Cotidianul, noiembrie 1997 (Anul 7, nr. 254-278)

1997-11-26 / nr. 275

Ion Diaconescu a declarat că în toate guvernele lumii se fac remanieri “de câteva ori într-o legislatură”. Președintele PNȚCD consideră că actuala remaniere nu a fost provocată de presă, “ci este o problemă națională și chiar internațională”. Pentru a discuta despre remaniere, COCO s-a retras aseară la Vila K2, ferit de privirile naționale și chiar internaționale (AMPress). Foto. O.T. La 20 decembrie 1996, cu ocazia comemorării a șapte ani de la Revoluția din 1989, președintele Emil Constantinescu a declarat în fața Parlamentului României: “In primul rând, acești oameni așteaptă aflarea adevărului, care este pentru noi o datorie neîmplinită. Dacă nu vom izbuti, în anul care vine, să stabilim acest adevăr, înseamnă că la 21 decembrie 1997 nu vom fi demni să ne întâlnim din nou în această sală." Dacă se schimbă ministrul Sănătății, pierde partidul Consideră Ștefan Drăgulescu, ministrul Sănătății Domnule ministru, care sunt motivele pentru care ați cerut o sumă mai mică din bugetul de stat pentru anul viitor? Prin faptul că de la 1 ianuarie 1998 intră în vigoare Legea asigurărilor sociale de sănătate vor exista două structuri de finanțare a ocrotirii sănătății. Pe de o parte, bugetul de stat și fondul special pentru sănătate reprezintă 1,7% din PIB, deci de la bugetul de stat într-adevăr se ia mai puțin, dar, pe de alta, finanțarea prin bugetul asigurărilor de sănătate reprezintă 8.172,6 miliarde de lei, ceea ce face ca bugetul Ministerului Sănătății să ajungă la 5% din PIB. Și aceasta este o noutate: vom lua de la bugetul de stat numai 1,7%, deci în jur de 4.673 de miliarde și restul vom completa cu bugetul asigurărilor de sănătate, care se adună de la salariați și patronat; în acest fel, contribuabilul poate să controleze felul cum sunt cheltuiți banii, pacientul poate să apeleze la medicul sau instituția medicală pe care o consideră mai bună, iar prin contract, medicul care prestează o activitate mai mare și de calitate primește bani mai mulți. Cum vor putea fi strânși acești bani, având în vedere că legea intră în vigoare numai la 1 ianuarie anul viitor? Se știe că și în acest moment numai o mică parte din bani intră în bugetul asigurărilor sociale, că există mari datornici. Acest sistem de finanțare intră în vigoare doar în momentul în care Legea bugetului pe 1998 este votată în Parlament, dar până atunci, o dată cu plata drepturilor salariale pentru luna ianuarie, banii încep să fie adunați. Deci, în concluzie, alimentarea bugetului asigurărilor sociale de sănătate va începe cu luna februarie 1998. Este însă important ca în Legea bugetului să fie specificată foarte clar obligativitatea societăților comerciale, deci a patronatului, de a plăti acei 5% cu executare silită. în ceea ce-i privește pe salariați, aceștia nu pierd nimic fiindcă cei 5% sunt din impozite. Pensionarii plătesc și ei 5% din pensie, dar primesc drept compensație de la protecția socială tot 5%. Și, totuși, de ministru, nu puteți nega faptul că au existat mari greutăți în adunarea banilor pentru bugetul asigurărilor de sănătate. Ce vă face să credeți că lucrurile vor merge mai bine de acum încolo și că acești bani pe care mizați dvs. chiar vor intra în buzunarul ministerului? Noi am avut greutăți cu adunarea fondului special pentru sănătate până în momentul când a trecut hotărârea de guvern cu executarea silită. Din acel moment, strângerea banilor a crescut în mod evident. Cam în ce procent? A crescut de la 60% la 80%. Sigur că trăim într-un stat de drept și lucrurile pot fi făcute într-un anumit segment doar dacă întreaga legisație este foarte corectă. Vă spun sincer, pentru