Cotidianul, octombrie 1992 (Anul 2, nr. 192-217)

1992-10-14 / nr. 203

Am intrat în comunismul cu față capitalista Noul habitat al studenților și al șobolanilor Parlamentul României Statul între economie și politică Făcătoarea de minuni, Maria Parascheva Diavolii roșii dresați de îngerul Gică Hagi? Vor avea loc alegeri anticipate în Serbia? Agresorii ziaristului de la “România liberă” vor fi chemați în judecată Marți după-amiază, fotoreporterul “României libere”, dl Andrei Antică, a fost la Inspectoratul Poliției pe Capitală pentru a da declarații în legătură cu evenimentele petrecute la sfîrșitul săptămînii trecute, cînd a fost agresat la Televiziunea Română de către susținătorii FDSN aflați la fața locului. Dl Antică a inclus la dosar un film video și fotografii privind agresarea sa. Poliția l-a identificat ca agresor pe dl Pop Eugen, respingînd însă participarea dlui Bebe Ivanovici la agresarea fotoreporterului. Poliția l-a identificat, de asemenea, pe dl Mihai Valeriu, președinte FDSN sector 4, ca agresor al dlui Antică. Probabil, în circa două săptămîni, va fi gata dosarul pentru a fi înaintat Tribunalului. ________________________________Andrei Bădin La Palatul Elisabeta, a fost o atmosferă “caldă”, tovărășească două controale ale actelor, priviri insistînd asupra vizelor anuale de pe legitimații, control corporal, control al “bagajelor”, atmosferă caldă, tovărășească. în sfîrșit, intrăm, în curtea palatului Elisabeta, aripa tînără a FDSN păzește un stand adhoc pe care se odihnesc pliante electorale și exemplare din cartea prezidențială “Probleme globale (se putea altfel? - n.n.) creativitate”. Se distribuie gratuit, dovadă că valoarea lor este inestimabilă. Sala destinată întîlnirii cu presa a fost prost aleasă; se sconta pe o prezență mai scăzută a ziariștilor sau, pur și simplu, dlui Alexandru Ganea Iliescu îi place mai mult să ne vadă stînd în picioare? Conferința s-a bucurat de participarea unor jurnaliști de prestigiu: Floarea Calotă (cîntăreață și - în timpul liber - deputat), Toma George Maiorescu (fost ecologist), Oliviu Gherman, Dan Iosif, Petre Ninosu, Adrian Năstase, Alexandru Mironov, Nicolae Ulieru (în misiune?) etc. Se spune că punctualitatea e politețea regilor. Intîrziind, dl Iliescu ne-a demonstrat încă o dată că n-are nici în plin, nici în mînecă cu regii și cu politețea lor; în schimb, rămîne un partizan devotat limbajului forestier, cu ajutorul căruia poți vorbi mult fără să spui nimic. Odată așezat în “prezidiu”, domnia sa a început cu obișnuitul expozeu constînd în “aprecieri” asupra alegerilor, Guvernului, Parlamentului, unor așa-numite state majore, consilii, comitete și “comiții’: “Spirit constructiv”, “dialog”, “capacitate intrinsecă”, “să ne unim eforturile”, “conlucrare”, “puncte de convergență”, “caracter constructiv”, “deschidere permanentă”, “poziție realistă” - au fost dominantele discursului prezidențial. La fel de ieftine ca și lozinca electorală “avem nevoie de muncă, de foarte multă muncă, de responsabilitate și încredere”. Și la fel de lipsite de acoperire. Singurele elemente concrete pe care ziariștii le-au putut extrage din noianul de ambiguități au fost: sugestia de constituire a unui fel de stat major economic care să ființeze pe lîngă primul-ministru, a unui consiliu consultativ în problemele tineretului (dl Iliescu a pronunțat, în acest context, numele dlui Emil Constantinescu) și faptul că președintele va trebui să regîndească structura staff-ului său. S-a mai vehiculat și ideea instituirii, pe o perioadă de șase luni, a stării excepționale, în vederea combaterii manifestărilor de violență. Ce înțelege dl Iliescu prin aceasta vom afla, probabil, curînd... In rest, considerații despre “ideea de guvern”, fără nominalizări, lăsîndu-se “deschise” toate opțiunile. Vom