Constructorul, octombrie 1973 (Anul 25, nr. 40-43)

1973-10-06 / nr. 40

GAZETĂ EDITATĂ DE MINISTERUL CONSTRUCȚIILOR INDUSTRIALE ȘI DE COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN INDUSTRIA CONSTRUCȚIILOR DEZVOLT! REZULTATELE SĂ ASIGURĂM «UREA SĂRCILOR ANUALE! Toate unitățile M. C Indu — cu planul pe 9 luni îndeplinit și depășit Potrivit raportărilor operative, Ministerul Construcțiilor Industriale a realizat până la 30 septembrie 79,8% din planul anual de construcțiimontaj, îndeplinindu-și sarcinile valorice pe primele 9 luni din 1973 în proporție de 103,3% Situația acestor doi indicatori pe unități se prezintă astfel : • T.C.I. — Iași : 86,2% (108,3% față de planul pe 9 luni) ; • T.C.I. — municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej : 82,6% (106,6 ° s) ; • T.C.I. — Constanța : 82,3% (106,4%) ; • T.I.A. — București : 82,3%/o (105%) ; • T.C.I. — Cluj : 81,7% (104%)) ; • T.S.S. — București : 81,2% (102,4%) ; • T.M.U.C. — București : 80,5% (103,4%) ; • T.I.L.I. — București : 80,4% (102,7%) ; T.C.I. — Pitești : 80% (104,1%) ; T.C.I. — București : 79,8% (103,9%») ; T.I.M. — Brașov : 79,5% (103«,») ; T.I.M. — Iași : 79% (103,8%) ; T.C.I. — Craiova : 78% (100%) ; T.C.I. — Brașov : 77,2% (102,5%) ; T.C.I. — Timișoara: 76,1% (100,5%); T.C.I. — Ploiești : 75,7% (101,5%) ; T.C.I.A. — București : 75,5% (102,4%) ; T.I.M. — București : 75,2% (100,7%) 63 000 de apartamente predate Răspunzînd cu însuflețire chemării secretarului general al partidului, constructorii de locuințe au luat o serie de măsuri pentru transpunerea în viață a planurilor de acțiune întocmite în vederea accelerării ritmului de execuție, și dării în folosință a locuințelor la termenele planificate. Drept urmare, unitățile județene de construcții-montaj au reușit ca până la finele trimestrului III să dea în folosință peste 63 000 de apartamente, din care cca. 33 600 apartamente din fondurile statului, și 29 700 din fondurile populației cu sprijinul statului în credite și execuție. Față de trimestrele I și II, cînd s-au dat în folosință în medie cca. 15 mii de apartamente, în cursul trimestrului III, numărul apartamentelor predate a fost de peste 22 mii. Comparativ cu aceeași perioadă a anului, trecut, în primele 9 luni din acest an s-au dat în folosință cu 12,4 mii mai multe apartamente din fondurile statului și cu 10,3 mii mai multe apartamente proprietate personală. Sunt de menționat, pentru numărul sporit de locuințe date in folosință în cele trei trimestre, județele: Bacău (1695 apartamente), Bihor (1448), Brăila (1244), Constanța (2177), Dolj (1626), Hunedoara (3014), Galați (1580), Iași (2402), Maramureș (1252), Prahova (1476), Vîlcea (1148) și municipiul București (15 036). Totodată, trebuie subliniat și faptul că în unele județe, unde în primele două trimestre s4 au dat în folosință un număr de apartamente sub cel planificat, prin concentrarea eforturilor și luarea unor măsuri hotărîte pe șantierele de locuințe s-a reușit în cursul trimestrului III, să se recupereze restanțele și să depășească sarcina. Printre acestea se află județele: Arad, Cluj, Satu Mare, Sibiu la locuințe din fondurile statului și Bistrița-Năsăud, Buzău, Teleorman ia locuințe proprietate personală. Pentru a se asigura realizarea integrală a planului de dare în folosință a locuințelor pe anul 1973, este necesar ca unitățile județene de construcții-montaj să acționeze cu și mai multă hotărîre pentru a asigura toate condițiile necesare unui înalt ritm de execuție, prin concentrarea mijloacelor de producție pe șantierele cu rămîneri în urmă, organizarea lucrului cu acordul muncitorilor — și în zilele de duminică, pregătirea condițiilor de activitate pe timp friguros, analizarea decadată stadiului