Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-22 / nr. 94

4 Cotidianul r •' >-v: ',7 ,' 1 'ini I; 11 fvf^Ti 11 m 11111g m •U^Sisif 1 > ' ' ' e ® sili«' 7ii:* - 7 i fș:: figs;; PERFORMANȚA Premieră medicală la Clinica de Ortopedie Iași Medicii Clinicii de Ortopedie din cadrul Spitalului de Urgență din Iași au realizat, la sfârșitul săptămânii trecute, în premieră, o fixare cu plăcuțe a oaselor fracturate de la bazinul unui pacient. Mihai Crețu, de 43 de ani, din județul Neamț este subiectul intervenției și urmează să fie externat peste câteva zile, medicii apreciind că va avea nevoie de un minim concediu de recuperare. Doctorul Tudor Ciuhodaru, purtătorul de cuvânt al spitalului, a precizat că performanța colectivului medical ieșean se înscrie printre puținele de acest fel din țară, necesitând și o aparatură specială, și va fi aplicată în mod curent în Clinica de Ortopedie din Iași. PROIECT Disneyland lângă Palatul Parlamentului Parcul Izvor din fața Palatului Parlamentului își va schimba total înfățișarea: în zonă va fi construit un hotel de cinci stele, cel mai mare parc de distracții din București, spații comerciale și săli de conferințe. Primăria sectorului 5 va semna în următoarea lună un contract de asociere cu o firmă franceză în vederea unei investiții de circa 200 milioane dolari pentru Parcul Izvor din Capitală. Contractul prevede construcția, pe o suprafață reprezentând 40% din parc, a hotelului și spațiilor comerciale, restul urmând să fie ocupat de parcul de distracții. La ora actuală, Parcul Izvor are 180.000 de metri pătrați. Potrivit primarului Dan Marian Vanghelie, parcul va fi „un mini Disneyland“ pentru România. Parcul de distracții va fi funcționabil în 18 luni de la semnarea contractului cu firma franceză. Prefectul Capitalei, Gabriel Oprea, a vizitat, ieri Parcul Izvor, împreună cu Vanghelie, pentru a se informa în privința construcției. Oprea urmează să valideze proiectul întocmit de Primăria sectorului 5 și firma franceză. (A.P.) ÎNVĂȚĂMÂNT Manuale în limbile minorităților naționale ) ) Ministerul Informațiilor Publice va sprijini, începând cu acest an, tipărirea manualelor în limbile minorităților naționale, a anunțat ieri ministrul Vasile Dâncu, la reuniunea Comisiei de învățământ a Consiliului Minorităților Naționale, în cadrul acestei manifestări, ministrul Vasile Dâncu a discutat cu membrii celorlalte etnii din România problemele pe care le întâmpină învățământul pentru minorități și locul acestuia în contextul învățământului românesc. Dâncu a precizat că în scurt timp se va semna și un protocol de colaborare la nivel național între PSD și Frontul Democrat al Germanilor din România. „Cererile comunității germane se încadrează perfect în legile care există și din acest punct de vedere este chiar o plăcere să discuți, să vezi cum ai putea să sprijini comunitatea germană din România", a afirmat ministrul Informațiilor Publice. NII.) actualitatea socială Prefectul Capitalei și primarul sectorului 5 s-au păcălit ieri în Piața Rahova Control „secret“, cu tarabe goale Razia la care trebuia să se descopere mafia piețelor s-a redus la închiderea unei pescării Scrâșnet de frâne, jandarmi, polițiști și gardieni publici alergând în toate părțile. Duminică, ora 10.00, în piața Rahova, prefectul Capitalei, Gabriel Oprea, și primarul sectorului 5, Daniel Marian Vanghelie, au început un control în sector. Spre surprinderea lor, zeci de tarabe erau goale. Toți se întrebau cine ar fi putut „să toarne“ despre razie, dar nimeni nu recunoștea că ea era sortită eșecului încă de la început, când s-a decis să participe la acțiune zeci de instituții de control. Fiind duminică, piața este arhiplină, astfel încât, în câteva minute, prefectul și primarul sunt asaltați cu tot felul de solicitări. De-a valma, se cer case, butelii, se înmânează scrisori. O bătrână se plânge cu lacrimi în ochi că a fost furată cu câteva minute în urmă la cântar. La câțiva metri distanță, un rrom burtos strigă cât îl ține gura că are șapte copii și vrea serviciu. Mafia piețelor este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire. Deși toată lumea știe ce se întâmplă, controlul nu reușește să pună mâna pe nici un contravenient. Următorul popas este de partea cealaltă a străzii, unde, vizavi de piața Rahova, se află complexul agro-alimentar „Nicky Scorpion“, aflat în plin proces de modernizare. Comandourile de