sistemul de sănătate nu există altă cale decât asigurările sociale de sănătate. Dar, pentru ca lucrurile să meargă bine, întregul Guvern trebuie să acorde sprijin prin Ministerul de Finanțe și Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Reforma în sănătate este făcută pentru douăzeci și două și ceva de milioane de oameni, dar ea nu va avea succes dacă nu există o relansare a economiei românești. Cum apare câte un caz mai deosebit, se spune că Ministerul Sănătății este vinovat. Nu este vinovat numai Ministerul Sănătății, fiindcă bolile vor crește ca frecventă atâta timp cât starea socio-economică a României este în halul în care este la ora actuală. Sectorul de sănătate nu poate fi judecat decât într-un context general. Tocmai de aceea, este realist a se miza pe acești bani pentru bugetul asigurărilor de sănătate? Sigur că, dacă societățile comerciale sunt falimentare, până la urmă orice executare silită nu ai de la cine s-o faci. Nu poți să execuți silit niște societăți care sunt în lichidare. Din partea mea însă, așa cum am luptat până acum, voi lupta și în continuare. Ați văzut că de la învestirea mea ca ministru nu am precupețit nimic și am riscat chiar poziția mea pentru a spune lucrurilor pe nume. Acesta este și motivul pentru care măsura dumneavoastră surprinde. Anul acesta ați cerut cu insistență o sumă mai mare de la bugetul de stat, iar acum procedați exact invers. Credeți că atitudinea dumneavoastră va atârna într-o eventuală balanță a remanierii? Eu consider că Minsterul Sănătății și-a făcut datoria, iar o eventuală schimbare a ministrului Sănătății va face deservicii în special partidului din care face parte. Andreea Pora Brei Garanții . Se spune că, dl Vasile Lupu ar putea primi Ministerul Agriculturii în varianta comasării acestuia cu ministerul Apelor și Pădurilor. Nu de alta, dar pe dl Lupu, Cabinetul nici nu poate să-l încapă decât numai dacă intră pretinzând pământ și apă. Oricum, exasperat de atâta remaniere dl Diaconescu pretinde că liberalii vorbesc de principii doar ca să se afle-n guvern: “Să spună ei dacă au niște principii așa de teribile, să le aplicăm cu toții”, a exclamat liderul PNȚCD. Dl Cataramă, despre care o mulțime de investitori la SAFI ar putea depune mărturie că are “principii teribile”, a pus mâna pe stilou și, mânat de remaniere, i-a scris dlui Constantinescu o epistolă în care propune relansarea reformei prin desființarea Ministerului Reformei; în acest fel, sugerează dl Cataramă, “șeful reformei din România ar trebui să fie primul ministru”. Mă rog, teoretic, șeful reformei trebuia să fie și până acum tot primul ministru întrucât a ținut câteva discursuri celebre pe această temă; practic, însă, dl Ciorbea are aerul că nici nu mai știe pe unde i este reforma. Conform declarației sale, creșterea inflației se datorează BNR care “a procedat la o relaxare prematură a politicii monetare și fiscale”. Abil, dl Ciorbea nu spune că economia a rămas în urmă ci că politica monetară a luat-o înainte. Culmea e că încă de astă vară presa și-a scrântit pixurile scriind că vagoanele economiei trebuie “cuplate” rapid la locomotiva monetară pentru a preveni o deraiere de proporții, dar cine s-o asculte? Pe vremea aceea dl Ciorbea credea că dacă trece trenul cu vagoane și-n vagoane sunt cupoane trenul ajunge automat la destinație. Dar, trebuie să recunoaștem nu numai că se putea mai bine - dar și că se putea mai rău. E suficient să ne gâdim ce-ar fi fost dacă în loc să se certe țărăniștii și liberalii pentru un plus de reformă, i-ar fi certat pedeseriștii cujtemeriștii pentru un plus de stagnare. In ce-l privește, PDSR s-a decis să-l conducă pe Bivolaru cu alai la Parchetul General, și să-l predea lecturii propriului dosar, întrucât făptașul n-avea, pesemne, curajul ori pregătirea necesară pentru a-l citi singur. înaintea expediției, PDSR a cerut însă asigurări că Bivolaru nu va fi arestat și rezultatele anchetei nu se vor răsfrânge asupra partidului. Nu mai lipsea decât ca PDSR să pretindă garanții că dl Bivolaru va fi decorat la 1 decembrie și că PDSR va fi înaintat în grad cu ocazia aniversării a opt ani de când nu s-a aflat adevărul despre revoluția din decembrie. __________Tia Șerbănescu I AM»!;TECA !I CENIUIA K.