Cotidianul, ianuarie 1998 (Anul 8, nr. 1-24)

1998-01-15 / nr. 10

r 1 A * ;$ i% 1 '£ at fi C Â • siklX lînivmskf a *•'.# 4, EMSMBSBll" IAȘI Andrei Pleșu, ministrul de Externe, a apreciat, miercuri, că unul din rezultatele vizitei sale la Oslo este “demarajul” pentru cuplarea României la rețeaua vestică de aprovizionare cu gaze naturale, ce-și are originea în Norvegia: “Avem promisiuni și, în unele cazuri, certitudini din partea firmelor norvegiene care doresc să investească pe termen lung în România” numai că a ieșit din picaj, dar a urcat. BNR a anunțat, marți, 13 ianuarie, o premieră a anului 1998: leul și-a încetat căderea. După ce luni, 12 ianuarie, cursul a fost de 8420 lei/dolar cel mai de sus nivel atins în 1998 marți dolarul a început să piardă teren. Rata de schimb a scăzut cu 5 puncte: 8415 lei/dolar. Moneda națională nu Consiliul de Coordonare Național (CCN) al Partidului Democrat a decis ieri, într-o ședință extraordinară care s-a desfășurat pe parcursul a cinci ore, rămânerea partidului la guvernare, cu condiția formării unui Guvern cu un nou prim-ministru. Termenul pentru îndeplinirea acestei condiții este 31 martie 1998, în cazul în care Victor Ciorbea nu va demisiona sau nu va fi demis, se solicită premierului să-și asume răspunderea politică privind îndeplinirea programului de guvernare și, implicit, a reformei. (Această “variantă” nu constituie în nici un caz o portiță de scăpare pentru șeful Executivului, deoarece o eventuală moțiune de cenzură, cu voturile combinate ale Opoziției și ale Partidului Democrat, l-ar mătura pe Ciorbea de la Palatul Victoria. Alte condiții solicitate de PD se referă la: discuții (prealabile - n.a.) în cadrul Coaliției pentru desemnarea viitorului premier, care, în accepția democraților, trebuie să fie o personalitate politică energică, “capabilă să redinamizeze actul guvernamental”, studierea modalităților de conlucrare a Coaliției, la toate nivelurile, atât la nivel central, cât și teritorial, întrunirea CCN a debutat printr-un discurs moderat al președintelui partidului, Petre Roman, care a pledat pentru rămânerea în Guvern. Discursul liderului nu a întrunit așteptările reprezentanților filialelor, deoarece o foarte mare parte dintre cei 420 de participanți au solicitat să se opteze pentru una din următoarele trei variante: rămânerea în Guvern, cu plecarea lui Victor Ciorbea; rămânerea în Guvern, cu Victor Ciorbea primministru, dar cu garanții ferme și respectarea tuturor angajamentelor și promisiunilor stabilite, ieșirea de la guvernare, în contrast cu atitudinea moderată a lui Petre Roman, mult mai radicali s-au dovedit a fi Adrian Severin (care s-a împotrivit “blândeții” lui Petre Roman), Traian Băsescu, Radu Berceanu și Victor Babiuc - ministrul Apărării pronunțânduse chiar pentru “alegeri anticipate în vară, decât pentru un Guvern prost”. în timpul lucrărilor s-a dat citire unei scrisori trimise de Emil Constantinescu, prin care președintele României cerea Partidului Democrat ca, “în numele interesului național”, să rămână la guvernare. Pe întreaga durată a întrunirii nu s-a discutat nimic despre cazul Băsescu, capitolul în cauză fiind considerat, și de către PD, ca fiind iremediabil închis. Laura Ciobanu Lucian Gheorghiu Ieri, în Consiliul de Coordonare Național al PD zarurile au fost aruncate PD condiționează rămânerea la 3 guvernare de demiterea lui Ciorbea Radu Vasile anunță, se pare, o surpriză pentru 15 martie Liderii filialelor PD au impus legea, ori noi, ori premierul Ciorbea Liderii filialelor teritoriale au venit la întrunirea CCN foarte hotărâți. Declarația dlui Alexandru Fodor, vicepreședinte PD Timiș, sintetizează în ea pozițiile celor din teritoriu. “Consider că varianta din proiectul supus votării este cea mai bună. Personal, dar și foarte multi lideri ai filialelor teritoriale ar dori ca, în cazul în care partenerii de coaliție, în special PNȚCD, nu agreează ideea îndepărtării lui