fizic la construcțiile de a locuințe, iar sindicatele să intensifice munca politică și de propagandă pe șantiere. Să facem totul ca ritmul din lunile august și septembrie să fie menținut, astfel ca planul de predări la locuințe să fie îndeplinit și depășit“. DIM PRIMELE 3 TRIMESTRE. Lucrările pe care Trustul de construcții industriale Constanța le execută la Șantierul nord din localitate avansează rapid, in fotografie , hala de construcții corp In întrecerea montorilor de case • PLOIEȘTI. Deși greutățile n-au dispărut, totuși în sâptămîna trecută (24—29 septembrie) montorii de case de la T.C.M.Prahova au realizat cote mai înalte : brigada lui Carol. Fazekas a realizat o medie zilnică de 2,5 apartamente montate cu o macara, iar cea a lui Gheorghe Baciu — de 2,21 apartamente. In zilele de 24 și 25 septembrie, brigada lui Fazekaș a realizat 3,25 apartamente, iar în ziua de 24, brigada lui Baciu a montat 3,52 apartamente cu o macara. Ritmurile de început de sâptămînă nu s-au putut menține și in celelalte zile, întrucît s-au ivit defecțiuni la macarale, drept care cea a lui Baciu a stagnat 26 de ore, iar cea a lui Fazekaș — 18. Este adevărat că macaralele sînt vechi, au cablurile foarte uzate. Oricum însă, T.C.M.—Prahova poate găsi o soluție și credem că cea mai potrivită ar fi aceea de a începe imediat reparația capitală la macaraua care deservea brigada lui Podoleanu (care n-a lucrat toată săptămînă) și apoi, pe rind, la toate celelalte. • CONSTANȚA. Cele trei brigăzi constănțene care au lucrat la montaj săptămîna trecută au obținut rezultate diferențiate: în timp ce brigăzile lui Vasile Bălan și Ion Teacă au menținut ritmul de 2,4, respectiv 1,6 apartamente montate zilnic cu o macara, brigada lui Dumitru Irimia a început să crească, de la 1,3 la 1,4. Este, totuși, un succes dacă ținem seama de faptul că în săptămâna trecută, în total patru zile și jumătate au lipsit panouri la cele trei brigăzi. Din partea I.P.M.C. se întâmpină aceleași greutăți în livrarea panourilor mari , ori nu vin deloc, ori vin dezasortate. Oare chiar să nu existe nici o soluție ? T.C. — Constanța și I.P.M.C., cu sprijinul organelor locale, nu ar putea ajunge la o înțelegere fermă ?. Doar interesul de a se construi locuințele îl are toată lumea ! έncă înainte de sfîrșitul lui septembrie s-au obținut, în cadrul probelor tehnologice, primele cantității de produse la noile capacități de la întreprinderea de cartoane și confecții „Prahova“ -Scăeni (finnal — 13,1 mii tone de carton duplex velin, 6,9 mii tone de carton triplex, 6 mii tone de confecții din carton triplex), care au fost puse în funcțiune la termen, împreună cu stația de epurare mecanică-biologică (300 t/sec.). Executantul — lotul Boldești. Schechi al șantierului nr. 3 din cadrul Trustului de construcții industriale Ploiești — și-a concentrat acum forțele la altă lucrare importantă : complexul avicol de la Blejoi. In prima etapă se construiesc aici trei blocuri de cîte 24 de hale de 1620 mp. (fiecare hală avînd capacitatea de 20 000 de pui într-un ciclu), cu centrale termice, posturi trase, grupuri sociale. L-am găsit pe șeful de lot, ing. Hie Carol, într-o convorbire telefonică prelungită cu șantierul. Argumenta cu elemente din graficele de execuție nevoile presante de diverse materiale : cărămizi, prefabricate, nisip... — Nu numai fiindcă vremea amenință să se strice — mi-a spus ing. Carol I ne preocupă foarte mult menținerea ritmului. Am mers foarte bine în ultima vreme, cu pînă la 3,2 milioane de lei pe lună, adică peste planul operativ. Și e nevoie să nu coborîm sub acest plafon, ca să putem respecta termenul de predare la primul bloc de hale, 30 noiembrie, și să creăm front pentru lucrul în continuare. Or, iată