avea, deci, fie un guvern bazat pe reprezentare politică, fie un guvern de experți care va fi - în concepția dlui Iliescu - exponent al proprietarului unei părți importante din avuția națională. Adică, un exponent și un gestionar al averii statului. “Să ne debarasăm de sloganurile ieftine de genul «foști comuniști», «nomenclaturiști»”, ne-a îndemnat domnul președinte, asigurîndu-ne că nu asta îi interesează pe oameni, în ce-i privește, este interesat, în continuare, de Comunitatea Kebab și de o fuziune între Agenția Națională de Privatizare și Agenția Română de Dezvoltare. Ghiciți de ce? Răspunzînd unei întrebări, dl Iliescu a dezmințit zvonul că va semna în următoarele zile un decret de grațiere, conform obiceiului președinților români, însă a lăsat loc pentru presupuneri, afirmînd că o astfel de măsură nu se poate lua fără o consultare cu specialiștii. Vom trăi și vom vedea. Cît privește relațiile cu presa, președintele ne-a asigurat că va promova o deschidere permanentă, fără diferențieri, ne bucură acest lucru și sperăm că evenimente precum cele de la Constanța nu se vor repeta. Poate îi va tempera și pe vînjoșii bătăuși de ziariști, ce ocupă funcții de conducere în FDSN. Georgeta Pop în după-amiaza zilei de ieri, 13 octombrie, între zidurile luminate din Piața Revoluției s-a închis expoziția-memorial “Cei ce-și uită trecutul sunt condamnați să-l repete”. Sub genericul “Rezistența în anii ’80”, cei care au vrut să știe, cei care nu vor să fie struți cu capul în nisip s-au întîlnit cu trei reprezentanți ai disidenței românești: Gabriel Andreescu, Radu Filipescu și Dumitru Iuga. Dna Ana Blandiana, președinta Alianței Civice, asociație prin a cărei străduință, mai ales, a fost posibilă existența expoziției-memorial, a deschis întîlnirea publicului cu cei care “au refuzat supunerea și au demonstrat pentru noi toți că există demnitate”. Sunt oamenii care au fost cu adevărat liberi, pentru că au îndrăznit să trăiască în așa fel încît au ajuns în închisorile ceaușiste. Sunt cei pe care, așa cum spunea Ana Blandiana, Alianța Civică are onoarea de a-i avea în fruntea ei. Radu Filipescu a evocat anii petrecuți în temnița de la Aiud, unde a întîlnit alți opozanți, majoritatea necunoscuți, pentru că sistemul de opresiune era atît de bine pus la punct, încît la primul gest de protest omul în cauză dispărea și nimeni nu știa dacă mai există și, de fapt, nici care a fost protestul său: “închisoarea este pentru oameni, dar nu totdeauna pentru cei care merită. Dar e foarte important să faci ceea ce crezi”. Este concluzia unui om care a avut această putere. Gabriel Andreescu a citit în fața asistenței fragmente din însemnările care au determinat arestarea sa. “Peste tot frig și foame”, la fiecare pas “experiența insuportabilă a umilinței” - acestea sunt caracteristicile esențiale ale anilor ’80. Dumitru Iuga a mărturisit că a preferat încarcerarea solitară, închisorii comune care era atunci România. Și totuși, era o mare bucurie pentru ei, luptători ce începeau protestul singulari, să descopere că nu luptă singuri. Rezistența românească față de comunism a fost permanentă și “noi nu avem dreptul să uităm toate acestea, decît atunci cînd vom fi siguri că ele nu se mai pot repeta”. Din rîndul publicului, cineva a exprimat un gînd esențial: “Avem datoria de a nu ne mai lăsa îmbolnăviți de frică”. Dl Emil Constantinescu, care a luat parte la această simbolică întîlnire în cadrul expoziției ce evoca rezistența față de comunism în România, s-a referit la renașterea morală a societății românești în ansamblul ei, cu condiția cunoașterii Adevărului. Pe zidul exterior al ruinei care a adăpostit expoziția-memorial era pus însemnul Alianței Civice, principalul organizator. “Cineva” a lipit deasupra un poster al președintelui Iliescu. Să fie, oare, acesta