Contemporanul, ianuarie-iunie 1981 (nr. 1-26)

1981-01-01 / nr. 1

A 1921-1981, are peste un timp eroic GLORIOSUL PARTID AL COMUNIŞTILOR ROMÂNI NUL 1981, treaptă de timp şi de nou cincinal, este anul unei mari aniversări : se împlinesc 60 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre. Aceastămăreaţă sărbătoare, de profunde şi majore semnificaţii prin faptul că implică istoria partidului nostru revoluţionar — istorie ce a luminat pină în temelii istoria poporului român şi a aprins pe firmamentul existenţei sale constelaţia unui viitor de aur, comunist — află naţiunea socialistă într-un revelator efort de edificare a unei societăţi noi, superioare, pe pămintul României. Pentru noi, constructorii noii societăţi pe pămînt românesc, cei 60 de ani de existenţă ai partidului, de existenţă revoluţionară în devenirea milenară a patriei, constituie încă un prilej sublim de a ne bucura de ceea ce numim îndeobşte roadele istoriei, pentru că şi această aniversare, alături de celelalte care au fost şi care vor fi, desemnînd momente de înalt relief din viaţa poporului român, reprezintă, in ceea ce are ea mai bun, fiinţa noastră naţională. Intr-adevăr, Partidul Comunist Român este rodul autentic al istoriei noastre ; identitatea lui se află, întreagă, in viaţa şi lupta poporului român de-a lungul mileniilor. De aceea rădăcinile lui sînt adinei, deosebit de adînci, extrăgîndu-şi sevele înnoitoare din straturile profunde ale existenţei oamenilor de pe aceste meleaguri. Naşterea sa, în urmă cu 60 de ani, s-a produs ca o expresie a cerinţelor obiective de dezvoltare a societăţii româneşti. O istorie zbuciumată, traversată de la un capăt la altul de aspre şi continue lupte pentru dreptate şi libertate socială şi naţională, a configurat un mod specific românesc de asumare a comandamentelor înalte ale mersului înainte, ale progresului economic, politic şi social. Această coordonată fundamentală care pune în lumină aici, la Carpaţi şi Dunăre, o istorie originală a fost preluată, conform cerinţelor obiective ale dezvoltării societăţii în mai 1921, de tînărul partid Comunist Român care, chiar din momentul naşterii sale, s-a legitimat ca exponentul cel mai legitim al năzuinţelor poporului, năzuinţe în numele cărora acesta a luptat, s-a jertfit de-a lungul veacurilor şi mileniilor. Se ştie că, datorită creşterii conştiinţei de clasă a proletariatului din România, cu mai bine de un secol in urmă a luat fiinţă la noi mişcarea socialistă. Ea a parcurs timp de cîteva decenii un proces complex de organizare şi clarificare sub influenţa ideilor socialismului ştiinţific şi a exercitat o profundă inrîurire asupra vieţii social-politice a ţări. Marile bătălii de clasă desfăşurate de masele populare, în primul rînd de clasa muncitoare, după primul război mondial, au relevat necesitatea istorică a apariţiei unui partid combativ, revoluţionar. „Crearea Partidului Comunist Român — arată tovarăşul Nicolae Ceauşescu - a marcat o treaptă superioară in dezvoltarea mişcării muncitoreşti din ţara noastră, constituirea forţei politice revoluţionare chemate să conducă lupta clasei muncitoare, a oamenilor muncii împotriva exploatării şi asupririi burghezo-moşiereşti, pentru apărarea intereselor vitale ale celor ce muncesc, pentru scoaterea ţării din starea de dependenţă faţă de imperialismul străin, pentru făurirea socialismului în România.