Cotidianul, noiembrie 1996 (Anul 6, nr. 257-282)

1996-11-26 / nr. 278

“S-a întâmplat în paradis” (SUA, 1987) cu: Timothy Hutton, Kelly McGiIlis, Ellen Bárkin, Debra Winger. Regia Alan Rudolph Emil Constantinescu nu va renunța la Palatul Cotroceni din cauza costisitoarelor echipamente de telecomunicații, dar a promis că va umaniza sediul prezidențial printr-o zi a ușilor deschise Pe frontul Guvernului nu s-a decis nimic Ieri, CDR și USD au avut o nouă rundă de negocieri în care au discutat structura și componența noului Cabinet, programul de guvernare și încheierea unui nou acord politic tripartit (CDR, USD, UDMR) de colaborare guvernamentală și parlamentară care va fi semnat sâmbătă. Programul de guvernare va avea două componente: îndeplinirea de urgență a promisiunilor electorale dublată de o accelerare a reformei cu un preț de austeritate cunoscut de toată lumea, așa cum a avertizat dl Emil Constantinescu. Acest pachet de măsuri va fi prezentat vineri partidelor parlamentare într-o întâlnire convocată la Cotroceni de președintele ales al României. Tot ieri, se pare, a fost tranșată în sfârșit și situația Ministerului Apărării. Acesta va reveni USD. Victor Babiuc, ministru al Justiției și Internelor în guvernarea Roman, fiind principalul pretendent la fotoliu. Ministerul Mediului s-a ales și el ca un conducător în persoana lui Bogdan Niculescu Duvăz. Transporturile au fost adjudecate tot de PD pentru Adrian Matache. Deși până ieri presa paria pe Radu Berceanu pentru funcția de ministru în relațiile cu Parlamentul, surse din judecarea căpitanului (r) SRI Constantin Bucur a fost amânată încă o lună de către instanța Tribunalului Militar București. C. Bucur este acuzat de trei infracțiuni care se referă la Legea siguranței naționale. Inculpatul, în urmă cu o jumătate de an, a pus la dispoziția PRM, care le-a făcut publice, o serie de convorbiri telefonice înregistrate din ordinul superiorilor săi. Prin denunțul său, Bucur a încercat să demonstreze faptul că SRI PNȚCD ne-au declarat că acest portofoliu va fi luat până la urmă de către deputatul Cristian Rădulescu, în privința portofoliului Justiției declarațiile sunt contradictorii: dl Spineanu susținea că ministerul se va negocia între cele două grupări liberale. Pe de altă parte, dl Remus Opriș a afirmat că PNȚCD va prelua acest minister. Vicepreședintele PNL-CD, Sorin Stănescu, ne-a precizat că în cazul în care Justiția nu va reveni grupării dlui Cerveni, rezultă că “ni s-a rezervat Ministerul Tineretului și Sporturilor”, în “bucătăria” internă a PNL-CD pentru acest minister concurează Octavian Bologa (din Galați), Tiberiu Costache (Sibiu), Remus Gruia și Laurențiu Olan (București), Ioana Lupea, Laura Ciobanu și Lucian Gheorghiu P.S.. Astăzi au loc două runde de negocieri. Una între cele două grupări liberale din guvern și una cu participarea tuturor formațiunilor care contribuie la formarea noului Cabinet. în spiritul “transparenței” pe care negociatorii au afișat-o până în prezent față de presă, locul de desfășurare este ținut secret, este poliție politică. “Judecarea lui Bucur”, a declarat C.V. Tudor, înregistrat de SRI, “reflectă caracterul răzbunător al lui Virgil Astalosz Măgureanu, care a fost înnebunit de curajul cu care un căpitan SRI a recunoscut poliția politică lansată de SRL Există un așa-zis procuror militar, Vasile Stanca, individ fără scrupule, care îl prigonește pe căpitanul Bucur, în schimb blochează cele 16 plângeri penale pe care conducerea PRM le-a făcut împotriva lui Virgil Astalosz Măgureanu pentru interceptarea ilegală