răspunsul la cinstirea arătată celor care au salvat demnitatea poporului român în fața istoriei? “Este posibil ca iregularitățile și disfuncțiunile pe care le-am observat la secțile de votare să fi avut un caracter intenționat”, au declarat doamna Roselyne Bachelot, membră în Parlamentul francez, și dl Roger Gresn, la o conferință organizată la Centrul Internațional de Presă. Cei doi au participat, în calitate de observatori independenți, la alegerile prezidențiale și parlamentare din România. “Am repetat un număr mare de iregularități pe care, așa cum ne-au spus și cei de la BBC cînd ne-au dat acreditările, trebuie să le aducem la cunoștința opiniei publice”, a afirmat doamna Bachelot. Vizitînd peste 20 de secții de votare din provincie, cei doi au observat în primul rînd existența listelor speciale pe care alegătorii au putut vota, în afara circumscripțiilor în care erau arondați. Acest fapt poate genera fraude. De asemenea, au existat cazuri în care unii cetățeni s-au prezentat cu fotocopii ale buletinelor de identitate sau cu pașapoarte pe care nu se aplicau ștampile, ceea ce dă șanse pentru voturi duble. La o secție de votare din sudul Bucureștiului existau urne de vot construite din plăci de carton legate cu sfoară și hîrtie adezivă. “Am făcut o experiență, ridicînd capacul urnei. Se puteau introduce buletine de vot fără ca urna să prezinte semne de violare”, a spus dl Gresii. Sistemul de votare extrem de complicat a făcut ca, de exemplu, la o altă secție de vot vizitată de observatorii francezi, din 628 de voturi, 320 să fie anulate; în opinia dlui Gresii, alegerile libere nu sunt suficiente pentru o democrație. Trebuie ca cetățenii să-și formeze exercițiul democrației. Numărul mare de voturi anulate se poate explica și în acest fel. Televiziunea Română rămîne un mijloc cu o putere încă mult prea mare de influențare a electoratului. “Fără dezbateri publice, nu se poate forma un adevărat alegător”, a mai spus dl Gresii. în finalul conferinței de presă, dna Bachelot a declarat: “Noi nu sîntem decît observatori. Ar fi regretabil ca în spatele acestei deschideri pentru observatorii interni și externi să se fi desfășurat o mare fraudă. Noi nu vrem nici să fim ca o cauțiune, nici să fim pe post de ostatici”. Avem datoria de a nu ne mai lăsa îmbolnăviți de frică Alegerile trebuie să fie nu numai libere, ci și corecte Cristian Răutu Cu șampania victoriei în mînă, proaspătul reales arată că a învățat ceva din perioada recentelor alegeri, zîmbetul electoral “fotogenic” Noi nu avem dreptul să uităm toate atrocitățile, decît atunci cînd vom fi siguri că ele nu se mai pot repeta_________ Ziua internațională ONU pentru reducerea catastrofelor naturale Chiar de la data înființării sale, în 1945, Organizația Națiunilor Unite a acordat asistență statelor membre în cazul unor catastrofe provocate de natură sau de unele activități umane. Din anul 1971 funcționează un Oficiu ONU pentru coordonarea ajutorului în caz de catastrofă (UNCRO), în scopul încurajării eforturilor comunității mondiale pentru reducerea impactului calamităților, Adunarea Generală ONU a proclamat anii ‘90 “Deceniul internațional pentru reducerea catastrofelor naturale”. Pentru a atrage atenția asupra importanței acestei activități, ONU a decis ca, în fiecare an, cea de-a doua zi de miercuri a lunii octombrie să fie sărbătorită ca Zi internațională pentru reducerea catastrofelor naturale. Programele ONU din acest domeniu urmăresc accesul și transferul tehnologic necesar prevederii și prevenirii catastrofelor, diseminarea de informații și acordarea de asistență materială și financiară pentru reducerea efectelor. De exemplu, prin aceste programe, România a beneficiat de ajutoare pentru sinistrații cutremurului de pămînt din 1977, inundațiilor din Moldova și