că înaintăm foarte anevoie cu închiderile, n-avem destulă cărămidă pentru frontoane ; cimentul e pe sponci, și avem de turnat pardoseli, drumuri ... Suntem destul de avansați cu montarea blocului al doilea de hale, dar acum încep să ne lipsească ba panourile de pereți, ba panele. Cit despre blocul al treilea, pe care contam ca front de iarnă, încă nu am primit amplasamentul. Aveam să aflu, la fața locului, și un alt necaz. Pereții, panele, arbaletrierii livrați de fabricile de prefabricate de la Doicești, Doaga, Galați prezintă frecvent deficiențe grave. Puțin a lipsit ca ruperea unui panou în timpul manipulării să se soldeze cu un accident ; pur și simplu, în zona mediană elementul nu avea armătură ! La o lățime dată prin proiect de 1,18 m, multe panouri au toleranțe de 10—14 centimetri ! Cheltuielile de manoperă ale lotului au fost încărcate suplimentar cu 44 000 de lei, pentru remedierea unor elemente livrate de „Progresul“București, cu plăcuțele metalice pentru îmbinări prin sudură poziționate greșit. Sesizările cu privire la defectele de calitate ale prefabricatelor au căpătat, în ultima vreme, o frecvență îngrijorătoare. (Semnalam de pildă, într-unul din numerele trecute ale gazetei plîngerile constructorilor de la șantierul Florești al aceluiași T.C.X.Ploiești). Ce are de spus în această privință conducerea Centralei materialelor de construcții din M.E.F.M C. ? Den CONDREA „Dacă am putea menține ritmul.. ii Anul XXV: < A 'Sváái ' t /vs'i . sîmh Mâ 'im limfomtete 7W16 pagini 25 bani Redacția și administrația: București 62, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefort 15.19.21—15.10.92 Cu 90 de zile mai devreme Constructorii din cadrul T.C.I. — Ploiești și lucrătorii din cadrul subantreprizelor de specialitate au reușit să pună în funcțiune, cu 3 luni înainte de termen, două noi capacități de producție : de 25 milioane de becuri/an, la fabrica ..Steaua electrică 1 — Fieni și de 28 500 tuburi de scurgere/an, la „Feroeman" — Ploiești. Încă 144 de apartamente Constructorii de la T.C.Galați au predat încă 144 de apartamente. Colectivul șantierului nr. 2 a predat două blocuri (O. 6 și O. 12) cu zece nivele, care totalizează 132 de apartamente, iar constructorii de la șantierul nr. 1 au predat, in orașul Tg. Bujor, un bloc cu 12 apartamente și au terminat lucrările de renovare la Teatrul dramatic din Galați, apreciate ca fiind de foarte buna calitate. S-au evidențiat echipele conduse de zugravul P. Panicău și zidarii din echipa lui Nicolae Zdrobi .(Ion POSTELNICII, corespondent) Emanoil Cojoc și Emeric Varză, de la „Energoconstrucția”, lucrând la glisarea coșului de fum de 180 m înălțime de la termocentrala București — Vest. BRIGADĂ ÎȘI MENȚINE FAIMA >4 «* De doi ani, tînărul Ioan Hulbaru se află în fruntea unei destoinice brigăzi de zidari. A premiat-o, de la Ion Vanța, cu o buna faima și de aceea avea, la început, îndoieli că o va putea menține printre formațiile fruntașe ale șantierului. Brigada și-a îndeplinit însă de fiecare dată sarcinile la nivelul unei înalte responsabilități profesionale. Și la înălțarea Spitalului cu 1200 de locuri de la Baia Mare, și la realizarea lucrărilor de la noua capacitate de bare din cupru, a stației de transformare de la Groși și a altor obiective încredințate în această zonă a țării constructorilor de la T.C.L-Cluj, iar acum, la executarea complexului avicol din Baia Mare . Cei 60 de membri ai săi, muncesc cu rîvnă, cu tragere de inimă ; în afară de zidărie, fiecare dintre ei face treabă la fel de bună și la montarea parchetului sau a faianței și la aplicarea covoarelor de p.v.c. și la turnarea butoanelor. Lucrul în acord global i-a făcut să se ajute între ei, să puna umarul cu nădejde peste tot acolo unde este nevoie, așa cum face întotdeauna și șeful formației, comunistul Ioan Hulbaru. (Mihai MOHOLEA, corespondent) Președintele comitetului sindicatului de la întreprinderea județeană de construcții și instalații-Brașov, Ioan WAGNER, ne relatează că a stația de utilaj-transport a unității a fost însușită cu bune rezultate inițiativa lansată, anul trecut, de mecanizatorii de la Trustul de construcții industriale din municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej sub genericul : „Randamentul fiecărui utilaj, peste nivelul planificat!