Cotidianul, ianuarie 2001 (Anul 11, nr. 1-24)

2001-01-15 / nr. 10

2 Cotidianul îi Transilvania Petre Roman este convins că poate până la capăt. El a declarat, la Arad, că în nici un caz nu va renunța să mai candideze pentru un nou mandat la președinția PD, cu atât mai mult cu cât poate să obțină fără emoții această funcție, dacă va fi în situația de a candida de unul singur, afirmă surse care doresc să își păstreze anonimatul. Potrivit surselor, între Roman și Băsescu, care a anunțat că este posibil să țintească spre cea mai înaltă funcție în partid, se pare că există la ora actuală o înțelegere care privește viitorul politic al celor doi: Petre Roman - președinte PD, Traian Băsescu - prim-vicepreședinte sau președinte executiv și candidat la prezidențiale în 2004. Această înțelegere, dacă va fi respectată, are în vedere faptul că șansele lui Băsescu în campania prezidențială din 2004 ar putea fi mult diminuate dacă va fi identificat cu partidul, ca președinte al acestuia el urmând să preia toate atacurile negative împotriva guvernării PD. Și activitatea la Primăria Generală a Bucureștiului, care ar trebui să fie o „sursă de argumente" pentru cel care vrea să fie președintele României în 2004, ar putea fi afectată dacă Băsescu va fi președintele partidului, spun simpatizanții unui astfel de aranjament. Aceștia consideră că și pentru PD alegerea ca președinte a lui Băsescu va reprezenta doar un câștig pe termen scurt, în perspectiva alegerilor din 2004 demonstrându-se că asumarea prea multor sarcini de către un președinte de partid duce la scăderea formațiunii politice respective. Pentru ca Traian Băsescu să reușească, el are nevoie și de susținători la nivelul secund, acela al vicepreședinților și secretarilor partidului. Partizanii săi afirmă că doar accentuarea poziției lui Băsescu nu este suficientă pentru „refacerea partidului", ci trebuie completată cu promovarea unor „oameni noi", care, în patru ani, să devină adevărați „lideri de imagine" ai PD. O asemenea înțelegere trebuie să țină cont și de nucleul dur format din vicepreședinții Radu Berceanu, Bogdan Niculescu Duvăz și Alexandru Sassu. Poziția lor este apreciată ca fiind „cea mai puternică din partid", iar, orice schimbare, începând cu modificarea statutului, pentru a avea loc, trebuie să fie acceptată de cei trei. Declarația lui Băsescu, privind posibilitatea candidaturii sale pentru funcția de președinte al PD, și modul fragmentat în care a fost făcută, pe un post privat de radio și o agenție de presă, sugerează că vicepreședintele democrat își urmează strategia verificată, în ocazii anterioare, de atacare a vârfurilor puterii. „Nu voi părăsi partidul“ Petre Roman a declarat, la Arad, că nici nu se gândește să abandoneze fără luptă prima poziție în PD. Mai mult, „dacă vor exista tensiuni în partid (presiuni exercitate asupra persoanelor cu funcții de decizie - n.r.) Convenția Extraordinară va putea fi convocată chiar mai devreme de luna iunie", se pare că ar fi anunțat Petre Roman. El a ținut să înlăture orice speculație privind o posibilă ruptură în PD, spunând că nici nu se gândește să plece din partidul al cărui fondator este, dacă nu va fi reales președinte. Totodată, Roman a declarat că „în procesul de refacere" al formațiunii sale politice, un rol important îl va avea „deschiderea către partidele neparlamentare“ care sunt atrase de social-democrația promovată de PD, aceasta fiind un domeniu care îi revine lui Traian Băsescu. Mai mult, este posibilă revenirea în PD a fostului vicepreședinte Stelian Duțu. Organizația PD Arad consideră că acest lucru este posibil „dacă se va trece peste orgoliile" care au dus la ruptura filialei în plină campanie electorală. Liderii democrați arădeni au prezentat și o altă structură a partidului, în care regiunile istorice să fie mai bine reprezentate la nivel de vicepreședinți și secretari executivi. Ana Cristina ȚIȚESCU actualitatea în Partidul Democrat Băsescu rămâne în continuare... liderul