Cotidianul, octombrie 1996 (Anul 6, nr. 230-256)

1996-10-14 / nr. 241

* Soldații generalului Costin asigurând paza tunelului strategic Salang (pag. 8) Conține gratuit suplimentul lAa Aspiranții la Cotroceni cutreieră tava-n lung și-n lat 3 O . Șeful statului nu a avut succes la Iași Turneul electoral al lui Ion Iliescu în județul pe care l-a păstorit în calitate de prim-secretar PCR nu s-a bucurat de succesul scontat de cel care vrea să prindă și anul 2000 în Palatul Regal din Dealul Cotrocenilor, în patru comune - Bivolari, Ileana, Strunga și Mircești - numai câte 50-60 de persoane au venit să-l întâmpine pe actualul șef al statului. Doar în comuna Hălăucești, Ion Iliescu a reușit să se întâlnească cu 300 de locuitori, aceștia fiind mobilizați, culmea, de primărița Cecilia Hodea, aflată sub “culorile” partidului condus de C.V. Tudor. în Iași, în fața Prefecturii, numărul simpatizanților (cca 100), nu l-a întrecut pe cel al opozanților, care aveau și o pancartă pe care se putea citi: “Iliescu, cară-te !”. Conform obiceiului încetățenit la vizitele de lucru în fabrici și uzine ale conducerii de partid și de stat, din ultimii 50 de ani, la întreprinderea de antibiotice s-a respectat “tradiția”, 100 de muncitoare - nu prea entuziasmate ce-i drept - fiind scoase în curtea unității, echipate în halate nou-nouțe, halate de care, probabil, nici nu se vor putea apropia în procesul de producție. In timpul Liturghiei s-au împărțit materiale electorale “Marea lovitură” a dat-o Ion Iliescu însă cu prilejul Liturghiei de venerare a moaștelor Sf. Andrei, eveniment religios de maximă importanță pentru orașul moldav. Celor 20.000 de credincioși aflați la Mitropolie - mulți dintre ei veniți și din județele limitrofe - li s-au împărțit în timpul slujbei materiale electorale. Dat fiind lipsa de pietate a gestului staff-ului electoral, au existat persoane care au protestat, dar nu s-a ajuns la incidente. Indiferent de auditoriu, Ion Iliescu a ținut peste tot aceeași cuvântare, “power play”-ul său fiind “lupta cu inundațiile” pe vremea când conducea județul și “redresarea economică”. Șeful statului nu a mai adus critici CDR și lui Emil Constantinescu în schimb i-a atacat la baionetă pe Petre Roman și USD. Spre deosebire de alte întruniri electorale, Iliescu s-a abținut să facă promisiuni. El a părăsit duminică Iașiul, pentru a evita o întâlnire cu o serie de contracandidați de-ai lui, anunțați pentru astăzi în urbea moldavă. Vineri, sâmbătă și duminică, candidatul ANL, Nicolae Manolescu, însoțit de directorul său de campanie electorală, Dinu Patriciu, s-a aflat în vestul țării. Vineri, în Timișoara, liderul ANL s-a întâlnit cu oameni de faceri și directori din mass-media bănățeană, în prima parte a zilei de sâmbătă au avut loc întâlniri cu alegătorii în șapte localități din județ. S-a remarcat faptul că, spre deosebire de Ion Iliescu, care atunci când a fost în zonă a circulat cu o mașină blindată și puternic escortată, Nicolae Manolescu nu a uzat de asemenea mijloace. Turneul a continuat în județele Arad și Hunedoara, în orașul corvineștilor, candidatul ANL participând și la lansarea cărții, “Totul despre Nicolae Manolescu”. După periplul vestic, “caravana” ANL a făcut “cap compas” spre est, fiind așteptată astăzi la “Sărbătorile Iașiului”. • Nordul țării a fost “călcat” de liderul CDR, Emil Constantinescu, care a inaugurat la Baia Mare clubul “Eu, Tu și Emil” și a participat la lansarea candidaților CDR pentru Parlament din județul Maramureș. în cadrul întâlnirilor pe care le-a avut cu presa, Emil Constantinescu a afirmat