-IVURCITAKA I Cererea ministrului va produce un dezastru Declară Dan Perețianu, vicepreședinte al Camerei Federative a Medicilor Referitor la decizia ministrului Sănătății Drăgulescu, de a cere pentru anul viitor o sumă mai mică din bugetul de stat - doar 1,7% din PIB, fată de 2,28% cât a fost anul acesta vicepreședintele Camerei Federative a Medicilor, doctorul Dan Perețianu, spune că măsura va produce un adevărat dezastru. “Atâta timp cât nu există încă o simulare sau un pilot pentru cum se vor strânge banii și câți bani s-ar putea strânge în cadrul asigurărilor sociale de sănătate, este absurd să ceri un buget la jumătate, spunând că de la 1 ianuarie va intra legea în vigoare. Crede Ministerul Sănătății că va putea strânge, în jumătate de an, jumătate din bugetul de anul acesta? Asta înseamnă să fii extraordinar de optimist”. Dan Perețianu lasă însă să se înțeleagă că nu optimismul îl caracterizează pe ministrul Sănătății, ci inconștiența. Legea intră în vigoare de la 1 ianuarie 1998 și până acum nu s-a mediatizat faptul că de la acea dată nici un cetățean din România nu se va mai putea prezenta la medic fără să poată dovedi că a plătit asigurarea de sănătate. “Nici cetățenii, nici societățile comerciale, cele care trebuie să rețină acești bani, nu știu nimic și cred că asistenta medicală este în continuare gratuită”, spune Dan Peretianu”, în plus, potrivit noii legi, între medici, spitale și Casele de asigurări nu s-a semnat nici un contract și nu se va semna probabil până în octombrie anul viitor. Rezultatul va fi un dezastru și un haos. Ministrul Sănătății ar fi trebuit de mult să-și prezinte demisia”, donchide doctorul Perețianu. (Andreea Pora) Decizia procurorului general Sorin Moisescu de a retrage recursul în anulare în cazul a șapte dintre cei opt miniștri din Guvernul Antonescu a fost comentată pentru “Cotidianul” de juriștii Rodica Stănoiu și Corneliu Turianu Corneliu Turianu: “Nu știu dacă pot vorbi de o implicare a președintelui Constantinescu în această revenire a procurorului general. Scrisoarea senatorilor americani a apărut în presa română. Că, Moisescu stă cu urechea la un anume telefon, că a citit ziarul, e greu de aruncat anatema pe cineva. Cert este că a revenit. De unde vineri seară zicea că nu cedează nici dacă vine Dumnezeu, dimineață uite că a cedat. Că a citit ziarul, că a ascultat telefonul, nu se știe. Un astfel de recurs în anulare, odată introdus a scăpat de sub controlul lui. Deci, dl Moisescu mai putea reveni asupra deciziei sale numai prin procurorul de ședință. Legea trebuie respectată. Părerea mea este că cei doi parlamentari americani și-au depășit competențele încercând să dea indicații despre cum funcționează un sistem judiciar într-o țară sau alta. Dacă ei erau de bună-credință totală făceau o scrisoare cu un termen, decent, în atenția procurorului general. Eu nu mă adresam Președinției pentru bunul motiv că președintele nu are, teoretic sau constituțional, nici o putere asupra procurorului general. Ceea ce nu s-a spus până acum este faptul că, pe chestiunea politică, rețineți. Justitiania din ‘46 a afirmat că acei oameni nu sunt