inspectori se strecoară cu greutate printre materialele de construcție și încearcă să controleze cele câteva chioșcuri găsite deschise. La sesizarea unui cetățean, prefectul și primarul sectorului 5 descoperă într-o magherniță din zona pieței o pescărie ilegală. La vederea impresionantului alai, două persoane aflate înăuntru încearcă să se baricadeze, dar primarul Vanghelie, mai iute, reușește să deschidă ușa. Un miros pestilențial izbește pe toată lumea, în interiorul barăcii zăcând cantități mari de pește, probabil stricat. înăuntru nu se poate sta, așa încât lumea se precipită spre ieșire, unde, la aer curat, zeci de inspectori, bucuroși că au prins și ei pe cineva, își scot triumfători carnețelele. „Eu știu ce se întâmplă aici, dar nu pot elimina decât treptat mafia piețelor. M-am pus cu amenzile pe ei și i-am informat pe salariații care se ocupă de piețe că nici unul dintre ei nu are postul în siguranță atâta timp cât nu eradicăm hoția din unitățile agro-alimentare“, a amenințat Daniel Marian Vanghelie. Acesta a precizat că, pentru a veni în sprijinul cetățenilor cu posibilități modeste, va construi, în locul Pieței Coșbuc, prima rețea de magazine de tip „Economat“, de unde oricine va putea să-și achiziționeze, începând cu luna mai, produsele coșului zilnic la prețuri de fabrică, fără adaos comercial. Adrian POPESCU Comercianții din Piața Rahova s-au ascuns de fiica prefectului și a primarului sectorului 5 Potrivit declarațiilor făcute de viceprimarul Capitalei Contorizarea blocurilor va micșora costul întreținerii de zece ori Programul de contorizare a consumului de energie termică, pe care autoritățile locale bucureștene îl vor demara din această toamnă, va micșora tarifele la întreținere de aproximativ zece ori, a declarat, sâmbătă, viceprimarul general Ioan Enciu, la o întâlnire a asociațiilor de locatari cu Primăria sectorului 2. „Un apartament care are contur este facturat, pe lună, pentru un consum de 7-8 metri cubi de apă pe cap de persoană, în timp ce un apartament necontorizat este facturat pentru un consum de peste 40 de metri cubi de persoană“, a declarat Ioan Enciu. Programul de contorizare urmează să fie demarat în septembrie, când este cel mai probabil să se obțină un credit în valoare de 50 de milioane de dolari de la Banca Europeană de Investiții. Enciu a precizat că, potrivit regulamentului emis de Consiliul General al Capitalei, nu se vor mai monta contoare individuale pentru apartamente în lipsa unui contor general pe scară, deoarece acest lucru generează inechități în plata facturilor. El a făcut referire la acele persoane care, după ce vecinii lor de scară șiau instalat contoare individuale de apartament, au ajuns să plătească toate pierderile din rețea, valoarea facturilor dublânduse. Montarea contorului general al imobilului va rămâne în sarcina administratorilor de rețele (Apa Nova și RADET), iar locatarii nu vor fi obligați să contribuie financiar la instalarea aparatului. Proiectul municipalității va acoperi în jur de 6.000 de asociații de locatari, din cele peste 8 000 existente în Capitală (N.l.) Prezintă: Florian Lungu 111 COOPOP» 1 mm Fundația PAX ROMANA (SUA) Fundația culturală SOUND ANTENA BUCUREȘTILOR , Marți 23 aprilie 2002, orele 19 la Studioul de concerte MIHAIL JORA al Societății Române de Radiodifuziune CONCERT EXTRAORDINAR DE MUZICĂ AMERICANĂ Muzică de: Duke Ellington, George Gershwin, Santana, John Denver, Louis Prima, Roger Emerson Grupul coral SOUND Director artistic: Voicu Popescu Solistă: Teodora Enache Dirijor și pianist: VALENTIN RADU (SUA} Alin Constanțiu-clarinet / saxofon Pedro Negrescu-contrabas Vlad Popescu-percuție Invitat de onoare: JOHNNY RADUCANU Biletele se găsesc la Casa de bilete a sălii Radio din str. G-ral Berthelot 60-64 Tel: 314 68 00 între orele 12*18 Parteneri metis ® Cotidianul if Éliip P1* Pensionarii, nemulțumiți că nu și-au primit banii la timp Sancțiuni pentru întârzierea pensiilor Directoarea Casei de Pensii București va primi un salariu cu 10% mai mic . In această lună, plata pensiilor către bucureșteni a fost întârziată cu câteva zile, motiv care a adus nemulțumiri în rândurile pensionarilor. Casa Națională de Pensii susține că întârzierea s-a datorat faptului că, „în luna aprilie 2002, înainte de prima zi de plată, 15 aprilie, au fost două zile nelucrătoare și, cunoscându-se timpul pentru realizarea circuitului bancar al banilor, era