că exclude orice coaliție la guvernare cu partidele extremiste. Fiind în zonă, candidatul CDR la Președinție a mai participat și la manifestările Serbării Castanelor și Serbării Berii, în drum spre Iași, unde este așteptată astăzi, “echipa” prezidențială CDR a “atacat” municipiul Bistrița, alături de mai multe localități din județ, înnoptând la “castelul Dracula”, după care a poposit sub Ceahlău, la Piatra Neamț. • “Țara lui Dracula”, județul Bistrița, a fost și ținta candidatului Alianței Național Liberal-Ecologiste, Radu Câmpeanu, care a “descălecat” în zonă venind din județele Vrancea și Sibiu. Și Radu Câmpeanu va lua astăzi drumul Iașiului. • După Emil Constantinescu și Radu Câmpeanu, Bistrița îl așteaptă astăzi pe György Frunda. Sâmbătă și duminică, candidatul UDMR s-a întâlnit cu simpatizanții din Turda, Ocna Mureș, Aiud și Alba Iulia. • Insolitul candidat independent, diaconul Nuțu Anghelina a preferat o vizită în orașul natal Buhuși și în comunele limitrofe. Păstrând “tradiția”, el s-a întâlnit în comuna Bahna cu primarul Pădure, care este unul dintre cei doi primari preoți din România. • Singurul candidat la “Cotroceni”, care a rămas “acasă” a fost Corneliu Vadim Tudor. El a fost vineri la CIL Pipera, sâmbătă în comuna Măgurele și doar duminică s-a “aventurat” în județul Prahova, în localitatea Plopeni. Grupaj realizat de Lucian Gheorghiu Pentru încă un mandat Ion Iliescu sărută chiar și moaștele sfinte La Piatra Neamț, Emil Constantinescu a fost asaltat de alegători --------- Bref |-------Polarizarea Ultimul sondaj IMAS dat publicității tocmai când dl Petre Roman aplica învățătura, cunună, cunună, va rămâne întotdeauna ceva de botezat, arată că nu degeaba vorbește într-una dl Iliescu de “polarizarea excesivă” a societății românești. Respectiva polarizare se regăsește întocmai și în spectrul politic. Astfel, la un pol al spectrului, s-au adunat aproape toate procentele grase și frumoase, iar la celălalt pol, doar lipsuri. Polul bogaților politic este alcătuit din trei forțe: CDR, cotată cu 30 procente, PDSR care mai are 29 de procente și USD, care a câștigat rapid 21 de procente. După ele, potopul UDMR cu 4 procente și PUNR și PRM cu ceva peste 3 procente. Situația se repetă și la cursa pentru Președinție unde totul se rezumă la trei candidați: dl Iliescu are 33 de procente, dl Constantinescu deține 27 procente, iar dl Roman a smuls 24 de procente tinere și lipsite de prejudecăți. Cu alte cuvinte, trei culori cunosc pe lume ce se țin ca sfânt obor: roșu nu poate fi decât dl Iliescu, ce simbolizează sângele vărsat în decembrie fără a se ști cine a tras, galbenul, care indică la orice semafor din lume tranziția de la stop către pornire și invers nu poate fi decât dl Roman, iar albastru este, vezi bine, dl Constantinescu căruia i-a fost dat să reprezinte Opoziția de șapte ani a CDR. Dincolo de acești trei mușchetari prezidențiali n-a mai rămas aproape nimic, doar câteva procente răzlețe pentru câțiva candidați. Marja de eroare a sondajului (3,5%) face ca toate cele trei culori să aibă șanse sensibil egale de a ocupa steagul, iar faptul că dnii Constantinescu și Roman au amândoi procente multe și comute ne dă speranța că în turul al doilea, dl Iliescu se va însura cu Opoziția și la nunta sa, va cădea o stea sau poate chiar mai multe stele și petlițe. Vestea bună a sondajului ar fi că Opoziția are două șanse pentru a scoate România din neagra “fatalitate” numită Iliescu și PDSR. Vestea mai puțin bună ar fi că, optându-se pentru șansa candidaților s-a neglijat valoarea astfel că, discursul electoral