Cotidianul, ianuarie 2002 (Anul 12, nr. 1-25)

2002-01-15 / nr. 11

2 Cotidianul RĂZBOI Băsescu îl acuză pe Năstase că își construiește ilegal o casă în Primăverii în scandalul general de dizolvarea Consiliului General al Municipiului București au fost aruncate în luptă toate armele. Primarul Traian Băsescu l-a acuzat ieri pe premierul Năstase, întrun interviu acordat BBC, că își clădește o vilă în cartierul Primăverii care blochează domeniul public și a cărei construcție a fost demarată fără autorizație. „Aparent, totul este legal, dar când cumperi teren în Primăverii cu 15 dolari de la Bivolaru, pe care l-ai condus la Parchet să nu fie arestat, este deja dubios. Când începi construcția fără autorizație de construcție, iarăși este în neregulă. Când ocupi strada din față cu organizarea de șantier fără nici o autorizație de la Primăria Capitalei, iarăși este ilegal" a declarat Băsescu. (M.G.) POZIȚIE................................................................... Spectacol politic Asociația „Pro Democrația“ consideră că dizolvarea Consiliului General al Municipiului București (CGMB) constituie doar o etapă a unei confruntări „politizate", din care cetățenii nu au nimic de câștigat. „Spectacolul politic propus de politicieni, cu scandalurile de corupție, declarațiile solemne sau belicoase, nu rezolvă problemele de fond ale administrației locale, din București sau din țară, criza instituțională, absența unor politici locale coerente și blocarea participării cetățenești", afirmă Pro Democrația. Asociația consideră că disputa acerbă din interiorul administrației locale a Capitalei ar trebui să atragă atenția asupra carențelor legislative și a modului în care partidele își promovează reprezentanții în diverse funcții. (Simona OBREJA) NEMULȚUMIRI.......................................................... Grevă la Socola Angajații Spitalului de Psihiatrie „Socola" din Iași au declanșat, ieri, o acțiune spontană de protest, fiind nemulțumiți de întârzierea acordării salariilor. Câteva zeci de asistenți medicali s-au adunat în holul spitalului, solicitând explicații conducerii spitalului în legătură cu neacordarea, la sfârșitul săptămânii trecute, a salariilor personalului medical, cerând totodată acordarea tichetelor de masă și a celui de-al treisprezecelea salariu. Protestul, care a durat o jumătate de oră, a luat sfârșit după ce conducerea spitalului ieșean a dat asigurări că toate revendicările salariaților vor fi rezolvate în cel mai scurt timp. INTEGRARE............ Constituția trebuie schimbată pentru UE Autoritățile române își propun să deschidă cel puțin șapte capitole de negociere în timpul președinției spaniole a UE, iar dacă e posibil chiar toate cele 12 capitole care au rămas nedeschise, a declarat, luni, negociatorul-șef cu UE, Vasile Pușcaș. Pușcaș a precizat că în primul semestru al anului s-ar putea închide trei capitole: „Libera circulație a capitalului", „Uniunea vamală" și „Cultură și audiovizual”, pentru care însă mai trebuie adoptate acte normative. De asemenea, delegația de negociere va insista asupra a încă trei-patru capitole, care ar putea fi închise provizoriu: „Concurența”, „Transporturi”, „Telecomunicații și IT” și „Impozitare”. O atenție deosebită se va acorda și capitolelor „Politici regionale", „Energie”, „Justiție și afaceri interne”. în acest an, trebuie adoptate sau modificate o serie de legi pentru adoptarea atruis-ului comunitar, printre care: legea finanțelor publice, Legea TVA-ului, Legea privind creanțele bugetare, Legea fondului de pensii, revizuirea Legii mediului. Nu în ultimul rând, va trebui modificată Constituția, pentru a da posibilitatea cetățenilor nerezidenți să cumpere terenuri în România. „CASARE"................................................................ „Cazul Dossey”, mușamalizat Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov a decis neînceperea urmăririi penale în cazul portarului echipei FC Brașov, Ibrahim Dossey, care a afirmat, în luna decembrie 2001, că jucătorilor brașoveni li s-a cerut să cedeze meciul disputat pe teren propriu cu FCM Bacău, din ediția trecută a campionatului Diviziei A. „în urma cercetărilor făcute de Poliție și de Parchet, s-a hotărât neînceperea urmăririi penale în cazul fotbalistului Dossey. Astăzi (n.r. - luni) au avut loc audierile finale. Au fost chestionate conducerile ambelor cluburi și arbitrii întâlnirii respective și toți au negat că ar fi existat în acea partidă un «blat». Pentru că nu există probe concludente și pentru că aranjamentul nu poate fi dovedit Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov nu poate trimite în judecată acest caz”, a declarat prim-procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov, Camelia Petrescu. Biroul anticorupție din cadrul IJP a trimis, săptămâna trecută, dosarul lui Dossey la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov. Comitetul Executiv al FRF va analiza, joi, cazul portarului echipei brașovene. PRIVATIZARE....................................................... Glencore, Balli și Marco au depus oferte pentru preluarea Alro Slatina Casele de comerț Glencore, Balli și Marco International au depus, până la 11 ianuarie, oferte pentru preluarea pachetului majoritar de acțiuni al societății ALRO Slatina, Autoritatea pentru Privatizare urmând să publice lista cu investitorii preselectați pentru continuarea licitației în data de 16 ianuarie, au declarat, ieri, surse apropiate tranzacției. Unul dintre ofertanți, casa de comerț Marco International, deține deja 42,3% din capitalul social al ALRO. Companiile preselectate vor primi scrisori de invitație pentru întocmirea ofertei și participarea la negociere. Pentru a putea participa la negociere, investitorii vor trebui să cumpere dosarul de prezentare, evaluat la suma de 25.000 de dolari, și să depună garanția de participare, în valoare de 20 milioane dolari, emisă de o bancă de prim rang, agreată de Autoritate și aflată în relații de corespondență cu Eximbank. Scrisoarea de garanție bancară, sub forma căreia va fi depusă garanția de participare, va trebui să aibă o valabilitate de cel puțin 180 de zile de la data cumpărării dosarului de prezentare și va fi executată imediat, în cazul în care ofertantul, pe parcursul negocierilor, revocă sau anulează oferta, după ce aceasta a fost deschisă. (V.B.) A evenimente în top__ raba cu care s-a dorit a fi dat publicității raportul Corpului de Control asupra activității din Primăria Capitalei a fost confirmată indirect chiar de către secretarul general al Guvernului, Șerban Mihăilescu. El a recunoscut ieri că raportul Corpului de Control nu a fost înmânat oficial membrilor guvernului, acestora fiindu-le oferită spre consultare doar varianta în sinteză, prezentată și presei. Nici consilierii locali, cei vizați direct de raport, nu au primit oficial documentul, și însuși Băsescu a primit textul la două zile după prezentarea rezultatelor, după ce i l-a cerut personal, prin telefon, lui Victor Ponta. Reprezentanții Opoziției cer întrunirea Consiliului General Municipal Documentul elaborat de Victor Ponta a ajuns un fel de „Fata Morgana”., un rechizitoriu al corupției din Consiliul General Municipal pe care însă nu l-a văzut nimeni, deși toată lumea discută despre el. Fiecare partid care are reprezentanți în consiliul proaspăt dizolvat are acum propria sa strategie, în timp ce consilierii PSD acceptă necondiționat constatările raportului chiar și fără să-l cunoască, colegii lor din partidele de opoziție se pregătesc să atace în justiție decizia de dizolvare a consiliului și în plus vor să ceară o ședință extraordinară în care să se dezbată documentul. Din cei 30 de consilieri întrebați ieri, numai unul văzuse raportul. „Am solicitat șefilor mei de la partid să intre în posesia raportului pentru că vrem dezbaterea documentului într-o ședință extraordinară a Consiliului General