Cotidianul, ianuarie 2004 (Anul 14, nr. 1-24)

2004-01-15 / nr. 10

2 EVENIMENT SENTINȚĂ Problemele juridice ale liberalilor și democraților au început să se rezolve fără sprijin european Tribunalul a spus „D.A. Alianței PNL-PD u (ta Daniela Manolache în urma multor eforturi, liberalii și democrații au avut sorți de izbândă, ieri, Alianța PNL-PD fiind înregistrată în Registrul Alianțelor Politice. Astfel, Secția a V-a civilă a Tribunalului Municipiului București a admis cererea formulată de liderii PNL și PD, Theodor Stolojan și Traian Băsescu, și a dispus înregistrarea alianței. Denumirea integrală a acesteia este „Alianța Dreptate și Adevăr PNL-PD“, iar titulatura prescurtată este „D.A. PNL-PD“. De asemenea, instanța a mai aprobat ca „D.A.“ să fie însemnul permanent al Alianței PNL-PD. Contestația depusă de Asociația Revoluționarilor „Adevăr și Dreptate“ privind înregistrarea Alianței PNL-PD a fost respinsă ca nefondată, însă, conform normelor juridice în vigoare, procurorul sau Asociația „Adevăr și Dreptate 1989“, ai cărei reprezentanți au formulat cererea de intervenție, dispune de posibilitatea de a contesta decizia la Curtea de Apel București. Riscul Contestării există în următoarele cinci zile de la pronunțarea deciziei instanței. Dacă în tot acest termen înregistrarea Alianței „D.A.“ nu este contestată sau, chiar și în cazul în care contestarea este respinsă, decizia instanței devine definitivă și irevocabilă. Purtătorul de cuvânt al Alianței PNL-PD, Călin Popescu Tăriceanu, își exprimă speranța ca decizia de înregistrare a alianței să nu mai fie revocată. „Lucrurile par să se așeze pe un făgaș normal“, a declarat Tăriceanu, care a salutat decizia Tribunalului Municipiului București. Cu toate acestea, însă, el afirmă că, „până la decizia definitivă și irevocabilă, trebuie să dăm importanța cuvenită acestui subiect sensibil“. în aceeași logică, Tăriceanu a adus la cunoștința opiniei publice faptul că problema înregistrării alianței a fost și este în atenția oamenilor politici liberali europeni. în acest sens, PNL a primit o solicitare din partea Partidului European Liberal în care erau formulate șase întrebări. în solicitare, liberalii europeni precizau că au nevoie de răspunsuri concrete și precise la întrebările formulate, astfel încât să poată dezvolta o interpelare în cadrul Parlamentului European pe această temă. Mai mult, ei se arătau dispuși să intervină în această chestiune chiar și la comisarul european pentru Extindere, Günter Verheugen. „Prin intermediul acestei solicitări, liberalii europeni au încercat să ne arate preocuparea lor în ceea ce privește înregistrarea alianței“, a declarat Tăriceanu. De altfel, el a ținut să precizeze că răspunsurile la întrebările formulate de liberalii europeni au fost soluționate și trimise acestora, urmând ca, în cursul zilei de ieri, aceștia să fie informați asupra evoluției lucrurilor. Numai că succesul înregistrat de Alianța „D.A.“ nu este deplin, deoarece Nicolae Bănuțoiu, președintele Asociației Revoluționarilor „Adevăr și Dreptate“ și secretar general al Blocului Național al Revoluționarilor ’89, ne-a declarat, ieri, că va contesta decizia instanței la Curtea de Apel. Aceasta este a doua oară când denumirea alianței este contestată. Prima contestare a fost făcută de „un grup de cetățeni cinstiți“, printre care s-au numărat persoane legate de partidul de guvernământ. Cum aceștia susțineau că „DA“ transmite un mesaj subliminal, alianța a fost silită să depună o nouă cerere de înregistrare, cu emblema „D.A.“. Asociația de revoluționari „Adevăr și Dreptate “ are de gând să conteste verdictul tribunalului Stolojan și Băsescu sunt aliați cu acte în regulă SFIDARE Gigi Becali și Mihai Stoica au semnat un contract de transfer fără să aibă acest drept Transferuri ilegale la FC Steaua  la Ciprian Pîslaru Dominat de interese și prietenii, fotbalul românesc continuă să fie peisajul în care orice barieră poate fi depășită, mai ales cea a regulamentelor. Și asta în ciuda deselor „asigurări și avertismente“ date de conducătorii sportului-rege, adică președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, Dumitru Dragomir, și cel al Federației Române de Fotbal, Mircea Sandu. Corleone și-a justificat încă o dată porecla, reușind din nou să pună prietenia la un nivel superior regulilor, pe care nu ezită să le încalce când nevoia o cere. Suspendat de FRF „la pachet“ cu Mihai Stoica, după acuzațiile aduse selecționerului Iordănescu, Gigi Becali nu a întâmpinat până acum nici o piedică în acțiunile întreprinse în calitate de președinte al Stelei. Decizia