Ciorbea, să se iasă de la guvernare. Practic, avem două variante: dacă mâine, să zicem, ei spun «nu», poimâine noi ar trebui să ieșim; sau, dacă la 31 martie, Ciorbea rămâne, a doua zi PD se retrage. în cazul în care este demis primul-ministru sau își dă demisia, nare importanță - atunci, evident, Cabinetul se dizolvă. în noul Guvern pot să rămână chiar aceiași miniștri, și chiar nominalizarea primului-ministru poate fi făcută în persoana dlui Ciorbea. Dar, în acest caz, se schimbă datele problemei, pentru că premierul desemnat va trebui să vină la negocieri și, mai mult ca sigur, PD nu va mai avea poziția de la celelalte negocieri, când s-a format acest Cabinet. Și, în plus, liderii partidului vor negocia pentru termene precise programul de guvernare”. Lucian Gheorghiu Reanimare Tocmai când “pacea durabilă” pe care dl Diaconescu o propunea “tinerilor furioși” din PD era pe cale să devină pace veșnică, democraților le-a venit mintea dlui Roman cea de pe urmă și s-au așezat la loc în guvern; în definitiv, li s-o fi urât și lor să stea de două săptămâni în picioare - punându-l și pe dl Diaconescu în situația de a da interviuri la toată presa și de a juca rolul de judeprim în toate filmele de actualități. O bună parte din analiștii politici s-au arătat chiar agasați de amploarea acestei crize îndărătul căreia nu găseau nici un miez. Din nefericire, viata a arătat că o crimă iscată de la o ceartă pe chibrituri rămâne la fel de gravă ca și un deces pentru idei - în caz că mai există așa ceva. Ceea ce i-a făcut pe democrații lui Roman să-și amâne plecarea și să-și reprogrameze biletele pentru cursa următoare, din 31 martie, a fost tocmai posibilitatea ca, timp de o lună și jumătate, până la noua înfățișare, să țină coaliția pe jar cerând capul premierului Ciorbea. Cu alte cuvinte, PD oferă provizoratul prezenței lor contra absenței dlui Ciorbea - adică exact ceea ce PNȚCD a declarat că nu se poate negocia prelungind astfel cu generozitate agonia guvernamentală cu încă o lună de fiere. Nu e greu de prevăzut ce s-ar întâmpla în urma acestei propuneri de război purtând masca unei propuneri de pace: toată lumea s-ar înrola în războiul creștino-roman mutând stegulețe dintr-o tabără în alta și lăsând baltă toate interesele. Sub cuvânt că nu vrea nici pâine cu Ciorbea, nici Ciorbea fără reformă, PD n-a făcut decât să mimeze rămânerea la guvernare, lăsându-i pe țărăniști să rupă pisica. Pentru moment însă, faptul că onor Coaliția a ieșit din criză și a intrat în convalescență a transformat rapid, a nu știu câta oară, sapa-n cuțit și brazda în brambureală pentru ca din bube, mucegaiuri și noroi să rezulte insuccese noi. Este adevărat că nici dl Diaconescu nu era prea optimist pe termen lung întrucât, după ce anunțase o pace durabilă, își limitase a doua zi speranțele la “această legislatură”. Intenția Coaliției de a trăi fie de pe o legislatură pe alta, fie de pe o lună pe alta mărturisește însă că, deși nu pot guverna unele fără altele, partidelor componente le vine la fel de greu să guverneze unele cu altele; în fine, oricât le-ar fi lor de greu să se suporte ar trebui să-i consolăm asigurându-i că și populația s-a cam săturat. Tia Șerbănescu Guvernul Ciorbea a avut ieri de înfruntat disputele cu PD și exigențele Băncii Mondiale Directorul pentru România, Bulgaria, Cipru și Portugalia în cadrul Băncii Mondiale (BM), Kenneth Lay, a avut ieri o întâlnire la sediul Guvernului cu premierul Victor Ciorbea, precum și cu miniștrii Industriilor și Comerțului, Mircea Ciumara, Muncii și Protecției Sociale, Alexandru Athanasiu, Finanțelor, Daniel Dăianu, Reformei, Ilie Șerbănescu. La întrevedere a participat, de asemenea, reprezentantul permanent al RM în România, François Ettori. în cadrul discuțiilor au fost abordate aspecte legate de procesul de reformă, de necesitatea continuării restructurării și privatizării în sectoarele importante ale economiei românești, cu prioritate