* Din pragul înalt al aniversării celor 60 de ani de existenţă ai partidului nostru comunist putem releva cu deosebită mindrie patriotică şi partinică, fiind ctitorii şi beneficiarii unor magnifice adevăruri ale istoriei noi, că el a îndreptăţit pe deplin speranţele clasei muncitoare, ale maselor populare din ţara noastră, că şi-a îndeplinit şi îşi îndeplineşte cu cinste misiunea sa. PARTIDUL COMUNIST ROMAN s-a născut spre a fi de neînvins — ca poporul, ca dragostea sa pentru adevăr, pentru neatîrnare. Şi-a dovedit din plin invincibilitatea în anii grei ai ilegalităţii, trecînd victorios prin teroarea dezlănţuită împotriva membrilor săi. S-a născut ca exponent al năzuinţelor maselor şi a rămas exponent al acestora, dovedindu-se sufletul luptelor democratice şi antifasciste, slujind, astfel, cu eroism cauza libertăţii şi independenţei României, a socialismului şi comunismului. El a ridicat eroismul la cote impresionante, necunoscute în istorie pînă la el. Un moment semnificativ din activitatea lui este militantismul activ împotriva politicii acelor cercuri reacţionare care orientau ţara pe drumul pregătirii unui război nedrept, profund potrivnic intereselor naţionale. Partidul Comunist Român a spus un Nu hotărît războiului însoţindu-l cu o activitate febrilă pentru organizarea şi co-ucicerea rezistenţei poporului român împotriva fascismului şi a dominaţiei hitleriste, pentru mobilizarea forţelor progresiste, democratice şi patriotice din ţara noastră, pentru înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 ,-voluj de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă. In ziua de 23 August 1944, Partidul Convoist Român a deschis o poartă uriașă în istoto nome a patriei, poarta afirmării socialiste a patriei, adică a deplinei ei afirmări. Bilanțul istoric al luptei Partidului Comunist Român este impresionant. Rezultatul fundamental, cel mun important al activităţii revoluţionare de şase decenii a partidului nostru comunist îl constituie vetoda revoluţiei socialiste, lichidarea exploatării omului de către om şi edificarea socialismului , orînduirea pentru care au luptat şi s-au jertfit forţele cele mai inaintate ale poporului român, orînduire în care oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, liberi, stăpîni pe soarta şi roadele muncii lor, făuresc progresul material şi cultural al ţârii. РОСА cea mai înfloritoare din existenţa poporului român a fost inaugurată de Congresul al IX-lea, cînd în înalta funcţie de secretar general al partidului a fost investit tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Congresul al IX-lea reprezintă în viaţa partidului şi poporului o piatră de hotar. El a rămas pentru noi toţi, pentru conştiinţele noastre de comunişti, de cetăţeni, înaltul Forum care, exprimînd voinţa partidului, a întregului popor, a desemnat in persoana tovarăşului Nicolae Ceauşescu pe strălucitul său conducător, omul care simbolizează puterea şi voinţa României de a fi ea însăşi pe calea progresului. Cu cel de al IX-lea Congres, Partidul Comunist Român a păşit într-o epocă noua, de mari dimensiuni creatoare, umaniste, într-o epocă de puternică şi nestingherită afirmare a personalităţii umane, a democratismului orînduirii noastre. Este epoca cimentării unităţii dintre partid şi popor, epoca in care această unitate de neclintit a dat cele mai bogate roade, in această epocă au căpătat o deosebită claritate obiective ca : dezvoltarea bazei economice a societăţii, folosirea largă în economie a cuceririlor ştiinţei şi tehnicii contemporane, perfecţionarea relaţiilor de producţie, a vieţii sociale şi de stat, adîncirea democraţiei, creşterea bunăstării poporului, ridicarea conştiinţei socialiste a maselor, afirmarea tot mai puternică a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Noile realităţi economice, sociale, politice ale ţârii atestă faptul că în România promovarea noului, la toate nivelele, în toate sectoarele, înseamnă o preocupare constantă pentru punerea în valoare a superiorităţii orînduirii socialiste. Forţa ei constă în capacitatea sa de a realiza cea mai largă democraţie, de a asigura acea ambianţă politică ce îngăduie poporului să se manifeste efectiv ca stupin aî ţării, să-şi spună cuvîntul în tot ceea ce angajează prezentul şi viitorul său. «Prin întreaga sa activitate — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu — Partidul Comunist Român a dovedit ca nu are ţeluri mai înalte, scopuri mai nobile decit slujirea devotată a clasei muncitoare, a poporului din care face parte, a cauzei socialismului şi comunismului. De aceea, el a ciştigat un inart prestigiu in faţa întregii naţiuni, se bucură de stima şi dragostea nemărginite ale muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, fârâ deosebire de naţionalitate.