Contemporanul, ianuarie-iunie 1986 (nr. 2-26)

1986-01-10 / nr. 2

Omagiu tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. SCRISOAREA Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. adresată tovarăşei Elena Ceauşescu (Urmare din pag- 1) Alegerea dumneavoastră ce preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi invăţămintului intr-un moment în care cercetarea ştiinţifică este chemată să aducă o importantă contribuţie la progresul multilateral al societăţii româneşti — constituie recunoaşterea unanimă a meritelor deosebite pe care le aveţi în dezvoltarea şi coordonarea acestor importante sectoare ale construcţiei socialiste din patria noastră şi, totodată, o garanţie că, sub conducerea şi îndrumarea dumneavoastră, activitatea in aceste domenii va cunoaşte un şi mai mare avînt In viitor. Slujind cu abnegaţie interesele ţării, ale poporului român, cauza socialismului pe pămîntul României, dumneavoastră, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, v-aţi afirmat, totodată, ca promotor neobosit al celor mai nobile idealuri de înţelegere, colaborare şi pace intre naţiuni, ca strălucit militant pentru apărarea dreptului fundamental al naţiunilor, al oamenilor , la viaţă, la existenţă liberă şi demnă, la independenţă şi suveranitate, la pace, împreună cu întregul popor, apreciem In mod deosebit aportul dumneavoastră la promovarea politicii de pace şi colaborare a partidului şi statului nostru, la întărirea prieteniei şi colaborării României cu toate ţările socialiste, cu ţările In curs de dezvoltare şi nealiniate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. In actualele împrejurări internaţionale, cind pe plan mondial s-a ajuns la o încordare deosebită, cînd viaţa, libertatea şi independenţa popoarelor, liniştea şi pacea întregii lumi sunt tot mai grav puse în pericol, îndemnurile pe care dumneavoastră le adresaţi, ca om de ştiinţă, de a se face totul spre a se înlătura pericolul războiului, pentru ca ştiinţa şi tehnica să fie puse exclusiv în slujba păcii şi bunăstării popoarelor - şi nu a râzboiului şi distrugerii găsesc un profund ecou în rîndurile oamenilor de ştiinţă şi cultură din patria noastră şi din întreaga lume. In această zi aniversară, dorim să vă asigurăm, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, de hotărîrea noastră neabătută de a urma minunatul exemplu pe care îl oferiţi comuniştilor şi întregului popor, de a acţiona cu abnegaţie, răspundere comunistă şi spirit revoluţionar pentru a înfăptui obiectivele istorice stabilite de Congresul al Xlll-lea, orientările şi indicaţiile secretarului general al partidului, pentru a asigura trecerea României intr-o etapă nouă, superioară de dezvoltare, pentru afirmarea continuă a patriei noastre, liberă, suverană şi independentă in rîndul naţiunilor lumii. Ne angajăm să milităm cu toate forţele pentru creşterea continuă a rolului conducător al partidului, pentru întărirea şi mai puternică a unităţii poporului în jurul gloriosului nostru partid comunist, al secretarului său general, să facem totul pentru înfăptuirea, pe pămîntul patriei, a măreţelor idealuri ale socialismului şi comunismului, pe care — alături de cel mai de seamă fiu al poporului român, eminent revoluţionar şi patriot înflăcărat, ilustră personalitate a lumii contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-aţi slujit şi le slujiţi cu nemărginit devotament, cu înaltă răspundere pentru împlinirea noului destin istoric al naţiunii noastre. In aceste clipe de sărbătoare, dînd glas gîndurilor şi sentimentelor întregului partid, ale comuniştilor şi tuturor oamenilor muncii din România, vă dorim,din toată inima, ani mulţi şi fericiţi, noi şi noi succese în întreaga activitate pe care o desfăşuraţi, în conducerea partidului şi statului, pentru progresul şi bunăstarea poporului român, pentru înflorirea continuă a patriei noastre socialiste. Vă adresăm, din adîncul inimii, cu simţăminte de înalt respect şi afecţiune tovărăşească, tradiţionala urare LA MULŢI ANI ! Model de înalt patriotism şi umanism revoluţionar O FRUMOASA tradiţie a neamului nostru este dată de cinstirea marilor personalităţi a căror activitate a marcat progresul socialpolitic, cel ştiinţific sau cultural, în spiritul acestei tradiţii omagiem, cu profund respect şi neţărmurită dragoste, pe tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, personalitate de seamă a vieţii noastre politice şi sociale, savant de recunoscut prestigiu internaţional, a cărei activitate este o adevărată pildă de dăruire comunistă, revoluţionară pentru progresul ştiinţei, învăţămîntului şi culturii româneşti, pentru plenara afirmare a spiritului creator al poporului nostru!