galeriei lui Roman Băsescu „speculat“ de presă Liderul PD, Petre Roman, a declarat, sâmbătă, la Arad, că informațiile privind eventuala candidatură a lui Traian Băsescu la președinția Partidului Democrat sunt speculații ale presei și ale unor persoane interesate în lansarea unui asemenea zvon. Roman a afirmat că nu va interzice nimănui să candideze la președinția partidului, dar consideră că probabilitatea ca Traian Băsescu să aspire la această funcție este foarte redusă, infirmând zvonurile legate de existența unei rivalități Roman - Băsescu. „Așa ceva nu există, cel puțin nu în acest moment. Construirea și relansarea partidului își urmează cursul, așa cum a fost gândită, și sunt decis să o conduc în calitate de președinte al partidului. în acest moment, cea mai prețioasă calitate a PD este unitatea sa, cum a spus și Băsescu; restul sunt speculații", a afirmat Roman, apreciind că actualul primar general al capitalei nu va pune în pericol această unitate. Cel mai tânăr membru al echipei lui Miron Mitrea provine de la PSDR Sorin Bota coordonează „motorul“ extern al Ministerului Transporturilor amui Sorin Bota, secretar de stat în Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, este cel mai tânăr demnitar — 31 de ani din echipa lui Miron Mitrea, dacă nu chiar din întregul cabinet Năstase. Nuntirea în acest post a fost și pentru el o surpriză, mai ales dacă avem în vedere faptul că provine din PSDR și că are în subordine domenii de importanță majoră, și pentru minister și pentru guvern. Integrare europeană, Relații financiare externe, Relații internaționale și Oficiul pentru investitorii străini și autohtoni, adică „motorul“ extern al MLPTL pornit de Băsescu și pe care Mitrea și-a propus să-l accelereze la maximum.. Domnule ministru, fiind singurul reprezentant al PSDR din acest minister, vă simțiți cumva marginalizat ? Nu, dimpotrivă, mă simt chiar foarte bine în această echipă. Trebuie să-i mulțumesc domnului ministru Mitrea în primul rând pentru că a acceptat ca în acest minister să aibă un reprezentant al altui partid. Din punct de vedere al sarcinilor, după cum ați văzut, sunt „încărcat" la maximum și niciodată n-am simțit o marginalizare. Aceasta și pentru că din punct de vedere politic am, să zic, o experiență destul de bogată, față de alții care chiar dacă sunt mai vârstnici n-au făcut politică în mod activ. Am participat în mod direct la compatibilizarea programelor politice ale celor două partide in cadrul constituirii Polului Democrației Sociale din România, cunoșteam, în esență, programul PDSR și atunci când îl studiam am declarat de multe ori că sunt surprins de abordarea modernă a PDSR, a programului pe care îl aveau, care era aproape identic cu programul PSDR. Lucrul acesta mi-a dat posibilitatea să mă acomodez foarte ușor cu ceilalți colegi ai mei din PDSR. De aceea cred că nu va fi nici o problemă construcția politică de importanță majoră pe care urmează să o facem și care va fi noul partid social democrat prin unirea PDSR cu PSDR. Cum veți avea grijă de capitalul politic internațional al partidului dumneavostră în procesul de unire cu PDSR, având în vedere și experiența neplăcută prin care PSDR a trecut în relația cu PDR în ceea ce privește relația cu PD, probabil că partenerii nu au fost cei mai potriviți sau ei au tratat această problemă cu o lejeritate inexplicabilă. N-au realizat nici ei la acea dată importanța PSDR pe scena politică internațională și creditul, în special moral, de care se bucură. Se știe că buturuga mică răstoarnă carul mare, dar nu e vorba de a răsturna ci de a da importanță acelui partid mic care în plan extern are o recunoaștere și o garanție morală de necuantificat în anumite punctaje sau avantaje politice. Citind „fișa postului“ în care ați fost numit, impresia este că răspundeți de „motorul“ internațional al ministerului. Cum veți asigura continuarea și, mai ales, îmbunătățirea funcționării lui, luând în calcul și imaginea de bun negociator în