necesar ca ordinele de plată să fie depuse la trezorerie cu cel puțin două-trei zile lucrătoare înaintea primei zile de plată a pensiilor”. Așadar, situația creată a fost cauzată de nedepunerii în timp util a ordinelor de plată de către salariații Casei de Pensii a Municipiului București, direct răspunzători de întârzierile apărute. Drept urmare, conducerea Casei Naționale a Pensiilor a hotărât să o sancționeze pe directoarea generală a Casei de Pensii București, Mihaela Kanovits, căreia, timp de două luni, îi va fi reținut 10% din salariu. De asemenea, pentru personalul de conducere direct răspunzător de situația creată s-a dispus reducerea salariului și, respectiv, trecerea într-o funcție inferioară. Pentru a evita întârzierea plății pensiilor, începând luna mai, demersurile necesare pentru virarea sumelor se vor face nu mai târziu de data de 10 a fiecărei luni, astfel încât plata să înceapă în aceeași zi, indiferent de modalitatea lor de achitare. luni, 22 aprilie 2002 Un farmacist din Brașov atrage atenția asupra unui nou pericol Droguri în guma de mestecat? Farmaciștii brașoveni avertizează că pe piața românească s-ar putea găsi gumă de mestecat cu droguri. Potrivit acestora, mai mulți cercetători au atras atenția că în unele țări, cum ar fi Yemenul, la fabricarea gumei de mestecat se folosește în mod curent un drog extras din Cataedules, o plantă cunoscută și în Europa pentru proprietățile ei decorative. „Această plantă produce o substanță care are același efect ca amfetamina, produce dependență și se administrează, de obicei, prin mestecare“, a afirmat un farmacist din Brașov care preferă să-și păstreze anonimatul. El susține că a întâlnit cazuri de părinți care se plângeau de copiii lor care cereau încontinuu un anumit tip de gumă. Pentru a evita o eventuală intoxicare a copiilor cu gumă contrafăcută, specialiștii sfătuiesc părinții să le cumpere produsul respectiv numai din magazine, nu de la chioșcuri, și să aleagă doar produsele de marcă, cele care sunt verificate și corespund normelor Comunității Europene. Cumpărătorii nu mai pot avea încredere nici în tradiționala „ciungă“ Traian Băsescu și consilierii PSD se ceartă pe gropile Capitalei Afacerea „Asfaltul“ - subiect de dispută Străzile Bucureștiului au ajuns să fie disputate între primarul general al Capitalei, Traian Băsescu, și consilierii PSD. încercarea Administrației Străzilor din cadrul municipalității Bucureștiului de a astupa gropile din carosabil a generat patimi puternice la vârful administrației locale a Capitalei. La sfârșitul săptămânii trecute, această instituție a organizat o selecție de oferte pentru contractarea lucrărilor de reparații și întreținere în cele șase sectoare ale Capitalei. Pentru a închide gura răuvoitorilor, responsabilii cu străzile orașului au decis ca fiecare dintre cele 30 de firme participante să își deschidă oferta singură și în prezența tuturor. Traian Băsescu a declarat că în OK-ul pe care l-a dat Administrației Străzilor pentru contractarea lucrărilor a specificat clar să nu fie acceptate firme care au ca acționari consilieri locali sau care și-au schimbat acționariatul în 2001 și 2002, astfel ca în acte să nu apară membri ai Consiliului General Municipal, ci alte persoane, apropiate acestora. „Până acum a funcționat un cartel al firmelor controlate de consilieri, care obțineau orice contract. Mă bucur că «rechinii asfaltului» s-au speriat de rezultatul selecției de oferte și de faptul că au fost eliminați de firme nou-venite în domeniu și asupra cărora nu au control“, a declarat Traian Băsescu. Administrația Străzilor a dispus, pentru această selecție de oferte, de 20 de miliarde de lei, bani pe care i-a alocat egal pe sectoare. Fiecare firmă putea licita pentru orice sector. Consilierii PSD de la Primăria Capitalei au ieșit și ei la atac, afirmând ieri, prin vocea lui Doru Giugulea, că primarul general, Traian Băsescu, a distribuit unor firme executarea lucrărilor de reparații ale străzilor prin selecție a ofertanților și nu prin licitație directă, arătând că, în acest fel, acesta a încălcat prevederile legale. Doru Giugulea a declarat că, la atribuirea contractelor de lucrări, în valoare de 20 miliarde de lei, prin selecție directă a firmelor, Băsescu a restrâns participarea firmelor și liberul acces la piață și a „încurajat corupția și dirijarea banilor către firme unde are interes". Adrian POPESCU