a convorbirilor telefonice. Dacă au făcut rost, între timp, de avizul Procurorului General, este o ilegalitate și mai gravă și eu le promit lui Vasile Stanca și lui V.A. Măgureanu că eu, cu mâna mea, îi voi băga la pușcărie. Vreau să mai spun că notele informative atribuite lui Corneliu Coposu sau altor lideri țărăniști ne-au fost date de Nicolae Ulieru, din ordinul lui Măgureanu. Aceste note au mai fost primite de la Ulieru de «Dimineața» și de «Vremea», chiar dacă Adrian Păunescu nu va recunoaște. Pe de o parte nouă ne furnizau documente, ca apoi, după impactul cu cititorii, să le infirme la modul cel mai neconvingător posibil. Aceasta este o tehnică specifică poliției politice”. Ondine Gherguț Procurorul General al României, dl Nicolae Cochinescu, nu a semnat încă rechizitoriul ce-l inculpă pe Corneliu Vadim Tudor pentru “Lista rușinii”, publicată în “România Mare”. “Lista rușinii” cuprinde 177 de nume de intelectuali, ziariști, politicieni despre care C.V. Tudor a scris că sunt “trădători de țară, huligani politici, hoți care au jefuit România și pe care opinia publică îi pune la stâlpul infamiei”. Doamna procuror Angela Nicolae, șefa biroului de presă al Procurorului General, ne-a declarat ieri: “Cercetările sunt aproape finalizate. Rechizitoriul va fi semnat în două-trei zile”. (Ondine Gherguț) Judecarea lui Bucur e amânată Dl György Frunda, un probabil ministru al Turismului Foto: Constantin Văduva Liberalii au insistat pentru înființarea unui nou minister, al Imaginii și Informațiilor Publice, pentru a-i putea oferi regizorului Radu Boroianu un portofoliu ministerial / Foto: Constantin Văduva Brei Concesii S-au dus zilele calde care făceau mizeria mai suportabilă și-au venit ploile și lapovița care fac două mizerii dintr-una singură. Vechiul guvern s-a mutat în parlament după ce și-a zugrăvit activitatea într-o “Carte albă” pentru zilele negre ale ultimilor patru ani. El a lăsat în urmă o asemenea încâlceală încât nu se știe cum și în cât timp va reuși noul guvern să-i dea de capăt. “Noi nu avem voie să dezamăgim pe nimeni” a declarat dl Emil Constantinescu. Ușor de spus, greu de făcut, mai ales că mulți de-abia așteaptă să fie dezamăgiți - iar unde așteptările sunt uriașe, dezamăgirea e întotdeauna prin preajmă. Marea problemă a noii puteri va fi, însă, cum să împace dorința de schimbare cu imperativul reconcilierii fără să lase impresia că una este prețul celeilalte. Căci, acum, după ce au susținut schimbarea, mulți se arată speriați de ea și încep să-i pună condiții. Păi, nu ne reconciliem? Nu ștergem toate datoriile, toate greșelile, toate vinovățiile? Nu începem o viață nouă, în care ce-a fost a fost, acuma, gata, toată lumea e schimbată fiindcă a votat schimbarea și toți suntem democrați fiindcă a venit ! Convenția Democrată? Ca și cum, fiind nepedepsite, vinovățiile dispar, iar vinovații, fiind absolviți, devin automat îngeri și astfel începe epoca “istorică” în care, stropiți de busuioacele soboarelor de protocol, toți cetățenii sunt declarați curați, reconciliați, schimbați, competenți și democrați iar toți miniștrii se trag din Corneliu Coposu. Și cum să contrazici această armonie prin invalidarea mandatului de senator al dlui Iliescu? Potrivit dlui Adrian Năstase, o asemenea “murdărie” întinează nobilele idealuri ale reconcilierii; alții consideră că-i vorba de o “șicană” crudă și nedreaptă, căci un om cu cinci milioane de voturi merită cu prisosință locul de senator. Dar nu e nimeni de vină că legea pretinde apartenența politică a celor care candidează pe listele unui