relațiile externe pe care și-a creat-o fostul ministru Băsescu ? într-adevăr, secretariatul pe care îl coordonez reprezintă, oarecum, motorul extern al acestui minister, care este aproape dublat, având în vedere că au trecut la noi și domeniul lucrărilor publice și al locuințelor. Domeniul este foarte vast, fiecare direcție din secretariatul meu reprezintă un element foarte important în sine pentru bunul mers al lucrurilor în acest minister și reprezintă o interfață foarte importantă pentru România. Bugetul este și va fi încă sărac dar în același timp România are nevoie de îmbunătățirea și de dezvoltarea infrastructurii de transport, iar fondurile pot veni numai din exterior. Care sunt vectorii pe care vă veți baza pentru atragerea acestor fonduri? Pe lângă practica, eficientă, sigur, dar limitată, uzitată de vechea administrație, de a accesa finanțări internaționale doar de la instituțiile internaționale - BERD, BIRD, BM, care funcționează oarecum după înțelegerile politice de sprijinire a unor programe internaționale - vom adopta două noi formule: atragerea în circuitul de finanțare a băncilor și a fondurilor de investiții private care pot fi interesate să sprijine anumite companii multinaționale ce doresc să participe la proiecte din România pe bază de licitații, conform legislației în vigoare. Această formulă nu a fost exploatată pentru că presupune un volum de muncă foarte mare și pentru că există multe suspiciuni în acest sens. O altă formulă pe care dorim să o dezvoltăm este aceea a credituluifurnizor, sigur, nu prea mult, pentru că ar duce la imposibilitatea de a negocia. Aceste credite-furnizor intenționăm să le permitem dacă au ca furnizor investitori români. O altă filozofie de a aborda proiectele este segmentarea acestora în proiecte mult mai mici, începerea lor pe mai multe tronsoane. Până acum s-a lucrat pe proiecte mari cu instituții financiare internaționale, pe contracte de sute de milioane de dolari și, mai ales, cu derulări pe termene foarte lungi, ceea ce i-a adus o imagine foarte bună domnului Traian Băsescu. Dacă luăm lucrurile la mână, se vede însă că proiectele sunt doar începute. Spre exemplu, anul trecut s-au dat în folosință doar 10 km reabilitați, lucru anormal, și, în general, s-a lucrat în salturi, în plus, transporturi nu înseamnă doar șosele. Noi intenționăm să redeschidem pavilionul românesc, să refacem flota națională în măsura în care se va putea, pentru că la dezastrul care este în sistemul naval este nevoie de ceva timp. Dorim să înființăm linia de ferry-boat Constanța-Batumi, în Geor „Drumul mătăsii", deoarece deja am pierdut oarecum ritmul. A fost o încercare, în acest sens, anul trecut, dar a eșuat, nu contează acum motivele, important este că noi dorim să dăm drumul, în două-trei luni, acestei linii de ferry-boat, care va necesita o subvenționare. Dacă nu o facem, riscăm să ne trezim cu autostrăzi făcute care nu vor avea niciodată trafic, riscăm să construim porturi cu toate facilitățile dar pe care nu le putem exploata. Deja bulgarii au înființat linia Burgas-Batumi și au devenit concurenți foarte serioși, iar rezolvarea problemelor în Iugoslavia face posibil ca acel coridor 10 din Bulgaria, prin Iugoslavia, către Europa, să devină mai important decât coridorul 4 și riscăm să ne trezim că nu mai obținem finanțări în domeniul locuințelor, nou pentru acest minister și foarte important pentru cetățeni, cum veți reuși să rezolvați criza din domeniu ? Am pus la punct „programul Mitrea", de construcție a 38.000 de locuințe sociale, care va începe din acest an. Problema efectivă a finanțării lor este în mare măsură rezolvată. De două săptămâni suntem asaltați de investitori români și străini care, din anumite motive, au fost ținuți pe la uși timp de patru ani și care efectiv au propuneri deosebit de avantajoase, ceea ce ne face să credem că acest program e viabil și realizabil sută la sută într-un termen scurt. Marian GHIȚEANU Liberalii vor să desființeze f