Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

marți, 16 aprilie 2002 Vindea apartamente și case închiriate Escrocheriile cu apartamente și case reprezintă o infracțiune mereu la modă, care va fi practicată indiferent de regimul politic sau de situația economică din țară. Practic, infractorii trebuie numai să găsească niște indivizi creduli care să dorească să facă afaceri cu ei. De aici până la procurile care se semnează nu mai este decât un pas. In momentul în care acest pas este făcut, victimele au rămas în Stradă, munca lor de o viață a fost vândută de altcineva, iar banii au fost deja cheltuiți. Cam acesta ar fi pe scurt modul de operare al Doinei Cocoș. Femeia este urmărită general din 1998, iar dosarul ei este impresionant. Nu modul de operare este uimitor, ci naivitatea victimelor care nu se lăsau până când Doina nu le lua toată averea. Două instanțe diferite au condamnat-o pe femeie la trei și cinci ani de închisoare pentru înșelăciune și fals, dar procurorii o scăpaseră deja de la pușcărie și scăpată a rămas până acum. Infractoarea a acționat din 1993, păgubind toate persoanele pe care le întâlnea. Mai întâi a descoperit o familie care voia să cumpere un apartament. Doina a închiriat repede un apartament care corespundea cerințelor, a luat banii de la cumpărători și a dispărut, lăsându-i pe aceștia să se descurce cu proprietarii de drept. După ce această „afacere" a fost rezolvată, infractoarea a descoperit o altă familie, care dorea să vândă un apartament și să cumpere o casă. Escroaca a obținut procură de la victimele ei, a vândut apartamentul și a închiriat pe termen lung o casă pentru acestea. Deoarece oamenii aveau încă un apartament, Doina Cocoș a obținut o procură de la ei pentru a-l vinde și pe acesta. La fel ca și prima dată, oamenii nu au văzut niciodată banii. în momentul în care Doina tot încerca să ofere explicații pentru banii de pe apartament, a apărut și o altă problemă: proprietarii casei în care escroaca își instalase victimele au sesizat problema care se crease. în același timp a intrat și Poliția pe fir. Până avea să se termine ancheta, Doina Cocoș a mai reușit să găsească un alt „fraier". Acesta avea de vânzare un apartament și voia să cumpere o casă. Fiind victima ideală pentru escroacă, omul a fost instalat într-o casă închiriată, a fost pus să semneze o procură și a rămas fără agoniseala de o viață. Până la urmă, infractoarea a fost condamnată, dar ea nu a ajuns niciodată în spatele gratiilor. Cine intră în contact cu ea, trebuie să telefoneze imediat la Poliție și, în mod sigur, nu trebuie să o lase să îi intermedieze afacerile imobiliare. Doina Cocoș ___ urmărire generală____ Cotidianul în sprijinul cetățenilor Suntem cu ochii pe infractori Orice informație poate trimite după gratii un urmărit general ~m—ție că sunt ucigași, tâlhari sau escroci,— infractorii rămân plaga societății. Și cum în România astfel de indivizi creează cele mai multe probleme autorităților și, implicit, oamenilor de rând, este de datoria noastră să îi împiedicăm pe cei care sunt certați cu legea să mai comită fapte antisociale. Conform datelor pe care le dețin polițiștii români, numai anul trecut peste 4000 de infractori erau dați în urmărire generală și internațională. Polițiștii de la Serviciul Urmăriri din cadrul Inspectoratului General al Poliției atrag atenția că o parte dintre cei urmăriți în prezent au fost arestați și apoi puși în libertate de instanțele de judecată pentru motive precum boală ori situații sociale deosebite. Astfel, dintre cei 2600 de infractori dați în urmărire generală numai în 2001, 200 se sustrag reîncarcerării. Practic, au fost cercetați sau judecați în libertate. Mai mult, 48 de astfel de indivizi au beneficiat de clemența unei instanțe, deși erau cercetați și judecați pentru omoruri, tentativă de omor, sau lovituri cauzatoare de moarte. Aceștia au dispărut înainte de pronunțarea sentinței de condamnare definitivă. Prin Interpol, autoritățile române au dat în urmărire peste 500 de persoane care au săvârșit infracțiuni pe teritoriul țării noastre; în acest context, Cotidianul, cu