vinovați. Când vii și-i trimiți în ‘48 în judecată, a doua oară, este clar că a fost un simulacru de proces. Reîntorcându-ne la imixtiunea senatorilor americani, ei ar fi trebuit să știe că este o infracțiune de drept comun, transformată într-un proces politic, și nu era nici o nenorocire să revină cu o soluție de achitare. Pentru neamurile acestor miniștri, nu e vorba de reabilitare. S-a cerut achitarea pentru că prin sentința penală, li s-au confiscat averile. Numai ei, în procesul respectiv aveau dreptul să ceară oprirea sau continuarea recursului în anulare.” Rodica Stănoiu: “Justiția este o treabă în care trebuie să gândești de zece ori și să acționezi o dată înainte să iei o decizie, trebuie să analizezi sub toate aspectele problema. Ceea ce se întâmplă acum seamănă foarte bine cu o acțiune mai veche a lui Moisescu, aceea în care a retras, în bloc, recursurile în anulare referitoare la casele naționalizate. Și atunci trebuia analizat în toate aspectele sale acest demers. Dar, o dată făcut acest pas, referindu-ne acum la recursurile în anulare cu privire la foștii demnitari ai guvernului Antonescu, trebuia mers până la capăt. Era unica soluție de a ieși cu demnitate din această situație. Oricum, gestul procurorului general este incalificabil. Trezește un sentiment de respingere față de ceea ce se poate întâmplă de acum încolo”. Marian Sultănoiu □ Avem și noi milionarii noștri! Deputata Paula Ivănescu (PD) a cerut să fie dat publicității topul celor mai bogați oameni din România, mai concret, al “primilor 50 în ordinea miilor și sutelor de miliarde deținute”. “Asta nu în ideea că sărăcia este o virtute, iar bogăția un păcat (...), ci pentru a ști cum s-au făcut averile, care sunt profitorii” - s-a justificat deputata. Paula Ivănescu consideră că fenomenul de polarizare a societății între cei puțini foarte bogați și cei mulți și săraci se accentuează. “Chiar măsurile inițiate de actuala guvernare pentru combaterea corupției sunt de un formalism înfiorător, creând comitete și comisii bune numai de aruncat praf în ochi („), care, prind peștișorii cei mici, și nu rechinii” - a mai declarat ea. (S.C.) □ începând de ieri, senatorul Ticu Dumitrescu a intrat în grevă parlamentară, ca semn de protest față de neintroducerea pe ordinea de zi a Senatului a Legii privind deconspirarea Securității. “Această atitudine, coroborată cu atacarea recentă în presă a inițiativei mele legislative de către domnii Vasile Lupu, Ion Diaconescu și alții, demonstrează clar că ne aflăm în fața unei hotărâri comune luată de «COCO»”, se arată într-o scrisoare pe care Ticu Dumitrescu i-a trimis-o ieri președintelui Senatului, Petre Roman. (G.A.) . Președintele PAR, Varujan Vosganian, consideră că deputatul Adrian Iorgulescu a exagerat declarând că PAR n-ar mai dori să participe la guvernare. “Vosganian susține că PAR își menține oferta de guvernare chiar dacă “există, într-adevăr, o silă a oamenilor față de ceea ce se întâmplă astăzi în politică, dar partidul nostru nu trebuie să rămână «marele absent» în Guvern”. (A.B.) □ Judecătorul Toma Constantin a decis, marți, că fostul director al SRI, Virgil Măgureanu, va fi adus cu mandat de însoțire la procesul pe care Miron Cozma îl are la Târgu-Jiu. De același tratament va beneficia și Marcel Macarovski, președintele CSMR. Apărarea a considerat că prezența lui Măgureanu în proces este necesară, întrucât fostul director al SRI a fost în mijlocul minerilor în timpul grevei din februarie 1994. (Mediafax) MApN confirmă și se justifică In urma știrii publicate marți în ziarul nostru, potrivit căreia MApN a interzis ofițerilor citați să se prezinte la procurorii militari pentru a da declarațiii în