în sistemul bancar. RM și-a arătat, totodată, disponibilitatea de a acorda în continuare asistență tehnică pentru acest proces și asistență financiară în cadrul programelor ASAS, FESAL și de protecție socială. La final, dl Kenneth Lay a declarat presei următoarele: “Așteptăm ca problemele politice din țara dvs. să fie rezolvate, astfel încât toată lumea să-și concentreze atenția asupra situației economice. In ceea ce privește privatizarea, lucrăm împreună cu Guvernul pentru accelerarea ei, așa cum facem de ceva timp. Cred că ne cunoașteți poziția, aceasta nu s-a schimbat. Noi considerăm că este extrem de important pentru ca acest program să avanseze cât mai repede posibil. Experții noștri și-au petrecut foarte mult timp lucrând cu reprezetanții Guvernului, pentru ca obstacolele să fie depășite. Cred că sunt câteva domenii (în privința lucrurilor făcute până acum - n. red.) care au înregistrat o dezvoltare notabilă, spre exemplu contractul semnat la “Tractorul”, o întreprindere importantă. Este destul loc pentru a accelera acest proces și nimeni din cadrul Guvernului nu a fost în dezacord cu mine pe această problemă. Am dori să vedem un progres în acest sens. Situația din România nu este material diferită de cea pe care am observat-o în țările care au dificultăți economice în procesul de tranziție. Există într-adevăr lucruri pe care am dori să le vedem accelerate, în principal în zona privatizării, în cea în care Guvernul se confruntă cu pierderile cele mai mari în domeniul afacerilor și, de asemenea, în restructurarea regiilor autonome, pentru ca acestea în final, să figureze în sectorul privat. Aș sublinia că problemele nu sunt specifice României, ci apar chiar și în economiile dezvoltate, de exemplu, clienții noștri din Asia se confruntă cu situații chiar similare celor de aici. Așa că părerea noastră este că în 1997 s-a făcut un progres important. Pe de altă parte, Guvernul are o nouă echipă. Membrii ei se vor strădui să reaccelereze reforma și intenționăm să lucrăm cât mai aproape de aceștia”. Mihaela Bengulescu Premierul Victor Ciorbea va efectua, în perioada 27-29 ianuarie, o vizită oficială în Italia, la invitația lui Romano Prodi, președintele Consiliului de Miniștri al Italiei. Ciorbea va participa la seminarul cu tema “Italia - primul partener economic al României”, organizat de Camera de Comerț și Industrie din Torino și la seminarul cu tema “Parteneriatul strategic româno-italian - posibilități de investiții în România, în lumina noului cadru legislativ din România”, organizat de Asociația Industriașilor Italieni din Lombardia. (Mediafax) Primele reacții Radu Vasile, secretar general PNȚCD: “Nu fac nici un fel de declarație în legătură cu hotărârea luată de Consiliul de Coordonare Național al PD. De altfel, nu voi mai face nici un fel de declarație și nici nu voi mai fi prezent în vreo emisiune televizată până pe data de 15 martie. Motivul pentru care am luat această decizie nu-1 va afla nimeni înainte de această dată”. Valeriu Tabără, președinte PUNR: “Era de așteptat un asemenea pas din partea PD, asupra căruia s-a exercitat un șantaj de a nu părăsi coaliția guvernamentală. Șantajul a pornit de la cei care au adus UDMR la guvernare. în orice caz, această decizie este doar o etapă, deoarece PD își pregătește ieșirea de la guvernare. între partidele aflate în conflict există diferențe doctrinare de neremediat. Remanierea ar fi trebuit să înceapă cu premierul, care pierduse controlul Cabinetului. Nu știu dacă PNȚCD va renunța la Victor Ciorbea. Cred că sunt câteva persoane la care s-ar părea că nu au voie să renunțe. De altfel, premierul a respectat întru totul programele semnate cu FMI și Banca Mondială”. (C.R.) Nicolae Văcăroiu: (PDSR) ‘ ‘Este pe linia a ceea ce am intuit încă de la început, că Partidul Democrat nu va ieși de la guvernare, dar condiționează ceea ce înseamnă menținerea unui fel de tensiune în coaliția majoritară. Probabil că