Cotidianul, iulie 1998 (Anul 8, nr. 45-71)

1998-07-28 / nr. 68

\ Y* ,Jk marți, 28 iulie 1998 un turneu din România Duna TV Kosovo - un precedent pentru maghiarii din Bazinul Carpatic Posturile maghiare de radio și televiziune au tratat cu extremă seriozitate vizita lui Viktor Orbán în România. Radio Kossut relatează pe larg momentele turneului, punctând: «Radu Vasile s-a obligat din nou să promoveze o politică prin care să rezolve problema minorităților, cu toate că, evident, nici în spatele ușilor închise nu a putut da asigurări că sunt șanse ca promisiunile făcute în 1996 să fie onorate, înainte ca perspectiva apropierii alegerilorfie ele la termen, fie anticipatesă învenineze definitiv atmosfera. Totuși, ceea ce primul ministru român poate să facă sigur, este ca cel puțin în interiorul propriului partid să încerce aprobarea modificărilor legii învățământului și a Legii administrației locale, sub forma stabilită inițial(...). Numai simplul fapt că Viktor Orbán s-a întâlnit cu Marko Bela este un semnal important pentru aceia care ar fi dorit ca, în paralel cu schimbarea de guvern din Ungaria să determine o schimbare radicală a conducerii politice a UDMR. TV Duna Budapesta a organizat o masă rotundă consacrată vizitei în deschidere, s-a afirmat: «Istoria noastră este o istorie a supraviețuirii, iar această caracteristică este amplificat valabilă pentru concetățenii noștri care trăiesc dincolo de frontiere.(...) Janos Martony, ministrul ungar de externe, născut la Cluj, a precizat că Ungaria nu va face concesii în detrimentul minorităților trăitoare în țările vecine și se așteaptă ca vecinii ei să-și respecte angajamentele și obligațiile». La emisiune a participat și László Tőkes, care afirmase recent că « Puterea din România s-a cramponat dintotdeauna de principiul statului național unitar. Din această cauză, comunitatea maghiară din România este nevoită să se confrunte cu pericolul asimilării», și președintele executiv al UDMR, Takacs Csaba, care afirmase la rândul său că «Nu trebuie să fii radical pentru a primi cu nemulțumire rezultatele obținute până acum.» Criticând evoluțiile din România privind drepturile pentru minoritatea maghiară, în cursul emisiunii s-a afirmat, vizavi de situația din Kosovo: «în cazul în care regiunii cu populație albaneză majoritară i se va acorda o largă autonomie, acest lucru poate avea valoarea unui precedent pentru maghiarii din Bazinul Carpatic . Se consideră că numai prin exemplul Kosovo sunt luate la cunoștință aspirațiile la autonomie Toate cotidianele centrale ungare din 27 iulie 1998 publicau articole, corespondențe, scurte comentarii cu privire la vizita premierului ungar Viktor Orbán în România. Evident că în afară de câteva detalii și aprecieri privind întâlnirile premierului Orbán cu premierul Radu Vasile la București, cu președintele Constantinescu și aerul reconfortant al Perlei Carpaților și cu liderii UDMR, mass-media ungară subliniază primirea triumfală făcută lui Orban la Tușnad, oraș și ambianță care l-au atras pe tânărul premier mult mai mult decât celelalte întâlniri. „Népszabadsag“, cel mai citit cotidian din Ungaria, consacră evenimentelor respective trei articole, în „Weekend-ul de lucru al lui Orbán în România” prezintă filmul „vizitei neoficiale de două zile în România, vizita considerată de ambele părți drept deosebit de importantă". „Costume și bikini pe malul Oltului”, este un reportaj de la Tușnad din care cititorii din Ungaria pot afla de ovațiile și entuziasmul cu care a fost primit premierul Orbán, ca și faptul că noul prim-ministru a apreciat că, deși în ambele țări guvernează forțele civile, „nu înseamnă, nici pe departe că acestea vorbesc aceeași limbă". La loc de cinste se subliniază și întrebarea retorică a lui Marko Bela: „cum poate fi cineva în același timp și un maghiar bun în Ardeal și cetățen român loial?” Corespondentul ungar mai „bagă“ câteva fraze care ne ajută și pe noi, dâmbovițenii, să înțelegem atmosfera de Tușnad: „Un participant remarca ca exemplul Kosovo îi demonstrează că lumea este dispusă să ia la cunoștință aspirațiile la autonomie doar în acest fel, însă Orbán și Markd nici n-au vrut să audă de așa ceva, chiar și pentru faptul că nu este sigur că în Kosovo va exista vreodată