, brigada, lotul, secția, atelierul acționează pentru valorificarea gospodărească a tuturor rezervelor de economisire a valorilor materiale și bănești, pentru creșterea randamentului productiv al muncii, pentru combaterea oricăror manifestări de risipă ; modul în care birourile grupelor sindicale, comitetele organizațiilor sindicale de secție din construcții și industria materialelor de construcții acționează pentru educarea spiritului de economii, pentru adoptarea și generalizarea inițiativelor menite să asigure realizarea unor producții sporite cu consumuri reduse de materii prime, materiale, energie, combustibil, manoperă. In instituțiele de proiectare, tema centrală a dezbaterilor trebuie să o constituie contribuția colectivului de lucrători, a grupelor sindicale la creșterea eficienței economice a investițiilor prin adoptarea unor soluții economicoase, funcționale, ferite de orice supradimensionări și finisaje inutile. Folosirea intensivă a capacităților de producție, a utilajelor și instalațiilor ; concentrarea forțelor și mijloacelor în construcții pentru realizarea cu prioritate a investițiilor productive din industrie și agricultură, ca și a obiectivelor ce determină cu precădere ridicarea nivelului de trai al populației — locuințe, spitale, școli — scurtîind termenele de punere în funcțiune , îmbunătățirea calității produselor, lucrărilor, proiectelor, pentru a evita risipa prin rebuturi, refaceri și remedieri ; finalizarea de urgență a pregătirilor de iarnă ; asigurarea aplicării măsurilor necesare pe linia condițiilor de muncă și de trai constituie, de asemenea, subiecte necesare ale examinării colective a muncii desfășurate. O astfel de orientare a dezbaterilor este capabilă să concentreze inițiati (Continuare în pag. 4-a) Primele 18 zile din cele 180 Realizarea cincinalului înainte de termen reprezintă și pentru salariații întreprinderii de prefabricate din beton din Turda obiectivul de căpetenie, căruia îi consacră strădaniile și căutările lor creatoare. Despre avansul lor sigur spre țelul propus vorbesc rezultatele obținute în primele trei trimestre : 2 milioane de lei în plus la producția globală și marfă, o depășire a planului fizic cu 1965 mc de prefabricate — realizate în special prin mărirea productivității muncii cu 2% peste sarcina planificată. Toate acestea, în condițiile unei eficiențe economice sporite, reflectată în cei 250 mii de lei beneficii peste plan și în diminuarea cheltuielilor cu 7,80 lei la 1000 de lei producție marfă. Dacă acestor succese le adăugăm și pe cele înregistrate anul trecut, se obține un avans de 18 zile față de graficul stabilit pentru îndeplinirea cincinalului. „Avansul respectiv — ne spunea ing. Emil Stadler, directorul întreprinderii — se înscrie în eșalonarea ce ne-am propus-o pentru realizarea cincinalului în patru ani și jumătate. In urma dezbaterilor în comitetul oamenilor muncii și, apoi, cu toți salariații au fost stabilite măsuri concrete și sarcini precise In acest sens. Ele prind, treptat, viață și se vor concretiza, la finele anului, în depășirea producției globale și marfă cu 4 milioane de lei, ceea ce va mări avansul la 24 de zile. Analizînd sarcinile pe 1973, mărite cu 8 milioane de lei, am identificat rezerve ce ne vor permite să adăugăm la avans încă 21 de zile. Și astfel, an de an sporind decalajul dintre realizări și sarcini, vom îndeplini cincinalul cu șase luni mai repede“. Este cazul să arătăm că realizarea sarcinilor înainte de termen a devenit o tradiție la I.P.B.