Cotidianul, ianuarie 1996 (Anul 6, nr. 1-24)

1996-01-15 / nr. 10

Are PAC copyright de la Macintosh ca să folosească mărul ca siglă electorală ? ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGANul VI / Numărul 10 (1358) / Luni 15 ianuarie 1 .6 • 8 pagini 350 lei, 4,00 DM Schimbi casa de la temelie Interviu cu dl Klaus Francke, șeful Grupului Parlamentar de Prietenie Germano-Română, membru marcant al CDU, care a efectuat o vizită în țara noastră între 11-13 ianuarie 1996_________________________ (urmare din numărul trecut) Doina Bască. S-a speculat de curând că, în urma interviului din “Süddeutsche Zeitung” (27 dec. 1995), în care președintele României îl ataca pe cancelarul Kohl, dr Iliescu nu va fi primit de cancelar. Klaus Francke: Știți că președintele Iliescu a vizitat Germania anul trecut, l-a întâlnit pe șeful statului la Essen, și există o discuție continuă între cele două guverne ale noastre. Ministrul dvs. de Externe va vizita Germania pe 21 ianuarie anul acesta, iar șeful statului german, Herzog, a fost aici în vizită oficială, ca și președinta Camerei Deputaților, dna Rita Süssmunt. Nici nu cred că există un program bilateral mai amplu de schimburi (la nivel de Parlamente) între țări decât cel dintre România și Germania, Comisia pentru Sănătate și Familie, Comisia pentru Apărare, Comisia pentru Politică Externă, Comisia pentru Cercetarea Abuzurilor, Corupției și pentru Petiții au fost în Germania. Comitetul de Agricultură al Bundestagului a făcut de curând o vizită în România. D.B.: Au fost multe contacte economice, dar a fost imaginea politicii românești foarte încurajatoare? K.F.: Tabloul e puțin diferit. Așa cum ați remarcat, sunt multe schimburi economice. Dar nu destule, ar putea fi mai multe. Și cred că sunt două motive. Am dori să vedem un mai mare dinamism în programul României de privatizare, care nu înaintează suficient de repede, poate și datorită faptului că investitorilor străini nu li se permite să cumpere teren. Și știți că, istoric mai ales, în afacerile mici și mijlocii, investitorii nu vor să închirieze; ei vor să cumpere. Al doilea motiv major este absența unui sistem bancar funcțional care să acorde credite pentru țărani, micilor industriași. Aceasta afectează mai ales întreprinzătorii mici și mijlocii. Desigur schimbarea sistemului economic într-o țară ca România presupune să schimbi casa începând de la temelie, nu de la acoperiș. Asta înseamnă în primul rând că cele mai importante sunt investițiile mici și mijlocii. D.B.: în Germania de Est ați adus cea mai nouă infrastructură din lume, cum nici Coasta de Vest a Statelor Unite n-a văzut. Ați început de la fundație? K.F.: Transferăm în fiecare an 150 de miliarde de mărci în statele fostei Germanii de Est și mult know-how. Oameni care au scăpat din RDG acum 15-20 de ani emigrând în RFG, acum s-au întors, și-au luat înapoi proprietățile și se simt emoțional și moral datori să ajute la reconstrucția Germaniei. Schimbul de profesori, de funcționari de stat care implementează legile Constituției Germaniei de Vest în Est a făcut ca la nivel macroeconomic, statele noi să vină puternic din urmă, cu un ritm de creștere mai mare decât cele din Vest. Cum glumea odată cancelarul Kohl, statele federale (din Vest) vor fi partea modestă a Germaniei. Vorbiți și cu sindicatele. E fascinant cât de hotărîți sunt cei din Est să capete slujbe, fără să numere orele de lucru ale săptămânii, că sunt 35 sau 40, ca cei din Vest. D.B.. Stânga vine puternic pe scena politică în Polonia, Bulgaria. Chiar și în Germania de Est PDS a câștigat teren, în România stânga este la putere și se pare că va rămâne acolo ca atare sau prin aripi. E aceasta o tendință? K.F.: în landurile din estul Germaniei contează creștin-democrații (CDU) și PDS (succesorii comuniștilor, n.red.). E oare adevărat că în România este un grup de stânga? Sunt mulți oameni care au fost sau lucrează acum ca politicieni de stânga, dar nu mai constituie un bloc. La noi, de pildă, dintre social-democrați (SPD) unii au o tendință spre dreapta, alții o tendință spre stânga, iar o parte se uită în fiecare dimineață unde înclină majoritatea. D.B., în curând scena politică românească va cunoaște un eveniment important: Congresul PNȚCD, formațiune creștin-democrată din aceeași familie cu CDU. Trimiteți