legătură cu evenimentele din decembrie 1989. Direcția Relații Publice a MApN ne-a trimis un text în care recunoaște: “Există un ordin care se referă la obligațiile cadrelor militare de a raporta conducerii Ministerului Apărării Naționale orice solicitare privind furnizarea de date cu privire la activitatea lor care implică instituția militară. Termenul de aprobare are sensul că orice solicitare de acest gen trebuie raportată conducerii Ministerului Apărării Naționale. Aceasta nu înseamnă, în nici un caz, nerespectarea normelor procesuale. Este dreptul și obligația conducerii Ministerului Apărării Naționale de a lua cunoștință, din timp, de eventuale cazuri când cadrele active - indiferent de grad și funcție - încalcă regulamentele militare în vigoare și legile statului nostru, pentru a lua măsurile ce se impun, în baza articolului 89 din Legea 80/1995, astfel debarasându-se de persoanele care nu fac cinste calității de militar. Măsurile astfel luate nu au impact asupra demersurilor judiciare, ci, din contră, vin să asigure obligativitatea celor aflați în cercetare penală sau pe parcursul procesului penal, de a se supune necondiționat îndatoririlor legale ce le incumbă, fără a se atinge, în vreun fel, prestigiul Armatei ca instituție. Deci, rămâne astfel neștirbit dreptul procurorului sau judecătorului să aprecieze atitudinea celui dedus judecății și să ia măsurile ce le crede de cuviință”. Pentru completa informare a cititorilor noștri, precizăm: Ordinul MApN are numărul 522 și a fost emis la data de 19 noiembrie 1997. In punctul al doilea al acestui ordin se precizează: “Prezentarea personalului militar și civil de anchetă și judecată, în orice calitate, pentru fapte legate de evenimentele din decembrie 1989 se va face numai cu aprobarea ministrului Apărării Naționale”. Ordinul este semnat de generalul de divizie dr. Constantin Degeratu, secretar de stat și șef al Statului Major General. Ondine Gherguț Senatorii au decis ieri ca votul pentru Ordonanța nr. 36/’97, care modifică Legea învățământului, să fie secret. La propunerea Biroului Permanent al Senatului, s-a hotărât să fie două voturi distincte - unul la discutarea articolelor și a amendamentelor, iar celălalt, pentru legea în ansamblul ei. Senatorii au fost de părere că ambele voturi trebuie să fie secrete (amănunte în pag. 2) Fiul președintelui și Regina Suediei au discutat despre copii Președintele Fundației “Copiii României”, Dragoș Constantinescu, a fost primit, marti, de către Regina Silvia a Suediei. Subiectul întâlnirii a fost situația copiilor din România, programele realizate de Fundația “Copiii României” în domeniul integrării sociale a copiilor aflați în instituțiile de ocrotire, precum și alternative pentru prevenirea înscrierii altor copii în aceste instituții. Dragoș Constantinescu s-a mai întâlnit cu ministrul pentru Probleme Sociale al Suediei, Maginger Klingwall, și cu vicepreședintele Parlamentului Suediei, Gorel Thurdin. (Mediafax) întrucât premierul Ciorbea este nemulțumit că ședințele de Guvern sunt prea lungi (uneori de 12-14 ore), Remus Opriș a afirmat că în curând va fi promovat un act normativ de modificare a hotărârii de Guvern care reglementează desfășurarea ședințelor. Opriș e de părere că astfel ședințele Guvernului ar putea deveni mult mai operative și mai scurte . Foto: R.V. Bivolaru a fost la Parchet Deputatul PDSR Gabriel Bivolaru, însoțit de avocatul său, Ion Neagu, și de circa 60 deputați PDSR - între care Adrian Năstase și Viorel Hrebenciuc - s-a prezentat ieri la Parchetul General pentru a lua cunoștină de conținutul dosarelor sale penale. La intrare, dl Adrian Năstase a declarat presei că delegația PDSR l-a însoțit pe