federației a părut dură, șase luni de suspendare pentru Gigi Becali și trei luni pentru Mihai Stoica, dar președintele Stelei a precizat de la început că nu intenționează să o respecte. Imediat după încheierea turului, când Gigi Becali și Mihai Stoica mai aveau de ispășit destule luni de suspendare, a apărut „cazul Dică“, vârful de la FC Argeș fiind primul fotbalist disputat de cluburile din București; în cele din urmă, Steaua a avut câștig de cauză, iar jucătorul a fost transferat la formația din Ghencea. Din partea Stelei, contractul a fost semnat de Gigi Becali și Mihai Stoica, în calitate de președinte, respectiv director executiv, după cum ne-a declarat Viorel Ilinca, director general la FC Argeș: „Contractul este semnat de Gigi Becali și Mihai Stoica. Cine altcineva să semneze la Steaua? Nu cred că vor fi probleme din cauza suspendării și, oricum, până se înregistrează la Ligă, trece suspendarea...“. Astfel, cei doi au încălcat regulamentul, care prevede clar, la articolul 19, punctul 3: „Suspendatul nu are voie să reprezinte clubul în relațiile cu FRF, LPF sau AJF“, transferul fiind înregistrat la LPF, contrar părerilor lui Ilinca, după cum a recunoscut și ofițerul de presă de la Ligă, Adrian Ionescu: „Contractul a fost înregistrat“. Acesta a încercat să decline însă răspunderea semnăturilor din prevederile pedepsei: „Suspendarea se referă la dreptul de a participa la ședințe, adunări generale. Nu are efect asupra dreptului de semnătură. Clubul este ca o firmă, nu poți să îi iei patronului acest drept“. înregistrarea unui act la Ligă înseamnă „relație cu LPF“, ceea ce contravine regulamentului, după cum ne-a declarat și Doru Viorel Ursu, președinte al Comisiei de disciplină din cadrul FRF, cel care l-a suspendat pe Gigi Becali. „Decizia este evidentă, eu nu pot decât să repet ceea ce scrie în regulament. Dar cine mai respectă astăzi legile în România? Iar aici, nu uitați, este vorba de fotbal. Regulamentul este clar: Gigi Becali a fost suspendat din funcția de președinte la Steaua, deci și din tot ce derivă din această funcție. Nu poate exista altă interpretare. Eu am avut curajul să aplic legea, să-l suspend pe Becali, dar, dacă nu se respectă, ce pot să fac?“, a precizat fostul ministru de Interne. Deși Gigi Becali și Mihai Stoica par principalii vinovați, răspunderea este la o altă persoană, care a permis înregistrarea documentului la LPF, încălcând astfel regulamentul. Dumitru Dragomir, președintele Ligii, este bun prieten cu Gigi Becali, lucru ce l-a determinat probabil să închidă ochii, necunoașterea faptelor fiind exclusă din start pentru Știe Tot Ce Se întâmplă La Mine La Ligă, cum s-a recomandat în mai multe rânduri. Probabil că președintele LPF va pasa răspunderea unui subaltern, dar și asta contravine deselor declarații date, conform cărora: „Eu hotărăsc tot la Ligă. Mă consult cu specialiștii, dar eu iau decizia finală“. Deși infracțiunea nu este de nivelul celor legate de ilegalități financiare, ușurința demonstrată în a trece peste regulament oferă încă o imagine a „corectitudinii“ ce se întâlnește începând chiar cu președintele LPF, Doru Viorel Ursu: „Decizia este i§ evidentă, eu nu pot decât să repet ceea ce scrie în regulament. Dar cine mai respectă astăzi legile în România? “ Cotidianul JOI, 15 IANUARIE 2004 RESTITUIRE Deși retrocedată, Biblioteca Batthyaneum va continua să nască dispute între stat și romano-catolici „Letea“ de cultură (la Gabriela Simon Ordonanța privind restituirea unor bunuri mobile ce au aparținut minorităților din România a devenit lege la sfârșitul anului 2003. Prin acest act, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia a trecut în proprietatea comunității maghiarilor, mai precis în cea a Episcopiei Romano-Catolice din Alba Iulia. Conflictul dintre cele două părți nu se stinge aici. Episcopia Romano-Catolică dorește restitutio in integrum, clădirea. Ceea ce ar însemna ca o întreagă colecție de valoare de carte veche, carte rară, incunabule să treacă din patrimoniul statului în patrimoniul Episcopiei Romano-Catolice. Dintr-o eroare, probabil, nici ordonanța de urgență din 1998, nici legea nu fac distincție referitoare la cărțile aflate în patrimoniul clădirii ce urmează a fi restituite, în speță Biblioteca Batthyaneum. Pentru a repara această omisiune, Ministerul Culturii și Cultelor a propus constituirea „Noi revendicăm absolut tot. Nu pe bucățele “ adică biblioteca să-i fie restituită cu tot ce are în ea. Arhiepiscopul Jakubinyi György a subliniat acest lucru în declarația pe care ne-a acordat-o: „în acest moment, nu am primit nici o înștiințare