funcția de prim-vicepreședinte Cataramă, solicitat în PNL La finalul săptămânii trecute au avut loc mai multe reuniuni regionale ale liberalilor cu scopul pregătirii Congresului ordinar programat la începutul lunii februarie. La Sângeorz Băi s-au întâlnit o serie de vicepreședinți din câteva filiale din Ardeal, iar pe ordinea de zi au figurat probleme legate de modificările ce se vor aduce statutului PNL. Inițial s-a zvonit că la Sângeorz Băi se va pune la cale un puci anti-Stoica, dar totul a rămas la stadiul de zvon. O altă întâlnire regională a avut loc la Slănic-Moldova, unde au participat lideri ai filialelor județene și unde au fost invitați primvicepreședintele Valeriu Stoica și vicepreședintele Puiu Hașotti. Și aici s-au discutat doar probleme de statut. Unul dintre liderii moldoveni dar vocea lui a rămas singulară - a avansat ideea suprimării, la viitorul congres, a funcției de prim-vicepreședinte, iar un alt participant a propus ca Stolojan să fie obligat să preia funcția de președinte al Consiliului Național al PNL, urmând ca o serie de atribuții ale funcției de prim-vicepreședinte să fie preluate de către Stolojan. Contactat de „Cotidianul", vicepreședintele Puiu Hașotti ne-a declarat că propunerea privind suprimarea funcției de prim-vice președinte nu are nici o consecință în perspectiva modificărilor de statut, doar ceea ce se va propune și vota la Congres urmând să capete „putere de lege". Personal, Hașotti nu agreează dispariția din nomenclator a funcției de prim-vicepreședinte. O informație interesantă ne-a parvenit însă de la ședința Comitetului Executiv al filialei PNL Ilfov, unde președintele acesteia a propus rechemarea lui Viorel Cataramă în partid și acordarea dreptului pentru a candida la una din funcțiile de vicepreședinte. Această propunere a căzut la vot, dar, conform surselor noastre, nu este exclus ca și alte filiale să facă propuneri similare, o hotărâre definitivă în acest sens putând fi luată la Delegația Permanentă a PNL ce se va desfășura în data de 1 februarie. Lucian GHEORGHIU Deputați debusolați O dată cu lucrul pe comisii, săptămâna trecută a adus cu sine și primele necazuri pentru bobocii parlamentari. Prima și cea mai importantă problemă cu care s-au confruntat deputații a fost aceea a accesului la respectivele Comisii, împrăștiate în Palatul Parlamentului pe înălțimea a peste șapte etaje și pe o distanță echivalentă cu câteva străzi. Ultimele zile au oferit spectacolul înduioșător al unor deputați dezorientați, întrebând unde sunt comisiile, apăsând pe toate butoanele liftului deodată, făcând o plimbare cu ascensorul până la ultimul etaj când tot ce-și doreau era să ajungă la parter, căutând disperați toaletele, dar jenânduse să întrebe. „Nu-i nimic, important e mai întâi să înveți drumul până la etajul șase, pă acolo se dau banii", îl consola în glumă un veteran al Camerei pe un „boboc" deprimat de vastitatea Palatului Parlamentului, în plus, lipsa de experiență îi face pe proaspeții aleși să fie foarte reținuți. Ca să nu spună vreo prostie, ei preferă să răspundă în permanență cu „Nu știu". După modelul: „Ce s-a discutat la Comisie?", „Nu știu, întrebați-l pe domnul președinte", răspunde deputatul referindu-se la ședința pe care tocmai a părăsit-o. Și ședințele din plen au hazul lor, datorat mai ales obiceiului președintelui Camerei, Valer Dorneanu, de a nu închide microfonul de la prezidiu când se consultă cu adjuncții săi. „Se votează cu două mâini", pârăște secretarul de ședință. „Nu-i adevărat, dom’le!,“, i-o taie Dorneanu. De altfel, președintele Camerei nu se prea formalizează, de felul lui 1. Și mai ales număratul voturilor îl plictisește. „Sunt 83 de voturi contra. Scădeți din 262 câți suntem azi și vedeți câți sunt pentru", expediază el problema. „Colegii de la PRM sunt de acord că s-a votat în majoritate, ca să nu mai numărăm?