Cotidianul, octombrie 1993 (Anul 3, nr. 231-256)

1993-10-14 / nr. 242

Nostalgia roșie Lordul Braine Wheatley Procesul de la Tiraspol s-a transformat într-o tragedie Cererea acuzării, de condamnare la moarte a patrioților moldoveni implicați în procesul de la Tiraspol, dovedește determinarea clară a autorităților așa-zisei Republici Nistrene de a transforma farsa într-o adevărată tragedie. Guvernul României, care a condamnat în repetate rânduri înscenarea judiciară, căreia i-a căzut victimă un grup de patrioți “vinovați” de a fi luptat pentru independență și integritatea patriei lor, își reafirmă și de această dată poziția fermă, cerând eliberarea fraților de dincolo de Prut. Guvernul României a acționat și va acționa pentru a determina reacția categorică a comunității internaționale, care trebuie să intervină, mai ales acum, când nu mai există nici un dubiu asupra scopului autorităților nistrene - asasinatul politic - pentru salvarea vieții patrioților din Republica Moldova. Bref Clauza clauzelor Clauza americană se află pe drumul cel bun. Conform opiniei ambasadorului A.D. Munteanu, sunt semne că și Senatul va vota favorabil. Dl ambasador a reținut din dezbaterea în Camera Reprezentanților “unele rezerve și precauții”. De fapt, s-a propus termenul de un an “cu titlu de încercare”, întrucât progresul “nu este suficient și trebuie să ne menținem vigilența”. Adică, aceleași “precauții” ca și la primirea în Consiliul Europei. E cam greu de crezut însă că puterea noastră e capabilă să înțeleagă ceva din aceste avertismente. De obicei, ea prezintă lucrurile cum îi convine, apasă ceaușistic pe progresele enorme pe care, chipurile, le-ar fi înregistrat și care ar fi înmărmurit lumea de admirație și-și continuă nestingherită năravurile. Dl Iliescu recidivează în declarații neinspirate care au darul de a provoca incidente inutile. Recent, un pasaj dintr-o cuvântare a sa la Mamaia a stârnit valuri la Budapesta. Dl Iliescu îl evocase pe Hitler într-un context considerat jignitor, întrucât se referea la relațiile maghiaro-române actuale. Așa încât, nici nu se potolise bine zarva lunaro-tebesistă, că s-a trezit și dl Iliescu turnând funar peste jar. De altfel, nu e prima dată când, după ce-și încropește de bine, de rău, câte-un discurs mai geluit pentru ochii lumii, dl Iliescu sare îndărăt la declarații din același talaș cu C.V. Tudor. Invitat la TV să-și expună doctrina politică pe care n-o avea la el, președintele PRM s-a lansat într-un atac furibund la adresa “oligarhiei financiare internaționale” care, “prin reforma care o impune, distruge fibra poporului român”. Cu fibra slăbită, degetul de la picioarele PDSR s-a îndreptat și asupra ruinelor: “Ruina acestei țări se datorează guvernelor Roman și Stolojan. Bietul domn Văcăroiu încearcă să cârpească ce se mai poate cârpi”. Adică nu regimul comunist ruinase țara. Ci doar guvernele Roman și Stolojan pe care C.V. Tudor le lustruia la pantofi când erau la putere și pe care le părăsea când primea ordin să sune retragerea. Cine publica fotografii deasupra cărora scria “Vadim, Spiroiu, Stolojan bagă spaima în dușman”? Acum am ajuns la bietul domn Văcăroiu care cârpește. Păi dacă-i e așa greu cu Guvernul, să lase să-l cârpească alții. Sunt mulți care l-ar cârpi. Deocamdată, nu știm din ce clauză, ministrul Sălcudeanu n-a fost cârpit decât de soțul ultragiat, dnii Iliescu și Văcăroiu fiind ocupați cu opoziția. Singura reacție a fost că dl Sălcudeanu a fost convocat de partid la comisia de etică, condusă de dl Vasile Moiș. Adică judecă ciob o oală spartă. Probabil că singura pedeapsă pentru dl ministru va fi să scrie de o sută de ori: “Petre poartă pantaloni. El prinde pește. Peștele e proaspăt. Petre e bucuros” și