“ — Analizată punct cu punct in cadrul celor 11 grupe sindicale de la S.U.T., chemarea, care vizează o largă gamă de angajamente privind întreținerea și exploatarea utilajelor din dotare,’ nu numai că a fost îmbrățișată, dar in aplicarea ei oamenii și-au’adus propria contribuție pentru îmbunătățirea parametrilor de folosire a mașinilor și utilajelor. Primele rezultate au fost pe larg popularizate în rîndurile mecanizatorilor. In august, care a fost și la noi luna performanțelor, aplicarea inițiativei a dus la sporirea realizărilor la principalele grupe de utilaje ; la excavatoarele de diferitele tipuri, planul de 10.458 mc pe metrul cub capacitate a fost depășit cu peste 5000 mc; la buldozere de peste 65 CP s-au realizat 8817 mc, în loc de 4665 mc, cu prevedea planul ; la cilindri compresori s-au realizat lunar 244 de ore de funcționare, în loc de 206 ore, cu era prevăzut ; la macarale-turn, indicele exprimat în tone/tonă, capacitate a fost depășit cu peste 65%. Autorii celor mai bune recorduri — comuniștii Augustin bazar, excavatoristul Mihai Csintala, buldozerist, ca și macaragiul Albert Ștefan ș.a. au fost solicitați să împărtășească,în adunările grupelor sindicale, metodele folosite de ei în întreținerea și exploatarea utilajelor. Pentru a se obține maximum de randament în folosirea parcului mecanic, mecanizatorul trebuie să fie multilateral pregătit. La noi s-a organizat o largă acțiune de policalificare, astfel ca un număr cu mai mare de mecanici de exploatare să fie capabili să dovedească toate grupele de utilaje, de la cele mai simple pînă la cele mai complicate. Din grupele sindicale a pornit inițiativa de a se trece la pregătirea șoferilor, ca să poată lucra și pe macarale . 22 de conducători auto sunt, în prezent, în stare s-o facă în bune condiții. 37 de conducători de cilindri compresori — utilaje mai puțin folosite în anotimpul friguros — s-au calificat și în meseria de fochist] pentru exploatarea centralelor termice provizorii de pe șantiere. Proaspeții absolvenți ai școlilor profesionale au fost repartizați pe lângă cei mai buni mecanizatori, stabilindu-se termene în care să-și însușească a doua specialitate. Menționez că secretarul comitetului sindicatului, Vasile Bănescu, are sarcina de a urmări pas cu pas aplicarea inițiativei în cadrul unității noastre, de a stimula prin toate mijloacele aflate la dispoziție (foaie volantă, panouri de onoare, gazete de perete etc.) interesul pentru ridicarea randamentului fiecărui utilaj, pentru o tot mai bună calificare. Alte măsuri pe aceeași linie au avut ca obiect introducerea lucrului în acord global la atelierele de reparații. Din luna mai, de cînd se aplică această formă de salarizare, timpul de imobilizare a utilajelor și autovehiculelor în reparații a scăzut cu peste 15%. Visul LUNTRAȘU REZULTATE BUNE ȘI LA U.C.I. BRAȘOV .Randamentul fiecărui utilaj, peste nivelul planificări A4 • > ■ i . , Efectele mari probleme „ " In pofida eforturilor depuse în ultima vreme de către constructori și beneficiari, de către furnizorii de echipamente și utilaje tehnologice, la capătul primelor trei trimestre din acest an un număr însemnat de capacități n-au putut