onest și plin de bun simț al dlui Manolescu rămâne nevalorificat iar componenta liberală riscă să rămână în afara jocului politic al troicii CDR, PDSR, USD. Oricum, nu e cazul să mai facem cazuri e limpede că există două șanse ale schimbării și că ele ar putea să-i redea dlui Iliescu bucuria plimbării prin parcurs cu generalul Militari, urmăriți îndeaproape de mașinile dlui Măgureanu. __________Tia Șerbănescu La Ministerul de Interne se bate în ritmul muzicii Aradul între Manolescu, Funar și Rațiu ) . Rațiu ne-a purtat noroc Stadionul UTA din Arad a cunoscut sâmbătă, 12 octombrie a.c., febra întâlnirii între Minerul Motru și redutabilii arădeni de la UTA. Meciul de Divizie A s-a încheiat, cum probabil știți, cu 4-0. Ceea ce știți poate mai puțin este că stadionul UTA din Arad a fost construit de baronul Newman, în 1944 și a găzduit de la început echipa întreprinderii Textile, pe atunci ITA, astăzi UTA. Ion Rațiu, candidatul CDR de Arad, a oferit în pauza meciului de sâmbătă o duzină de mingi albe, comandate special în Anglia, purtând semnătura liderului țărănist, pasionat fotbalist în tinerețe. Finanțată inițial de industriașul Newman, UTA își caută astăzi noi sponsori pe măsură. Cu una dintre mingile albe oferite sâmbătă de către deputatul Ion Rațiu s-a marcat ultimul gol, ridicând tribunele în picioare. Galeria a strigat “Rațiu ne-a purtat noroc!” și a comentat îndelung: “Cine știe, poate că echipa arădeană va mai beneficia de sprijinul cuiva de anvergura lui Newman.” Ascunse sunt căile Domnului Aflați în campanie electorală, atât prezidențialii Gh. Funar și N. Manolescu, cât și candidatul țărănist de Arad Ion Rațiu au înnoptat în acest week-end în același perimetru. Hotel Central-Vila “Newman”. Țărăniștii după 70 de ani Tot sâmbătă, PSS Episcopul Aradului Ienopole și Hălmagiului împreună cu preot dr. Ioan Tulcan au oficiat o slujbă de parastas și pomenire pentru Iuliu Maniu, Ion Mihalache și Corneliu Coposu la Catedrala Ortodoxă din Arad, în clădirea unde Iuliu Maniu și-a afirmat ideea de unire a Transilvaniei cu România, în 1918, se găsește astăzi sediul PNȚCD. Aici, în sala Iuliu Maniu, a avut loc un simpozion dedicat împlinirii a 70 de ani de la fuzionarea congreselor Partidului Național Român cu Partidul Țărănist. “Mi-aduc aminte ce ticsită era această cameră în ’90”, și-a început Ion Rațiu alocuțiunea din sala Iuliu Maniu. Elementele principale care au caracterizat doctrina Partidului Național Român au fost: “dăruirea pentru cauza națională, dreptatea socială și morala creștin-democrată”, a continuat dl Ion Rațiu. Atât Simion Bărnuțiu în discursul de la Blaj, cât și memorandistul dr. Ioan Rațiu au luptat pentru ideea națională, completând-o cu elemente ale democrației și dreptății sociale. “Noi nu suntem împotriva ungurilor și secuilor, ci a sistemului care ne împilează pe toți”, afirma memorandistul. “Speranța, acceptarea democratică constituie misterul supraviețuirii noastre de-a lungul secolului și a faptului că mulți au venit cu noi aici”, declara ieri la Arad urmașul memorandistului, deputatul Ion Rațiu. După amplul expozeu al secretarului PNȚCD-Arad László Gheorghe, a urmat un intermezzo liric pe versuri de Minulescu și Topârceanu a echipei “Teatru veșnic tânăr” regizat de dna Jurcă. • Duminică 13 octombrie a.c. biserica din satul Horia a fost neîncăpătoare pentru mulțimea de credincioși participanți la slujbă. “Meus Panet”, fost sat șvăbesc cu arhitectură de excepție a făcut o primire entuziastă candidaților CDR pentru Parlament - Ion Rațiu, Mihai Calimente, Titus Ghiorghiof la Camera