să nu iasă din minister trei zile. Până se mută scandalul la alt Petre. Doar cui pe cui se scoate. Apoi mioinesc împreună cu țara. _________Tia Șerbănescu 4 Azi, sindicatele Die ü zdrobește pe belgieni Vom încerca în cele ce urmează să creionăm ceva din atmosfera meciului și câteva aspecte ale filmului meciului reținute “la cald” . Aproximativ 10.000 de iubitori ai fotbalului n-au putut intra pe stadion, lipsindu-le biletele care au ajuns la bursa neagră, cu 10 minute înainte de începerea meciului, la 15.000 lei bucata • Cele două niveluri ale tribunei în construcție au fost ocupate de aproximativ 5000 de spectatori, motiv pentru observatorul UEFA de a cere părăsirea incintei în construcție de către fani ori posibila întrerupere a partidei • Apar echipele ROMÂNIA: Prunea, Petrescu, Belodedici, Prodan, Munteanu, Lupescu, Popescu, Sabău, Hagi, Dumitrescu, Răducioiu • BELGIA: Preud'homme, Medved, Grün, Albert,, Smidts, Borkelmans, Van Der Elst, Boffin, Staelens, Scifo, Wilmots • Ai noștri au, ca și “Dracii roșii”, un singur vârf autentic de atac, în schimb, raportul mijlocaș/apărător este invers . Prodan îl ia în primire pe Wilmots, în timp ce în fața acestuia și a lui Belu, Lupescu și Gică Popescu joacă foarte retrași • în strigătele disperate ale crainicului stadionului de a fi părăsită construcția tribunei oficiale, Răducioiu se accidentează și în prima repriză face mai mult figurație • Sabău șchioapătă încă din primul minut, a greșit oare Iordănescu? • Jocul dur al belgienilor îi intimidează pe stranierii noștri, care se trezesc spre sfârșitul primei reprize, când Dan Petrescu și Hagi șarjează pe dreapta, dar centrările lor rămân fără rezultat • Din păcate, la mijlocul primei reprize, în locul lui Neluțu Sabău, accidentat, îi ia locul Selymei • După reluare, o centrare englezească îl găsește pe Ilie Dumitrescu, care marchează, cu tot șpagatul disperat al lui Preud’homme, dar... arbitrul vede un ofsaid imaginar • Hagi joacă cu o ambiție de zile mari, de l-ar ține până la sfârșitul meciului! • Eroul meciului, Ilie Dumitrescu, pătrunde peste câteva minute în careu și căpitanul belgian îl faultează • Răducioiu trage în dreapta lui Preud’homme și GOOOL! 1-0 pentru Romania! • în disperare de cauză, la belgieni intră Oliveira și iese Borkelmans • Dan Petrescu șutează formidabil... dar încă nu e 2-0 • Oliveira (negru și la suflet) îl încearcă pe Prunea, dar acesta joacă astăzi la Națională • Panică printre belgieni: iese Wilmots, intră Czerniatinsky • Va rezista la marcaj Prodan? • Pasă de 40 de metri a lui Belu către Răducioiu, acesta “i-o pune” lui Ilie Dumitrescu, care îl spulberă pe Preud’homme: 2-0! • Șut Albert, scoate incredibil Prunea • Henț stupid în careul nostru și vulpoiul Scifo reușește golul de onoare • Ilie Dumitrescu: “Golul anulat ne-a mobilizat. Ne mai trebuie un meci egal la Cardiff’ • BRAVO, BĂIEȚI! Daniel Brad Eroul meciului, Ilie Dumitrescu, face șah mat apărarea “Dracilor Roșii” Doamne ferește să ne dea acum clauza, că n-avem ce exporta!” Moneda forte a României este libertatea - iată reflecția de ultimă oră a dlui Cristian Popișteanu, președintele Fundației Culturale “Magazin istoric”, și împărtășită corifeilor bancari cu prilejul închiderii lucrărilor primului simpozion științific despre “Istoria civilizației bancare românești”, ieri, 13 octombrie 1993. Și domnia sa a relevat faptul că o cultură bancară penetrează dificil în diversele medii sociale și de aceea comunitatea bancară trebuie să-și concentreze eforturile, în primul rând, spre beneficiarii serviciilor bancare. “Grosul” îl constituie industriașii și agricultorii. Băncile, în tradiția românească, au fost întotdeauna creatoare și susținătoare de cultură. Din tezaurul