Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

r marți, 16 aprilie 2002 II actualitatea externă ) După cea de-a doua rundă de convorbiri cu secretarul de Stat al SUA, Colin Powell Sharon propune o conferință de pace Parlamentul european a cerut suspendarea Acordului de asociere UE-Israel După primele discuții mai puțin fructuoase ale secretarului de Stat american, Colin Powell, cu liderii din Orientul Mijlociu, în încercarea de a rezolva criza din regiune, a doua serie de convorbiri purtate duminică seară cu premierul israelian, au generat o nouă inițiativă a unei conferințe de pace regionale, inițiativă ce se află încă în stadiu incipient. în timpul întâlnirii, Sharon a sugerat conducerii SUA organizarea acestei conferințe, pe teritoriul american, la care să participe reprezentanți ai Egiptului, Arabiei Saudite, Iordaniei, Marocului, Israelului și Autorității Palestiniene, în replică, liderul palestinian, Yasser Arafat, a declarat că ar putea accepta propunerea Israelului numai în condițiile în care președintele SUA, George W. Bush, reușește să convingă autoritățile israeliene să-și retragă armata din teritoriile palestiniene. „Sunt pregătit în orice moment pentru conferință, dar în același timp Israelul să-și retragă trupele", a declarat Arafat. Ideea a fost confirmată de purtătorul de cuvânt al lui Powell, Richard Boucher, însă această conferință nu este încă sigură, iar dacă se va confirma, ar putea avea loc peste circa șase săptămâni. O problemă ar constitui-o însă faptul că premierul israelian și-a exprimat dorința de a nu se întâlni „față în față" cu Arafat ca reprezentant al Autorității Palestiniene. Israelul avertizează între timp: Uniunea Europeană dezbătea, ieri, posibilitatea suspendării Acordului de Asociere cu Israelul, lucru extrem de grav în condițiile în care UE este principalul partener comercial al statului israelian. Israelul avertizează însă că orice sancțiune luată de țările europene riscă să marcheze sfârșitul încercărilor UE de a găsi o soluție pe cale diplomatică în acest sens. Avertismentul a fost lansat ieri în cadrul reuniunii miniștrilor de Externe ai statelor membre UE, de la Luxemburg, unde Belgia și Spania au anunțat că vor să ia măsuri împotriva Israelului pentru ofensiva militară din teritoriile ocupate palestiniene din Cisiordania. Ca un prim pas în acest sens, câteva țări din UE vor să convoace o întrunire anticipată cu privire la Acordul de asociere cu Israelul, întâlnire prevăzută inițial pentru luna decembrie. Acordul, semnat în 1995 și care acordă un regim preferențial pentru comerțul cu Israelul, conține o clauză a drepturilor omului pe care Belgia vrea s-o folosească ca un instrument pentru a impune sancțiunile necesare. Totuși, Germania, Marea Britanie și Olanda s-au opus unor astfel de sugestii justificând, pe de o parte, prin faptul că Israelul ar putea acuza UE de atitudine părtinitoare, iar pe de altă parte, eforturile Europei de a juca un rol esențial diplomatic în regiune ar putea fi marginalizate. Și aceasta mai ales în contextul refuzului Guvernului israelian de a permite delegației UE să-l viziteze pe Arafat la Ramallah. Temerile afaceriștilor israelieni Parlamentul european lansase, săptămâna trecută, un apel privind suspendarea Acordului de asociere cu Israelul, măsură ce nu a avut, însă, incidență juridică. Președintele Asociației Producătorilor din Israel, Oded Tira, atacase inițiativa parlamentarilor europeni, apreciind-o drept „ipocrită" deoarece nu are în vedere faptul că operațiunile armate ale statului israelian constituie o replică la valul de atacuri sinucigașe cu bombă. „Cred că orice altă țară nu ar fi permis astfel de evenimente fără un răspuns pe măsură", a declarat Oded Tira, adăugând că „dacă aceste sancțiuni vor fi impuse Israelului, atunci vor reacționa ca atare". Oamenii de afaceri israelieni se tem că suspendarea Acordului de asociere ar putea declanșa un colaps în economia Israelului. Autoritățile israeliene spun că sancțiunile ar putea avea un efect de bumerang, prin reducerea exporturilor către Israel. Laura BUCUR Powell și Sharon au făcut progrese la a doua întâlnire Există oameni serioși în cadrul AP cu care Israelul ar putea discuta Conferința regională de pace pentru Orientul Mijlociu, ar putea avea loc