Municipal. Noi oricum vom ataca în instanță hotărârea de Guvern privind dizolvarea Consiliului,,, ne-a declarat consiliera Mioara Mantale (UFD). La rândul său, consilierul Adrian Bădilă (PNL) are altă opinie. Deși atacă faptul că raportul nu a fost înaintat în copie fiecărui consilier, Adrian Bădilă precizează că PNL nu va ataca Flotărârea de dizolvare Consiliului. „Trebuie să ni se a arate stenograma ședinței în care au fost adoptate cele opt hotărâri care au fost declarate ilegale de Justiție și au dus la dizolvarea Consiliului General Municipal. Raportul Corpului de Control al prim-ministrului trebuie analizat pentru că a aruncat o imagine neplăcută asupra noastră,,, a declarat Adrian Bădilă. Faptul că Guvernul a decis dizolvarea Consiliului General Municipal pentru că în termen de cel puțin șase luni, a emis mai mult de trei hotărâri declarate ilegale de Justiție nu prea mai interesează pe nimeni. Consilierii Opoziției se declară jigniți de faptul că au intrat în atenția opiniei publice drept o parte a unui mecanism corupt, în timp ce reprezentanții PSD se mulțumesc să scrâșnească din dinți, dar fără a avea curajul să conteste hotărârea de dizolvare a consiliului. Proaspăt numiți subprefecți, tot după prezentarea raportului, doi dintre foștii consilieri PSD, Victor Stan și Ioan Enciu . La 48 de ore de la numire, primul care a cedat nervos a fost Victor Stan care a declinat propunerea cu care l-a onorat partidul și aprecizat că rămâne sindicalist, președintele Sindicatului Șoferilor. Conform legii, acceptarea funcției de subprefect ar fi atras automat interdicția de a deține o funcție sau o activitate profesională remunerată în cadrul regiilor autonome, precum și al societăților comerciale cu capital privat sau de stat. Un raport ca un bumerang speculând neconcordanțele dintre declarațiile făcute de reprezentanții guvernului și textul hotărârii de guvern prin care a fost dizolvat Consiliul General, primarul Traian Băsescu a transformat demiterea acestuia într-un bumerang împotriva celui care a luat respectiva decizie, adică guvernul. Faptul că premierul Năstase și ministrul Administrației Publice Octav Cozmâncă au definit public demiterea legislativului local din București ca prima acțiune de forță împotriva corupției-a ridicat mingea la fileu tocmai celui care se dorea a fi victima raportului, adică Băsescu. Motivația oficială a reprezentat-o, după cum a citat ieri și Băsescu din textul Hotărârii de Guvern 1/2002, tocmai invalidarea definitivă de către Justiție a 20 de hotărâri ale Consiliului General pe care Băsescu le-a atacat în contencios administrativ. „Deși premierul a declarat în mod mincinos că dizolvarea Consiliului General s-a făcut pentru acte de corupție, iar în hotărârea de guvern sunt invocate cele 8 hotărâri anulate de instanță ca fiind ilegale,,, a explicat Băsescu, afirmând că el era cel vizat de raport. „Este specific lui Adrian Năstase una să spună și alta să facă. Extrem de interesant pare faptul că faptul că Adrian Năstase și Cozmâncă au fost aceia care au spus că nu se aplică articolul 30, litera c din Legea administrației, Legea 215/2001, care stabilește incompatibilitățile dintre funcția de consilier și cea de membru în consilii de administrație ale unităților subordonate Primăriei,,, a amintit Băsescu. Conform Legii administrației, funcția de consilier local, județean sau municipal este incompatibilă cu cea de membru al conducerii unei regii din subordinea primăriilor, numai că, după elaborarea legii, guvernul a amânat aplicarea acestei prevederi până în 2004 printr-o ordonanță de urgență. „Corupția nu înseamnă doar traficul de influență. Ea se așează consistent pe zona de incompatibilitate din legea administrației, care nu se aplică din 2001, ci din 2004,,, a explicat Băsescu. El s-a întrebat de ce a fost menținut în funcție și prefectul PSD al Capitalei, care, spune Băsescu, a validat toate deciziile Consiliului General, anulate