“. (Colegii de la PRM nu sunt, firește, de acord.) Și, ca o culme a ghinionului, uneori deputații se mai și încurcă prin proceduri, spre îngrijorarea lui Dorneanu, care vede că oamenii lui votează invers decât trebuie și le frânează entuziasmul: „,Stați, dom’lș, ce faceți? Am senzația că nu s-a înțeles!“. Totuși, dificultățile nu i-au descurajat încă pe deputați, care, deocamdată, se arată interesați de ședințe, reușind să nu mai bifeze câte două apeluri nominale pe zi. Laura CIOBANU ■ luni, 15 ianuarie 2001 Contestații la adresa viitorului director al SRI PRM și PNL împotriva lui Timofte Viitorul șef al SRL senatorul PDSR Radu Timofte, a promis că nu va știrbi independența Serviciului Român de Informații -cu toate că provine dintr-un partid pe care l-a slujit 10 ani și recunoaște că are legături cu prosperi oameni de afaceri. El a declarat că actualul prim-adjunct al SRI, generalul Vasile Lupu, și directorul adjunct, Mircea Ghiordunescu, vor rămâne în funcții. Cu toate acestea, Timofte este contestat de majoritatea partidelor parlamentare, în afară de PDSR, bineînțeles. Doar UDMR pare să acorde credit propunerii CSAT, deși reprezentanții maghiarilor au mici rețineri datorită faptului că Timofte este senator PDSR. PRM și PNL privesc cu circumspecție desemnarea lui Timofte în fruntea SRI. Totuși, PDSR nu prea are de ce să aibă emoții la vot. Dacă parlamentarii , PDSR și UDMR votează în favoarea lui Radu Timofte, el va obține majoritatea parlamentară și poate fi confirmat fără probleme în fruntea SRI. C.V. Tudor, împotrivă Președintele PRM, senatorul C.V.Tudor, a declarat: „Eu, personal, îl simpatizez pe acest Timofte, dar atunci când ești pe statul de plată al unui om de afaceri căruia îi folosești mașina, un jeep cu numărul de înmatriculare SOV, adică Sorin Ovidiu Vântu, de vreo cinci ani, nu poți să conduci principalul serviciu secret al unei țări. Noi nu spunem că putem să conducă SRI cineva anume sau altcineva. Este de competența șefului statului și CSAT, dar ei nu sunt singuri în arenă, mai sunt niște partide parlamentare, puteau să ne întrebe și pe noi, pentru că altminteri vom înfeuda aceste servicii unor oameni care sunt în anchetă și care nu prezintă nici o garanție morală că pot să apese pe clapele de comandă ale societății românești”. Pentru PNL Timofte este prea pedescrist Cornel Boiangiu de la PNL nu este de acord cu numirea lui Timofte, chiar dacă Ie cunoaște bine, ei fiind colegi în Comisia de Apărare: „Nu mi se pare potrivită numirea. De ce nu mi se pare? Pentru că este o persoană destul de afectivă și legată prin mii de fire de către partidul ajuns acum la putere, în această situație, mă îndoiesc că domnul Radu Timofte va putea să-și păstreze independența atât de necesară pentru acest serviciu, care trebuie să fie în primul rând pus în slujba intereselor poporului român și nu în slujba intereselor de partid, indiferent ce partid ar fi acela”. UDMR merge pe mâna lui Iliescu László Borbély, vicepreședintele executiv al UDMR: „Probabil că vom da încredere pentru că așa este bine. De fapt, SRI trebuie să fie o instituție neimplicată politic, de aceea noi ne-am exprimat această mică îndoială în ceea ce privește poziția actuală a domnului Timofte, dar probabil că vom acorda această încredere după o discuție în cadrul Uniunii". (S.C.R.) Cluj UDMR solicită funcții publice Kerekes Gabor, vicepreședintele Consiliului Județean Cluj și membru în Consiliul Reprezentanților Județeni al UDMR Cluj, a declarat sâmbătă că în cadrul CRJ s-a discutat problema funcțiilor pe care le solicită Uniunea la nivelul serviciilor .Descentralizate ale guvernului în Cluj. în acest sens,, membrii CRJ al UDMR Cluj,au stabilit că sunt îndreptățiți să solicite patru funcții de director, ținând cont de faptul că Uniunea a decis, cu întârziere, să revendice postul de, subprefect al județului. Kerekes a spus că, deocamdată, nu știe exact care sunt direcțiile vizate și nici persoanele nominalizate pentru acestea! Cert este că UDMR va cere păstrarea în funcție a directorului OCAOTA Cluj, Sigismund Pető, a inspectorului general adjunct