partid. Democrații de azi consideră însă, brusc, că o lege așa de mică nu poate răsturna un personaj așa de mare ca dl Iliescu. Și uite-așa, șantajând schimbarea cu reconcilierea, ,ă)vechea putere a obținut de la noua putere o primă închidere a pleoapelor legii. Nu-i de mirare că mulți recidiviști își dau carnetele de pedeseriști pe carnete de țărăniști, ■crezând că astfel o să-ți placă fie, creștin-democrație, încât pentru simplificarea formalităților de schimbare și reconciliere, ar trebui să se emită carnete de partid în alb urmând ca, din patru în patru ani, abonații să-și facă revizia politică aplicându-și ștampila de flotant în partidul care a câștigat alegerile. Tia Șerbănescu ȘTIRI • INFORMAȚII • ULTIMA ORGANUl VI / Numărul 278 (1626) / Marți 26 noiembrie 1996 • 8 pagini 500 lei; 4,00 DM Cutremur la filiala PD Constanța Președintele organizației județene a PD Constanța, dl Stelian Duțu, a decis să demisioneze din funcția pe care o deține pe linie de partid și din calitatea de membru al Biroului Executiv al PD. Cea mai puternică filială a PD din țară rămâne astfel fără artizanul câștigării alegerii pentru Primăria Constanța și a celor mai importante funcții la nivelul Consiliului Județean. Dl Duțu susține că demisia sa nu este motivată de prezentele negocieri pentru formarea Guvernului, afirmând că nu am cerut nimic pentru vreun coleg de partid dar am dezamăgiri în ce privește atmosfera la nivel național”. Gestul său este motivat de încheierea unui mandat de patru ani, în care rezultatele au fost satisfăcătoare și care au adus beneficii partidului la nivel național. “O altă persoană trebuie să se sacrifice”, crede dl Duțu, acum când se pregătește un nou ciclu electoral. Deși la Constanța se vehiculează ideea că USD își dorește cu ardoare și Prefectura, dl Duțu afirmă că ea “este a CDR. Cel care a câștigat alegerile trebuie să facă și jocurile”. La orele 17.30, un telefon de la dl Petre Roman a întrerupt discuția cu dl Stelian Duțu. Acesta a fost convocat la București pentru marți, 26 noiembrie a.c., la orele 19.00, în vederea unei discuții referitoare la această demisie, pe care dl Roman nu este dispus să o accepte. Ciprian Vasiliu Astăzi, președintele Emil Constantinescu va participa la conferința Fundației “Hanns Seidel” din München. Participarea are o importanță deosebită pentru că Uniunea Creștină din Germania este prima formațiune politică care l-a primit, acum cinci ani, și l-a introdus în spectrul înalt politic occidental pe Emil Constantinescu. La ora 19.30, președintele României va prezenta, în fața elitei politice germane și europene participante, “Contractul cu România” PDSR-iștii se tem pentru scaunele lor PDSR Alba a înființat o Comisie de protecție a funcționarilor publici, directorilor, managerilor și altor categorii socio-profesionale contra destituirilor abuzive, pe criterii politice. încă prefect, Ioan Rus, președintele PDSR Alba, a anunțat astăzi, într-o conferință de presă, că cei persecutați de noua Putere vor primi asistență juridică din partea acestei comisii. Primul care se pare că va avea Biroul de presă al Senatului a remis mass-media un comunicat în care se arată că astăzi, 26 noiembrie, Comisia de validare a mandatelor va finaliza Raportul pentru a fi supus mâine plenului Senatului. De vineri, Comisia a lucrat în plen și pe grupe într-o totală discreție. Au fost discutate candidanevoie de consultanță în această privință este Adrian Treger, managerul de la “Ampelum” Zlatna. Pe baza unei note a Direcției de Control din cadrul FPS, directoarea FPS Alba, Lidia