cu idei, acumulat în cele două zile, comunitatea bancară, presa economică, participanții, în general, își vor confecționa primele “lămpi ale lui Aladin” care să lumineze pașii bancherilor și prietenilor acestora prin tunelurile întunecoase ale reformei economice. Iar pornind de la cugetarea lui Iorga că “Istoria este cea dintâi carte a nației”, este evident că istoria civilizației bancare românești este cea dintâi carte a lucrătorului de bancă. Deși la deschiderea manifestării dl Mugur Isărescu, guvernatorul general al BNR, sublinia pentru reprezentanții presei că o “abordare emoțională” a fenomenelor financiar-bancare este periculoasă, domnia sa a încheiat lucrările simpozionului într-o notă optimistă. Dar, prin cunoscuta-i înclinațiune spre ghidușii spirituale, a ținut să reamintească mass-media că revoluția română a însemnat și magicele cuvinte “Sesam deschide-te!”. Iar granițele s-au deschis într-o noapte. De aceea, încă înainte de prima liberalizare (noiembrie 1991), pe “firul scurt” au venit indicațiuni de genul: “Dai drumul la cec, cambie, bon de valoare, tot ce știi”. Aceasta, pentru a constitui potențiale rivale “bătrânelor” sau “băbeștilor” (care se puteau foarte ușor falsifica prin copiatoare color). Atunci, în mintea tânărului bancher (noului guvernator) a apărut primul beculeț de genul celui din desenele animate cu Chip & Dale: “Oare cine știe completa un cec în țara asta?”. Și astfel, alături de independența băncii centrale, a apărut ideea de cultură bancară. De atunci au trecut trei ani. Fericiții participanți la manifestare au înțeles că nu este suficient doar ca populația să știe ce înseamnă “dobânzi reale pozitive” ci, în primul rând, că a fi civilizat înseamnă să-ți plătești obligațiile. Pentru CAP-urile devastate, rulmenții sau benzina traficată, instalațiile de irigații subtilizate etc. există un singur plătitor cu numele ION care, citit în oglinda tranziției, înseamnă, de fapt, nu la cine vă gândiți dvs., ci: NOI. Alexandru Tașnadi Dl Cristian Popișteanu Dl Mugur Isărescu i Ermisarul păcii fotbalul Vremea azi: Frumoasă și călduroasă. Posibile cețuri matinale în depresiuni și pe litoral. Temperaturi maxime cuprinse între 20 ° și 30 ° C, minimele între 10 ° și 17 ° C, ușor mai scăzute în depresiuni. Lordul Braine Wheatley revine în România în scopuri filantropice Lordul Braine Wheatley, o personalitate venerabilă a Parlamentului britanic, membru în Camera Lorzilor, a sosit ieri seară la București, pe aeroportul Otopeni, unde a fost întâmpinat de dl Ion Rațiu, vicepreședintele Camerei Deputaților, de ziariști și membri ai Fundației “Omenia”. O îndelungată activitate parlamentară (42 de ani), precum și neobositele sale demersuri, prin intermediul societăților de caritate britanice, în vederea ajutorării celor loviți de soartă opere de caritate care au costat, până în prezent, șase miliarde de lire sterline l-au făcut cunoscut în mai multe țări postcomuniste și nu numai. în exclusivitate pentru “Cotidianul”, domnia sa a avut amabilitatea de a răspunde la câteva întrebări. Reporter. Care este scopul vizitei dvs. în România? Lordul Braine Wheatley: Am mai fost în România. Țara dvs. este fascinantă și dispune de un potențial remarcabil. Mă aflu aici pentru a constata modul înaht în țara dvs., progresele înregistrate. In plus, doresc să inițiez o serie de acțiuni de caritate în vederea ajutorării copiilor orfani sau năpăstuiți în alte feluri de soartă. Trebuie să vă spun că starea orfelinatelor din România a fost sursa unei mari tristeți pentru noi. Ea ne-a afectat foarte mult nu numai pe noi, britanicii. Nu am putut rămâne indiferenți. Rep.: Deci vizita dvs. în România nu este legată de calitatea de membru al Camerei Lorzilor, pe