* Cuvîntarea tovarăşei Elena Ceauşescu rostită la încheierea lucrărilor Congresului este o amplă sinteză a direcţiilor concrete de desfăşurare a activităţii din cercetarea ştiinţifică, creaţia tehnologică şi învăţămînt in scopul creşterii contribuţiei la îndeplinirea în condiţii dintre cele mai bune a planului cincinal 1986—1990 şi in perspectivă pînă în anul 2000. Această generoasă perspectivă angajează plenar cercetarea şi învăţământul superior agronomic ieşean, cu vechi şi valoroase tradiţii, în înfăptuirea saltului calitativ presupus de revoluţia agrară. Tovarăşa Elena Ceauşescu sublinia că „în vederea obţinerii unor producţii sporite de cereale şi plante tehnice vor trebui dezvoltate cercetările pentru crearea de noi soiuri şi hibrizi de plante cu potenţial de producţie ridicat şi rezistenţi la intemperii. In horticultura se vor crea noi soiuri de mare productivitate, care să conţină cantităţi tot mai mari de substanţe nutritive. In zootehnie cercetarea va trebui să contribuie la ameliorarea genetică a raselor de animale şi la crearea de noi specii care să asigure o producţie sporită. De asemenea, va trebui intensificată cercetarea în vederea combaterii degradării solului, a sporirii fertilităţii şi capacităţii productive“. Sunt marile linii de forţă ale revoluţiei agrare, ale realizării unei agriculturi intensive pe baza aplicării unor tehnologii performante, adecvate specificului fiecărei zone şi orientate spre realizarea unor producţii record. Participarea responsabilă a cadrelor didactice şi a studenţilor reprezintă aportul nemij locit la îmbunătăţirea activităţii din unităţile agricole de stat şi cooperatiste, la creşterea producţiilor în judeţul nostru şi în zonele învecinate. Diversitatea accentuată a tematicii de cercetare — cuprinsă în 208 teme din care 63 sînt de interes naţional şi 90 departamental — este determinată de solicitările tot mai mari ale producţiei agricole. In acest scop, Institutul nostru dispune de una dintre cele mai modeme baze materiale de invătămînt, incluzînd mari si modeme laboratoare, staţii-pilot, atelier de microproducţie, cîmpuri experimentale, aparatură de investigaţie ştiinţifică şi un bogat fond de documentare, care, împreună, formează un cadru deosebit de stimulator pentru o cit mai eficientă cercetare ştiinţifică. Unul dintre obiectivele principale ale noii revoluţii agrare, obiectiv pe care sîntem datori să-l îndeplinim la nivele maxime de exigenţă comunistă, este acela al formării specialiştilor, a celor care să se afle întotdeauna pe primele locuri ale producţiilor record. Formarea competenţelor, cultivarea sentimentului de patriotism, al răspunderii pentru calitatea muncii şi a spiritului competitiv sunt preocupări cotidiene, statornice, ale tuturor cadrelor didactice şi sunt concretizate, printre altele, în faptul că 80 la sută dintre studenţii noştri au obţinut rezultate bune şi foarte bune, certitudinea împlinirii speranţelor pe care noi le investim in viitorii specialişti. Exigenţele actuale şi de perspectivă ne obligă pe toţi, cadre didactice şi studenţi, la o neobosită autodepăşire, iar direcţiile de realizare ale acestui proces le aflăm în documentele de partid, un exemplul permanent al activităţii pătrunsă de un înalt patriotism revoluţionar, desfăşurată de tovarăşa Elena Ceauşescu, a cărei alegere ca preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului este pentru toţi garanţia îndeplinirii misiunii noastre de formare a specialiştilor care vor crea progresul viitor al patriei. Acum, în ceas aniversar, gîndurile şi sentimentele noastre se îndreaptă spre tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, iar omagiul adus distinsei personalităţi a vieţii noastre politice şi ştiinţifice are şi valoarea unui angajament solemn de a spori aportul de muncă şi creaţie pentru ca viitorul patriei să fie aşa cum este prefigurat în documentele de partid, documente ale devenirii noastre comuniste. Conf. univ. dr. Lucia IFTENI Prorector al Institutului agronomic „Ion Ionescu de la Brad" — Iași. 2 CONTEMPORANUL Valoroase îndemnuri pentru progresul şcolii româneşti Aniversarea zilei de naştere a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, preşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, preşedinte al Comitetului naţional român „Oamenii de ştiinţă şi pacea“ este un minunat prilej pentru cadrele didactice şi elevii din