dl Bivolari nu pentru a influența Justiția, ci pentru a-l susține moral pe colegul lor de partid și de Cameră. Delegația PDSR a fost primită de dl Gheorghe Rotar, prim-adjunctul procurorului general Moisescu (aflat în străinătate). Discuțiile dintre membrii delegației și conducerea Parchetului a rămas secrete, dl Rotar refuzând (prin tăcere absolută) să răspundă întrebărilor ziariștilor. Dl Vasile Teodorescu, tot prim-adjunct al procurorului general, a avut bunăvoința să ne spună că nu are nimic de declarat. Parchetul General susține că dl Bivolaru împreună cu asociata (și soția sa) Mona de Freitas au comis mai multe fapte penale care au adus prejudicii de peste 100 miliarde de lei Băncii Române de Dezvoltare și societății Eforie Constanța. Deputatul mai este acuzat, într-un alt dosar penal, de evaziune fiscală. Pentru a se putea declanșa urmărirea penală, ministrul Justiției a solicitat ridicarea imunității dlui Bivolaru, care se va tranșa săptămâna viitoare. După aproximativ cinci ore de discuții pe dosare cu procurorul Francisc Hrișman, dl Bivolaru a ieșit senin din Parchet și s-a întreținut timp de o oră cu ziariștii. Dl Bivolaru ne-a declarat: “Sunt pentru prima oară fericit. Am avut ocazia să-mi văd dosarul, intrându-se astfel în legalitate. Sunt nevinovat și am depus probe ale nevinovăției mele”. Intrebându-l ce acte a depus, după insistențe, dl Bivolaru ne-a anunțat victorios că e vorba doar de Regulamentul BNR. Dl Bivolaru a pledat insistent și în favoarea nevinovăției soției sale, Mona de Freitas, care ba “e într-o clinică din Londra și n-a născut încă”, ba “avem un copil și mai urmează unul”, sau “n-are decât cetățenie engleză”, pentru ca apoi să spună “ce contează dacă are și cetățenie română, oricum mandatul international de arestare a fost revocat. Nu mai există”. Ordinele de plăți externe de la BRD, semnate de Bivolaru și de Mona de Freitas, care depășesc un milion de dolari ba au fost făcute pentru că “avem afaceri acolo”, ba “și ce dacă nu avem afaceri acolo, am prospectat terenul pentru a face afaceri”. în opinia dlui Bivolaru, delegația însoțitoare a PDSR “și-a făcut datoria pentru ca să se respecte Constituția și drepturile procesuale”. Ondine Gherguț um CEA MAI BUNĂ BANCĂ DIN ROMÂNIA (EUROMONEY Magazine - Iulie 1997) LINII PE FINANȚARE EXTERnĂ PE RELAȚIA FRANȚA Principalele condiții prevăzute de convențiile cadru de credit, încheiate de BANCOREX cu bănci franceze și a căror destinație este finanțarea contractelor comerciale dintre importatori români și furnizori francezi, sunt: 1. Obiectul contractelor comerciale ce se pot finanța: instalații, mașini, echipamente, inclusiv serviciile aferente; 2. Schema de finanțare: - avans: 15% din efortul propriu al importatorului; - cota finanțabilă: 85% din contractul comercial; 3. Moneda de plată și de finanțare: FRF sau contravaloarea lor în USD, DEM, SRF; 4. Valoarea contractelor, în general,500.000 FRF minimum sau contravaloarea în deviza finanțării (la cursul din ziua semnării convenției de credit externe); 5. Durata creditului: în general, între 2 și 5 ani; 6. Modalități de rambursare: în rate semestriale , egale și consecutive; 1. Condiții de cost: *comisioane:-de gestiune, care se calculează la întreaga valoare a creditului; - de neutralizare,care se calculează la soldul neutilizat al creditului; * dobânda: fixă și/sau variabilă, se stabilesc de către autoritățile franceze; * primele de asigurare COFACE:se suportă de către importator. Informații suplimentare se pot obține de la sucursalele BANCOREX, precum și la Direcția Finanțări Proiecte și Risc Bând din Centrala BANCOREX - tel. 614.9190 int.2137. IlAM Osil A - liam-lierul oamenilor «Ioalatori!