Cotidianul, august 1997 (Anul 7, nr. 175-200)

1997-08-16 / nr. 188

r Elvis este regele rock-ului și al drepturilor civile (pag. 5) Din septembrie românii vor primi livretul de familie în urma ședinței de Guvern de ieri, a fost aprobat, printr-o Ordonanță Guvernamentală, creditul BIRD destinat Ministerului Transporturilor, în valoare de 150 milioane dolari. Acești bani vor fi folosiți, după cum a precizat ministrul Traian Băsescu, în următoarele scopuri: reabilitarea Drumului Național București-Alexandria (84 km); modernizarea drumului Câmpina-Comarnic (22 km de șosea cu patru benzi, dintre care au fost deja realizate două); reabilitarea DN Pitești-Craiova (120 km), după ce, printr-o finanțare anterioară, au fost modernizate autostrada București-Pitești; reabilitarea drumului Urziceni-Buzău-Râmnicu Sărat (63 km). Aceste drumuri se situează pe coridoarele europene 4 și 9. Oficial, finanțările vor fi deschise săptămâna viitoare, urmând organizarea licitațiilor. După cum apreciază Traian Băsescu, lucrările vor fi începute în 1998 și finalizate în anul 2000. • Ieri. Executivul a adoptat o Ordonanță care consfințește protocolul semnat săptămâna trecută între reprezentanții centralelor sindicale și cei ai Guvernului. Conform acestei Ordonanțe, minerii ce vor fi disponibilizați în urma restructurării vor primi 12,15 sau 20 de salarii ce reprezintă media veniturilor salariale nete pe ultimele trei luni, pe ramură. Se vor cheltui, astfel, 100-200 miliarde lei pentru punerea în aplicare a acestei ordonanțe. Alexandru Athanasiu, ministrul Muncii și Protecției Sociale, a anunțat că salariul mediu net în minerit este de 880.000 lei. • Executivul a hotărît în cadrul ședinței de ieri schimbarea din funcție a secretarului de stat Sebastian Vlădescu, de la Ministerul Industriei și Comerțului. Sebastian Vlădescu este membru PNL. De asemenea, tot ieri a fost eliberat oficial din funcție secretarul de stat Florin Diaconescu. Decizia a fost luată în cadrul ședinței de Guvern, după ce BCCC al PNȚCD hotărîse joi ca Diaconescu să părăsească funcția din cadrul Ministerului Educației Naționale. • Executivul a adoptat ieri o hotărîre ce privește livretul de familie, documentul oficial în baza căruia va fi acordată alocația suplimentară pentru copii. Ministrul Muncii a anunțat că livretul de familie va fi acordat, în primă fază, familiilor cu mai mult de un copil, urmând ca anul viitor să fie acordat tuturor familiilor, o dată cu certificatul de căsătorie. Livretul va fi eliberat de către primării, începând cu luna septembrie a acestui an. Guvernul a adoptat o hotărîre care acoperă perioada de timp până la apariția livretului. Pe baza acestui act normativ, persoanele care doresc să beneficieze de alocația suplimentară trebuie să depună la poștă documentele necesare, care vor fi trimise la direcțiile de muncă. • Ministrul Agriculturii, Dinu Gavrilescu, a anunțat ieri că au fost scoase de la rezerva de stat 25.000 tone de grâu necesar pentru fabricarea pâinii. • în cadrul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), departamentul pentru asistență umanitară de la Geneva a trimis ieri în România patru experți, pentru a evauua pagubele produse ca urmare a calamităților naturale înregistrate în perioada iunie-august 1997. Cele două echipe de experți ai PNUD se vor deplasa în zonele afectate de calamități. Ajutorul care va veni din partea Uniunii Europene va fi de 20 milioane ECU, provenită din fondurile PHARE, către sinistrați; utilizarea a 70% din fondurile de contrapartidă (10-20 miliarde de lei), aproximativ un milion ECU din partea unui alt program. Uniunea Europeană va suporta o treime din nivelul pagubelor produse de inundații, care se ridică la suma de 700 miliarde lei. I. Ionescu Cristina Dumitrescu a fost pentru prima dată în Grecia în urmă cu trei luni. A optat pentru o vacanță în această țară speriată fiind de prețurile pe care le-ar fi presupus obișnuitul concediu la Vama Veche sau 2 Mai. Impresii din această călătorie în pagina 2 Ambasada Tunisiei se va închide din motive “financiare” Ambasadorul Tunisiei la București l-a informat oficial