Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-22 / nr. 94

luni, 22 aprilie 2002 actualitatea externă Electoratul maghiar a ieșit ieri din nou la vot în cel de-al doilea și decisiv tur al alegerilor parlamentare, care păreau, după rezultatele primului tur, a da câștig de cauză opoziției socialiste. După două săptămâni fierbinți de campanie cu ritm infernal, desfășurată parcă sub sloganul „pe viață și pe moarte", Ungaria urma să aleagă ieri cu ce guvern va intra în Uniunea Europeană. Spre disperarea actualului premier conservator, Viktor Orbán, prima rundă electorală a dat prima șansă Partidului Socialist Maghiar, în frunte cu candidatul său pentru fotoliul de prim-ministru, Peter Medgyessy, șansă sporită și de intrarea în parlament a Alianței Democraților Liberi (SZDSZ), potențial partener de coaliție al socialiștilor. Dintre cele 386 de mandate parlamentare, 201 vor fi distribuite în baza scrutinului de ieri, după ce Opoziția - socialiști și liberali la un loc - a obținut deja 98 de mandate, față de 87 care au revenit partidului FIDESZ al lui Orbán. Neuitând că diferența dintre partidul său și FIDESZ a fost de sub un procent în primul tur și că se află în competiție cu un lider tânăr, de numai 38 de ani, deosebit de charismatic și abil politician, Medgyessy, un finanțist de 59 de ani, a preferat să păstreze un ton de optimism reținut înainte de scrutinul de ieri. „Primul tur a oferit posibilitatea de a schimba guvernul, iar treaba trebuie terminată", a declaratul în cadrul ultimei reuniuni din campania electorală. Exploatând însă campania agresivă derulată de Orbán și de partidul său, FIDESZ, Medgyessy a plusat promițând că guvernul său va aduce liniște după disensiunile din țară. „Oferim o alternativă calmă, un spirit de reunificare, în locul agresiunii și chiar al isteriei", a adăugat candidatul socialist. O campanie neobișnuită în pofida declarațiilor relativ mai calme, observatorii au calificat campania dintre cele două tururi drept una dintre cele mai neobișnuite din istoria electorală a Ungariei. Ambele tabere au schimbat acuzații care mai de care mai ucide, prezentându-și adversarii drept o forță rămasă fără vlagă și a cărei victorie ar reprezenta un dezastru pentru țară. FIDESZ a recurs și la demonstrații spectaculoase în stradă, adunând sute de mii de susținători, în timp ce socialiștii au preferat discuțiile în cerc restrâns în cafenele sau în parcuri. „Noi reprezentăm majoritatea liniștită, noi reprezentăm puterea liniștită", a declarat Medgyessy. Totodată, ambele tabere au făcut tot felul de promisiuni, între care reducerea de taxe și creștere economică semnificativă. Socialiștii au mai promis și o creștere de 50 la sută a veniturilor din sectorul medical și din cel al învățământului în primele 100 de zile de guvernare, în timp ce Orbán susținea că dacă va fi reales va garanta eradicarea șomajului și o creștere de 100 la sută a salariului mediu în următorul mandat de patru ani. Cele 200.000 de voturi Potrivit analiștilor, Orbán ar fi trebuit să mai găsească 200.000 de voturi pentru a răsturna situația din primul tur și a rămâne astfel la putere, într-un al doilea mandat consecutiv, care ar reprezenta și o premieră pentru Ungaria post-comunistă. Totuși, aceiași analiști au pariat pe o victorie a lui Peter Medgyessy. Și aceasta întrucât, socialiștii au reușit în primul tur să obțină un rezultat surprinzător, la o prezență la urne de 71 la sută, deși campania lor electorală pălise în fața strălucirii, sentimentului naționalist și de bună-dispoziție emanate de campania desfășurată de FIDESZ, care părea că reprezintă de fapt o confirmare a unei victorii așteptate. Astfel că mulți maghiari au criticat această atitudine ostentativă a lui Orbán, care a cochetat până și cu extremistul István Csurka, declarând că mesajul prezentat de Medgyessy este pentru oamenii simpli, care sunt majoritari. Dar atractivitatea socialiștilor vine și din altceva nu numai din sprijinul clasei muncitoare. Pe fondul și al mesajelor lui Orbán tot mai naționaliste, care au vizat inclusiv sectorul economic. Medgyessy, fost ministru de Finanțe în precedentul Guvern socialist (1994-1998), a promis oamenilor