în justiție. „Un raport de tip mafiot“ Băsescu a calificat raportul Corpului de Control ca unul „de tip mafiot,,, amintind că a semnalat cu câteva luni în urmă corupția din Consiliul General și a cerut ajutorul premierului Năstase. „Răspunsul? Un raport care încearcă incorect să-l implice pe primarul general. Este o reacție tipic mafiotă, în locul sprijinului am primit un raport sub semnul întrebării. Dacă aveam interese nu deschideam acest front.,, a ținut Băsescu să detoneze „bomba”, de imagine pe care a urmărit-o Guvernul. Liderul PD l-a acuzat pe șeful Guvernului că acționat tipic mafiot prin faptul că raportul Corpului de Control îl vizează, de fapt, pe primarul general și nu pe consilierii corupți. (M.G. M.C., A.P.) CGMB a fost desființat pe baza unui Raport-fantomă Miniștrii au adoptat hotărârea de guvern pornind de la rezultatele unui document pe care nu l-au văzut Șerban Mihăilescu a recunoscut că miniștrii au văzut doar sinteza raportului încă un necaz pentru Băsescu: banii din campania electorală • • * ß.»rttv'i aq v)l'n->".i - -T niVS Procurorii din cadrul Parchetului Curții Supreme de Justiție s-au autosesizat în legătură cu afirmațiile președintelui PD, Traian Băsescu, apărute în mass-media, referitoare la sumele de bani cheltuite în campania electorală de partidul pe care-l reprezintă, precum și de alte partide politice, a declarat, ieri, purtătorul de cuvânt al Ministerului Public, Ingrid Petcu. Potrivit sursei citate, procurorii urmează să verifice veridicitatea afirmațiilor făcute de președintele PD, Traian Băsescu, într-un interviu acordat postului de radio BBC, la sfârșitul lunii decembrie, și preluat de un cotidian central, președintele PD Traian Băsescu a estimat că veniturile oficiale ale partidului, declarate ca provenind din donații, au fost de 100.000 de dolari, iar campania a costat cel puțin 1,5 milioane de dolari. marți, 15 ianuarie 2002 Cine este Victor Ponta Victor Ponta - șeful Corpului de Control al primului-ministru. De câteva zile, mediatizat intens în urma raportului privind afacerile prospere ale consilierilor din Primăria Capitalei pe seama bugetului Primăriei, bineînțeles. Fără excepție, Ponta este numit drept omul care, la cererea premierului Adrian Năstase, a dat startul luptei anticorupție din administrația publică... și promite mult mai mult. Cine este totuși Victor Ponta, care la numai 29 de ani ocupă un post de ministru și s-a luat la trântă cu corupții zilei? CV-ul său arată că între 1998-2000 a fost procuror în cadrul Parchetului General de pe lângă Curtea Supremă de Justiție, la Secția Anticorupție, Urmărire Penală și Criminalistică. Din 2000, până la numirea în funcția de șef al Corpului de Control a primului-ministru, a fost coordonator al Biroului de Combatere a Spălării ,Rapior. Putini știu însă că, pentru a ajunge să ocupi un asemenea post, trebuie să parcurgi niște etape impuse de legea pe care C.V.-ul domnului Ponta nu menționează că le-ar fi trecut. Astfel, Legea nr. 92 din 4 august 1992 pentru organizarea judecătorească prevede la art.66 litera d)”pentru funcțiile de președinte, vicepreședinte, președinte de secție de curte de apel, procuror general al parchetului de pe lângă Curtea de Apel, adjunct al acestuia și procuror șef de secție al parchetului de pe lângă curtea de apel, adjunct al acestuia și procuror șef de secție și procuror la Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiție, să aibă o vechime în magistratură de cel puțin 8 ani". O simplă operație matematică arătă că în 1998, Ponta avea 26 de ani, dată la care ar fi putut terminat Facultatea de Drept de cel mult 4 ani. Cum a avansat Victor Ponta atât de repede în funcție fără a avea experiența necesară conform legii este încă o necunoscută. (Mihaela CONSTANTINESCU) Nu puțini sunt românii care, pentru a ajunge cu orice preț în Spațiul Schengen, folosesc diferite trucuri prin intermediul cărora pot trece fără probleme de punctele de