cutremurului din zona Timiș din 1991. în cadrul programelor menționate, un accent deosebit se pune și pe măsurile pe care trebuie să le întreprindă guvernele, organizațiile neguvernamentale și comunitățile pentru instruirea și pregătirea populației pentru cazuri de catastrofe naturale. Regele Baudouin al Belgiei împreună cu Președintele Coreei de Sud, Roh Tae-Woo, în fața palatului prezidențial din Seul, ieri, 13 octombrie a.c. Regele Baudouin și Regina Fabiola (în stînga, spate) se află în Coreea de Sud pentru o vizită de 5 zile. Aflăm chiar de la unul din reprezentanții firmei Panzer & Co. din Nürnberg, că funcționari ai Ministerului Muncii au solicitat respectivului reprezentant, pentru urgentarea semnării unor acte legale, privind angajarea unor muncitori, suma de 1500 de mărci, drept ciubuc. Reprezentantul firmei a constatat că “cinstea” și “promptitudinea” funcționarilor respectivului minister s-a triplat de la ultima sa vizită în România, Rep. Cînd legea se aplică după ureche Roxana Stancu “Prin Legea electorală votată, Parlamentul a vrut să facă greutăți observatorilor interni și trebuie să recunosc că a reușit” - ne-a mărturisit cu umor dl Traian Țuța, la conferința de presă de ieri a Organizației “Pro- Democrația”. După părerea observatorilor interni, principala problemă a alegerilor a constituit-o “aplicarea legii după ureche” de către comisiile secțiilor de votare. • în județul Dîmbovița trei observatori “Pro-Democrația” au fost împiedicați să participe la turul doi al alegerilor prezidențiale. • La secția de votare nr. 185 din Cernișoara, jud. Vîlcea, dna Monica Iliescu, observator din partea “Pro-Democrația”, a fost agresată de două persoane, după ce se atrăsese atenția să nu intre împreună în cabina de votare. • La secția nr. 217, președintele comisiei, dl Dincă, a prezentat Biroului Electoral de circumscripție lista cu nume fictive. • 20% din voturile exprimate au fost considerate nule, 10% dintre ele fiind constituite din buletine albe. Organizația “Pro- Democrația” este de părere că multe persoane merg la vot “de frică”. “Ceea ce îi face pe oameni să se teamă este ștampilarea buletinelor. Este știut că în 1990 mulți cetățeni nu au putut trece granița din cauza lipsei ștampilei «votat» pe ultima filă a buletinului”. S-a mai semnalat faptul că oficialitățile aflate în funcții și care erau în același timp candidați s-au aflat într-un avantaj evident față de ceilalți candidați; între 27 septembrie și 11 octombrie acest avantaj a devenit, însă, campanie electorală pentru dl Ion Iliescu. Vor fi puși în libertate ? Luni, 12 octombrie, Curtea Supremă de Justiție a avut pe rol cererile de revocare a măsurii de arestare preventivă formulate de inculpații Ion Popescu, Iosif Veverca, Radu Bălan (din lotul Timișoara), Ion Coman, trimiși în judecată pentru infracțiuni privind reprimarea manifestațiilor anticomuniste și anticeaușiste, din decembrie 1989, cereri care au la bază exclusiv motive de sănătate. Instanța a amînat pentru 15 octombrie pronunțarea în cazurile Ion Popescu și Iosif Veverca și a fixat din nou termen - 7 decembrie a.c. - pentru judecarea cererilor lui Radu Bălan și Ion Coman. RompreS RANK XEROX fifuuxin/talo - SAfí/m/m EXTRACERAM S.A. Timișoara vă invită să participați la MAREA LOTERIE FUN TIB '92 premiul cel mare. UN COPIATOR oferit de firma RANK XEROX un telefon, un cec de 200 USD și alte premii! romexpo s.cu Talon de participare Nume Prenume Adresa/Tel. Completați talonul de participare și introduceți-l în una din urnele de la standul RANK XEROX, pavilionul II, sau la biroul Fun Radio de la pavilionul I. Extragerea talonului cîștigător și conferința de presă vor avea loc joi, 15 octombrie la orele 11 la standul RANK XEROX, pavilion U, iar înmânarea premiilor la orele 14. A LCATEL TRANSILVANIA GENERAL