se va face o serie de presiun pentru a se obține ceva în plus din partea PNȚCD. Eu cred că PD a declanșat tot acest conflict pentru a obține anumite avantaje. Practic, situația se păstrează în continuare cu toate efectele asupra mersului reformei. Este greu de spus dacă se va schimba primul-ministru în urma acestei condiționări, dar dacă CDR nu va înțelege să schimbe întreaga echipă, nu va avea nici o șansă.” Paul Ghițiu (PAR): “După cum reprezentanții PAR au anunțat în zilele precedente, noi susținem pentru acest moment funcționarea Guvernului și a Coaliției în formula existentă. Același lucru este absolut necesar pentru adoptarea câtorva legi fundamentale pentru anul 1998 (Legea Bugetului, în primul rând). Mă bucur că PD a avut înțelepciunea să treacă peste o solicitare imperativă legată de schimbarea primului-ministru în acest moment. Și sper că perioada cerută de ei va fi folosită cu maximă eficiență pentru destinul țării, de toate forțele politice implicate în guvernare. Rămâne ca hotărârea privind schimbarea premierului să survină totuși la capătul negocierilor și clarificărilor din aceste două luni și jumătate. Indiferent de calitățile manageriale ale dlui Victor Ciorbea, el trebuie să rămână în acest moment în fruntea Guvernului pe care-l conduce. Guvern înnoit în câteva puncte esențiale și căruia noi îi acordăm sprijinul pentru a porni cu adevărat reforma.” Niculae Cerveni (PL): “Eu am spus-o și o spun în continuare că nu am încredere în părăsirea Guvernului de către PD.Există un proverb sănătos: «Nu fuge câinele de la măcelărie». Partidul Democrat a mai fost scos o dată de la guvernare, și tot așa, îi este greu să plece pentru că are structurată toată țara. Au găsit formula asta dubioasă cu 31 martie 1998. S-au înțeles cu Emil Constantinescu și mizează pe intervenția lui în schimbarea lui Victor Ciorbea. Ei se luptă pe ciolan, nu pe principii. Pe scurt, am bănuit mișcarea asta. Ce n-am bănuit a fost termenul ăsta, 31 martie.” (C.Ș.) Spargerea coaliției de guvernare ar duce la o inflație pustiitoare Prof. univ. dr. Constantin Ionete, directorul general al Institutului Național de Științe Economice creditează cu șanse mari de îndeplinire programul economic pentru 1998, prezentat luni seară de premierul Victor Ciorbea, în opinia reputatului economist, acesta este primul program economic care respectă întru totul principiile care guvernează tranziția de la economia de comandă spre cea de piață. Pentru transpunerea lui în fapt este imperios necesară o voință politică exemplară. Or, tocmai acum, când avem program realist, ca un făcut, voința politică dă semne de îngrijorătoare slăbiciune. Ce ar însemna, pentru viitorul reformei economice, spargerea coaliției de guvernare ne spune tot dl. profesor C-tin Ionete. ’’Până la constituirea unei forțe politice capabile să continue reforma, se vor produce dezechilibre mari, în amble variante care pot fi luate în considerație. Sau se va forma un guvern minoritar, care însă nu va avea susținerea parlamentară necesară adoptării legilor reformei. în acest caz, dezbaterile din Parlament vor căpăta accente populiste, întrucât formațiunile politice vor considera că sunt în campanie electorală. La fel ar fi și în cazul unor alegeri anticipate. Evaluarea costurilor unui deznodământ nefericit al negocierilor dintre PD și CDR sar măsura printr-un coeficient al inflației pe 1998 egal sau chiar mai mare decât în 1997 și cu consecințe mult mai grele, pentru că dezechilibrele reale din întârzirea reformei ar conduce la scăparea totală de sub control a inflației” . (interviu în pag. 5) Doina Popescu Avertisment Dacă prioritățile reformei ar fi fost stabilite la începutul guvernării și nu acum, la un an de la preluarea puterii, nu s-ar fi ajuns la această situație de criză între PNȚCD și PD, este de părere deputatul liberal Octavian Bot. Criticile venite din partea lui Traian Băsescu, încă ministru al Transporturilor, nu au