trecere frontierei. Mai mult, unii dintre concetățenii noștri sunt atât de inventivi încât, chiar dacă sunt expulzați din acest spațiu, au găsit totuși metode de a se reîntoarce pe căi legale în țara care i-a expediat înapoi pe meleaguri mioritice. Aceasta în ciuda măsurilor drastice pe care le iau autoritățile din țările occidentale, în plus, o dată cu libera circulație spre Vest, au apărut micii afaceriști de la frontieră. Astfel de comisionari la negru pot câștiga chiar și o mie de dolari zilnic, prin împrumuturile care le acordă celor care nu au suma necesară obligatorie pentru călătorie, în urma unor discuții pe această temă cu diferiți polițiști care se întâlnesc frecvent cu astfel de situații: „Cotidianul,, este în măsură să vă prezinte cele mai ingenioase dintre trucurile pe care le folosesc românii pentru a trece granița și pentru a ajunge chiar în Spațiul Schengen. Românii profită de slăbiciunile sistemului de securitate Una dintre cele mai des folosite metode de a păcăli autoritățile din Spațiul Schengen este declararea unui nume fictiv. De obicei, românii care sunt prinși după ce au săvârșit o infracțiune sau au fost declarați indezirabili pentru alte motive declară autorităților din țara în cauză că nu au documente. Apoi, declară un nume fictiv cu care este înregistrat în baza de date a polițiștilor din Schengen. După ce este expulzat, în țara noastră românul se legitimează cu actele personale. Apoi, cu documente în regulă, el pleacă înapoi în Occident și este lăsat să se plimbe liniștit deoarece numele său nu se află pe lista neagră a autorităților din Vest. Mulți dintre cei reîntorși în țară, expulzați din țări ca Germania sau Italia, s-au lăudat chiar în fața polițiștilor cu această metodă. Deoarece autoritățile române nu pot să le facă nimic, ei sunt lăsați liberi. Nici chiar polițiștii germani sau italieni nu iau măsuri speciale de verificare a identității persoanelor; în consecință, un astfel de individ se poate reîntoarce pentru a comite din nou infracțiuni în țările lor. Chiar și după eliminarea vizelor, condițiile impuse românilor de a circula liberi nu sunt accesibile oricui. Din acest motiv, cei mai inventivi, care cunosc legislația în domeniu, au găsit o soluție și în acest caz. După cum se știe, cei care călătoresc în Schengen trebuie să își ia un bilet dus-întors pentru o perioadă de ședere de cel mult 90 de zile. Unii își iau bilete care sunt valabile în toată această perioadă. Pentru că pentru fiecare zi de ședere, trebuie să aibă 250 de euro, la punctul de trecere a frontierei el susține că ar putea sta doar câteva zile. Drept urmare, declară pe propia răspundere că stă un număr de zile în funcție de câți bani are. O dată ajuns în Spațiul Schengen, deși ar trebui să declare că își prelungește șederea, persoana în cauză nu o face. Acest lucru este greu de verificat de către autoritățile locale, românul fiind expulzat doar dacă depășește cele trei luni. O problemă reală cu care se confruntă polițiștii de la frontieră este lipsa aparaturii necesare verificării cârdurilor. Conform reglementărilor legale, la ieșirea din țară trebuie să aibă asupra sa suma de bani necesară șederii. Numai că, așa cum ne-au declarat unii dintre polițiști, sunt turiști care prezintă cârdul și sunt lăsați să plece fără a se ști câți bani are în cont. împotriva acestui mod de a trece granița spre Vest, polițiștii de la frontieră au luat măsura ca cei care se prezintă să aducă un extras de cont. Cămătăria la graniță în contextul afluxului mare de români care pleacă în Spațiul Schengen, s-au găsit și mulți indivizi care speculează acest lucru și fac bani din împrumuturile cu dobândă acordate celor care trec granița. La punctele de trecere a frontierei din vestul și din sudul țării această afacere tinde să se transforme într-o adevărată Industrie. Astfel, taximetriștii, șoferii de autocare și vechii șmenari s-au apucat febril de această afacere care, judecând