în circa șase săptămâni, dacă se va ajunge la un consens în privința organizării ei, a declarat ieri Ambasadorul Israelului la București. Excelența sa dl Sandu Mazor. Mențiunea făcută pentru această conferință, la care ar urma să participe delegații din Israel, Egipt, Arabia Saudită, Iordania, Maroc și reprezentanți ai Autorității Palestiniene, este aceea că premierul israelian Ariel Sharon nu dorește să întâlnească pe liderul palestinian Yasser Arafat, întrebat cu cine ar putea discuta Israelul în absența lui Arafat, Sandu Mazor a explicat că dialogul între Israelieni și palestinieni nu este complet întrerupt și că există oameni politici importanți și extrem de serioși care ar putea reprezenta Autorității Palestiniene. Reprezentantul diplomației israeliene în România a evitat să dea nume, subliniind totodată că prezența lor la o eventuală conferință în Statele Unite ar depinde de acordul primit de la Arafat, care este în cele din urmă, liderul palestinienilor recunoscut ca atare de statele din întreaga lume. Problema lui Arafat s-ar putea ridica însă abia în momentul în care s-ar trece de la negocierile privind un acord de încetarea focului, la tratative politice privind un acord de pace final. Gabriela MANEA Tragedie aviatică în Coreea de Sud, cel puțin 100 de victime Cel puțin 100 de oameni și-au pierdut viața în urma unei prăbușiri, ieri la amiază (ora locală), a unui avion aparținând liniilor aeriene chineze, cu 166 de persoane la bord, în apropierea orașului Busan din Coreea de Sud. Catastrofa s-a petrecut în timp ce aparatul încerca să aterizeze pe aeroportul din localitate. Până ieri seară, echipele de salvare identificaseră 54 de supraviețuitori, mulți dintre ei în stare critică, speranțele în descoperirea altora diminuându-se însă de la o oră la alta, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile ce îngreunau intervenția în zonă. Dintre cele 166 de persoane aflate la bord, 155 erau pasageri, marea majoritate sud-coreeni. Potrivit oficialităților aeroportuare de la Busan și Seul, catastrofa ar putea avea drept cauză vizibilitatea redusă pe coasta sudică a Peninsulei Coreea, alte curse fiind nevoite să-și schimbe ruta sau chiar să aterizeze pe alte aeroporturi din pricina ceții și a ploii torențiale. Cauzele reale nu vor fi cunoscute decât după descoperirea ambelor cutii negre, prima dintre acestea fiind recuperată încă din primele ore ale zilei de ieri. Este vorba despre primul incident major în care este implicat un avion al Air China, liniile naționale chineze. (C.l.) GLOBUL LA ZI ITALIA Jurnaliștii italieni de la un cotidian și de la o agenție de știri au Intrat în grevă, cu o zi înaintea unui protest general, la care sunt așteptați să participe peste 12 milioane de muncitori. In semn de nemulțumire privind noul GEORGIA Georgia a calificat la sfârșitul săptămânii drept „invazie” decizia Kremlinului de a desfășura trupe la frontiera sa cu regiunea separatistă Abhazia, gest criticat și de Națiunile Unite. Liderul suprem al talibanilor a denunțat „cruciada“ împotriva Islamului, lansată de SUA în Afganistan și continuată în teritoriile palestiniene, potrivit unui mesaj atribuit mollahului Omar, publicat în ediția de ieri a cotidianului „al-Hayat". COREEA DE SUD Cel puțin 100 de oameni și-au pierdut viața în urma prăbușirii, ieri la amiază (ora locală), a unui avion aparținând liniilor aeriene chineze, având 166 de persoane la bord, în apropierea orașului Busan, din Coreea de Sud. VENEZUELA Militarii care au participat la lovitura de stat împotriva președintelui venezuelean, Hugo Chavez, revenit duminică la putere, au fost deferiți justiției civile și celei militare, a anunțat ministrul Apărării, Jose Vicente Rangel. ISRAEL O a doua serie de convorbiri, purtate duminică seară, Intre premierul israelian și secretarul de Stat american, Colin Powell, au generat o nouă inițiativă a unei conferințe de pace regionale, inițiativă ce se află încă în stadiu incipient._______________ . * ■i Cotidianul 9 Rusia acuzată de „invadarea“ Georgiei Cascadorii moscovite în Caucaz Manevrele militare mse preced sosirea echipelor de experți militari ai SUA în regiune Ultima tentativă a Moscovei de a-și restabili controlul asupra uneia dintre cele mai fierbinți regiuni ale spațiului fost sovietic