de afaceri un mediu mult mai stabil, bursa de la Budapesta reacționând pozitiv chiar a doua zi după rezultatele socialiștilor în primul tur. Orbán a taxat exact acest aspect, calificându-i pe socialiști drept neocomuniști și, ca „bolșevici", n-ar trebui să le pese de economia de piață. După ce au asistat la un lanț de acuze și critici de ambele părți, alegătorii maghiari au încheiat ieri socotelile electorale pentru următorii patru ani, interval în care țara lor va duce la bun sfârșit unul dintre marile sale proiecte: integrarea în Uniunea Europeană. Gabriela MANEA Maghiarii și-au încheiat ieri socotelile electorale pentru următorii patru ani Ziua adevărului în Ungaria Deși premierul Viktor Orbán a făcut o adevărată desfășurare de forțe pentru a rămâne la putere, socialiștii au pornit cu prima șansă liderii socialiști încrezători în victorie INSTANTANEE INTERNATIONALE CATASTROFĂ Accident aviatic suspect în Venezuela Generalul Luis Acevedo, nou numit în funcția de șef al forțelor aeriene din Venezuela, a murit, vineri seară, în urma prăbușirii elicopterului în care se afla împreună cu alți ofițeri. Accidentul, care a avut loc în munții din nordestul capitalei Caracas, a fost cauzat de condițiile meteorologice nefavorabile. Generalul Acevedo fusese înaintat în grad doar la câteva zile după ce Hugo Chavez și-a reluat funcția de președinte al Venezuelei, după ce fusese înlăturat de la putere pentru două zile, ca urmare a loviturii de stat eșuate. Proteste masive la summitul FMI-Banca Mondială Zeci de mii de demonstranți s-au adunat, sâmbătă, în capitala SUA, Washington, pentru a protesta împotriva acțiunilor militare din regiunea autonomă Cisiordania din Israel, împotriva războiului privind terorismul condus de Statele Unite și a globalizării. Protestele în masă au avut loc la Washington, unde Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială au ținut summitul anual. Sute de echipaje ale Poliției au fost desfășurate de teama repetării violențelor din anii precedenți, blocând locul în care au avut loc întrunirile pentru a preveni protestele. Deși protestării au fost extrem de gălăgioși, Poliția nu a efectuat nici o arestare. „Au fost numeroși demonstranți care au dorit să se facă auziți", a declarat șeful Poliției metropolitane din Washington, Charles Ramsey, care a estimat un număr neoficial cuprins între 35.000 și 50.000, în timp ce organizatorii au spus că au fost în jur de 70.000. Protestării, care s-au adunat în fața Casei Albe fluturând steaguri și pancarde pe care scria „Libertate palestinienilor, fără război în Irak", se pare că a fost cea mai mare demonstrație propalestinieni din acest moment. Un balon imens, de nouă metri, în forma Pământului, purtând însemnul „nui de vânzare", a fost ridicat pe strada unde experții în finanțe s-au întâlnit la summitul FMI-Banca Mondială. (L.B.) PREDARE....................................................................... Generalul Ordanici vrea să fie judecat de TPI Fostul comandat al armatei iugoslave, Dragoljub Ordanici, inculpat pentru crime de război din Kosovo, dorește să se predea Tribunalului Penal Internațional de la Haga, menționând că va ajunge în această săptămână. Termenul-limită pentru predarea suspecților criminali de război trebuia să expira sâmbătă, însă din cauza faptului că tribunalul nu lucrează în weekend, data a fost stabilită până azi. Deoarece Guvernul iugoslav a decis să coopereze cu TPI, generalul Ordanici, care a comandat forțele armate iugoslave din Kosovo între 1998 și 1999, a ales să se predea. ATENTATE...................................................................... Duminica bombelor în Filipine Cel puțin zece persoane au fost ucise ieri după ce trei bombe au explodat, în orașul General Santos din sudul Filipinelor. Deflagrația primei instalații explozive, în fața unui magazin din centrul orașului, s-a soldat cu moartea a zece persoane și rănirea altora. Ulterior, alte două bombe au explodat pe un pod din oraș și într-o stație de autobuz. Cu câteva ore înainte de producerea primei explozii, un mesaj transmis de pe un telefon mobil a anunțat că în oraș vor fi detonate, duminică, 18 bombe. Conform șefului