care o dețineți. Lordul Wheatley: Nu, nicidecum. Scopul principal al venirii mele este de a constata ce trebuie făcut pentru acești copii. Deci, un scop pur caritabil. Societățile britanice de caritate au contribuit foarte mult la ameliorarea acestei situații regretabile. Cu toate acestea, mai sunt încă multe de făcut și sper ca ajutorul caritabil oferit de acum înainte să aducă alinare celor aflați în suferință. Rep.: Vă mulțumesc, a consemnat Liana Petrescu Lordul Wheatley (stânga) și dl Ion Rațiu, la Otopeni La Monte Carlo, ciorba de burtă costă 430 lei Mânați de soarele puternic am dat o raită ieri, la prânz, prin bătrânul Cișmigiu. Deși era părea nepotrivită pentru plimbare și distracții, înghesuială mare prin toate cotloanele Cișmigiului, care, în ciuda timpului frumos, a început să capete culorile toamnei. Covoare de frunze îngălbenite se lăfăiau pe aleile altfel curate ale parcului. Oameni de toate vârstele, mai grăbiți sau mai destinși, solitari sau în grup, își găsiseră seri de lucru în Cișmigiu. Părinții și bunicii își admirau odraslele jucându-se la groapa cu nisip. Pensionarii, instalați în faimoasele scaune din Cișmigiu, frunzăreau presa și se încălzeau la soare. îndrăgostiții nu băgau pe nimeni în seamă. Câțiva amărîți dormeau pe bănci. Oamenii ocupați și cu răspunderi erau pur și simplu în trecere prin parc, iar amatorii de vâslit închiriaseră, contra sumei de 560 lei ora, bărci de la debarcader. Alții, mai puțin obișnuiți cu conduita civilizată, se scăldau de-a dreptul în apa nu tocmai curată a lacului. Pe malul apei, am zărit un grup de indivizi la fel de “bine crescuți” care, întinși la soare printre sticlele de bere, ascultau zbieretele unui casetofon dat la maximum. In Cișmigiu se desfășoară însă și activități comerciale. De exemplu, o doamnă mai “colorată” avea spre vânzare semințe cu numai 20 lei cornetul. Nu prea se înghesuia nimeni, însă. Tot fără succes, mai mulți pozări la minut își ofereau serviciile. Nu m-am lămurit dacă aparatele lor de pe vremea bunicii sau prețul de 250 lei fotografia era cauza dezinteresului trecătorilor; în schimb, pe terasa celebrului restaurant “Monte Carlo” cu greu am văzut o masă liberă. Să se mai plângă românul că nu are bani, dacă-și permite să plătească 5000 lei pentru 100 gr whisky, 1725 lei o sticlă de vin, 1731 lei 100 gr morin la grătar sau 1070 lei o înghețată. Oricum, ciorba de burtă părea mai accesibilă cu 430 lei porția. Aglomerație și la “Terasa PMW” de lângă “Monte Carlo”. Majoritatea clienților beau bere - 270 lei cea românească, 700 lei cea străină - iar patronul se lăuda că treburile îi merg “binișor”. Anca Lăzărescu Din când în când, pe ecran apărea câte o... barcă i în Somalia se negociază ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGAnul III / Numărul 242 (674) / Joi 14 octombrie 1993 • 8 pagini 50 lei S-a interzis accesul ziariștilor în Ministerul Culturii Lucian Gheorghiu Ceea ce era de așteptat, s-a întâmplat. Printr-o adresă primită de la Ministerul Culturii, mai precis de la Cabinetul ministrului, am primit următorul comunicat: “în încercarea de a specula o seamă de «evenimente», create de unele publicații pe seama Ministerului Culturii, diferite persoane asaltează birourile instituției, împiedicând personalul să-și desfășoare activitatea normală. Nu suntem o instituție închisă, inabordabilă, însă ne vedem obligați să atragem atenția că, precum oriunde în lume, și în România accesul într-o instituție guvernamentală se înscrie în niște norme legale, de protocol și de respectare a acestuia; în consecință, facem apel către cei interesați de contacte cu diferite persoane din Ministerul Culturii, să-și asume telefonic intențiile Biroului de Presă (tel.: 