pe ministrul Afacerilor Externe al României că MAE tunisian, “în cadrul măsurilor de restructurare și redistribuire a resurselor bugetare limitate alocate reprezentării externe, a hotărît să închidă Ambasada de la București, cu începere de la data de 30 septembrie 1997” - am aflat de la Direcția Relații Presă a MAE. Ministerul de Externe de la Tunis a subliniat că decizia are la bază rațiuni “exclusiv financiare”, exprimând încrederea că această măsură nu va afecta relațiile tradiționale de prietenie și cooperare dintre cele două țări. Banii și iar... banii determină și în alte părți redistribuirea resurselor bugetare. (C.MJ.) Spice Girls vor concerta la Istanbul Pe 12 octombrie, cel mai popular grup de fete din întreaga lume, Spice Girls, vor susține unicul lor concert în Turcia, la Istanbul. Spectacolul va avea loc pe Stadionul Municipal de pe malurile Bosforului și sunt așteptați câțiva zeci de mii de fani. 400 dintre aceștia sunt câștigători ai concursurilor organizate de Pepsi Music în toată lumea, celebra companie de băuturi răcoritoare asigurând și promovarea grupului de fete. Spice Girls este primul grup britanic ce a ajuns în topurile americane cu un album de debut (“Wanna Be”). Ele se vor afla la Istanbul timp de zece zile. Șederea lor în Turcia, inclusiv concertul, vor fi rezumate într-un film documentar, o casetă de 90 de minute care va putea fi apoi găsită în întreaga lume. Cu prilejul concursului organizat de Pepsi Music în România, trei tineri de la noi vor putea asista la concertul de la Istanbul. Costi Neacșu Și RATMIL se Conform planului de restructurare discutat ieri, într-o primă variantă, în Consiliul de Administrație, RATMIL urmează să devină în cursul acestui an Societatea Națională de Tehnică Militară. Ea va prelua doar o parte din unitățile actualei regii (cele de importanță strategică), restul urmând a se constitui în societăți comerciale. Pentru viitoarea Societate Națională se prevede ca, din 1998, să înceapă privatizarea prin vânzare de acțiuni, astfel încât, în 1999-2000, capitalul privat să devină majoritar. Planul de restructurare vizează reducerea personalului de la 40.000 de restructurează angajați - câți sunt în prezent - la 20.000. Din 1998, disponibilizările se vor face cu o rată de 5000 persoane pe an. în prezent, Regia are comenzi atât pe piața externă, cât și pe cea internă. Deși nu am reușit să aflăm care este valoarea reală a profiturilor înregistrate, reprezentantul Ministerului Industriilor în CA al RATMIL spune că “acestea sunt suficiente pentru ca Regia să funcționeze”. După definitivarea în Consiliul de Administrație, planul de restructurare va fi înaintat spre aprobare Guvernului. Roxana Mihalache Urmează valul al doilea al “lichidărilor” După primele 17 întreprinderi peste care a căzut “ghilotina” lichidării, urmează un al “doilea val”. Societățile ce urmează să intre în cel de-al “doilea val” de lichidare vor face obiectul unei selecții riguroase. Până la 25 august a.c., cele aflate pe lista “neagră” a celor 222 de întreprinderi (din această listă se scad cele 17 din primul val și cele 56 care și-au ameliorat situația n.a.), care lucrează în pierdere, au termen de grație pentru un eventual program de redresare. După această dată, comisii mixte formate din reprezentanți FPS, Ministerul Reformei și al sindicatelor vor lua la “paricat” întreprinderile nerentabile și vor alcătui lista celui de-al “doilea val” destinat lichidării. După toate probabilitățile, întreprinderile din “industria grea” vor fi cele vizate. (Lucian Gheorghiu) Prințesele Stephanie și Caroline de Monaco au participat pe 8 august la tradiționalul bal de caritate organizat în Principat în beneficiul Crucii Roșii / Foto: Reuters Cea mai bătrână femeie din lume are 116 ani, este vegetariană și trăiește într-un sanatoriu Jeanne a murit, trăiască Marie-Louise! Pentru o zi-două, s-a crezut că moștenitoarea titlului de “cea mai bătrână femeie” e o româncă. Apoi, titlul a fost revendicat de o bulgăroaică, în cele din urmă “Cartea Recordurilor” (“Guinness Book”) a înscăunat-o pe Marie-Louise Meilleur pe tronul celei mai