reprezentanți CDU la Congres? K.F.: Pentru moment n-am fost invitați la Congres. Dar dacă vom fi invitați și cred că vom fi, vom fi prezenți. Celebrul vas “Calypso” al comandantului Jacques Yves Cousteau s-a scufundat în rada portului Singapore, lovit de o barjă care a efectuat o manevră greșită. Se încheie astfel, printr-un accident stupid, odiseea de peste patru decenii a navei, pe mările și oceanele globului Foto. Reuters Klaus Francke, șeful Grupului Parlamentar de Prietenie Germano-Română ,—reran—i Jocuri Încet-încet, toate se scumpesc. Lumea reacționează prin două cuvinte: mitingul și greva. Câte o directoare de filatură fuge “în travesti” din fabrică, spre a evita mulțimea adusă la sapă de lemn. Din mapele de lemn apar protocoale din care nu se înțelege nimic. Dar dacă și Bill Clinton a rămas fără bani întrucât i-a cheltuit în procese, ce să mai zici? Președintele nostru e ferit de asemenea griji. Dânsul n-are procese nici măcar de conștiință. Până și “procesul procesului Ceaușescu”, care l-ar fi putut necăji, a eșuat în scandaluri. De altfel, de unde “proces moral” între imorali? In ziua procesului, dl Iliescu se afla la catedrala Notre-Dame unde-l omagia pe Mitterrand împreună cu Adrian Năstase și Petre Roman. Pe drum, în avion, notre dames au discutat despre viituri. Dl Iliescu i-a explicat dlui Roman cum se formează viiturile, căci, de bună seamă, la viituri se pricepe. Cu viitorul stă mai prost, dânsul fiind un bun făcător de trecut. Ca dovadă, la întoarcere, dânsul a apreciat că activitatea dlui Măgureanu dinainte de Revoluție valorează mai mult decât faptul că a colaborat cu Securitatea. Aici ar fi de spus că nici un merit anterior nu scutește pe nimeni de respectarea legii și nu-i dă dreptul să mintă. Foarte sincer, dl Roman declara la Craiova: “Teoretic este posibil ca Ion Iliescu să-l numească primministru pe Petre Roman, dar la fel de posibil este ca Petre Roman să-l numească prim-ministru pe Ion Iliescu”. Sigur că teoretic este posibil. Practic, înseamnă a schimba pe baba Rada din ‘90 cu Rada baba din ‘96. Dar Redacția de Șocuri și Concursuri politice nu s-a oprit aici. Dl Cerveni a oferit un premiu de 100.000 de dolari ziaristului care va descoperi o idee coerentă în declarațiile dlui Vasile Văcaru. Foarte stresat de cazul Măgureanu, dl Văcaru a răspuns provocării adăugând propriul său premiu, de 100.000 de lei, “celui care va detecta una din ideile emise de mine”. Cum se vede, dl Văcaru e zgârcit la idei. Pentru 100.000 de lei, nici măcar propriii săi fii nu se vor deranja să detecteze vreo idee paternă. Speranța e la dolarii dlui Cerveni. Eh, la banii ăștia s-ar putea descoperi câteva idei, ba chiar i s-ar putea atribui dlui Văcaru câteva idei pe care nu le revendică nimeni. Oricum, în afara concursului, merită amintită cea exprimată de dl Văcaru în cazul “Apartamentul”: Atunci, explicând suita de vânzări de case la care s-a dedat, dl Văcaru a exclamat: “Am fost un prost”. Pare o idee valabilă și azi. _______________Tia Șerbănescu Furtuna anunțată de UDMR nu s-a produs Cele două “acte” ale întrunirii Consiliului Reprezentanților Unionali (CRU), desfășurate la Odorheiul Secuiesc la sfârșitul săptămânii trecute - ședința extraordinară și cea ordinară - s-au jucat sub semnul cazului “Katona Adam”. Episcopul László Tőkes, președintele de onoare al UDMR, recomanda la începutul lucrărilor CRU renunțarea la poziții ireconciliabile, care ar putea produce scindarea în UDMR. în acest context, radicalii s-au reținut de la a-și exprima tranșant punctele de vedere. Furtuna anunțată la UDMR nu s-a produs. Deși retorica a fost relativ moderată, nu același lucru se poate spune despre conținutul documentelor adoptate la CRU. Este drept că din statutul autonomiei personale, elaborat de senatorul Csopo József, au rămas numai principiile. Acestea păstrează însă intact spiritul proiectului. Textul lui Csopo József a fost criticat de președintele executiv Takács Csaba și de alți reprezentanți unionali pentru slăbiciunile juridice, caracterul pur declarativ și lipsa de claritate în tratarea relațiilor dintre autoguvernările locale și organele administrației centrale. De aceea, după lungi discuții rarefiate de concepte, facțiunile UDMR au decis redactarea unei Hotărîri care să conțină ideile de bază ale unui proiect