sprijinul Inspectoratului General al Poliției și al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București aduce la cunoștința opiniei publice cele mai grave fapte săvârșite și cei mai căutați infractori. Pentru ca infractorii să ajungă după gratii este foarte importantă orice informație care poate ajuta la prinderea lor. Demersul nostru și contribuția cititorilor vor putea astfel stopa faptele pe care le pot săvârși cei mai periculoși infractori. Prins în flagrant, eliberat din lipsă de mandat Vasile Aluxandi este un moldovean care a venit în București crezând că va câștiga mai mulți bani. Realitatea a fost alta, iar omul a fost nevoit să fure pentru a supraviețui, în general, furturile din autoturisme sunt operele drogaților și, în ciuda faptului că Aruxandi a fost prins furând din mașini, el nu are nimic de-a face cu stupefiantele. De altfel, anchetatorii nu au putut să spună dacă Aruxandi trăia din furturile pe care le comitea sau dacă fapta pentru care a fost condamnat era o excepție. Cert este că pe data de 4 noiembrie 1997 infractorul se plimba beat pe stradă. El a declarat mai târziu că se ducea spre casă, dar polițiștii care l-au capturat sunt de altă părere. Oamenii legii spun că moldoveanul a fost prins în timp ce fura din mașini. Aruxandr a spart mai întâi portbagajul unei Dacii și a luat de acolo o roată de rezervă. După ce a văzut că în acel autoturism nu se mai afla nimic, Arexandr a trecut la altă mașină și a forțat din nou portbagajul, de această dată reușind să pună mâna pe o pradă „mai de soi". Hoțul a luat din această mașină o drujbă și o plasă de scule, numai că în momentul în care se pregătea să mai spargă un autoturism el a fost reținut de Poliție. După ce s-a trezit din beție, infractorul a declarat că voia să vansa în târg bunrile furate pentru a câștiga bani de mâncare. Anchetatorii au luat declarația hoțului, au pus-o la dosar și l-au eliberat pe Aruxandi deoarece nici un procuror nu ar fi emis mandat de arestare pentru un om care a furat o roată, o drujbă și niște unelte; în momentul în care judecătorii au stabilit vinovăția infractorului, acesta nu a mai putut fi găsit și încarcerat. Vasile Aruxandi Șapte ani de urmărire pentru o greșeală de conducere Rodica Lorincz are peste 50 de ani și fuge de Poliție de șapte ani. Ea nu este nici escroacă și nici nu a furat vreodată ceva. Femeia are de executat un an și jumătate de închisoare pentru o faptă pe care jumătate din populația României ar putea să o comită, în septembrie 1995, Rodica Lorincz se afla în Alexandria și se îndrepta spre București la volanul mașinii proprietate personală. La un moment dat, femeia a scăpat controlul volanului și a lovit o fată care traversa regulamentar. După accident, fata a fost spitalizată 30 de zile. Zilele de spitalizare care au fost recomandate de specialiști coincid cu cele prevăzute în cazul unui scandal minor. Atât victima, cât și conducătorul auto au așteptat verdictul judecătorilor; în astfel de cazuri, dosarul se oprește, de cele mai multe ori, la procurori sau la polițiști, dar de această dată cazul a ajuns în instanță, iar judecătorii sunt nemiloși. Ei ar fi putut dicta o pedeapsă cu suspendare, dar nu au făcut acest lucru. Deși Rodica Lorincz nu era recidivistă și nici nu comisese o faptă extrem de gravă, ea a fost condamnată. Femeia nu s-a dus niciodată să își ispășească pedeapsa, iar Poliția nu a reușit să o prindă: în cazul în care Rodica Lorincz reușește să se mai ascundă de brațul lung al legii până anul viitor, fapta ei va fi prescrisă și ea va scăpa de pușcărie. Pagină realizată de Mihai BELLI Rodica Lorincz Infractor cu talent de director Virgil Nistor a demonstrat că infractorii au uneori mai multe abilități manageriale decât directorii unor societăți comerciale. Nistor are aproape 32 de ani și trebuie să execute o pedeapsă de șapte ani de închisoare. El a fost dat în urmărire locală în august 2001 și în urmărire generală, două luni mai târziu. Nistor a făcut o infracțiune care va fi mereu la modă: emiterea de cecuri fără acoperire. în 1997, el a aflat că Societatea „Braigal" din Brăila