judeţul Braşov pentru a-şi manifesta aleasa stimă şi gratitudine pentru modul in care veghează, in cadrul înaltelor sale răspunderi, de ridicarea nivelului calitativ al învăţămîntului de toate gradele si de toate profilurile din ţara noastră. In întreaga sa activitate, tovarăşa Elena Ceauşescu îmbină în mod armonios patriotismul revoluţionar cu vocaţia creaţiei ştiinţifice şi reprezintă pentru aceasta un înalt model de angajare revoluţionară, de devotament pentru poporul a cărei strălucită fiică este. In aceste momente aniversare şi împreună cu întregul popor ii urăm mulţi ani, sănătate şi putere de muncă pentru ca alături de luminatul nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să poată participa activ la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru. Activitatea complexă pe care o desfăşoară tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu pe linie de partid şi de stat şi ca savant unanim recunoscut pe plan internaţional reprezintă pentru noi toţi un exemplu de dîrzenie şi dăruire totală de luptă revoluţionară, de închinare a întregii vieţi şi activităţi nobilelor idealuri ale socialismului si comunismului. In viziunea umanist-revoluţionară a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu ştiinta şi învăţămintul se constituie în factori esenţiali ai progresului material şi spiritual al patriei noastre. Alegerea în calitate de preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului constituie în conştiinţa tuturor profesorilor, elevilor şi studenţilor români o certitudine pentru realizarea unei noi calităţi a procesului instructiv-educativ, pentru o cit mai bună pregătire profesională şi moral-politică a constructorilor de mîine ai comunismului pe pămîntul drag al patriei. Congresul ştiinţei şi învăţămîntului a constituit şi pentru noi un prilej de bilanţ al activităţii instructiv-educative desfăşurate cu elevii, un prilej de angajare mai responsabilă în munca atît de complexă de formare a personalităţii multilateral dezvoltate. Condiţiile de care dispune şcoala braşoveană relevă, fără îndoială, un exemplu elocvent al neobositei griji şi preocupări pe care conducerea partidului şi statului nostru le acordă tinerei generaţii. Astfel reţeaua şcolară a judeţului Braşov are 550 de unităţi de invăţămînt organizate şi profilate în deplină concordanţă cu dezvoltarea economică şi socială a judeţului, cu cerinţele de perspectivă ale pregătirii forţei de muncă. Cei peste 150 000 de preşcolari şi elevi, români, maghiari şi germani sînt îndrumaţi de aproximativ 6.500 cadre didactice, ingineri şi specialişti din producţie, oameni de înaltă competenţă profesională. In aceste scoli este pregătită forta de muncă necesară prezentului si viitorului vieţii economice si sociale în 34 de licee, 28 şcoli profesionale şi 12 şcoli de maiştri. Ţinînd seama de specificul economic al zonei în cele 37 de şcoli din mediul rural sunt pregătiţi elevii pentru profesiuni cum sînt construcţii de maşini, chimie, agricultură şi altele. Sîntem mîndri că an de an tot mai mulţi absolvenţi ai liceelor şi şcolilor profesionale se integrează rapid şi cu mare eficienţă în procesul de producere a bunurilor şi valorilor de care are nevoie economia judeţeană şi naţională. Numai anul trecut de pe porţile şcolilor braşovene au plecat spre producţie sau spre institute de învăţămînt superior peste 10 000 de absolvenţi ai claselor a X-a, 3 496 absolvenţi ai claselor a Xll-a şi 3 491 absolvenţi ai şcolilor profesionale. Pentru a întregi imaginea eficienţei pe care o are integrarea învăţămîntului cu viaţa economică şi socială a judeţului vom aminti doar că planul de producţie este de 30 000 000 de lei anual, că elevii participă la acţiunile din campaniile de recoltare, la acţiunile de înfrumuseţare şi bună gospodărire a şcolilor. In cadrul orelor de şcoală, al activităţilor extraşcolare, în munca de pe şantierele judeţene şi naţionale se modelează trăsăturile pozitive de caracter proprii omului nou cum sunt hărnicia, priceperea, abnegaţia, spiritul combativ, militant revoluţionar. Promovarea spiritului modern în organizarea procesului instructiv, care să situeze elevul în centrul atenţiei, a determinat dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare, participarea elevilor la sesiuni de comunicări ştiinţifice unde au obţinut rezultate din ce în ce mai bune. Nu mai puţin importante sunt şi virtuţile educative ale participării elevilor la manifestările Festivalului naţional „CîntareaRomâniei“, în anul pe care abia l-am încheiat au fost obţinute 129 