școlar, Francisc Torok. Mai mult, în cursul zilei de duminică, conducerile,PDSR Cluj și UDMR Cluj vor purta discuții pe această temă. Precizăm că tot sâmbătă, liderul PDSR Cluj, senatorul Grigore Zanc, a ținut să precizeze că Uniunea clujeană nu și-a formulat explicit, până de curând, pretențiile cu privire la obținerea de funcții. Totuși el a subliniat faptul că PDSR nu va recurge la schimbări pe criterii politice și este deschis dialogului. Din 2002, românii nu vor mai avea nevoie de vize Negociatorul-șef cu Uniunea Europeană, ministrul delegat Vasile Pușcaș, a declarat, sâmbătă, la Cluj, că speră în eliminarea, începând cu anul 2002, a obligativității vizelor pentru românii care călătoresc în țările Uniunii Europene. Pușcaș a precizat că eliminarea vizelor presupune îndeplinirea de către România a unor criterii minimale, precum stabilirea unei relații de colaborare cu instituțiile Comunității Europene și ale statelor membre ale UE, corelarea legislației cu normele europene, eliminarea corupției și transformarea instituțiilor de aplicare a legii în instituții funcționale. „în primul rând, însă, trebuie ca toți cetățenii României să se simtă demni oriunde și asta trebuie să se întâmple în primul rând la noi în țară", a afirmat Vasile Pușcaș. Negociatorul-șef cu Uniunea Europeană s-a aflat la Cluj cu ocazia ceremoniei de învestire a noului prefect al județului, Vasile Soporan. PRM consideră că România este condusă de un „patrulater de mucava“ Vicepreședintele PRM, deputatul Anghel Stanciu, a declarat, sâmbătă, la Iași, că „România este condusă de un patrulater de mucava" format din PDSR, PNL, PD și UDMR. „Dacă patrulaterul roșu din 1992, compus din PDSR, PUNR, PRM și PSM, avea totuși o logică, noul patrulater are ca logică salvarea propriilor demnitari corupți", a spus Stanciu. El a declarat, de asemenea, că protocoalele politice încheiate de PDSR cu PNL, PD și UDMR sunt dublate de unele înțelegeri secrete, privind menținerea în funcție a unor demnitari ai fostei guvernări. „Praful care se aruncă în ochi, cu sprijinul pixarilor (n.r. ziariștilor), că sunt numai acorduri politice pentru a nu se depune moțiuni de cenzură, este stupid. Cavalerii tristei figuri, adică PD, PNL și UDMR, nu sunt în stare să depună nici măcar o moțiune simplă, din cauza numărului redus de parlamentari pe care îl au", a mai spus Stanciu. Deputatul PRM consideră că nu frica de o eventuală moțiune de cenzură este liantul între cele patru partide, ci „perenitatea intereselor, celor care au fost și sunt la putere". „Ceaușescu a avut toata presa și a căzut, cum a fost și cazul lui Constantinescu. La fel vor pica și ăștia", a afirmat Stanciu. Țărăniștii mizează pe alegeri anticipate Aleșii locali și membri ai Biroului Interimar de Conducere al PNȚCD, reuniți, sâmbătă, la Arad, au decis, pe lângă constituirea unui Forum al aleșilor locali, ca „guvernul din umbră" format din foștii demnitari țărăniști să își înceapă activitatea imediat după Congresul partidului, care va avea loc în perioada 19-21 ianuarie a.ci. Liderii PNȚCD au criticat măsurile adoptate până în prezent de Guvernul condus de Adrian Năstase și au apreciat că, peste doi ani, ar putea fi organizate alegeri anticipate. Președinții consiliilor județene au reclamat decizia Executivului de a reduce numărul funcționarilor din administrația județeană, în condițiile creșterii numărului miniștrilor și al secretarilor de stat și au hotărât să realizeze o monitorizare a actualei guvernări. Membrii PNȚCD consideră că aleșii locali reprezintă singura forță politică pe care o mai deține partidul și că aceștia vor putea, prin intermediul Forumului, să transmită mesajul creștin-democrat al PNȚCD. La întâlnire au participat Radu Sârbu, Remus Opriș, Constantin Dudu Ionescu, Cătălin Chiriță și Ioan Avram Mureșan, ultimii patru fiind candidați pentru funcția de președinte al PNȚCD. Ei au declarat că, indiferent de rezultatul alegerilor interne, unitatea partidului nu va fi afectată.