Cotidianul, ianuarie 1993 (Anul 3, nr. 1-24)

1993-01-28 / nr. 22

VT i Interviu cu dl general locotenent de marină H.G.B. van den Breemen In curînd ! Ziarul nostru vă propune o nouă rubrică: "Doctorul inimilor". Vă invităm să ne scrieți despre problemele sufletești care vă frămîntă ! Mai bine Clauza decit Miloșevici Bărbatul de Fier al țării a schimbat, ieri, foaia Doina Bâscă Instabilitatea de la Kremlin l-a determinat pe Ion Iliescu să-și lase totuși o poartă și spre hulitul Occident. Nu știm dacă costisitorul contract cu Saatchi,Saatchi va reuși să-l facă pe prezident Bărbatul de Fier al României (să nu uităm că renumita companie de publicitate britanică este autoarea, între altele, a imaginii dnei Thatcher) dar putem să constatăm deja primele roade. “Time International” din 14 decembrie 1992 publica un dosar “Romania - An Enthusiasm for Change” (România - Entuziasm pentru schimbare) în Secția specială de reclamă (Special Advertising Section). Aflăm de aici o mulțime de lucruri noi despre prieteni vechi, cît de mult s-a dezvoltat Banca Națională sub Mugur Isărescu, ce deschidere reprezintă Banca Comercială Ion Țiriac, ce face mereu prezentul la Hotel Athenée Palace, miliardarul în lei, Mihai Cârciog sau Irinel Alcatel, cum “Barierele cad” și “România se întoarce la comunitatea internațională”. Pînă aici nimic rău. Doar regretul că nu sînt reportaje ale “Times”-ului ci propagandă. “Evening Standard” ne produce o surpriză și mai mare. Un articol denigrator la adresa Principesei Margareta, apărut aici la sfîrșitul lui decembrie. Oare cine a plătit (și descalificat astfel) un redactor de la acest prestigios ziar londonez? Oricum, alaltăieri, 26 ianuarie, “Evening Standard” și-a cerut scuze public în fața înaltei Curți de Instanță pentru daunele morale provocate Principesei, retractînd integral acuzele nefondate aduse. Oare cîte zerouri înseamnă știrbirea faimei unei publicații; și cine acoperă aceste daune? Probabil că în urma acestei experiențe, artizanii noii imagini a României vor renunța la practica subterană. Mai surprinzătoare este, însă, memoria domnului Iliescu (sau a consilierilor săi) care și-au reamintt brusc de performanța lui Aurel Dragoș Munteanu: în august ‘90, acesta a reușit să șteargă urmele mineriadei prin sprijinul eficient acordat Statelor Unite de la tribuna ONU, în stabilirea consensului internațional împotriva Irakului. Acum, Președintele Iliescu schimbă foaia în ceea ce privește conflictul iugoslav și se integrează, fără falsete, în corul occidental. Cîte nave n-au călcat pînă acum embargoul, fără ca nimeni de la Cotroceni la Palatul Victoria să se sinchisească? Mai bine Clauza decît Miloșevici, pare să fie substratul declarației oficiale de ieri. Va merge oare atît de departe dl Iliescu încît să ofere pe tavă și scînteia care să aprindă butoiul de pulbere? Un joc periculos în care justiția și oportunismul interferează, fără nici o considerare pentru interesul național. Fără Lawrence Eagleburger și Brent Scocrowft (cu state diplomatice belgrădene lungi) la Casa Albă, Statele Unite par dispuse să-l abandoneze definitiv pe liderul sîrb și să intervină, în fine, sever, în zonă. Să sperăm că 1 februarie nu va fi totuși punctul zero al declanșării războiului în Balcani. Și nici Dunărea teatrul primei reprezentații. i f Dna Doina Cornea Seminar pentru dezvoltarea unui nou sistem legal în România între 27 și 29 ianuarie a.c. se desfășoară la București seminarul “Puterea judecătorească”, onorat de prezența unui grup de specialiști suedezi. Este vorba despre dnii Bjoem Orrhede, președinte al Curții de Apel Administrativ din Sundvall, Per Erik Nilsson, director general adjunct al Biroului Național Suedez pentru Imigrări, Erik Lempert, subsecretar de stat la Mnisterul Culturii și Imigrării și Uno Hagelberg, procuror șef al Procuraturii Stockholm. Seminarul face parte dintr-o serie de cinci ce se vor defășura în primul semestru al anului 1993, întregul proiect face parte dintr-un program mai cuprinzător al guvernului suedez - Programul “România” - care este menit să sprijine “dezvoltarea unui nou sistem legal în România”. Programul, finanțat de statul suedez, se adresează cu precădere pregătirii viitorilor magistrați. Vor fi abordate teme de stringentă actualitate cum ar fi: puterea judecătorească în perspectivă internațională într-o viitoare