autonomie. Premierul ungar - care cu 24 de ore în urmă fusese la centrul NATO din Bruxelles - afirma că încet, dar sigur, Kosovo va fi târâtă în direcția unui război de tip balcanic, absolut incontrolabil. în „Népszabadsag” mai există și articolul intitulat „Budapesta-Bruxelles-București", din care cităm: „Faptul că imediat după vizita sa la Bruxelles premierul, Orbán Viktor a mers imediat în România și a vorbit cu liderii de acolo a fost o decizie importantă și utilă. Importantă deoarece pentru noi România este numărul unu între vecinii din Europa de Est. Utilă, pentru că premierul s-a putut convinge personal că partenerul său de la București... gândește, în multe privințe, într-un mod oarecum diferit”. Marcela FERARU Bogdan PETRESCU îmbrăcat în tricou, Orban a avut în turneul electoral din România același succes ca și Petre Roman în pulover { /  evenimente în top. Adevărul despre vizita președintelui Emil Constantinescu Delegația oamenilor de afaceri români a fost umilită în SUA , demonstrează președintele Camerei de Comerț și Industrie Argeș - D-le președinte, abia s-ați întors din vizita în SUA, unde, în delegația oamenilor de afaceri, ați însoțit delegația oficială condusă de dl. Emil Constantinescu. Spuneți-mi, care sunt primele impresii? în primul rând , și noi am crezut că însoțim delegația președintelui României, însă organizarea a lăsat de dorit. Vinovată, consider eu, de acest lucru este partea americană. (...) -Propriu-zis, ce ați făcut în SUA? - După 23 de ore de chin, am reușit să ne cazăm. A doua zi trebuia să aibă loc întâlnirea cu oamenii de afaceri la Universitatea „Maryland” din Washington, un alt grup trebuind să plece în altă parte, pentru o întâlnire pe probleme de soft, și, am auzit, acestea au fost singurele mai bine organizate. Când grupul cel mai mare de oameni de afaceri a ajuns la Universitatea „Maryland“, am fost frumos invitați în bănci și au început să ne spună cum ce ar trebui să facem pentru a pătrunde în sistemul economiei de piață. Ei bine, ne-au adus niște profesori de la un colegiu, nici măcar de la Universitate, care să ne instruiască pe linie economică, unele dintre chestiunile spuse fiind de-a dreptul ridicole. Așa au găsit de cuviință să ne trateze! Ca să ne amuzăm un pic și, prin contrast, ca să vedem cât de ospitalieri suntem noi, românii, când ne vin americani la Pitești, de pildă, când suntem în stare să ne dăm și diaina de pe noi ca să-i primim frumos, vă spun că , la un moment dat, organizatorul se uită la ceas și ne spune domnilor, e ora 1.00, trebuie să serviți masa. Cum procedați? Uitați, o luați pe acolo și pe acolo, ajungeți în spate, acolo, și-n dreapta e cantina Universității, intrați în cantină, vă luați câte o tavă, vă puneți ce vreți, împingeți tava, ajungeți la casă, plătiți și vă găsiți un loc la o masă printre cei de-acolo! Poate v-ați confundat cu un grup de studenți! Asta vreau să spun și eu! Peste un sfert de oră, după ce începusem să mâncăm noi, vine cineva și ne bate pe umăr, domne’, știți, după ce terminați de mâncat, nu lăsați tăvile pe masă, vedeți că în spate e un jgheab, le lăsați acolo, că trebuie spălate! Atunci, eu l-am întrebatpe respectivul, domne’, dar nu stabiliți și un student de serviciu dintre noi, care să stea în bucătărie să spele vasele? - Pare amuzant ce spuneți, de n-ar fi atât de trist! - Vă spun: n-a fost o chestiune de moft! Era un protocol de grad zero, unde n-aveam nevoie să ne dea cineva de mâncare pe gratis, dar măcar niște mese rezervate mi se pare că ar fi însemnat un minimum de politețe din partea lor. Asta a fost prima lecție de desconsiderare din partea americanilor. După-amiaza, ar fi trebuit să fie așa-zisa întâlnire a oamenilor de afaceri, care s-a lăsat doar cu un simplu schimb de cărți de vizită și discuții ambigue. Am mai avut parte de niște tiruri de întrebări ale unor așa zis oameni de afaceri americani, marea majoritate sub nivelul celor români. (...) - h rest, nici măcar nu s-au purtat discuții între cele două părț? Nu mai spun că nici nu s-a discutat concret cu noi, dar, pentru că a doua zi, când a avut loc faimoasa întâlnire de la Camera de Comerț din Washington, pentru care s-au pierdut sute de milioane de lei pe corespondența privind organizarea acelui