—Turcia. De pildă, cincinalul precedent a fost îndeplinit în 4 ani și o lună! „Paralel cu preocupările pentru realizarea zilnică a sarcinilor ce ni le-am propus — continuă interlocutorul — atenția noastră este îndreptată și asupra pregătirii producției din anul viitor, mai ales pentru perioada de iarnă. A fost întocmit un plan de măsuri, care este îndeplinit la termenele stabilite ; ne asigurăm materialele necesare; de asemenea, luăm măsurile specifice de protecția muncii pentru sezonul rece. Vom profita de faptul că în timpul iernii unele activități se diminuează, pentru a organiza cursuri în vederea calificării a 60 de muncitori, în meseriile de operatori de prefabricate și mașiniști. Ei ne vor fi foarte necesari pentru îndeplinirea sarcinilor sporite din anul viitor. Nu aș vrea să se creadă că tot ce ne propunem, îndeplinim fără dificultate. Nu ar corespunde rea (Continuare în pag. a 2-a) > Gazeta editată de Ministerul Construcțiilor Industriale si de Comitetul . ^ • Uniunii sindicatelor din constructii si industria materialelor de construcții Ministerul Construcțiilor Industriale a realizat ÍN 10 LUNI, 83,4% DIN PLANUL ANUAL Potrivit datelor operative, Ministerul Construcțiilor Industriale și-a realizat sarcinile pe primele 10 luni ale anului la producea de construcții-montaj Ha proporție de 101,4 m/s, volumul lucrărilor executate reprezentînd 83,4% din sarcina valorică pe 1972. în pofida condițiilor atmosferice neprielnice din luna octombrie, care au afectat activitatea multor șantiere, avansul înregistrat la 1 noiembrie era de 4 zile față de nivelul sarcinilor curente. Cu realizări peste media pe minister se înscriu trusturile de construcții industriale din Cluj (105%), Iași (103,9%), Brașov (102,7%), municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej (102,3%), cele de instalații-montaj din Iași (103,9%) și Brașov (102,6%). Trustul de montaj utilaj chimic—București (102,9%). Participarea colectivelor de oameni ai muncii din unitățile de execuție ale M.C.Ind. la întrecerea întregului popor pentru realizarea cincinalului înainte de termen se materializează acum în eforturile prin care ele urmăresc atît majorarea avansului cîștigat și pregătirea bunei racordări cu producția din 1973, cît și accelerarea terminării capacităților și obiectivelor cu termene de punere în funcțiune în acest an. Succese ale constructorilor hidroenergticieni Bilanțul activității întreprinderii de construcții hidrotehnice București pe primele 10 luni ale anului consemnează îndeplinirea sarcinii valorice cumulate pe această perioadă în proporție de 105,3% și realizarea a 89% din planul anual — ceea ce a permis colectivului să preia, recent, sarcini suplimentare. In fruntea subunităților se află, prin realizările valorice, Grupul de șantiere Someș, care până la 31 octombrie și-a depășit cu 5% întregul plan inițial pe anul 1972. S-au creat condiții pentru punerea în funcțiune în devans a capacităților cu termen la finele anului — primul grup la hidrocentrala de pe Lotru și hidrocentralele de la Curtea de Argeș și Pitești (la acestea din urmă lucrările de construcție au fost terminate cu 60—60 de zile înaintea datelor prevăzute). 30 CE 1947 A 55-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie CONSTRUCȚII PE BANDĂ RULANTĂ Corespondență specială pentru „Constructorul de la agenția sovietică de presă „Novostiti Perfecționînd sistemul de organizare a construcțiilor, inginerii sovietici au introdus o nouă formă eficientă de construcția masive de locuințe — combinatele de construcții de blocuri (CCB). Aceste combinate sunt uniuni de producție, care realizează producție industrială și construiesc blocuri de locuințe. Datorită acestui fapt, complexul de procese industriale și de construcții, mai inainte dispersate, alcătuiește acum un flux tehnologic unic, continuu. Combinatele produc case gata pentru a-și primi locatarii. l In b’op modemn cu patru etaje, Bl I cu 105 de apartamente prevăzuta cu tot confortul, a fost montat in 124 de ore si 12 minute Elementele prefabricate necesare acestui Wolfs tip au ieșit de pe banda rulantă a Combinatului de construcții de blocuri nr. 2 din Leningrad, fiind montate intr-un termen record brigada condusă de