poliției, atentatele ar fi opera unei grupări puțin cunoscute, numită „Armata federală a poporului indigen", care declară că intenționează să obțină crearea unui stat federal al triburilor. Armata israeliană s-a retras ieri complet din două orașe palestiniene, Nablus și Ramallah, însă cartierul general al liderului palestinian, Yasser Arafat, rămâne sub regim de izolare. Potrivit bilanțului autorităților locale, cel puțin 75 de palestinieni au fost uciși, într-o săptămână de confruntări la Nablus, numeroase persoane fiind, de asemenea, date dispărute. Intre timp, autoritățile israeliene au anunțat intenția de a boicota activitatea emisarului ONU lM regiune, Terje Roedlarsen, pentru criticile aduse Israelului în urma confruntărilor de la Jenin. k Polonia poate primi peste jumătate din fondurile UE de dezvoltare rurală Cel mai mare dintre statele candidate la integrarea în Uniunea Europeană, Polonia, ar putea primi peste 2,5 miliarde de euro în primii trei ani de la aderare - echivalentul a 53,3% din fondul special de dezvoltare rurală elaborat de Comisia Europeană, în efortul său de adaptare a noilor state membre în controversata Politică Agricolă Comună a UE. Ungaria ar primi 11,1% din fondul respectiv (525 milioane de euro), urmată de Lituania cu 9,1% și Republica Cehă cu 8%. Propunerile în acest sens fac parte dintr-un pachet de măsuri ce trebuie mai întâi aprobate de statele membre, înaintea negocierii lor cu țările candidate. Agricultorii din cadrul UE primesc, în prezent, grosul subvențiilor dedicate lor pe baza unor criterii istorice și de producție, drept compensație pentru reducerile prețului minim garantat aplicat produselor lor. Ca urmare a acestui lucru și pentru a încuraja restructurarea economiilor rurale subdezvoltate din statele candidate, agricultorii viitorilor membri UE vor primi fonduri speciale ce se vor ridica la 1,5 miliarde euro în 2004, aproape 1,7 miliarde în 2005 și circa 1,8 miliarde în 2006. (C.l.) k Cotidianul 11 Chirac, Jospin și Le Pen s-au încleștat la urne Alegerile prezidențiale au plictisit electoratul Franței Președintele de dreapta și premierul socialist erau creditați, împreună, cu 40% din voturi Patruzeci de milioane de francezi erau așteptați, ieri, la urne în cadrul primului tur al alegerilor prezidențiale, însă numărul record de 16 candidați se puteau baza, potrivit sondajelor de opinie, pe o prezență la vot de sub 65%, mare parte a populației țării ignorând apelul la luptă electorală lansată de liderii politici. Câmpul de luptă era dominat de figurile celor două căpetenii rivale ale puterii de la Paris, premierul socialist Lionel Jospin și președintele de dreapta Jacques Chirac, ale căror armate de susținători erau încercuite de „gherilele" celorlalți pretendenți la funcția supremă în stat. între aceștia se detașa liderul extremei drepte, Jean- Marie Le Pen, care a reușit să limiteze forțele unor alți înalți demnitari precum Jean-Piere Chevenement sau Arlette Laguiller în câteva fortărețe răzlețe de rezistență și să se apropie vertiginos de marea bătălie, amenințând chiar să-l elimine fie pe Chirac, fie pe Jospin înaintea rundei a doua a scrutinului. Spre deosebire de acum șapte ani, când au avut loc ultimele alegeri și când aproape 80% din electorat s-a prezentat la urne, francezii cască, însă, a plictiseală în 2002, deloc impresionați de spectacolul acestei înfruntări. „Beneficiari" ai unor campanii electorale lipsite de prestanță, nici președintele, nici premierul în exercițiu nu au reușit să convingă populația cu promisiunile lor privind chestiuni de larg interes precum pensiile, criminalitatea ridicată, corupția, ora de muncă de 35 de ore, locurile de muncă, asistența socială. Cu sufletul la gură Așa se face că aseară, înaintea anunțării primelor rezultate parțiale (prevăzută pentru miezul nopții), ambii așteptau ca sufletul la gură să vadă în ce măsură s-au adeverit predicțiile din ultima săptămână a campaniei electorale. Acestea arătau că Jospin și Chirac nu ar reuși să întrunească, împreună, mai mult de 40% din voturi, diferențele între șeful statului, prim-ministru și Le Pen fiind, în ordine descrescătoare, de numai câteva procente, în condițiile în