prânz, a fost și mai interesant. A participat întreaga delegație română, s-au semnat protocoalele de colaborare între SUA și România, ce-i drept. Dar trebuie să vă spun că acolo a trebuit să-mi aduc aminte de vremea lui Ceaușescu, când stăteam la coadă până am reușit să plătim acei amărâți de 55 dolari ca să putem participa la prânzul de afaceri! Cu bonurile în buzunar, a trebuit apoi să căutăm îndelung un loc la o masă. Asta înseamnă o masă... organizată?Da, în fine, am găsit locuri și a început așa-zisa întâlnire oamenilor de afaceri români și a americani. Nu se știa cine cu cine vorbește, pe mese nu se afla nici măcar un carton de reprezentativitate, să știi cine e omul de afaceri, ce societate reprezintă. Era vorba să se facă discuții pe ateliere, pe profiluri de activitate economică, pentru că noi am transmis toate profilurile de interes. A fost o bătaie de joc, ăsta e termenul, din punct de vedere al organizării. (...)Vă mulțumim! Jean DUMITRAȘCU Interviu realizat și publicat de cotidianul Argeșul“ în data de 24.07.1998 in Uriașă afacere de corupție la Moscova, dezvăluită de FBI Diamante și neprețuite piese de aur topite pentru vile și mașini de lux Reacția suspect de slabă a Rusiei poate avea ca substrat traficul cu arme O vastă afacere de corupție la nivel înalt, implicând importante personalități din Rusia, a fost depistată de FBI, cu sprijinul final al unor anchetatori ruși, scrie „US News and World Report“, în ediția sa de luni. Jaful este atât de mare încât, la prima vedere, totul pare incredibil. Dar realitatea este că tone de diamante, bijuterii, opere cizelate în aur, de maeștri renumiți în istorie, considerate ca aparținând Tezaurului Național Rus și valorând peste 180 de milioane de dolari, au fost topite în beneficiul câtorva slujbași de la Moscova, avizi de automobile luxoase și reședințe de vară. Citind detaliile acestei anchete, încă neelucidate, pe deplin, te gândești fără să vrei la tezaurul român, despre care unii ruși cu anumite funcții spuneau, destul de recent, „că nu o să-l mai vedem vreodată". Și începi să te întrebi dacă vorbeau figurat, cum am crezut până acum, sau, dimpotrivă, la propriu. O imensă valoare artistică și istorică s-a pierdut pentru totdeauna La începutul anilor ‘90, Comitetul pentru pietre și metale prețioase al Federației Ruse, condus de Evgheni Bușkov, anunța că, pentru contracararea atotputeicului cartel sud-african De Beers, ce controlează producerea și distribuirea diamantelor la scară mondială, în orașul american San Francisco va fi creat un Centru rus de prelucrare diamantiferă. Noua societate, Golden ADA, condusă de Andrei Kozlenok, urma să primească un împrumut de la Bank of America, ce trebuia garantat însă cu piese din Tezaur, în valoare de circa jumătate miliard de dolari. Bușkov obține, la Moscova, toate aprobările necesare, inclusiv din partea ministrului Finanțelor, Boris Fiodorov, unul dintre principalii reformatori ai guvernului rus. în primăvara anului 1992, Bușkov deschide seifurile și o comoară fabuloasă la calea coastei de vest a SUA: mii de diamante și alte pietre prețioase, unele de mărimea unui pumn, topaze, smaralde, ametiste. în plus, ouă de Paști lucrate de renumitul maestru francez Fabergé și, cu tonete, piese de aur din colecțiile Franței dinaintea Revoluției, Angliei, Statelor Unite și chiar ale Rusiei. Toate sunt topite rapid. O imensă valoare artistică și istorică s-a pierdut pentru totdeauna. Dar Kozlenok și partenerii săi par să-și fi pierdut pur și simplu capul. Dacă nu cumva, cum este mai probabil, au premeditat totul. Ei se lansează rapid într-o vastă „campanie de cumpărături", cu ceea ce, oficial, trebuia garantat împrumutul. De la Moscova la San Francisco, ei cheltuiesc peste 100 de milioane de dolari. Sunt achiziționate, între altele, un Rolls Royce și alte două mașini de renume, yahturi de lux, un avion particular, o rețea de stații service și 18 proprietăți în California. De asemenea, milioane de dolari au fost transferați la Moscova, în special pentru o „clasa" (locuință de vacanță) de care să se bucure Bușkov. Aproximativ 400.000 de dolari - adevărat mărunțiș, având în vedere ansamblul sumelor cheltuite - ar fi fost destinați unei autobiografii a președintelui Boris Elțîn, dar