V. Afanasiev,de tete vorba despre un experiment efectuat in vara acestui an. Iată, pe scurt, cronica lui, în prima zi, brigada a montat 121 de elemente, in loc de 7, care prevedea graficul. Macaraua le-a ridicat pe poziție direct din trailere. De îndată ce s-a terminat structura parterului, au intrat la lucru instalatorii și electricienii, iar cînd a fost gata montarea etajului îl, tencuitorii au început, la parter, tencuirea apartamentelor și a caselor de scări, în urma lor veneau zugravii. De la turnarea primei bene de beton in fundațiile blocului pină la primul toast al celor ce s-au mutat aici la casă nouă au trecut numai două săptămâni într-o convorbire pe care am avut-o cu V. Usov, directorul CCB-2, acesta a subliniat că la lucrările de montare și de finisare a clădirii nu s-au aplicat nici un fel de inovații tehnologice. Constructorii au lucrat după o tehnologie tip, după un grafic orar. Succesul rezidă în buna organizare a lucrărilor, de combinat a fost pregătită o platformă specială pentru depozitarea panourilor în completuri, potrivit ordinii de montaj. Un sistem electronic de calcul „Hutm“ corecta din mers graficul orar, in funcție de modificările apărute în desfășurarea lucrărilor, pe șantier, montajul și coordonarea acțiunilor tuturor verigilor adiacente erau conduse de un dispecer special. Experimentarea a arătat că dacă se aduc neîntrerupt toate piesele și materialele in succesiunea tehnologica normală, dacă transportul auto, precum și toate verigile secundare funcționează cu precizie, este posibil S. VINOGRADOV I. MARTINENKO (Continuare în pag. a 2-a) PROLETARI DIN TOATIȚA MIE, UNIȚIVA ! Constructorii fabricii de rulmenți de la Alexandria pregătesc UN „FINIȘ“ PUTERNIC • Curînd, beneficiarul se va instala în hala de activități auxiliare • Obiectivul nr. 1 la ora actuală : hala monobloc • Pregătirile de iarnă : încă probleme cu închiderile • Toate eforturile, subordonate angajamentului : punerea în funcțiune a fabricii cu un trimestru mai devreme Chiar dacă la Alexandria n-a nins și n-a dat încă gerul, ploile reci și temperaturile tot mai scăzute i-au făcut pe constructorii de la T.C.I.București care înalță fabrica de rulmenți să se gîndească serios la iminenta sosire a iernii. E adevărat ca în primele 10 luni ale anului șantierul a realizat circa 84% din planul valoric pe 1972 însă stadiul fizic actual al obiectelor de aici, în mare parte încă deschise, strînește pe bună dreptate îngrijorare. Așa se face că în prezent, eforturile sunt îndreptate spre pregătirea de iarnă a clădirilor, pentru a se asigura fronturi de lucru închise finisorilor și montorilor de echipamente tehnologice. De una dintre cele mai presante sarcini, constructorii s-au achitat Cu succes : hala de unități auxiliare (cu o suprafață de 10 000 mp), încălzită provizoriu cu aparate calor, este pe punctul de a fi preluată de către beneficiar, care curînd va începe să-și pregătească aici S.D.V.-urile. Acum, urgența nr. 1 o constituie hala monobloc, cu o suprafață de circa 6 ha. Se lucrează de zor la montarea ultimelor elemente de acoperiș, la învelitoare, iar brigăzile de izolatori de la T.I.L.I.—București folosesc din plin fiecare ceas pentru așternerea stratului de bitum. Sub conducerea lui Valeriu Verdeș, ajutați de vreo cinci macarale, membrii formațiilor lui Nicolae Mihalache, Agape, Pripas ș.a. au luat în primire închiderile laterale cu panouri din b.c.a. Tîmplăria metalică, comandată la I.C.O.M.