care șeful extremei drepte a fost singurul care a animat, prin retorica sa populistă, ultimele zile dinaintea alegerilor. Le Pen a avut numai de câștigat de pe urma apatiei francezilor de rând, dintre care peste 30% aveau, potrivit acelorași sondaje, să stea departe de urne fie din cauza indiferenței, fie a indeciziei, la capătul a șapte ani de turbulențe politice precum alegerile anticipate din 1997 sau scandalurile de corupție ce riscau, potrivit presei, să ajungă până la Champs Elysées. Incertitudinea este, pentru candidați, cu atât mai mare cu cât diferența mică de procente între fruntași nu dă nici un indiciu cu privire la modul în care vor vota alegătorii în cel de-al doilea tur, de la 5 mai. Costin IONESCU Drept ripostă la majorarea tarifelor americane asupra importurilor de oțel Comisia Europeană cere sancțiuni de 377 milioane euro împotriva SUA Comisia Europeană a solicitat statelor membre UE să susțină introducerea unor taxe vamale de 100% pentru o serie de mărfuri „strategice politice importate din Statele Unite, în replică la decizia SUA de a mări cu 30% taxele de import pentru produsele siderurgice provenind din mai multe regiuni ale lumii, inclusiv Europa Occidentală. Demersul Comisiei a declanșat o replică vehementă a autorităților de la Washington, potrivit cărora o asemenea decizie ar însemna încălcarea reglementărilor comerciale internaționale, pe când propria majorare a taxelor de import la produsele de oțel este prevăzută în documentele Organizației Mondiale a Comerțului. Măsura europenilor ar însemna că UE „se erijează în judecător și juriu, în același timp", susține guvernul SUA. Urmând să fie aplicată de la 18 iunie, cererea Comisiei vizează mărfuri în valoare de 377 milioane de euro, de la citrice, textile și armament la mese de biliard și oțel inoxidabil. Exportul acestora constituie o sursă importantă de venituri pentru numeroase state americane, inclusiv - în cazul citricelor - pentru Florida, al cărei guvernator este fratele președintelui George W. Bush, Jeb Bush, și unde industria siderurgică este deosebit de puternică. Planul de sancțiuni al Bruxellesului a fost pus la punct în replică la inflexibilitatea Statelor Unite față de plângerea depusă la OMC de Uniunea Europeană, alături de Japonia și alte state, plângere prin care se cere Washingtonului să introducă orice fel de compensații pentru pierderile suferite de principalii exportatori de oțel. În cazul în care UE va avea câștig de cauză la OMC, dan Statele Unite își vor menține taxele majorate, Comisia Europeană propune introducerea unor tarife suplimentare de 8-30% pentru o serie de produse americane, ceea ce ar echivala pierderile suferite de exportatorii siderurgici europeni în urma deciziei Washingtonului de a crește tarifele la importurile de oțel. (C.l.) GLOBAL LA ZI BELGIA Comisia Europeană a solicitat statelor membre UE să susțină introducerea unor taxe vamale de 100% pentru o serie de mărfuri „strategice politic" importate din SUA, în replică la decizia acestora de a mări cu 30% taxele de import. 40 de milioane de francezi erau așteptați, ieri, la urne în cadrul primului tur al alegerilor prezidențiale, însă numărul record de 16 candidați se puteau baza, potrivit sondajelor de opinie, pe o prezența la vot de sub 65%. UNGARIA Electoratul maghiar a ieșit, ieri, din nou la vot în cel de al doilea și decisiv tur al alegerilor parlamentare, care păreau, după rezultatele primului tur, a da câștig de cauză opoziției socialiste, după două săptămâni fierbinți de campanie Președintele Italiei, Carlo Azeglio Ciampi, l-a certat aspru pe premierul Silvio Berlusconi, după ce acesta a atacat trei prezentatori de la postul de televiziune de stat și a declarat că vrea să-l vadă înlăturați din programele postului RAI, SUA Zeci de mii de demonstra:*, . ..*j adunat, sâmbătă, în Washington, pentru a protesta împotriva acțiunilor militare din Cisiordania, Israel, împotriva războiului privind terorismul condus de SUA . Generalul Luis Acevedo, nou numit în funcția de șef al forțelor aeriene din Venezuela, a murit, vineri seară, în urma prăbușirii elicopterului în care se afla împreună cu alți ofițeri. FRANȚA ITALIA VENEZUELA â