și aceștia s-au evaporat pe parcurs, scrie „US News and World Report". Cheltuielile celor implicați au luat o asemenea anvergură, încât FBI începe să se intereseze mai îndeaproape de Golden ADA. Simțind primejdia, Kozlenok își face rapid bagajele și, în 1995, pleacă din San Francisco spre Belgia. FBI contactează discret poliția rusă, dar cere ferm să lucreze cu „incoruptibili". Jefuitorul pedepsit prin promovare Viktor Jirov, considerat una dintre aceste păsări rare ale poliției ruse, este desemnat să meargă la San Francisco, la invitația FBI. Această cooperare a condus la arestarea lui Bușkov, în februarie 1996, la Moscova. Acuzat de „neglijență criminală”, el a fost condamnat la 10 ani închisoare. între timp, însă, a fost grațiat, iar în prezent, potrivit revistei americane, este vicepreședinte al uneia dintre cele mai mari bănci din Rusia. Pe Kozlenok l-au arestat americanii la Atena, în ianuarie, iar luna trecută a fost extrădat la Moscova, în timpul operațiunii desfășurate la sediul Golden ADA, americanii au descoperit, în afară de diamante și alte pietre prețioase, însemnată cantitate de arme și o muniții. Nu se știe de la cine. Nu se știe pentru cine. Poate că agenții americani au aflat însă. Aceasta ar explica și apariția articolului respectiv în prestigioasa revistă americană, la o lună după extrădarea lui Kozlenok la Moscova și cu puțin timp înainte de începerea procesului său. Poate ca o manieră politicoasă de a atrage atenția. Căci, la urma urmei, pe americani nu-i interesează corupția din Rusia, oricât de mare ar fi aceasta, sau ce s-a întâmplat cu neasemuite comori istorice ale altor state, trecute în patrimoniul Tezaurului Național de la Moscova. Concreți și pragmatici, ei preferă să urmărească filiere ale traficului ilegal de arme. Cu îngrijorarea, ca cei implicați să nu ajungă din nou „în fruntea bucatelor“. Venera ANGHEL Puști supraponderali chinezi participă la o tabără militară de vară, lângă Shanghai, unde învață să țină arma în mână, dar și să mănânce hrană sănătoasă i i 3 NOILE NORME ALE MEII Unui pedagog îi revin 60 de elevi Ministerul Educației Naționale a aprobat criteriile de normare a personalului didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat. Astfel, conform noilor norme întocmite de Ministerul Educației Naționale, se aprobă un post de bibliotecar pentru fiecare bibliotecă școlară care are peste 10.000 de volume înregistrate și cel puțin 900 de elevi și cadre didactice cu fișă de cititor. Normarea posturilor de bibliotecar se poate face luându-se în calcul media indicatorilor pe inspectorat. Prin urmare, se pot norma posturi de bibliotecar, renunțându-se la fracțiunile cu normă de bibliotecar plătite cu ora la alte instituții de învățământ. Există un post de laborant pentru fiecare instituție de învățământ, dacă acolo există laborator. Al doilea post se acordă de către Inspectoratul școlar la licee și școli profesionale pentru asigurarea lucrărilor de laborator. La liceele sau școlile care au în dotare rețea de calculatoare, pe lângă postul de tehnician, se poate aproba și un post de informatician. Posturile se normează numai la instituțiile de învățământ care au laboratoare dotate corespunzător și numai pentru elevii de la cursurile de zi. Pentru instruirea practică a elevilor, MEN aprobă un post de tehnician la atelierele școlilor profesionale și ale liceelor, care au mai mult de 50 utilaje ori 1.000 de elevi. La celelalte ateliere, elevii își desfășoară activitatea cu unul dintre maiștrii instructori. La internate, există un post de pedagog școlar pentru 60 de elevi interni și semiinterni din învățământul primar. în cazul învățământului gimnazial, profesional și liceal, unii pedagogii revin 80 de elevi. Cu aprobarea Inspectoratului școlar, la fiecare internat care funcționează cu mai puțin de 60 de elevi interni, respectiv 80 de elevi, se poate norma un post de pedagog. Pentru taberele școlare, s-au aprobat 1 3 posturi stabilite de inspectoratele școlare, în funcție de volumul și de complexitatea activității. Casa corpului didactic are un post de bibliotecar pentru fiecare bibliotecă cu peste 10.000 de volume și 300 de cititori abonați, învățământul special în cazul Caselor de copii școlari și al Școlilor speciale