cum să împiedice realizarea reformei. Chiar dacă se va ajunge la pace, deputatul PL crede că aceasta nu va dura mult, ajungându-se tot la alegeri anticipate. PNL, formațiunea condusă de Ionescu- Quintus, s-a trezit și, prin vocile unor lideri ai săi, cere tot mai pregnant adoptarea unui program de guvernare cu amprentă liberală. Criza iscată nu este cauzată de ministrul Băsescu, ci de eșecul guvernării în ansamblul său. “Anul acesta va fi un 1997 bis, în care nu se va face reformă reală în România”, este părerea lui Octavian Bot. (AMPress) Deputatul PDSR Viorel Hrebenciuc a fost audiat ieri de către procurorii Parchetului General. După audiere, dl Hrebenciuc a refuzat să dea declarații ziariștilor, menționând doar că “este vorba de niște cercetări preliminarii” în dosarul “Album pentru România”. In acest dosar sunt cercetați penal Răzvan Temeșan, fost președinte al BANCOREX, pentru că a aprobat, fără a respecta regulamentele, sponsorizarea afacerii, la solicitarea dlui Hrebenciuc, pe atunci secretar general al Guvernului, precum și foștii funcționari guvernamentali Mihai Ungheanu și Dan Fruntelată. Dl George Constantin Păunescu, asemenea dlui Hrebenciuc, a fost ieri în “vizită” la Parchetul General, refuzând, la ieșire, să facă declarații. Domnia sa are un dosar penal și chiar un rechizitoriu de trimitere în judecată, neconfirmat încă, în care este acuzat de subminarea economiei naționale. (Ondine Ghergut) Regele Mihai pleacă astăzi spre Geneva de la aeroportul Otopeni, Biroul de Presă precizează că exilul Regelui a luat sfârșit și că, de acum încolo, Familia Regală va încerca să fie în România cât mai mult posibil. De aceea, plecarea Familiei Regale de la aeroportul Otopeni se va face într-un cadru privat, fără accesul mass-mediei și fără declarații Sfidarea lui Petre Roman: “PD și-a făcut datoria față de cetățeni” și “PD a decis rămânerea în coaliție în alte condiții decât până acum, pe o bază nouă: recunoașterea sinceră a neîmplinirilor, găsirea cauzelor care au determinat întârzierile și blocajul, stabilirea priorităților Guvernului în 1998, formarea unui nou guvern, mai hotărât și mai capabil de a duce țara în direcția reformei. Dezbaterea politică din aceste zile a fost necesară și utilă, pentru că nu au existat garanții că reforma își va urma cursul. PD și-a făcut datoria față de cetățeni, arătând că se poate relansa o speranță reală de a îndrepta lucrurile pe calea cea bună. Neputința sau teama de a face reformă sunt păguboase. în 1996, am promis că vor fi îndeplinite obiectivele redresării. Populația a fost însă dezamăgită. S-au suportat în zadar destule sacrificii. Este adevărat, au fost și rezultate bune și acumulări. în schimb, s-au făcut prea puțini pași spre realizarea reformei. De aceea, sarcina Guvernului este și mai grea în 1998. De aceea, nu avem motive să credem promisiunile actualului premier că ceea ce nu s-a făcut în 1997 se va face în 1998. Programul propriuzis de guvernare a fost ocolit. Au fost abordate teme care nu erau stabilite în cadrul coaliției - restituirea proprietăților, reluarea neconstituțională a problemei monarhiei, disputa dintre chiriași, și proprietari. PD este un partid care optează pentru modernizarea României și considerăm că trebuie să ne îndreptăm spre un capitalism modern, cu o largă clasă mijlocie - aceasta este adevărata prosperitate care asigură dinamica economică, și nu restituirea în baza a ceea ce a fost acum 60 de ani. Sprijinim o formă de proprietate distribuită inteligent, dinamic, și nu una parcelată pe baza unor drepturi vechi. Este o deosebire mare între ceea ce vede PD și ceea ce vede PNȚCD: în ceea ce privește tema monarhiei, aceasta fusese declarată închisă, dar, așa cum ați văzut,din partea aliaților am asistat la tot felul de alunecări. Ce-or să creadă oamenii? Au fost create confuzii. Menținem această coaliție. De ce?! Pentru că știm bine că este șansa realizării reformei, este șansa consolidării