de premii şi menţiuni (faţă de ediţia precedentă cînd s-a obţinut 89) şi dintre acestea 56 au fost premiul I, cifre ce vorbesc de la sine despre talentul, perseverenţa, capacitatea de muncă şi creaţie a tinerilor braşoveni. în acest cadru o constantă a preocupărilor noastre reprezintă educarea celor mai tineri fii ai patriei în spiritul dragostei faţă de ţară, faţă de partid, însuşirea unei concepţii materialist-dialectice, ateist-ştiinţifice despre lume şi viaţă, formarea unei gîndiri creatoare, a sentimentului de responsabilitate revoluţionară. Stă în puterile noastre să ridicăm calitatea învăţămîntului la nivelul exigenţelor socialismului, ale epocii noastre, avînd îndreptar în muncă ideile şi indicaţiile secretarului general al partidului, pe temeiul cărora vom acţiona cu mai multă dăruire şi responsabilitate pentru educarea tinerei generaţii în spiritul celor mai mari cuceriri ale ştiintei si tehnicii de vîrf. Exemplul personal al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, al tovarăşei Elena Ceauşescu care nu-si precupeţesc energia, inteligenta creatoare Spre binele şi viitorul luminos al patriei sunt pentr noi, slujitorii şcolii braşovene, călăuză vie, pentru ridicarea patriei pe noi culmi de civilizaţie, progres, bunăstare, pentru o Românie liberă, independentă şi demnă. Prof. Cornelia ALBU Inspector şcolar general al Inspectoratului şcolar judeţean Braşov Epocă de lumină (Urmare din род. 1) cu circa 36 la sută, venitul naţional cu aproape 32 la sută, iar producţia-marfă cu peste 20 la sută. Ca rezultat al dezvoltării generale a patriei şi pe baza creşterii venitului naţional, retribuţia reală a oamenilor muncii s-a mărit cu 8 la sută, iar veniturile ţărănimii cooperatiste au sporit cu 12 la sută. Sunt succese între succese ce stau la temelia programelor viitoare, care vor asigura intrarea României într-o etapă nouă de dezvoltare, trecerea de la stadiul de ţară in curs de dezvoltare la cel de ţară mediu dezvoltată. Noul an 1986 este, după cum se știe, primul an al celui de-al 8-lea criminal și datoria noastră, a tuturor, trebuie să fie îndeplinirea exemplară a prevederilor pe care le avem în fiecare domeniu, un accent puternic urmînd a se pune pe dezvoltarea bazei energetice și de materii prime, pe întărirea spiritului gospodăresc şi a responsabilităţii comuniste, pe creşterea productivităţii munci, pe introducerea noului în toate sectoarele de activitate. Totodată, trebuie promovat modul de viaţă socialist, umanismul revoluţionar, principiile Codului comunist al eticii şi echităţii, trebuie lugit permanent orizontul de cunoaştere şi înţelegere al maselor, pentu ca, în cadrul democratic muncitorescrevoluţionar al societăţii noastre socialiste, să obţinem o calitate nouă a vieţii şi muncii întregului nostru popor. „Intrăm în noul an 1986 — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Mesajul de Anul Nou — cu hotărîrea fermă de a face totul pentru perfecţionarea activităţii de conducere şi organizare a tuturor sectoarelor vieţii economice şi sociale, pentru ridicarea spiritului revoluţionar, de răspundere, ordine şi disciplină în toate domeniile, în vederea realizării în cele mai bune condiţii a hotărîrilor Congresului al Xlll-lea, care asigură mersul ferm înainte pe calea înfăptuirii visului de aur al omenirii — comunismul — pe pămîntul României, bunăstarea şi fericirea întregului popor, întărirea continuă a Independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste“. Chemărilor însufleţitoare ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, poporul român le răspunde prin muncă şi iniţiativă creatoare, prin catalizarea uriaşelor energii de care dispune, prin elan constructiv şi dăruire revoluţionară. Regăsim, in această exemplară mobilizare colectivă, încrederea in conducătorul încercat al naţiunii — Partidul Comunist Român —, entuziasmul făurarilor socialismului, cu o conştiinţă şi morală înaintate, strîns uniti in jurul partidului, al secretarului său general, gata să militeze pentru ridicarea nivelului de bunăstare şi civilizaţie al întregii naţiuni, pentru întărirea independenţei şi suveranităţii României, pentru pace. La cumpăna dintre cincinale, ţară păşeşte spre orizonturi luminoase, spre un viitor care conturează noile edificii, grandioasele magistrale ale devenirii patriei, împlinirea altor comandamente majore. Stăpin pe destinele sale, iubitor de creaţie trainică şi de pace, poporul nostru îşi uneşte forţele pentru a înscrie izbinzi tot mai înalte in Cartea nepieritoare a istoriei naționale.