fi prezentate la startul activității productive. Dacă pe alocuri asemenea absențe au justificări bine fondate, sunt și cazuri în care situația a fost generată de dificultăți ce puteau fi biruite. Ne gindim la lipsa de colaborare dintre factorii cărora li s-a încredințat realizarea noilor obiective, la neîndeplinirea obligațiilor asumate, care au condus sau pot conduce la nerespectarea termenelor de punere în funcțiune. Dacă-s defecte, de ce le mai trimiteți pe șantiere ? Ca să-și poată încasa, totuși, drepturile bănești pentru activitatea prestată. montorii de la T.I.U.C.B. care lucrează pe platforma petrochimică de la Pitești — Și nu numai ei! — înșiră în aceste zile pe zeci de coli de hîrtie listele utilajelor care, nesosind pe șantier, au împiedicat punerea în funcțiune a unor capacități de producție1. Sunt foarte multe ca număr și de un tonaj apreciabil. Să nu le cităm pe cele din import, ci numai cîteva din cele ce trebuiau asigurate de multă vreme de către diverși furnizori interni : supapele de siguranță pentru cracarea catalitică, vasul de scurgere pentru parcul, rezervoarelor de propilenă (din cadrul etapei a 2-a de dezvoltare a rafinăriei); 21 de buricăre, filtre, vase — pentru instalația de polietilenă de joasă presiune ; 15 utilaje, cîntărind 445 de tone — pentru instalația de stiren, și enumerarea ar putea fi continuată, în mai toate cazurile, cam aceiași „datornici“: întreprinderile de utilaj chimic din Găești și Ploiești, uzinele „Independența“ — Sibiu, „Grivița roșie““ — București ș.a. Consecințele neonorării obligațiilor contractuale de către acești furnizori sînt într-atît de evidente, încît ni se pare de prisos să le mai menționăm. Superficialitatea în îndeplinirea obligațiilor asumate se prezintă uneori și sub alte aspecte. Instalația de benzen din toluen era planificată să fie pusă în funcțiune la 31 august, întrucît nici pînă acum încă n-au sosit vreo 13 tone de utilaje, și capacitatea aceasta figurează pe lista restanțelor. Poate că U.M.M. — Reșița nu se simte cu nimic vinovată, fiindcă — deși cu oarecare întîrziere — a expediat, totuși, șantierului cele 33 tobe de subansamble pentru cuptorul F1. Le-a trimis însă degeaba, fiindcă montorii nu le-au putut asambla; tolele prezintă ovalizări, rezultate dintr-o execuție neglijentă. Acum, echipele de montori așteaptă ca discuțiile dintre beneficiar și furnizor să ducă la remedierea defecțiunilor de fabricație, așa incit operațiile de asamblare să poată fi reluate. Altfel spus, timp pierdut și pentru oamenii de pe șantier, și pentru uzina furnizoare, care are de făcut față atîtor comenzi presante. Că asemenea practici generează serioase perturbări în activitatea șantierului, o dovedește cu prisosință cazul celor două rezervoare de 31 500 mc (pentru etapa a III-a de dezvoltare a rafinăriei piteștene), executate defectuos de întreprinderea din Găești. Au trebuit să treacă cîteva luni, ca furnizorul să catadisească a începe remedierea defecțiunilor. Virolele au fost trimise înapoi la Găești și, după revizuire, expediate din nou pe șantier. Echipele lui Duru și Ion Gheorghe au început asamblarea primului rezervor, dar o asemenea operație nu se execută cu ar bate din palme. Pe montori îi va prinde timpul friguros, iar sudurile la un asemenea cogeamite rezervor reclamă condiții speciale de lucru. Au urcat cofrajul, dar nu știu să-l mai coboare ! In general vorbind, constructorii din cadrul T.C.I.Craiova care execută noile investiții de la Caracal au făcut și fac treabă bună. Nu mai departe decit acum săptămână, au pus în funcțiune prioma capacitate (de 12 milioane bucăți pe an) la întreprinderea de tricotaje, ca să nu mai vorbim de tînăra uzină de vagoane, care de pe acum și-a cîștigat o