Contemporanul, iulie-decembrie 1974 (nr. 28-53)

1974-07-05 / nr. 28

VITEZELE ANULUI XXX Normele comuniste de muncă şi viaţă 4P lllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIilIIIIIII Orînduirea socialistă îşi propune să plămădească un om nou, cu un larg orizont de gîndire şi înţelegere, capabil să descifreze sensul legilor obiective ale dezvoltării sociale, să participe în cunoştinţă de cauză la făurirea istoriei, să-şi croiască în mod liber şi conştient propriul său destin. Tipul uman nou pe care vrem să-l făurim în societatea noastră trebuie să se caracterizeze prin pasiune pentru munca creatoare, printr-un înalt spirit de răspundere faţă de interesele generale ale colectivităţii, printr-o ţinută morală aleasă, printr-o elevată viaţă spirituală. NICOLAE CEAUŞESCU Ш11111111111111ИН1Ш1Ш11И11ШШШ11111111111И111Ш111111ШШП1111Ш1Ш11111Ш11111Ш ARILE transformări pe care revoluţia socialistă le-a operat în cîmpul vieţii sociale a României, mutaţiile ce au avut loc înainte de toate in zona forţelor ţi a relaţiilor de producţie au un puternic ecou în concepţiile ţi comportamentul maselor, în însăţi calitatea vieţii tuturor ţi a fiecăruia. Se afirmă ca o realitate pregnantă, componentă esenţială a peisajului României contemporane — omul nou, purtător al marilor valori etice ale viitorului comunist, viitor pe care el îl construieşte, cu care se identifică. El trăieşte prin cei mai înaintaţi oameni ai societăţii noastre socialiste ; trăsăturile sale morale sunt tot mai mult trăsături ale tuturor. Transformarea oamenilor — spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu la plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971 - înarmarea lor cu concepţia înaintată despre viaţă şi societate - materialismul dialectic şi istoric -, cu cele mai noi cunoştinţe şi concluzii ale ştiinţei, constituie una din cele mai complicate probleme, cu mult mai grea, in multe privinţe, decit dezvoltarea economiei. De aceea, activitatea ideologico-educativă, de dezvoltare a conştiinţei socialiste, constituie o sarcină permanentă a întregului partid, cere o muncă stăruitoare, plină de răspundere şi răbdare. Fără nici o exagerare trebuie spus că însuţi viitorul comunist al patriei noastre depinde de dezvoltarea cu succes a acestei munci. Iată deci ce cuprinzător teren de înfruntare dintre nou şi vechi este târîmul conştiinţei celor ce muncesc. Aici se dă marea bătălie dintre trecut şi viitor, pe acest teren se afirmă din plin socialismul victorios. Intre nou şi vechi se desfăşoară o luptă permanentă la scara fiecărui ins şi a întregii societăţi. Cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare în alianţă cu ţărănimea nu reprezintă decit începutul vastei, istoricei opere de transformare a omului, de traducere în viaţă a marilor idealuri ce au însufleţit lupta comuniştilor, idealurile de libertate, de echitate, de bunăstare materială ţi spirituală a întregului popor. Sub conducerea partidului, întreaga societate îşi făureşte uneltele ţi chipul pentru ziua de mîine. SOCIETATEA socialistă multilateral dezvoltată — concept elaborat şi definit de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, realizarea ei, concentrează în zilele noastre eforturile majore ale întregului popor; acest ţel reflectă treapta superioară pe care ne aflăm in dezvoltarea social-economică ţi politică — atit în practica construcţiei socialiste cît ţi în dezvoltarea creatoare a marxism-leninismului. Construirea socialismului multilateral dezvoltat presupune creşterea impetuoasă a forţelor de producţie, crearea unei industrii ţi agriculturi moderne ; înseamnă apoi dezvoltarea susţinută a ştiinţei, invăţămintului şi culturii - parametri fundamentali ai progresului şi civilizaţiei ; presupune, de asemenea, ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a celor ce muncesc, înfăptuirea repartiţiei bunurilor în spiritul echităţii socialiste ; implică, in acelaşi timp, perfecţionarea continuă a relaţiilor sociale, asigurarea pentru toţi oamenii a condiţiilor de participare activă la conducerea societăţii, de înflorire a personalităţii. ...Odată cu dezvoltarea forţelor de producţie şi ridicarea nivelului de trai , arâta tovarăşul Nicolae Ceauşescu in raportul prezentat la Congresul al X-lea — o importanţă deosebită pentru îndeplinirea sarcinii fundamentale a dezvoltării multilaterale a noii orinduiri are intensificarea activităţii de educaţie, formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor. Pentru realizarea acestui obiectiv de o primordială importanţă, partidul nostru comunist a desfăşurat şi desfăşoară o vastă activitate educativă în care sunt angrenaţi toţi membrii partidului, organele şi organizaţiile de partid, întregul popor. Conferinţa Naţională a partidului din 1972 a elaborat proiectul de norme ale vieţii şi muncii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste — codul moral al constructorilor socialismului multilateral dezvoltat, carta etică a poporului român. Ea s-a cristalizat la confluenţa a două izvoare generoase : valorile morale perene ale spiritualităţii româneşti şi valorile morale ale mişcării muncitoreşti şi comuniste. In codul etic al comunistului sunt înscrise la loc de cinste trăsăturile ce caracterizează omul înaintat al societăţii noastre. El se structurează ca un sistem normativ superior, original rod al experienţei practice ţi teoretice a partidului nostru, încununare a luptei sale de peste o jumătate de veac pentru transformarea revoluţionară a societăţii ţi a omului. Efortul ştiinţific de elaborare ţi traducere in viaţă a normelor eticii comuniste este elementul determinant, conceput ca atare, in desfăşurarea procesului istoric de edificare a omului nou, constructor al socialismului multilateral dezvoltat şi comunismului , devotat idealurilor socialismului şi comunismului pe pămintul României, luptător activ pentru traducerea în viaţă a politicii Partidului Comunist Român, stăpîn pe concepţia cea mai inaintatâ despre lume şi societate — materialismul dialectic şi istoric —, slujind cu abnegaţie interesele maselor, militant pentru întărirea unităţii moral-politice a poporului, muncind neobosit pentru înflorirea avuţiei naţionale, luptător împotriva inerţiei ţi rutinei, militant pentru promovarea in viaţa socială a principiilor echităţii, a relaţiilor de colaborare ţi întrajutorare in muncă, de solidaritate, stimă ţi respect reciproc, luptător împotriva principiilor de viaţă burgheze, a mentalităţilor retrograde, cinstit, sincer, modest Normele vieţii ţi muncii comuniştilor reprezintă o formă inalta de umanism socialist in acţiune. ILABORIND proiectul de norme ale vieţii ţi muncii comuniştilor, ale eticii ţi echităţii socialiste, edificînd un program istoric pentru traducerea lor în viaţă, partidul nostru comunist îşi aduce o contribuţie de seamă la teoria şi practica construcţiei socialiste. Omul nou, omul animat de cele mai generoase elanuri, cel a cărui muncă ţi viaţă se subordonează muncii şi vieţii poporului, idealului comunist este o realitate din ce în ce mai vie, mai pregnantă, a timpului nostru. El vede el normele şi valorile eticii comuniste cele mai înalte valori ale vieţii sale. Aplicarea normelor comuniste de muncă şi viaţă este pentru el, tot mai puternic, o necesitate organică. Afirmarea cu putere în viaţă a principiilor comuniste reprezintă o sarcină de căpetenie a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii A munci şl a trăi în chip comunist , o idee care cucereşte masele. Teodor Cazacu JANOS BENCSIK : Peisaj industrial Contemporanul 3