a declanșat, la sfârșitul săptămânii trecute, protestele vehemente ale Națiunilor Unite și ale Georgiei, republică ce a calificat drept „invazie" decizia Kremlinului de a desfășura trupe la frontiera sa cu regiunea separatistă Abhazia. Sâmbătă, trupele ruse au fost nevoite să se retragă din zonatampon, cunoscută sub numele de Defileul Kondor, situată la granița georgiano-abhază, la numai o zi după lansarea unor acțiuni prezentate la Moscova drept o „operațiune de menținere a păcii" în regiune. Rusia, care deține trupe de pace în Abhazia de opt ani, trimisese în Defileu un număr de 80 de soldați, având drept sarcină să reînființeze un punct de control, pentru a declara, după numai 48 de ore, că manevra militară a luat sfârșit. Și aceasta, întrucât Națiunile Unite au luat aminte la protestul ministrului georgian al Apărării, David Tevsadze, potrivit căruia autoritățile de la Tbilisi nu au fost înștiințate în legătură cu inițiativa rusă, fapt pentru care, fiind vorba despre un „act de invazie", soldații georgieni au încercuit poziția stabilită de ruși în Kondor. Misiunea observatorilor ONU în regiune a vorbit, la rândul ei, despre „agresiunea" inițiativei moscovite, cerând retragerea imediată a trupelor ruse. Convorbiri Putin-Șevardnadze Incidentul a survenit în momentul în care echipe de experți militari americani sunt așteptate să sosească în Georgia, pentru a consilia forțele armate ale acestei țări în lupta antiteroristă, dată fiind vecinătatea fostei republici sovietice cu Cecenia separatistă. Sosirea americanilor în Caucaz a fost anunțată drept istorică în mediile de informare ruse, dat fiind că este pentru prima dată când SUA își stabilesc un cap de pod în această regiune unde până și accesul observatorilor europeni este dificil. Date fiind relațiile tensionate dintre Rusia și Georgia - țară acuzată de Kremlin că i-ar susține pe separatiștii ceceni și care, la rândul ei, acuză Moscova că sprijină secesionismul abhaz - președinții Vladimir Putin și Eduard Șevardnadze au avut, tot la sfârșitul săptămânii trecute, o convorbire telefonică, pentru a lămuri situația înaintea sosirii echipelor militare americane. Costin IONESCU INSTANTANEE INTERNATIONALE DONAJII Blair face în Cehia reclamă pentru BAE Systems Guvernul britanic a admis că premierul Tony Blair s-a folosit de recenta sa vizită în Cehia pentru a promova vânzarea unor avioane de luptă construite de o companie aflată în spatele unor donații pentru Partidul Laburist. Sub acoperirea unui dialog pe tema admiterii Cehiei în UE, Blair a discutat cu oficialitățile de la Praga vânzarea a 24 de aparate JAS-39, produse de un consorțiu britanico-suedez ce include compania BAE Systems, ce a donat câteva mii de dolari laburiștilor în ultimii ani și care a susținut financiar unul dintre cele mai controversate proiecte ale Guvernului laburist, Domul Mileniului de la Londra. Dezvăluirea, aparținând cotidianului „The Independent", survine la o zi după ce opoziția conservatoare a cerut din nou deschiderea unei anchete asupra relațiilor guvernului cu diverșii donatori ai Partidului Laburist, cerere provepresiunile exercitate de Tony Blair în favoarea achiziționării combinatului românesc SIDEX de către trustul LNM, al omului de afaceri Lakshmi Mittal. —* REPRESALII........................................... Autorii loviturii de stat din Venezuela ■ deferiți Justiției Militarii care au participat la lovitura de stat împotriva președintelui venezuelean, Hugo Chavez, revenit duminică la putere, au fost deferiți justiției civile și celei militare, a anunțat ministrul Apărării, Jose Vicente Rangel. Procuratura generală și cea militară sunt „organisme competente ce vor decide soarta și viitorul ofițerilor respectivi, totul cu respectarea drepturilor lor", a adăugat Rangel, afirmând că Guvernul președintelui Chavez nu are prejudecăți în legătură cu eventualele responsabilități ale acestor militari, cărora li se garantează dreptul la „un proces corect și la prezumția de nevinovăție”. ■ la  dum.ere U V/y' ‘f * vTe.yl [ ' W- : ■'ff*,.' "r numen* favor-■, ■ reducere pentru suetelm Pentru toate tipurile de abonament, al un set de servicii gratuite: Mesagerie Vocală, Cronos, Nonstop, întrebări? Acum, Serviciul Clienți îți răspunde 24 de ore din 24,7 zile din 7. »