Cândea, a cerut suspendarea contractului de manager al lui Adrian Träger. Deși în ultimii șapte ani nici performanțele economice, nici depoluarea nu s-au produs la “Ampelum” Zlatna, prefectul turile a 143 de senatori și dezbătute contestațiile împotriva senatorilor I. Iliescu, C. Turianu și I. Predescu, ne-a declarat senatorul C. Dumitrescu (PD). Din surse neoficiale am aflat că există și o a patra contestație, care îl privește pe C. Boiangiu (PNL-CD). (Marian Sultănoiu) loan Rus consideră că înlocuirea managerului PDSR-ist s-ar datora unor manevre cu caracter politic. Salutând victoria opoziției în alegeri și numirea moțului Victor Ciorbea, originar din județul Alba, ca prim-ministru, prefectul loan Rus a declarat: “Nu dorim ca dl Ciorbea să devină țapul ispășitor al nereușitelor guvernului CDR-UDMR-USD”. PDSR este pregătit să taxeze “principial și punctual” nerealizările noului guvern, care are ca termen limită 200 de zile pentru a-și îndeplini promisiunile din Contractul cu România. “Este cea mai mare păcăleală pe care a primit-o electoratul român, din 1990 încoace!” Astfel califică Ioan Rus rezultatele recentelor Luminița Kohalmi Zäher Iskandarani a fost eliberat Zaher Iskandarani, supranumit “regele contrabandei cu țigări și cafea”, a părăsit, ieri, în jurul orei 11.00, arestul Inspectoratului General al Poliției. Arestat “ca-n filme”, Zaher a fost acuzat că, prin contrabandă, a prejudiciat statul român cu peste 40 de miliarde de lei, în urmă cu câteva zile instanța de judecată a Tribunalului Municipiului București, prin hotărîre definitivă, a dispus judecarea inculpatului în stare de libertate. Unul dintre avocații lui Z. Iskandarani ne-a declarat, în urmă cu un an, că s-a dispus arestarea clientului său pentru că acesta a refuzat să mai “cotizeze” la PDSR. Este de notorietate faptul că Miron Cozma, liderul minerilor din Valea Jiului, a fost “avocatul” lui Zaher pe lângă liderul PDSR Adrian Năstase, fost președinte al Camerei Deputaților. Se vehiculează informația potrivit căreia se “pregătește” fuga din țară a lui Z. Iskandarani până la instaurarea noii Puteri. Dacă în fața instanței de judecată Zaher va fi obligat să prezinte modul în care a beneficiat de o anumită ordonanță guvernamentală, prin care a reușit să introducă în țară cantități uriașe de țigări și cafea la prețuri derizorii (minimale - cum erau prevăzute în acea ordonanță), am asista la îmbogățirea numărului de inculpați cu foști guvernanți. Iată o motivație a organizării fugii lui Zaher: Precursori în materie există deja: Un exemplu: Fane Spoitoru. (Ondine Gherguț) Cântecul lebedei Ion Iliescu Astăzi, dl Ion Iliescu va cuvânta pentru ultima oară în fața presei în calitate de încă președinte al României. Luând exemplul lui Văcăroiu, Ținea și al celorlalți încă miniștri ai Guvernului, dl Iliescu își va trece în revistă activitatea din ultimii patru ani, va trage linie și va evalua ce a făcut rău și ce a făcut bine, după caz. Ocupat cu Senatul, este greu de crezut că actualul lider al PDSR a mai trecut și pe la Cotroceni. Cu atât mai puțin consilierii dumnealui, deși Biroul de Presă al Președinției ne-a asigurat că aceștia vin, conștiincioși, la lucru, în fiecare zi. Palatul Cotroceni este în aceste zile în primenire. Se face curățenie, s-au ridicat covoarele, asta dacă nu cumva vechea administrație le va lua acasă, nefiind pe inventar... Cristian Răuțu Sprijinitorii lui Lukașenko au avut un cuvânt greu de spus în succesul referendumului de duminică (pagina 8) Declarația eronată a lui Radu Boroianu Conducerea PNL se delimitează