Europă integrată; rolul procurorului și al avocatului; noi proceduri administrative și financiare și rolul puterii judecătorești în statele moderne. Lucrările seminarului se bucură de prezența E.S. dl Rosenberg, ambasadorul Suediei la București și a dnei consilier Melin. Seminarul a fost deschis de dl Giroveanu, care a insistat asupra importanței reformei justiției, în curs la noi în țară. La rîndul său, dl Bjcem Orrhede a punctat necesitatea punerii în discuție a elementelor care deosebesc justiția românească de cea suedeză. De semnalat, cu tot regretul, că, în pofida stringentei actualități a seminarului, asistența a fost destul de redusă. S-a remarcat, totuși, în sală prezența dlui senator PNȚCD Constantin Ticu Dumitrescu. (Sonia Schlanger) "Livre de Poche" este o formulă ideală de carte Pagina de modă Șerban Madgearu: Am auzit, cu cîteva minute în urmă, că ați fost convocată de Procuratură în baza art. 26 raportat la art. 162. Nu credeam că mai pot fi luat prin surprindere, dar recunosc că nu mi-am revenit din stupoarea pe care o provoacă o asemenea acțiune. Există o motivație, în convocare, pentru o asemenea citație? Doina Cornea: Eu nu știu, nu pot să-mi dau seama ce pretexte o să invoce, dar, pentru mine, scopul acestei aduceri a mea în fața Justiției este clar. Este în primul rînd o încercare de intimidare a mea: în ce mă privește, declar că nu mă voi lăsa nici intimidată, nici victimizată de nimeni. Cred că al doilea obiectiv este intimidarea societății, la a cărei pulverizare se va ajunge din nou, prin frică, dacă asemenea acțiuni vor reuși. Fiecare va trăi închis în sine, fără comunicare cu ceilalți, cum a fost și sub Ceaușescu. (continuare în pagina 2) 11 vom vedea in fiecare săptămînă pe dl Everac la TV Ieri, la prînz, dl Paul Everac a fost instalat în funcția de director general al Televiziunii Române. Ceremonia s-a desfășurat în prezența dlui Viorel Hrebenciuc, secretar general al Guvernului și a dlui Eugen Preda, director general al Radiodifuziunii. Dl Paul Everac a făcut o declarație, din care spicuim: “Am preluat astăzi conducerea Televiziunii cu intenția de a o îmbunătăți. Televiziunea noastră nu este chiar atît de proastă pe cît vor unii să ne facă să credem, dar posibilități de îmbunătățire există. Eu mă voi ajuta, în parte, de idei proprii, în parte de o consultare largă în interiorul acestei instituții și de o consultare și mai largă în afara ei, adică cu telespectatorii (...) Asta în ceea ce privește democrația consultării, în ce privește echidistanța. (...) Televiziunea nu va face politică. Nu are voie să facă politică. Politică de partid. Lucrul acesta este cuprins, de altminteri, și în contractul colectiv. Dar, va fi respectuoasă cu instituțiile țării, cu acelea care asigură prestigiul ei și autoritatea ei în țară și străinătate și nu va colabora la coroctarea prestigiului acestor instituții alese într-un mod democratic prin vot și, dimpotrivă, va căuta ca de fiecare dată cînd ele, oamenii care te reprezintă, vorbesc în numele unei țări cum este țara noastră să le acorde creditul întreg, chiar dacă pe atitudini, pe gesturi, pe comportamente, pe acte, toate aceste lucruri sunt susceptibile de critică. Ele vor fi criticate, eventual, vor fi analizate într-un spirit obiectiv, dar foarte decent. Nu este, după părerea noastră, posibil ca Televiziunea să fie colportoarea unor jigniri, unor insulte aduse acelor foruri care, în fapt, asigură Cartea noastră de vizită în lume. (...) Se spune că nu e bine ca Televiziunea să dăscălească, să dădăcească. Nu sînt de această părere. (...) Se pot face unele eforturi în ceea ce privește morala, atitudinea civică, înțelegerea vieții într-un anumit fel, fără implicarea politicului. Adică, o educație civică, socială, poate chiar filosofică în care să se exprime nevoia noastră de a progresa pe linia civilizației. în această privință, voi lua un exemplu de la “Europa Liberă”, care are la fiecare sfîrșit de săptămînă un editorial al directorului acelui post și voi dori să am și eu în fiecare săptămînă, la sfîrșitul ei, cîteva cuvinte de spus, pe un plan de sinteză morală, nu politică, despre perindările noastre în această lume. Alături de mine probabil că voi găsi cu cale să invit și o sumă de personalități culturale importante, care să-și aibă eventual rubricile lor permanente. (...) Cît privește