—București, cum zăbovește — așa că se fac socoteli și pentru unele închideri provizorii. Turnarea pardoselilor nu poate fi amînată. Zona rectificări (circa 14 000 mp), la care se lucrează în ritm susținut, ca și Adrian CÎMPEANU (Continuare în pag. 2-a) in rîndul brigăzilor de constructori din Iași se extind VALOROASE INIȚIATIVE CARE VIZEAZĂ REDUCEREA CHELTUIELILOR DE PRODUCȚIE în trecerea în cinstea celei de a 25-a aniversări a Republicii a intensificat și activitatea constructorilor ieșeni. Astfel, planul producției globale aferent primelor trei trimestre din 1972 a fost îndeplinit de către toate întreprinderile de construcții, realizările obținute reprezentînd 74,8% din planul anual. Au fost predate înainte de termen unele obiective industriale și social-culturale, printre care capacitatea de la Uzina de prelucrare a maselor plastice, cea de 560 tone/an de la Uzina de utilaje și piese de schimb pentru industria materialelor de construcții — cu 120 de zile ș.a. Pe ansamblu, rezultate bune s-au înregistrat și în ce privește creșterea productivității muncii, cheltuielilor de producție,reducerea . Conduse și îndrumate operativ de organele și organizațiile de partid, sindicatele ieșene din construcții au intensificat preocupările pentru mobilizarea colectivelor de muncă la creșterea eficienței economice a activității, mai cu seamă prin reducerea cheltuielilor materiale de producție și combaterea risipei. Printre formele folosite în acest scop se află și răspîndirea unor inițiative valoroase izvorîte din rîndul constructorilor, menite a asigura valorificarea rezervelor interne existente la loturi și pe șantiere. La Trustul de instalații-montaj — Iași, de exemplu, inițiativa maistrului Ion Calotă privind „realizarea de economii la cheltuielile de producție, echivalente cel puțin cu fondul de salarii al brigăzii" a fost extinsă la multe formații de lucru, pe șantierele Trustului de construcții industriale se aplică inițiativa „Nici un gram de ciment și oțelbeton irosit“, lansată de echipa condusă de Nicolae Petrov, iar la Trustul de construcții al Consiliului popular județean a fost preluată inițiativa constructorilor bucureșteni de a monta „zilnic, 2,5 apartamente cu o macara". Acordînd o înaltă prețuire unor astfel de Inițiative avansate, organele și organizațiile sindicale au datoria să urmărească cu atenție și să răspîndească experiența pozitivă, pentru a se obține folosirea cît mai productivă, fără pierderi, a materialelor, a fondurilor bănești, a timpului de lucru, în acest sens, Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții, împreună cu Consiliul județean al sindicatelor și cu comitetul sindicatului de la Trustul de construcții industriale — Iași au organizat recent o consfătuire de lucru în vederea extinderii inițiativelor menționate, ce se aplică la T.I.M. și T.C. Ind. Consfătuirea, la care au participat președinții și responsabilii, cu problemele economice din comitetele sindicatelor tuturor întreprinderilor cu profil de con ing. C. ZVORIȘTEANU , membru al Biroului Executiv al Consiliului județean al sindicatelor — Iași Continuare in pag. 3-a „ECONOMII LA CHELTUIELILE DE PRODUCȚIE, ECHIVALENTE CEL PUȚIN CU FONDUL DE SALARII AL BRIGĂZII" „NICI UN GRAU DE CIMENT $1 OTEL BEJON IROSII"* Șantierul Uzinei de prelucrare a maselor plastice din Iași este unul din locurile unde se aplică inițiativele de Ic. î.n. Ind. și T.I.M, privind reducerea cheltuielilor de producție și a consumurilor de materiale. ÎN PAGINA A 3-a Reporterii și corespondenții noștri relatează succese, dar și rămineri in urmĂ DE PE FRONTUL LUPTEI ÎMPOTRIVA RISIPEI 44(1190) simbolá 4 noiembrie 1972 4 pagini 25 bani Redacția și administrația București 62, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21—15.10.92 Drumuri din 1973 Trustul de construcții drumuri, poduri, porturi și aeroporturi din Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor a terminat, la 31 octombrie, sarcina fizică anuală de plan la construcții și modernizări de drumuri naționale. Colectivul său execută acum, în devans, lucrări de drumuri prevăzute în planul 1973. Folosire superioară a capacităților de producție Folosirea superioară a capacităților de producție este una din preocupările centrale ale comitetului oamenilor muncii, ale întregului