Deputaților, și dr. Nicolai Marin și deputatul Ioan Hui pentru Senat. (D.B.) Județul Arad asaltat de viitorii deputați Sf. Andrei a fost sărbătorit cu dansuri și cântece Peste o sută de mii de credincioși au aglomerat străzile și bulevardele Iașiului, din zona bisericii unde au fost expuse moaștele Sfântului Andrei. Este pentru prima oară când moaștele Sf. Andrei sunt expuse într-o altă țară. Ele au fost aduse cu un avion de lux, care aparține companiei grecești “Olimpic Airlines” și cu care a sosit și înalt Prea Sfințitul Nicodim, Mitropolitul Pamasului. Timp de o săptămână moaștele Sfântului Andrei vor putea fi venerate alături de cele ale Sf. Parascheva la Catedrala Metropolitană din oraș. Pentru că Sf. Andrei este patronul spiritual al întregii Românii se așteaptă ca prezența credincioșilor să fie foarte mare pe parcursul întregii săptămâni. După ce s-au rugat și s-au închinat la raclă credincioșii au dansat și cântat pe străzile orașului. (Liana Cojocari) Un soldat bătut pe “disco” . Soldatul Ion Fluțar a fost internat ieri la Spitalul de Urgență, desfigurat și cu multiple contuzii corporale și cerebrale. El a declarat că a fost bătut trei zile la rând în ritmul muzicii de către sergentul Sobar, de la unitatea MI 0260, din Caraș Severin. La această unitate soldatul se afla de patru luni, pentru satisfacerea stagiului militar. El fusese repartizat la muncile agricole, iar sf. Sothar l-a atacat fără motiv în timpul lucrului. în unitate bătaia continua numai după ce sergentul își punea o casetă cu muzica preferată care îl stimula. După trei zile Ion Fluțar nu a mai rezistat și a fugit. La spital a fost adus de infirmierii de la unitatea sa. Sesizat de presă, Ministerul de Interne nu a dat nici un răspuns, deocamdată. (L.C.) Președintele Statelor Unite, Bill Clinton, candidatul democraților, se gândește la viitoarea sa confruntare cu candidatul republican, Bob Dole (pag. 8) / Foto: Reuters “Doi și-un sfert” se ocupă și de civili De la colegii din mass-media bănățeană am aflat că ofițerii UM 0215 - unitate care are ca sarcină supravegherea activității cadrelor din MI - îndeplinesc și alte misiuni, care contravin specificului unității. Mai precis, cei de la “doi și-un sfert” se ocupă și de civili, fapt interzis atât de Constituție, cât și de reglementările unității. Astfel este nominalizat colonelul Dumitru Balotă, comandantul UM 0215 din Timișoara, care a ordonat supravegherea judecătorilor de la Judecătoria Timișoara, Tribunalul Timiș sau Curtea de Apel din localitate. Motivul supravegherii îl constituie potențialele infracțiuni de luare de mită. Cum până în prezent Ministerul Justiției nu a emis nici un comunicat din care să rezulte că vreun magistrat bănățean a “căzut în păcat”, este de neînțeles implicarea UM 0215. Și mai de neînțeles este această implicare ținând cont că este vorba de persoane civile. Ceea ce se întâmplă la Timișoara confirmă acuzațiile care s-au adus și în Capitală “celeilalte” unități înființate de Gelu Voican Voiculescu. Luminița Georgescu Karl Habsburg, nepotul ultimului împărat austriac, membru marcant al partidului conservator OEVP (Partidul Poporului) împreună cu soția sa Francesca și fiica Eleonore, la alegerile pentru Parlamentul Europei, care au avut loc, ieri, la Viena. Karl Habsburg ocupă poziția a doua pe listele OEVP, având astfel un loc asigurat în Parlamentul European. Tatăl său, Otto Habsburg, este de asemenea membru al Parlamentului European, însă din partea Germaniei Foto Reuters ACESTA E UN ANUNȚ PUStUL TAR NU ISTE DESTINAT ATRAGERII DE INVESTITORI CREDITE ACORDATE DE