pentru copiii cu deficiențe, a fost aprobat un post de bibliotecar pentru 400 de copii. Inspectoratele școlare pot repartiza un post de asistent social pentru 200 de copii, în medie. Pentru cămineleșcoală, există un post de asistent social la 150 de elevi și un post de bibliotecar pe unitate, al doilea putându-se acorda număr în căminele cu peste 200 de elevi. Un post de pedagog școlar revine la 25 de elevi interni la școlile profesionale speciale. Asistentul social se ocupă de 200 de elevi, iar la 250 de elevi revine un post de laborant și unul de bibliotecar, în școlile speciale de reeducare, un asistent social are grijă de 150 de minori. Pentru 200 de elevi este prevăzută înființarea unui post de bibliotecar. Centrele școlare speciale au un post de pedagog școlar pentru 25 de elevi interni și câte un post pentru 50 de elevi semiinterni, pentru elevii cuprinși în școli profesionale, licee speciale, școli postliceale. MEN a aprobat înființarea unui post de asistent social pentru 200 de elevi la școlile pentru deficienți și pentru 150 de elevi la școlile speciale de reeducare. La 200 de elevi revine un post de bibliotecar și unul de laborant,. SF" j Vali BRUSTUR EPSON Câștigătorul „Marelui Concurs Epson“ De-a lungul lunii iunie, ziarul nostru a găzduit în pagina „Internet- Comunicare” „Marele Concurs Epson”, care oferea ca premiu special un sistem multimedia, echipat la standardele anului 1998. Firma MB Distribution din București și CIR UNESCO au încercat, prin inițiativa lor și susținuți de „Cotidianul”, să ofere încă o șansă celor împătimiți de computere. Mult râvnitul premiu pentru „Marele Concurs Epson” a revenit, în urma tragerii la sorți, timișorencei Alberta Constantin, care ne-a trimis un interesant program cu proiectele sale de viitor într-ale informaticii. Alberta Constantin nu este singurul dintre participanții la concursul nostru care s-au distins prin prestația lor. îi amintim în continuare pe finaliștii concursului, care vor primi din partea noastră un semn în zilele următoare. Tuturor acestor prieteni le mulțumim și îi sfătuim să nu piardă din ochi „Cotidianul”, Iată și corespondenții care ne-au atras atenția prin scrisorile lor: Simona Burtescu, 16 ani, Râmnicu Vâlcea, Ignat Adrian, 30 ani, Oradea, Daraban Dorin, Satu Mare, Anghel Manuela Carmen, 35 ani, Arad, Andrei Horia, 37 ani, Râmnicu Vâlcea, Mihaela Ariana, 24 ani, București, Mihalcea - Virgil, 70 ani, București, Martalogu Vlad Andi, 23 ani, București, Mustafa Liviu, 28 ani, București, Budurușă Mihai Claudiu, 24 ani, Galați, Roșu Zamfir, Bacău, Tudorică Antonius, Alexandria, Marius Cinteza, 23 ani, Horezu, Sorin Grosu, 49 ani, București și Stoicescu Vlad Mihai, 11 ani, elev în clasa a V-a la Liceul de Artă, Ploiești. Ion Vaciu, Președinte CIR UNESCO SĂNĂTATE Cresc tarifele la consultațiile medicale f . , Ministrul Sănătății a emis un ordin de majorare a tarifelor pentru serviciile medicale și cele balneare, precum și pentru tarifele de consultații. Conform Ordinului nr. 669, din 23 iulie, al ministrului Sănătății, o consultație primară acordată, la cererea pacientului, de către academicieni, profesori și conferențiari, doctori în medicină și doctori docenți - va costa între 35.500 și 38.000 de lei, în funcție de natura serviciului medical solicitat, în policlinică. La domiciliu, această consultație va costa, ziua, 46.000 de lei, iar noaptea 57.000 de lei. O consultație primară acordată, la cerere, de către medici primari, în policlinică, va fi între 31.000 de lei și 35.500 de lei, iar la domiciliu, acordată ziua, va fi de 38.000 de lei, iar noaptea va costa 50.000 de lei, în policlinică, la solicitarea pacientului, consultația primară acordată de medici specialiști și alte cadre medicale cu pregătire superioară, în funcție de serviciul medical, va costa între 28.000 de lei și 32.000 de lei. La domiciliu, aceeași consultație va costa, ziua, 35.000 de lei, iar noaptea 40.000 de lei. Aceste tarife vor fi aplicate în dispensarele policlinicilor cu plată. TOP "COTIDIANUL" 27 iulie 1998 _ 1 1 Maghiarii din România l-au primit pe Viktor Orbán ca pe adevăratul lor prim-ministru . Președintele Camerei de Comerț și Industrie Argeș dezvăluie adevărata față a vizitei președintelui Constantinescu în SUA. i