are un stoc de aproape 23 de tone de cap de porc, iar directorii de acolo aveau probleme cu vânzarea acesteia. în aceste condiții, Nistor a decis să acționeze. El a contactat firma respectivă, spunând că se numește Mircea Parca și că este director al Societății Geocri, în același timp, infractorul a reușit să găsească tocmai la Tecuci un cumpărător pentru marfa sa, în momentul în care toate aceste demersuri au fost făcute, Nistor s-a dus la Brăila și a emis un ordin de plată pentru contravaloarea cantității de 22,6 tone de cap de porc. Cecul avea antetul Băncii Internaționale a Religiilor. El nu a fost niciodată încasat de reprezentanții Firmei „Braigal", care și-au dat seama de ceea ce se întâmplase și s-au adresat Poliției. Denunțul a fost făcut însă prea târziu, pentru că Nistor reușise să vândă marfa la Tecuci și dispăruse. El a fost la un moment dat prins, dar procurorii au considerat că nu reprezintă un pericol social și nu l-au ținut în arest. Acum, după ce judecătorii l-au condamnat, Nistor nu mai poate fi prins. Virgil Nistor 11 Geliat -hoț norocos . Mustafa Geliat ar putea fi numit un hoț ghinionist pentru că nu a reușit să fure o sumă mare de bani și, deși condamnat, a avut norocul să scape de oamenii legii. Hoț mărunt din București, Geliat are de executat trei ani de închisoare. El are acum aproape 30 de ani și fuge de Poliție din 1999, când a fost condamnat, în 1996, Mustafa Geliat a hotărât să spargă sediul Societății Nufărul din sectorul 4 al Capitalei, împreună cu patru complici, Geliat s-a decis să intre în sediul firmei și să fure banii despre care credea că se află acolo. Anchetatorii cred că infractorii fuseseră conduși pe un fir greșit de cineva care le vorbise despre sume mari de bani care ar fi putut să se afle în casieria de la Nufărul. Cei cinci hoți s-au înșelat. Noaptea ei au spart ușa firmei, dar nu au găsit nimic altceva în afară de hainele murdare care așteptau să fie spălate a doua zi, în casa de bani, infractorii au descoperit aproape 500.000 de lei, pe care i-au luat. La scurt timp, infractorii au fost identificați de Poliție și după trei ani judecătorii i-au condamnat, dar Mustafa Gelat a reușit să scape. Cine reușește să-l identifice este rugat să sune imediat la Poliție. Vasile - condamnat din cauza soacrei Andrei Dragoș Vasile ar putea spune că a fost condamnat la opt luni de închisoare din cauza soacrei sale. Bărbatul, deși nu este infractor, se ascunde de Poliție de aproape un an; în anul 2000, judecătorii s-au pronunțat în ceea ce îl privește și de atunci Vasile a fugit de acasă. Povestea lui a început în 1994, când a făcut un accident de mașină. Din acel moment, permisul de conducere i-a fost anulat pentru un an, iar Andrei Dragoș Vasile a rămas pieton. Mai târziu, ar fi putut să dea din nou examen pentru a obține carnetul de șofer, dar Vasile nu s-a obosit. El a început să circule fără permis și a făcut acest lucru timp de patru ani. în 1998, un echipaj de Poliție a oprit o Dacie la un control de rutină. După ce șoferul a încercat să scape, declarându-le polițiștilor un alt nume, el a recurs la „mica înțelegere" cu oamenii legii, dar aceștia au fost insensibili la ofertele sale. în final, polițiștii au descoperit că șoferul era chiar Andrei Dragoș Vasile și conducea mașina soacrei sale, fără permis. Polițiștii au deschis dosar penal. Femeia a scăpat datorită vârstei, dar ginerele ei a fost condamnat, chiar dacă nu a fost încă prins. Andrei Dragoș Vasile ! Cei mai căutați’ i infractori I Constantin Mihăilescu Este urmărit general din 1997. El are un mandat de executare pentru gestiune frauduloasă. Mihăilescu trebuie să stea la închisoare doi ani Tudorita > Bunea Are 40 de ani, trebuie să stea la închisoare doi ani și trei luni pentru înșelăciune. Dorel Gavrilescu are de executat doi ani și jumătate de închisoare. El a nenorocit în bătaie un bătrân, victima sa rămânând, în urma agresiunii, paralizată. Gavrilescu a fost condamnat în lipsă, deoarece Poliția nu a reușit niciodată să pună mâna pe eL Femeia este specialistă în escrocherii și fuge de oamenii legii de mai bine de șase ani.