Contemporanul, ianuarie-iunie 1991 (nr. 1-26)

1991-01-04 / nr. 1

. 7 Revistă naţională de cultură,politică şi ştiinţă Ai Sărmanului diavol *) Te ved, Satan, bărbat fermecător, printre cei ce se adună în jurul fântânii de piatră de la intrarea în oraş, în seara unui basm arab. Silueta ta subţire se profilează cu claritate intre două coloane clasice, zâmbetul tău franc, bărbătesc, mă dezarmează, îmi trimite cu putere sângele spre jugulare, in sus. — Oh, cât aş vrea să fim prieteni, eu ce mi-am ratat existenţa pentru cultul prieteniei, dar tu zbori în extreme, Satan, nu poţi fi decât slugă sau stăpân... Ţi-aş povesti, aşa, ca-ntre bărbaţi, seara, la biliard, intre două serii americane, câteva istorii de amor,ţie, incapabil de a fi vulnerabil ! Ţi-aş face cunoştinţă cu o tânără funcţionară la poştă, te-aş invaţa arta particulară a mitomaniei, suficient ca să devii verosimil ! Ţie, blestemat să fii veşnic tânăr, am să-ţi împrumut memoriile mele, oboseala mea de spirit in faţa oricărui răsărit de soare, ezitarea mea elegantă, puţin dezabuzata, de a intra in istorie... Deşi maestru necontestat al sarcasmului, eu am să te exersez in ironie, in ştiinţa dedublării. Singur pe culoarele scepticismului tău, lama fină a naivităţii mele te va surprinde, te va încuraja poate, în efortul tău lăudabil de a echilibra lumea ; căci Celălalt, Cel cu care faci din când n când pariuri, te va ajuta, Călătorule, doar ca să te poată învinge mai greu I -r’şi admir, oricum, eleganţa cu care-ţi scuturi «şfcul roşu al deşertului de pe umerii tăi lucioşi de an tracit, cine ar bănui, printre negustorii graşi şi paşihici din jurul fântânii, că tu eşti Victima, eroul îndemântîitec al unor splendide neînţelegeri, anchetate de aparii jurnalişti ! Vierme sclipitor al lumii, in ultimul ''secol după soare ne-ai dăruit arta politicii, supravieţuirea Ta şi a noastră sunt legate ; oricum, vom face eroarea să te lichidăm, faci parte cu siguranţă din Tradiţie, din Metaforă, din Superstiţiile necesare şi din istoria erorilor noastre, poate singura noastră genealogie... Evident, nu, te putem iubi, afişătorule, deoarece eşti respingător de raţional, bandajele ce le porţi la mâini şi la picioare sunt iubibar în blând-sclipitorul chihlimbar, micile tale coarne sunt poleite cu bronzul unei nedorite sincerităţi, rudă a ortacului nostru, Pan ! Laudă bunului tău oportunism ce te-a ajutat să te amesteci în ţesătura inefabilă a jocurilor noastre, mereu punctual la primul rendez-vous amoros, ne-ai debarasat de inevitabila, prima iubire , cum am fi suportat tensiunea şi geniul, insolenţa triumfătoare a lui Romeo, paradoxurile lui Don Juan, atât de costisitoare !... Ne dăruieşti mereu mediocritate şi-ţi mulţumim fără ipocrizie, în aceasta putem să-ţi fim elevi şi egali, bunul simţ e armura noastră, a amândurora, mici burghezi ai inimii, cerul albastru şi vast se curbează cu inconştienţă deasupra siluetelor noastre, cine, in viitorul metafizic ne va deosebi ? !— Poate frunza verde şi palidă, poate cerbul rănit de moarte ce-şi strigă ciuta niciodată , întâlnită, poate nicovala fierarului pe care se bate, in roşu, potcoava piciorului tău ascuns !... Laudă Ţie, duşman neobosit al fecioarei, poţi conta pe tuşa noastră alianţă, inventivitatea noastră bună-la-toate iţi va asigura viitorul imediat, tinerele noastre fete, cinice, iţi vor purta trena hainei tale de ceremonii. Şi, dacă intr-o seară vei suferi brusc de plictiseală — o invenţie din zilele tale bune ! — fă un efort şi imită-ne vei cunoaşte astfel, tu insuţi, bucuria de a fi începător in toate ştiinţele şi preot al tuturor maladiilor spiritului ! Vei imita, astfel, odihna şi atracţia Frumosului, dragostea de animalele blânde, încrederea in hazard, sursă a umanităţii... ...Tu, Floarea norilor ciclopici, Hercule al posibilului, lup magnetic ce-şi trimite urletul său neliniştit pe coridoarele istoriei, fii binevenit in trecutul nostru perisabil, aşează-te, dacă poţi, in singurul scaun ce ni-l împrumută dumnezeirea : petala viorie a unei flori de câmp I Nicolae BREBAN *) A unsprezecea elegie din volumul „ELEGII PARISIENE“ in curs de apariţie director Nicolae Breban La multi ani!