legislativ privind autonomia personală. Documentul, ce va fi conceput în trei luni de o comisie de experți asistată de specialiști ai Consiliului Europei, va cere Parlamentului “să recunoască, într-o formă legală, comunității naționale a maghiarilor din România caracterul de subiect politic independent”, deci calitatea de partener egal cu statul, și dreptul la autonomie personală. Acest concept este definit și Hotărîre ca fiind reglementarea autoguvernării comunității. Autoguvernările vor beneficia de un sistem instituțional propriu, legislativ, executiv, instituții culturale, sociale, informaționale autonome și vor fi spune Hotărîrea de rang egal cu instituțiile statului. Acestor principii de bază au subscris atât moderații, cât și radicalii, Hotărîrea fiind adoptată cu o largă majoritate de voturi. De asemenea, CRU a acceptat o declarație electorală propusă de președintele Uniunii, Marko Bela, de președintele executiv Takacs Csaba, precum și de Consiliul președinților organizațiilor teritoriale UDMR. Declarația cuprinde ideile pe care Uniunea le va susține în campania electorală pentru alegerile din acest an, considerate ca decisive pentru comunitatea națională maghiară. UDMR va pleda pentru drepturile colective ale maghiarimii, pentru validarea treptată a dreptului la autodeterminare internă. (continuare în pagina 2) Aspect din timpul lucrărilor de sâmbătă * UI Ion Bărbuș, care face parte din Delegația Permanentă PNȚCD (deși a demisionat anul trecut din funcția de vicepreședinte), are dreptul și vrea să participe la Congresul PNȚCD Parisul ia pulsul politicii românești Domnul Michel Barnier, ministru delegat, însărcinat cu Afacerile Europene al Guvernului francez, vizitează România în zilele de 14 și 15 ianuarie 1996, în decursul acestei vizite, întreprinse la invitația domnului Teodor Meleșcanu, ministrul român al Afacerilor Externe, domnul Barnier va avea întâlniri cu președintele Ion Iliescu, cu președinții celor două Camere ale Parlamentului, domnii Oliviu Gherman și Adrian Năstase, cu primul ministru, domnul Nicolae Văcăroiu, cu reprezentanții principalelor partide politice din România. Michel Barnier, ministru delegat pe lângă ministrul Afacerilor Externe, însărcinat cu Problemele Europene. Născut la data de 9 ianuarie 1951. Licențiat al Școlii Superioare de Comerț din Paris; 1973-1978 - a colaborat la cabinetele miniștrilor Mediului, Tineretului și Sporturilor, Comerțului și Artizanatului; 1973 - devine Consilier general al regiunii Savoia; 1978-1993 - deputat de Savoia din partea partidului Adunarea pentru Republică (RPR); 1982 - este ales președinte al Consiliului general al regiunii Savoia; 1987-1992 - copreședinte, împreună cu Jean-Claude Killy, al Comitetului de Organizare a celei de-a XVI-a ediții a Jocurilor Olimpice de la Albertville; Aprilie 1993-mai 1995 - ocupă funcția de Ministru al Mediului; Mai 1995 - ministru delegat, pe lângă ministrul Afacerilor Externe, însărcinat cu Problemele Europene, funcție pe care o păstrează și în cel de-al doilea guvern Juppé, format la data de 6 noiembrie. Căsătorit, tată a trei copii. Dl van der Stoel vine la București , înaltul Comisar OSCE pentru Minoritățile Naționale, Max van der Stoel, întreprinde începând de ieri o vizită de șase zile în România. în program sunt incluse întrevederi, la Camera Deputaților, cu președintele Adrian Năstase și membri ai Comisiei pentru învățământ a Parlamentului, la Guvern, cu Viorel Hrebrenciuc, secretar general și coordonator al Consiliului pentru Minoritățile Naționale, la ministerul învățământului, cu ministrul Liviu Maior, cu membri ai conducerii UDMR. Max van der Stoel va fi, de asemenea, oaspete al județelor Brașov și Covasna, unde după întrevederi cu oficialitățile locale va vizita unități școlare. Joi, după întâlnirea cu președintele Senatului, Oliviu Gherman, și cu ministrul Afacerilor Externe, Teodor Meleșcanu, Max van der Stoel va fi primit de pre-Duminică, la Templul Coral din București, s-a comemorat împlinirea a 55 de ani de la pogromul legionar din 21-23 ianuarie 1941 (21-23 Tevel 5701). Comemorarea a debutat cu un serviciu religios oficiat de prim-cantorul Willy Harnik. Nicolae Cajal, președintele Federației Comunităților Evreiești din România, a arătat, că, în cele trei zile de rebeliune legionară din ianuarie 1941, 