transparența, vom încerca s-o sporim, vom merge mult mai în profundul lucrurilor... Dl Paul Everac Criminalii de război vor fi pedepsiți Geroasă noaptea și dimineața. Cerul, parțial acoperit, se va însenina local. In estul țării va ninge, unde vîntul va sufla tare și va viscoli zăpada. Vremea astăzi Sîrbii sunt acuzați de terorism București într-o declarație dată publicității ieri, 27 ianuarie a.c., în legătură cu violarea flagrantă pe Dunăre, în ultimele zile, de către nave sub pavilion iugoslav, a embargoului impus de Consiliul de Securitate al ONU, Guvernul României a precizat că “în acest mod s-au încălcat grav prevederile legislației române, precum și ale Convenției de la Belgrad privind regimul de navigație pe Dunăre. S-a navigat astfel, fără documente, prin abandonarea acestora, s-a arborat pavilionul altor state, nu s-a răspuns somațiilor de oprire, s-au oprit legăturile radio și s-a refuzat prezentarea documentelor și încărcăturii pentru efectuarea controlului vamal”; în continuare, se arată: “Pentru încetarea acestor acțiuni grave de încălcare a embargoului, autoritățile române au sesizat Consiliul de Securitate, Comitetul de Sancțiuni ONU, autoritățile RF Iugoslavia și au luat legătura cu autoritățile competente din Ucraina și Bulgaria. S-au sesizat, de asemenea, organele de procuratură ale României pentru declanșarea acțiunilor juridice împotriva cetățenilor iugoslavi care au încălcat prevederile legale privind navigația pe Dunăre. In aceste condiții, Guvernul României a dispus ca organele competente să ia în continuare toate măsurile prevăzute în rezoluțiile Consiliului de Securitate al ONU, cu privire la respectarea strictă a embargoului impus Iugoslaviei, inclusiv măsuri de constrîngere, în conformitate cu prevederile pertinente ale acestor rezoluții. Totodată, Guvernul României va menține strîns legături cu guvernele altor state riverane Dunării, pentru a se ajunge la înțelegeri care să nu mai permită încărcarea și efectuarea transporturilor de mărfuri .supuse embargoului sau efectuate cu nave aparținînd RF Iugoslavia și respectarea strictă a prevederilor Consiliului de Securitate. Guvernul va solicita din nou sprijinul țărilor participante la CSCE și Consiliului de Securitate al ONU, pentru a primi mijloacele tehnice necesare aplicării stricte a măsurilor de embargou, în ceea ce privește transportul de mărfuri pe Dunăre”. Washington - Purtătorul de cuvînt al Departamentului de Stat al Statelor Unite, Richard Boucher, a declarat luni că Administrația americană a informat România și Bulgaria, care sînt reponsabile cu supravegherea traficului de pe Dunăre, că rezoluțiile ONU autorizează luarea “tuturor măsurilor, necesare pentru a opri vasele suspecte de a încălca embargoul”. Diplomații americani din Belgrad au primit instrucțiuni să informeze autoritățile sîrbe că vor fi făcute răspunzătoare pentru orice dezastru cauzat în mod voit mediului natural - a afirmat Boucher. El a adăugat următoarele: “Noi am cerit, de asemenea, Ambasadei noastre de la Belgrad să atragă atenția sîrbilor că terorismul ecologic este o crimă de război și urmează a fi tratat ca atare”. Sofia - Bulgaria a trimis o notă informativă Comitetului pentru Sancțiuni din cadrul Consiliului de Securitate al Națiunilor Unite, prin care protestează în mod categoric față de refuzul convoaielor de barje sîrbești de a da ascultare ordinelor de a se opri și de a da ocazia autorităților bulgare de inspecție să verifice încărcătura lor. Există, totuși, și un alt motiv pentru care Bulgaria nu a fost capabilă să-și îndeplinească obligațiile internaționale: convoaiele de barje sîrbești navighează pe firul central al rîului, pe care, conform Convenției privind Regimul de Navigație pe Dunăre, nici o patrulă de coastă a nici unei țări nu are dreptul să oprească vasele care tranzitează. Problema convoaielor sîrbești este principalul subiect al consultărilor diplomatice la nivel înalt dintre Bulgaria și România, a mai adăugat purtătorul de cuvînt al guvernului de la Sofia. (Rep.) (continuare în pagina 8) Grănicerii români au somat vasele iugoslave să se oprească Doamna Doina Cornea este acuzată de subminarea puterii de stat. “Cred că au confundat dosarul meu cu al dlui Ion Iliescu” Zilele trecute, doamna Doina Cornea a primit de la Procuratura București, Calea Rahovei nr 24, o convocare