659.77.77) pentru a putea desfășura un dialog civilizat într-un cadru firesc și fertil”. Acest comunicat este limpede. Presei i se limitează accesul la Ministerul Culturii. Pentru a nu “încerca să speculeze” pornirile bahice-erotice ale celui(or) pe mâna cui e lăsată Cultura în România. Ministerul Culturii “nu este o instituție închisă, inabordabilă”, dar ziariștii nu vor mai avea acces decât după ce, în prealabil, "vor anunța telefonic”, ce intenții au. Cum aceste intenții nu prea coincid cu moravurile celor care au mai lucrat și înainte în “Casa Scânteii”, de acum înainte, nu o să mai informăm cititorii decât cu ceea ce consideră onordonV Sălcudeanu că trebuie să știe boborii și, eventual, cu știrile pe care le mai aflăm pe la colțuri. Cum este aceea că dlui Sălcudeanu i s-ar fi retras viza pentru Africa de Sud, unde dl ministru urma să plece marți, 12 octombrie. Dacă nu este adevărat că i s-a retras viza sau că “superiorii” dlui i-au interzis să plece, nu suntem noi de vină, ci autorul(ii) semiembargoului impus presei. Comunicatul semnat de dl Țugui nu este din păcate complet. Deși domnia sa glăsuiește într-un impecabil limbaj de furnir “...dialog civilizat...cadru firesc și fertil”, nu specifică ce condiții trebuie să îndeplinească jurnaliștii care vor avea privilegiul de a păși în Ministerul Culturii. îi “suflăm” noi aceste condiții: studii complete la “Ștefan Gheorghiu” efectuate înainte de ‘89, vechime cel puțin 5 ani în PCR, 7-8 articole omagiale scrise din proprie inițiativă, colaborări postdecembriste la “România Mare”, “Europa”, “Totuși Iubirea” și altele de acest gen, precum etc. Ziua Internațională a Reducerii Dezastrelor cade pe 13 In cadrul “Deceniului Internațional pentru Reducerea Dezastrelor Naturale” introdus prin rezoluția nr. 44/236 din 22 decembrie 1989 de către Adunarea Generală a ONU, ziua de 13 octombrie a fost desemnată ca “Ziua Internațională a Reducerii Dezastrelor Naturale dedicată prevenirii dezastrelor în școli și spitale”. In conformitate cu aceasta, Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului a inițiat acțiuni de cercetare, proiectare, expertizare și inițiative legislative aliniate la nivel mondial, din care amintim: “Normativul de Proiectare Antiseismică” și Programul Național de Educare a Populației pentru Pregătire Antiseismică, în cadrul acestui program au fost elaborate materiale tipărite și video destinate locuitorilor din zone seismice, materiale diferențiate potrivit specificului socio-profesional și de vârstă, spre exemplu: “îndrumător privind protecția și educația antiseismică a copiilor, cadrelor didactice și personalului auxiliar din învățământul preșcolar”; “Să ne protejăm în caz de cutremur, text destinat elevilor din clasele IV-VI privind educația antiseismică” și “Educarea antiseismică a populației”. In luna noiembrie, tot în cadrul acestui program, va fi finalizat un “Ghid practic pentru educarea și pregătirea antiseismică în rețeaua mijloacelor de informare în masă”. Scopul materialului “este de a furniza informații și recomandări de autoprotecție” spre a evita transformarea mass-media în vehicul al unor informații neverificate și zvonuri. Fără a limita libertatea de expresie a presei scrise și audiovizualului, materialele din ghid pot ajuta procesul de reducere a impactului seismic la nivelul populației. In educarea seismică a populației se arată ce trebuie să facă o persoană în timpul unui cutremur puternic. “Decalogul”este: acționează calm; rămâi în interior; evită obiectele înalte și ferestrele; protejează familia; oprește sursa de foc; stai sub masă, grindă sau ușă; după cutremur ieși încălțat; depărtează-te de clădire; ajută fără să aglomerezi și ascultă numai de surse oficiale. (A.P)