colectiv de la fabrica de cărămizi „Mureșeni" din Tîrgu Mureș. Mai buna organizare a producției și reparațiilor, realizarea de produse noi și autoutilarea s-au dovedit a fi mijloace deosebit de eficiente. Astfel, scurtîndu-se cu 20% timpul afectat reparației , utilajelor din secția 1-a s-au produs în plus un milion de cărămizi; alte cantități însemnate au fost obținute datorită reducerii opririlor accidentale cu 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, prin electrificarea transportorului pentru uscătoriiletunel s-a eliminat manipularea manuală a vasinetelor și s-a mărit viteza de deplasare a acestora, cu efecte pozitive asupra activității din hala de presare. Consecințe favorabile asupra creșterii indicelui de utilizare a uscătoriilor a avut și introducerea în fabricație a blocurilor ceramice. Foloasele acestei diversificări a producției vor fi culese mai ales anul viitor, cînd noul sortiment se va realiza în serie mare. In ceea ce privește cuptorul-tunel, progrese de seamă s-au realizat datorită optimizării reglajului care a dus la scurtarea diagramei de ardere și la diminuarea simțitoare a rebuturilor. Concomitent, se acordă în continuare o mare atenție folosirii depline a timpului de lucru și ridicării permanente a pregătirii profesionale a salariaților, domeniu în care fiecare an aduce noi îmbunătățiri. De pildă, în cele trei trimestre care au trecut din 1972, indicele de utilizare a fondului de timp a fost de 95,2%, iar cel al fluctuației muncitorilor de 5,5%, ambele sensibil ameliorate față de aceeași perioadă a anului precedent. ing. Oscar KÜRTI directorul fabricii „Mureșeni" Tîrgu Mureș rAVWWVVVVWrtWVWVW»V»VVVV,eVii*»%V»K1^VVV’ii*«%*i«V*VaVViiV»V*VVu *5 fibranta chemare a ogoarelor ^  I . I . . * I . • • _ A -n - Ne-a fost dat să nu ne putem bucura din plin de frumusețea și bogăția acestei toamne. De fîșîitul nostalgic al frunzelor uscate, de aroma podgoriilor, de tarlalele cu rod împlinit. Ne-au lipsit de aceste atît de omenești și obișnuite bucurii nesfârșitele ploi, riurile umflate care au spart asfaltul șoselelor, care au smuls poduri, care au înămolit gospodării și ogoare încărcate de rodul muncii noastre. Oricît am fi de preocupați, oricît ne-ar absorbi sarcinile profesionale, activitatea noastră diurnă, nu putem rămîne indiferenți la ceea ce se petrece pe ogorul țării. Pe alocuri, pîinea noastră de mîine, care n-a ajuns încă în hambare, în silozuri, este amenințată de apă, de ger, de zăpadă. Ne reclamă treburile curente, ne reclamă obligațiile profesionale, dar înainte de toate ne reclamă îndatoririle noastre cetățenești. Și ne reclamă nu mîine, ci astăzi, cînd nu este încă prea tîrziu. Zăbava nuri de loc îngăduită. Și știuleții de porumb, și cartofii, și sfecla, nu mai pot întîrzia pe tarla T>UMCI iele tot mai amenințate de apropierea iernii. In zilele ploilor torențiale, i-am văzut pe excavatoriștii noștri lucrînd cu o admirabilă dăruire la degajarea drumurilor de interes public, i-am văzut pe constructori prezenți la consolidarea digurilor, apărînd de furia apelor avuția noastră. Acum, în aceste zile tîrzii de toamnă, mulți dintre lucrătorii noștri de pe șantiere, din fabrici de materiale de construcții, din institute de proiectare, din organizațiile centrale, răspunzînd la mesajul adresat de secretarul general al partidului cu prilejul „Zilei recoltei", se află pe ogoare. „Cimentiștii de la Aleșd — ne scrie corespondentul nostru Dumitru Pohuș — au hotărît să ajute membrii cooperativei agricole de la Țebea la strînsul roadelor de pe cîmp. Vor continua această activitate, paralel cu cea de producție, pînă ce tot porumbul va ajunge în silozuri". Redacția primește zilnic asemenea scrisori, semnalînd emoționante fapte de dăruire, de eroism. Nu se putea ca oamenii noștri să nu răspundă prompt la vibranta chemare a ogoarelor, a pîinii noastre. Emil STERESCU