democrației în România. Și, deci, credem cu toată convingerea că această coaliție ar trebui să fie suficient de înțeleaptă pentru ca împreună să găsească soluția care este eficientă și, în același timp, dătătoare de speranțe. Rămânem, deci, la guvernare pentru ca să luptăm pe mai departe ca să realizăm reforma, să realizăm programul de guvernare, dar în alte condiții. Și o condiție care trebuie îndeplinită, repet, pe baza înțelegerii cu partidele din coaliție, este aceea de a forma un nou guvern, mai capabil, mai hotărât. Pe baza unui nou program de relansare a reformei, pentru care oamenii să înțeleagă că, dacă se plătește un preț, el nu e zadarnic. Dacă vor mai fi sacrificii, ele nu sunt în zadar, fiindcă le-au făcut în 1997 și nu s-au ales cu mare lucru. Dacă e să le mai facă în 1998, să le facă cu încrederea că nu e în zadar, că la sfârșit se așteaptă rezultate palpabile, că România va putea fi considerată de străinătate și, în primul rând, de partenerii noștri din Alianța occidentală, partenerii din Uniunea Europeană, că aceste rezultate sunt viabile, că reforma în România s-a instalat pe calea cea bună și că România este un partener serios, dorit în UE, dorit în NATO. Această formă pe care am ales-o noi este o soluție politică pentru a face ca această coaliție să-și ducă misiunea mai departe, să nu dezamăgească mandatul pe care l-a primit în noiembrie 1996. Și înțelegerea acestui fenomen, a ceea ce se numește, pe bună dreptate, interesul național, trebuie să o aibă toți partenerii. Și dacă rezultatele de până acum ne îndreptățesc pe noi toți să spunem: «Haideți să schimbăm puțin cursul reformei, haideți să-l facem mai dinamic», soluția este ca această coaliție să producă un guvern credibil, un guvern capabil și să recunoască sincer ce nu s-a făcut, pentru ca în 1998, dacă se face, să credem că se poate face și să se și facă. Cert este că noi vrem să mergem la cauză și nu mai acceptăm justificări. Și noi credem că nici populația nu mai acceptă justificările. Cel mult, populația poate să înțeleagă că guvernanții ei știu unde se află, știu unde nu s-a făcut ce trebuia și deci acum au găsit soluția ca să facă mai bine. (...) Formarea unui nou guvern cere, înainte de toate, curaj. Cere spirit de sacrificiu din partea guvernanților, cu adevărat. Am avut dovezi de spirit de sacrificiu din partea unor miniștri care se află aici, alături de mine. Este mesajul pe care îl transmit în numele PD”. BANCA PENTRU MILENIUL TREI : 111:111 n. i.teknești: 11:1. mai ieftin Vă prezintă ANII DE FINANȚARE EXTERNĂ PE RELAȚIA FRANȚA Principalele condiții prevăzute de convențiile cadru de credit, încheiate de BANCOREX cu bănci franceze și a căror destinație este finanțarea contractelor comerciale dintre importatori români și francezi, sunt: 1. Obiectul contractelor comerciale ce se pot finanța: instalații, mașini, echipamente, inclusiv serviciile aferente; 2. Schema de finanțare: - avans: 15% din efortul propriu al importatorului; - cota finanțabilă: 85% din contractul comercial; 3. Moneda de plată și de finanțare: FRF sau contravaloarea lor în USD, DEM, SRF; 4. Valoarea contractelor, în general, 500.000 FRF minimum sau contravaloarea în deviza finanțării (la cursul din ziua semnării convenției de credit externe); 5. Durata creditului, în general, între 2 și 5 ani; 6. Modalități de rambursare: în rate semestriale, egale și consecutive; 7. Condiții de cost: * comisioane: - de gestiune, care se calculează la întreaga valoare a creditului; - de neutralizare, care se calculează la soldul neutilizat al creditului; dobânda fixă și/sau variabilă, se stabilesc de către autoritățile franceze; * primele de asigurare COFACE; se suportă de către importator. Informații suplimentare se pot obține de la sucursalele BANCOREX, precum și la Direcția Finanțări Proiecte și Risc Bănci din Centrala BANCOREX - tel. 614.91.90, int. 2137. ISAM OKEX - IkiimTipÍ’iiI oíiiiipiiíIoi* «le iifiu-tri!