bătrâne femei. Marie-Louise e “veche” de 116 ani, cu o mai tânără decât cea care tocmai a trecut în neființă, Jeanne Calment. Ca și Jeanne, Marie e o vorbitoare de limbă franceză. S-a născut în 1880, pe 29 august, în apropiere de Quebec, iar astăzi trăiește în Sanatoriul Nipissing Manor, din Corbeil (Ontario). Bineînțeles, Marie-Louise nu-i la fel de fâșneață ca Jeanne Calment, care la 100 de ani călărea bicicleta, fuma și se dădea în vânt după ciocolată. Dimpotrivă e pioasă și vegetariană. Să spunem câte ceva despre arborele familiei. Cu primul soț, Marie a avut șase copii. Iar cu al doilea, care la rându-i avea patru copii, a avut alți șase. Jean Bosse, unul dintre nepoții care i-au supraviețuit bătrânei, găsește vârsta de 116 ani ca ceva nu prea ieșit din comun în familia lor. “De vină” o fi aerul sărat ce vine dinspre Atlantic, crede Bosse. Cât despre cel mai “vechi” bărbat din lume, trebuie să recunoaștem, este ceva mai tinerel: Christian Mortens (Danemarca) are “numai” 114 ani. Radu Meiroșu Nepotul, Jean Bosse, și soția acestuia în vizită la cea mai bătrână femeie din lume, Marie-Louise Meilleur / Foto: Reuters l Urmele pașilor “Evei” pe nisip? Oamenii de știință au confirmat cele trei urme imprimate în nisipul Lagunei Langebaan din sud-vestul Africii de Sud aparțin unei femei de înălțime mijlocie care a trăit acum 117 000 ani. Descoperirea e cu atât mai fascinantă cu cât, declara geologul David Roberts revistei “National Geographic”, urmele au fost făcute de cineva asemeni nouă, chiar în pragul evoluției omului pe treapta superioară. Așadar, la timpul potrivit, dar, totodată, și-n locul potrivit, Paleontologul Lee Berger de la Universitatea Witwatersrand din Johannesburg crede că în acea zi, acum 117 000 de ani, natura a fost cea care a scris istoria. Dacă nisipul n-ar fi fost îmbibat de apă, astăzi nu ar mai fi existat nici urmă de urmă. Cum au putut dăinui cele trei urme de pași atâta timp? Simplu, explică David Roberts. Fiind destul de adânc întipărite în nisip, ele au fost imediat acoperite de nisipul spulberat; în timp, porțiuni ale falezei s-au pietrificat și astfel pașii au rămas neatinși mii și mii de ani. Aceste urme nu sunt nici pe departe cele mai vechi mărturii ale strămoșilor noștri, sunt altele datând de acum cinci milioane de ani. Dar niciodată până acum nu s-a putut spune: “Pe aici a trecut homo sapiens”. Paleontologii au polemizat mult asupra existenței unei Eve, acel strămoș comun de sex feminin care a trăit în Africa cu 300 000 ani în urmă și care se presupune că a fost purtătoarea unui material genetic transmis numai aceluiași sex. E puțin probabil ca însăși Eva să fi trecut pe aici; ceea ce e important, spune Berger, e că timpul și continentul se mulează pe teoriile vehiculate. (R.M.) Tricolorii s-au reunit ieri, la sediul FRF, pentru a “pune la cale” o nouă victorie în cadrul preliminariilor CN. Costel Gâlcă și Daniel Prodan au sosit la lot ceva mai târziu, dar tot în cursul zilei de ieri, iar Potocianu este așteptat sâmbătă. în cadrul conferinței de presă, Anghel Iordănescu și-a manifestat însă îngrijorarea din cauza lipsei de pregătire a jucătorilor care evoluează în Spania, dar și ca urmare a faptului că internaționalii români care au fost transferați în această vară la alte cluburi nu s-au acomodat încă, ceea ce ar putea avea repercusiuni asupra prestației lor. Sunt, de asemenea și mici probleme de sănătate. Filipescu a suferit o întindere în urma unui joc de campionat, Adrian Die are dureri lombago, Doboș - o contuzie la picior, iar Viorel Moldovan acuză dureri musculare deasupra abdomenului. Iordănescu speră însă ca până la ora jocului aceste pro oier, <e sa dispară și toți jucătoriii selecționați să fie “valizi”. O altă situație de care ar trebui să se țină seama în partida de miercuri este cea a cartonașelor galbene, existând riscul ca Stelea, Viorel Moldovan, Craioveanu, să nu poată evolua în partida următoare. Florin Ștefan Paleontologul Lee Berger, geologul D. Roberts și artistul George Collaros fac un mulaj după cele mai vechi urme ale unui homo sapiens, imprimate pe nisip / Foto: Reuters )