bună reputație și pe piața externă. La aceste două unități industriale, activitatea constructorilor continuă. O dată ce se vor isprăvi lucrările la centrala termică, gospodăria de apă, rezervorul de saramură și la alte cîteva obiecte, o dată ce beneficiarul își va procura și monta toate mașinile și utilajele prevăzute, la întreprinderea de tricotaje va putea fi pusă în funcțiune și cea de-a doua capacitate de producție. Sunt posibilități ca evenimentul să aibă loc chiar către sfîrșitul acestei luni, urmînd ca șantierului să-i rămînă aici doar sarcina de a termina, pînă la sfîrșitul anului, și pavilionul tehnic-social, Adrian CÎMPEANU Continuare in pag. a 5-a festivitate la T. I. I. București . Cu prilejul împlinirii a zece ani de activitate a Trustului de lucrări speciale București, a avut loc o festivitate la care au participat lucrători de la șantierele trustului, ,cadre din aparatul central al acestuia, invitați. Președintele comitetului oamenilor muncii, ing. Dan Călin, a prezentat o expunere în legătură cu rezultatele obținute de colectivul acestei unități specializate, cu sarcinile ce-i revin în viitor. în cuvîntul reprezentanților șantierelor au „ *PSA trecute în revistă realizările și au fost formulate noi angajamente. Colectivul T.S.S.București a fost felicitat în numele conducerii Ministerului Construcțiilor Industriale de ing. Constantin Ionescu, adjunct al ministrului, și în numele Comitetului Uniunii sindicatelor din industria construcțiilor de ing. Ion Bratu, vicepreședinte al Comitetului Uniunii. (Pag. a 3-a din acest număr al gazetei este rezervată prezentării principalelor realizări ale Trustului de lucrări speciale — București în cei 10 ani de activitate). CS a BMI Proclamarea Republicii Democrate Germane, la 7 octombrie 1949, a constituit un punct de cotitură în istoria Germaniei și a Europei. A început atunci, în această țară prietenă cu peste 17 milioane de locuitori, procesul complex al construcției socialiste, pe parcursul căruia au fost obținute, în decursul a 24 de ani, remarcabile victorii. Printre factorii importanți ai dezvoltării economice și sociale R.D.G. se numără și investițiile: Volumul acestora, numai în ce privește lucrările de construcții-montaj, crescut de la 1998 milioane de mărci , în 1950, la 13 970 milioane de mărci în anul trecut. Construcția de locuințe reprezintă deopotrivă un capitol important al investițiilor și una din orientările de bază ale politicii P.S.U.G. și guvernului R.D.G. de ridicare continuă a nivelului de trai al poporului. Numărul locuințelor noi date în folosință a fost, în 1958, de 49,6 mii, iar Dezvoltare rapida a construcției de locuințe în 1972 de 69,6 mii; în același interval de timp, numărul locuințelor la care s-au executat lucrări de reparații, reconstrucție și modernizare a crescut de la 13,9 mii la 47,4 mii. Acest volum va cunoaște o creștere continuă. Astfel, in ce privește orașul Berlin, urmează — potrivit unei hotârtri a Biroului politic al C.C. al P.S.U.G. și Consiliului de Miniștri ai R.D.G. ca în perioada 1976—1980 să se îmbunătățească condițiile de locuit pentru circa 225 000 de cetățeni (populația actuală a Capitalei R.D. Germane este de circa 1,1 milioane). In acest răstimp urmează să fie realizate 75 000—80 000 de locuințe, din care 55 000 prin construcții noi, iar restul prin modernizarea vechilor clădiri. Volumul investițiilor în construcții se va ridica la circa 5 miliarde de mărci. în afara acestor locuințe, urmează să fie construit, în Piața Marx-Engels, Palatul Republicii, ca loc permanent pentru sesiunile Populare. Sala, cu 5 000 de Camerei locuri, va fi destinată întrunirilor politice și culturale de amploare. Macheta proiectului de sistematizare a unui tabru naivn