după amploarea pe care a luat-o, se dovedește una dintre cele mai profitabile. Polițiștii spun că, deși fenomenul este bine cunoscut, fapta este foarte greu de dovedit și, implicit, de sancționat. Conform reglementărilor legale, pentru intrarea în Spațiul Schengen sau în alte țări europene orice român trebuie să aibă asupra lui, între 50 și 250 de euro pe zi. Cum o mare parte dintre concetățenii noștrii nu au bani și pleacă să muncească, se aplesează la „împrumuturi... Vechii valutiști, mulți dintre ei transformați în cămătari peste noapte, își caută clienții prin piețe sau alte zone aglomerate. Aceștia trec împreună cu grupul de turiști și, înainte de punctul de frontieră împart fiecăruia câte 250 de euro. După trecerea graniței, de obicei în zona neutră dintre cele două țări, cămătarii își recuperează banii și încasează „cotizațiile”, aferente. Metoda a fost adoptată rapid și de șoferii care fac curse regulate în țările vecine României, dar și de taximetriști. Taximetriștii orădeni, spre exemplu, sunt împărțiți în două categorii: cei care-și fac veacul în perimetrul punctelor de frontieră și cei care au locuri în fața Gării Centrale. Șoferii din prima categorie racolează în general turiștii care pleacă la cumpărături fie la Budapesta, fie la Debrecen, în Serbia sau pur și simplu muncitori care lucrează în Ungaria. Despre aceștia se spune că nu percep camătă mare. Ei iau între 5 și 10 la sută; în schimb, taximetristul prezintă câte 250 de euro pentru fiecare client din mașină. Cea de-a doua categorie de taximetriști, profitând de faptul că sunt amplasați în fața gării, își „agață” clienții din rândul persoanelor care vin din țară și nu sunt familiarizați cu traficul extern. Comisionul perceput de aceștia ajunge până la 20 la sută din suma prezentată la graniță. Chiar și firmele de turism practică astfel de comisioane care se regăsesc însă în prețul biletelor, care ajunge la 300 de mii de lei de persoană. în acest sens, la Oradea, există chiar anunțuri în presa locală care prestează „Transport de persoane Oradea-Budapesta, zilnic, cu două plecări, dimineața și seara, la preț avantajos. Asigurăm trecerea la Frontieră». Faptele nu pot fi sancționate legal Polițiștii se plâng că, deși cunosc foarte bine fenomenul, acesta este foarte greu de dovedit și de sancționat. Căpitanul Mircea Chiorean, ofițerul de relații cu presa al Direcției Poliției de Frontieră Oradea, a declarat că „cei care acceptă să plătească dobânda nu au interesul să reclame cămătarii», motiv pentru care Poliția nu poate interveni în nici un fel vizavi de acest tip de „înțelegere». Cu toate acestea, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a solicitat, în urmă cu câteva zile, Ministerului Turismului o listă cu firmele care organizează excursii în străinătate. Colaborarea între cele două instituții are ca scop depistarea acelor agenții de turism fantomă ori care fac rezervări fictive pentru clienții care vor să ajungă în Spațiul Schengen. Aceste măsuri survin după ce autoritățile române se confruntă cu un număr tot mai mare de plecări înspre Spațiul Schengen. Potrivit polițiștilor de frontieră, există anumite firme de turism care nu îndeplinesc condițiile legale și care se ocupă doar cu tranzitul de persoane către Vest sau către Grecia unde concetățenii noștrii se duc să muncească la negru. Conform informațiilor oficiale, până în prezent peste 30.000 de români au plecat până acum în țările Occidentale. Numărul mare al celor care au plecat în această direcție a condus chiar la o criză a biletelor. Potrivit unor surse din cadrul Aeroportului Otopeni, pentru cursele care pleacă spre statele Schengen biletele s-au vândut cu o lună înainte. Cele mai multe solicitări sunt pentru Germania și Italia. Andrei DUMITRESCU Petrișor CANĂ Românii sunt cei mai ingenioși în materie de trecere a graniței în mod ilegal Manualul turistului clandestin Profitorii fac mulți bani prin cămătăriile de la graniță