131 de oameni au fost uciși doar pentru “vina de a se fi născut evrei”. Cea mai mare parte a acestora (84 de persoane) au fost omorîți în pădurea Jilava, 35 în propriile case din cartierele Dudești și Văcărești, iar 12 la Abatorul București. Cajal a condamnat, de asemenea, recrudescența mișcării legionare actuale și a atras mierul Nicolae Văcăroiu, iar apoi de președintele României, Ion Iliescu. Vineri, oaspetele va părăsi țara noastră, înainte, însă, de a veni în România, Max van der Stoel s-a aflat joia trecută, la Ministerul Afacerilor Externe de la Budapesta, unde s-a informat asupra situației minorităților etnice din Ungaria. Cu prilejul vizitei efectuate la Budapesta, a fost abordat stadiul relațiilor ungaro-slovace, pe primul plan al discuțiilor aflându-se controversata Lege a limbii naționale slovace, care a stârnit nemulțumirea guvernului ungar și a celor 600.000 de etnici maghiari din Slovacia. Max van der Stoel a mai discutat cu oficialitățile maghiare problema Tratatului de bază ungaro-slovac, încă neratificat de parlamentul de la Bratislava. Anterior, Max van der Stoel avusese o serie de contacte similare și în Slovacia: atenția autorităților române asupra faptului că aceasta “reprezintă o sfidare a valorilor democrației”. Vom reda mâine pentru dvs fragmente din acest discurs, în finalul manifestării de la Templul Coral, corurile de tineret “Talmud Tora” dirijate de Izu Gott au interpretat cântece comemorative și religioase. La comemorarea victimelor pogromului au mai participat personalități politice (Ion Rațiu - vicepreședinte PNȚCD, Popescu Necșești - PNL), religioase și ale Corpului Diplomatic (E.S. Avshalom Megiddon ambasadorul Israelului la București și însărcinatul cu afaceri SUA, M. Michael Einik). Primul remember românesc al suferinței evreilor a fost organizat în diasporă Intrăm în primul în eșalon ? Ministrul român de externe, Teodor Meleșcanu, și-a exprimat sâmbătă speranța că NATO va lua în acest an o decizie de deschidere nediscriminatorie către țările care și-au manifestat dorința de aderare și că România se află în primul eșalon al admiterii în NATO. Ministrul consideră că lărgirea NATO va fi combinată cu crearea unei legături de parteneriat între Alianța Nord-Atlantică, noile țări membre și Federația Rusă, ceea ce va duce la stabilitate economică. Un aspect important, după părerea dlui Meleșcanu, este participarea României la operațiunile NATO din fosta Iugoslavie. Referindu-se la aspirația României de integrare în Uniunea Europeană, el a apreciat că aplicarea prevederilor Acordului de asociere trebuie să ofere un cadru favorabil relațiilor țării noastre cu statele membre ale Uniunii. Teodor Meleșcanu speră ca România să devină membră cu drepturi depline a Uniunii Europene în jurul anului 2000, de dl Ion Rafiu la 20 ianuarie 1971 la Seymour Place. Rabinul Grynn a oficiat atunci la sinagoga mare reformată din Londra, cu ocazia împlinirii a 30 de ani de la pogromul din România. Ulterior, în 1974 președintele Israelului Kfraim Katzir l-a invitat pe I. Rațiu în Israel. (D.B.) în 1941 au fost uciși doar pentru vina de a se fi născut evrei Corurile de tineret reunite “Talmud Tora” In dreapta E.S. Avshalom Megiddon și Michael Einik Cum se vând Daciile “Scumpa” noastră Dacie, așa recosmetizată cum este, face mofturi, la vârsta ei, miilor de pretendenți. Majorările de prețuri au bulversat reprezentanțele “Dacia” din România, unde nu se mai fac înscrieri. Până la sfârșitul anului trecut se putea cumpăra “cu banii jos” o mașină fabricată la Pitești. Dacă nu exista în stoc, perioada de așteptare era de aproximativ două săptămâni. Cu mult înainte de anunțarea scumpirii, vânzările au încetat, pentru ca noile prețuri să fie aplicate retroactiv autoturismelor fabricate anterior. Procedeul este simplu. El i-a îmbogățit întotdeauna pe cei care gestionează produsele ce au fost supuse majorărilor de prețuri. Cel mai bun exemplu este cel al “benzinarilor”. Așa cum se obișnuiește din bătrâni, vestea scumpirii combustibililor le-a fost dată românilor cu cel mult o zi înainte de punerea ei în aplicare. Bineînțeles că stafiile PECO anunțau imediat că nu mai au benzină, pentru ca a doua zi cantitatea rămasă în stoc să fie vândută la noul tarif, iar în scripte să figureze cu vechiul preț. (continuare în pagina 3) *1