pentru 8 februarie 1Ö93. Doamna Doina Cornea este citată ca învinuită în baza art. 26 raportat la art. 162 Cod Penal, de procurorul Miclescu Adrian Horia, dosarul nr. 43/1993. Articolul 162 se referă la subminarea puterii de stat: acțiunea armată de natură să slăbească puterea de stat se pedepsește cu moartea și confiscarea totală a averii sau cu închisoare de la 15 la 20 de ani, interzicerea unor drepturi și confiscarea parțială a averii. Orice alte acțiuni violente săvîrșite de mai multe persoane împreună, de natură să atragă aceleași urmări, se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 15 ani, interzicerea unor drepturi și confiscarea parțială a averii. Art. 26. Complice este persoana care cu intenție înlesnește sau ajută în orice mod la săvîrșirea unei fapte prevăzute de legea penală. Este, de asemenea, complice persoana care promite înainte sau în timpul săvîrșirii faptei că va tăinui bunurile provenite din aceasta sau că va favoriza pe făptuitori, chiar dacă după săvîrșirea faptei promisiunea nu este îndeplinită. Dacă unii cititori s-au gîndit în prima clipă că este vorba de o coincidență de nume, îi asigurăm că se înșală. Nu e nici o coincidență. Procuratura României (nu RSRI?) a convocat-o în baza art. 26 raportat la art. 162 Cod Penal pe eroica disidentă, cunoscută în toată lumea, numele cel mai celebru, care deschidea lista CFSN din decembrie 1989, listă în care, pe ultimul loc, se plasa cu modestie un fost student la Moscova. Amînăm pentru mîine orice comentarii. Publicăm astăzi doar stupefianta știre, precum și un scurt interviu realizat ieri, prin telefon, cu doamna Doina Cornea. (Ș.M.) De dragul reformei, “se va tăia în carne vie” Gabriela Dinescu Consiliul de Coordonare, Strategie și Reformă Economică, compus din domnii: Mișu Negrițoiu - ministru de stat, președintele Consiliului, Mircea Coșea - președintele Comisiei Naționale de Prognoză, Aurel Dochia - președintele Agenției Naționale de Privatizare, Emilian Idelea - președintele Agenției Române de Dezvoltare, Costea Munteanu - secretar de stat, Departamentul pentru Reformă Economică și Napoleon Pop - secretar de stat, șeful Departamentului pentru Integrare Europeană, au organizat, ieri, la sediul Guvernului, o conferință de presă, avînd ca teme de dezbatere atribuțiile și organizarea acestui consiliu și a departamentelor din componență, privatizarea și investițiile străine și programe în lucru și proiecte de perspectivă. Dl Mișu Negrițoiu a afirmat că în exercitarea atribuțiilor sale specifice, legate de urmărirea curentă a evoluției procesului de reformă și a punerii în aplicare a Programului guvernamental, Departamentul pentru Reformă Economică nu se suprapune și nu se substituie instituțiilor și organismelor prin care se realizează reforma (ministere, agențiile guvernamentale specializate, Banca Națională, Fondul Proprietății de Stat, Fondurile Proprietății Private etc.). De asemenea, am fost informați că Programul guvernamental de reformă economică pentru perioada următorilor patru ani se află în faza de finalizare a redactării și va fi înaintat Guvernului spre aprobare la data de 15 februarie a.c. Că “se va tăia în carne vie pentru bunul mers al reformei pe calea privatizării” ni s-a mai spus, dar metodologia concretă de înfăptuire a lui rămîne încă incertă, în legătură cu demiterea celor cinci reprezentanți ai Guvernului României din Consiliul de Administrație al Fondului Proprietății de Stat, numiți de guvernul Theodor Stolojan pe o perioadă de cinci ani, am constatat că aceasta s-a făcut pe considerente politice pentru a fi numiți titularii Ministerelor Industriilor, Agriculturii, Finanțelor, Comerțului și Justiției, susținători ai politicii FDSN, dorindu-se cucerirea majorității votanților din Consiliul de Administrație, scopul fiind încetinirea procesului de reformă și utilizarea Fondului Proprietății de Stat (ca instituție) pentru interese de partid. Dl Mișu Negrițoiu ne-a mai informat că, în ședința de Guvern de ieri, a fost aprobat un pachet de 50 de legi, fără a specifica cîte dintre ele au fost retrase de la Parlament pentru a fi revizuite, cu atît mai puțin modificările care au fost aduse. Problemele agriculturii, care se află “într-o stare de necesitate”, nu au fost dezbătute, fiind ocolite chiar și la întrebările directe ale ziariștilor. Dl Mișu Negrițoiu 4)Ii