de afirmațiile făcute de Radu Boroianu cu privire la situația Băncii Agricole. într-un comunicat remis ieri publicității, vicepreședintele PNL, Viorel Cataramă, afirma că declarațiile făcute de colegul său de partid, nominalizat pentru Ministerul Imaginii și Informației, “au avut la bază unele date care s-au dovedit eronate, această bancă bucurându-se în continuare de încrederea organismelor financiare internaționale”. Aprecierile lui Radu Boroianu au avut ca efect crearea unei stări de tensiune în rândul micilor deponenți ai Băncii Agricole. La sfârșitul săptămânii trecute, la ghișeele băncii au fost operate retrageri care însumează patru miliarde de lei, cele mai importante fiind semnalate la sucursalele din București, Ploiești și Brașov. Ieri, la sediile băncii se mai aflau încă persoane hotărîte să-și lichideze depozitele. Lucian Groza, director general în cadrul Băncii Agricole, susține însă că numărul lor este mult mai redus decât în zilele precedente și că, în această perioadă, la ghișee se prezintă mai ales depunători care își ridică dobânzile. El este sigur că în circa douătrei zile situația se va normaliza. Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) derulează prin Banca Agricolă două linii de credit a căror valoare totală se ridică la 120 milioane de dolari. Acești bani sunt destinați în principal pentru sprijinirea agriculturii și industriei alimentare. în prezent, depunerile populației la B.A. depășesc 2500 miliarde de lei. Peste 90% dintre depozite sunt sub 10 milioane de lei — intrând deci sub incidența garanțiilor B.N.R. în timp ce activele băncii însumează 5000 miliarde de lei. , „ _ Iulian Bortos SPP va fi restructurat privitor la știrea apărută în presă în legătură cu numirea dlui general de brigadă Dumitru Iliescu, șeful Serviciului de Protecție și Pază (SPP), în funcția de comandant adjunct al Jandarmeriei Române, dl colonel Gheorghe Boblea, șeful Biroului de Presă al Jandarmeriei, ne-a declarat: “Conform principiilor care guvernează viața militară și care sunt prevăzute în regulamentele militare, asemenea numiri în funcție sunt de competența eșalonului superior, în clipa de față, pot să vă spun cu siguranță că Ministerul de Interne nu ne-a trimis nici un document oficial în acest sens”. La rândul său, dl colonel Ioan Mila, purtătorul de cuvânt al SPP, a precizat că “în calitate de secretar de stat și de șef al SPP, dl Dumitru Iliescu a adresat o cerere președintelui țării pentru eliberarea sa din funcție. Urmează ca această cerere să fie rezolvată în următoarele zile”. Dl colonel Mita a declarat că gestul generalului Dumitru Iliescu este “firesc”, pentru că noul președinte al țării, Emil Constantinescu, va aduce în fruntea SPP un om apropiat lui. “Dl general Iliescu a luat această decizie din motive personale. După rezolvarea cererii, domnia sa va fi pus la dispoziția unei instituții militare (MApN, MI sau SRI), iar conducătorul acesteia va lua o decizie în legătură cu numirea dlui general Iliescu într-o altă funcție”. La întrevederea care a avut loc ieri între președintele ales și reprezentanții SPP, Emil Constantinescu a anunțat restructurarea serviciului și nu desființarea lui. (7. Ionescu) Ieri, la prânz, la Institutul Francez din București, a avut loc conferința de presă a dlui Jacques Lafouge, Marele Maestru al Lojii Marelui Orient al Franței, privind renașterea francmasoneriei liberale în România. Dl Jacques Lafouge (dreapta), alături de Michaele Cartin, reprezentantul Marelui Orient pentru România în timpul conferinței de presă / Foto: Constantin Văduva