“ în această epocă prestigiul înalt al partidului este strîns legat de personalitatea şi activitatea secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Perioada începută cu Congresul al IX-lea este epoca abordării creatoare şi curajoase a procesului complex de edificare a noii orînduiri, a noilor probleme pe care le ridică schimbările sociale ce au loc pe arena internaţională ca rezultat al succeselor obţinute de forţele socialismului, democraţiei şi păcii, al intrării în lupta revoluţionară a unor noi forţe sociale şi politice, precum şi al influenţelor determinate de revoluţia tehnică-ştiinţifică contemporană. In pragul celei de a 60-a aniversări a existenţei sale, partidul nostru, prin toţi membrii lui, prin toţi cetăţenii acestui pâmînt, priveşte cu satisfacţie drumul parcurs, priveşte cu deplină mîndrie marile realizări de azi, scrutează cu încredere viitorul. Poporul român încheie acum un cincinal rodnic, care reprezintă o etapă importantă pe drumul traducerii în viaţă a Programului de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism adoptat de Congresul al XI-lea. Satisfacţiile sunt mari, multiple, pe măsura angajării. România anului 1980 este o ţară cu o fizionomie al cărei atribut fundamental este dezvoltarea în ritm înalt. O dezvoltare pe multiple planuri, cu implicaţii directe asupra bunăstării omului. Căci deviza Totul pentru om a tutelat şi tutelează întreaga activitate a partidului. Cincinalul pe care îl încheiem a adus din plin poporului român satisfacţia muncii sale pentru ţară, pentru propria lui bunăstare. Sunt adevăruri pe care le-am trăit intens în această perioadă, adevăruri ce ţin de esenţa societăţii noastre, adevăruri ce intră în definirea omului nou. În această epocă, rezultatele economice obţinute au fost dublate permanent de rezultatele ce s-au impus în domeniul dezvoltării spirituale. Ele au căpătat contur în Epoca Nicolae Ceauşescu, înlăuntrul celor mai bine de 15 ani-lumină, ele au prins consistenţa necesară, de asemenea, în această epocă. In spiritul bogatelor tradiţii internaţionaliste ale clasei noastre muncitoare. Partidul Comunist Român — detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti — şi-a intensificat relaţiile de solidaritate şi colaborare cu toate partidele muncitoreşti din lume, cu mişcările de eliberare naţională, cu alte organizaţii democratice, progresiste, antiimperialiste. Călăuzită de cerinţele apropierii şi înţelegerii între popoare, ale participării active la schimburile internaţionale de bunuri materiale şi spirituale, ţara noastră, condusă de partidul său comunist, dezvoltă colaborarea cu toate statele lumii, indiferent de orînduirea lor socială. La baza relaţiilor sale cu toate ţările, România aşează principiile independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. Ne aflăm în plin efort creator pentru a materializa mărețul program al partidului. Noua etapă pe care o inaugurăm înseamnă etapa continuării, pe o treaptă superioară, a bătăliei pentru noua calitate în toate domeniile. Sîntem pe deplin convinși că, sub conducerea partidului nostru comunist, noua calitate va triumfa spre binele ţării, al nostru al tuturor. Intrăm în anul gloriosului jubileu al partidului uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu încredere deplină în prezentul şi viitorul nostru, cu hotărîrea neabătută de a ctitori pe pâmîntul patriei dragi civilizaţia socialistă şi comunistă. Florin COSTINESCU E CONTEMPORANUL 3