oficială. Nu știu decât ce se spune în ziare, la radio. Noi revendicăm absolut tot. Nu pe bucățele. Unde e lege nu e târguială. Să ne dea înapoi ceea ce ne-au luat“. Există o cutumă a principiului de drept potrivit căreia bunurile mobile (în acest caz, cărțile) urmează soarta bunului principal, unei comisii paritare, formată din membri ai Guvernului, Academiei Române, Ministerului Justiției și Episcopia Romano-Catolică. Ioan Hidegcuti, secretarul general al Ministerului Culturii și Cultelor, ne-a declarat: „Va fi analizată condiția juridică a fiecărui bun în parte. Vom ști exact atunci ce se va întâmpla. Acum, nu pot să anticipez absolut nimic. Este adevărat că există acea cutumă în principiul de drept, dar aceasta e valabilă doar dacă nu există vreo stipulație contrară. Or, în cazul Bibliotecii Batthyaneum, există. Să nu uităm că Batthyány a donat totul provinciei Transilvania. în acest moment, Transilvania înseamnă România“. Controversa dintre Biserica Romano-Catolică și statul român asupra restituirii bunurilor nu s-a terminat. Restituirea bunurilor bisericești a constituit, în anii din urmă, un adevărat cui al lui Pepelea. Iar legea apărută în noiembrie 2003 nu face decât să reaprindă spiritele. Cine va renunța și la ce? Asta rămâne de văzut. Carte rară și valoroasă Biblioteca Batthyaneum este una dintre cele mai importante monumente culturale din Europa Centrală. Dintr-un prim catalog al bibliotecii, întocmit în 1824 de către Csereszny és András, rezultă că în biblioteca lui Batthyány se aflau 18.201 de volume, cea mai de seamă colecție bibliofilă și documentară fiind aceea care cuprinde 1230 de manuscrise în original, în principal, seducătoarele codexuri medievale, al căror șir începe cu Codex Aureus, operă a culturii europene demonstrând unitatea continentului prin triunghiul participant la elaborarea ei: Orientul bizantin, lumea insulară anglo-irlandeză și Europa carolingiană. Episcop romano-catolic al Transilvaniei, Batthyány a reușit să strângă una dintre cele mai impresionante colecții de biblii din Europa și un număr important de cărți editate în cele mai prestigioase tipografii europene. Unele vorbesc despre cultura cărții creștine în latina medievală, altele, despre evoluția științelor din secolul al XV-lea până în cel de-al XVIII-lea. Biblioteca Batthyaneum este un monument al culturii universale. Din păcate, conflictul declanșat între autoritățile române și cele catolice asupra retrocedării bunurilor ce au aparținut bisericilor va face să continue conflictul asupra proprietății în Ardeal. Actualmente, biblioteca numără 65.000 de unități bibliofile, din care fac parte manuscrise, incunabule, carte veche românească și străină. li CONFLICT Criza politică de la Teheran se amplifică Președintele Khatami amenință cu demisia în masă a guvernului ta C. Stoica-Diaconovici Criza politică din Iran a luat amploare, ieri, președintele reformist Mohammad Khatami amenințând cu demisia în masă a întregii sale administrații în cazul în care Consiliul Gardienilor, forul religios conservator cu puteri asupra deciziilor și componenței Parlamentului, nu va reveni asupra hotărârii de a respinge candidaturile tuturor reformiștilor la alegerile legislative din luna februarie. într-una din cele mai dure poziții luate până acum, președintele Khatami, de obicei un factor mediator între reformiști și conservatorii religioși, le-a cerut miniștrilor și guvernatorilor care au amenințat cu demisia ca urmare a hotărârii Consiliului Gardienilor să nu cedeze pentru că, dacă interzicerea candidaturilor reformiștilor va rămâne în vigoare, întreaga sa administrație „va pleca împreună“ de la putere. „în acest moment, misiunea mea istorică este să previn preluarea ilegală a pârghiilor puterii“, a declarat Khatami, referindu-se la tentativa Consiliului Gardienilor de a influența rezultatele alegerilor prin eliminarea din cursă a reformiștilor. în ciuda poziției partizane, Khatami a afirmat că are încă multe speranțe în rezolvarea prin dialog a crizei, mai ales dacă cererile liderului suprem iranian, Ayatollahul Ali Khamenei, vor fi respectate. Deși reprezentant de facto al conservatorismului din teocrația iraniană, Ayatollahul Khamenei a declarat că diferendul trebuie rezolvat pe căi legale, lăsând să se înțeleagă că nu este de acord cu hotărârea Consiliului Gardienilor, deși cei 12 înalți clerici ai forului sunt numiți direct de el. După intervenția lui Khamenei, Consiliul Gardienilor a dat semne că este dispus către dialog, nu însă și spre o capitulare în fața reformiștilor. Mohammad Jahromi, reprezentantul Consiliului, a afirmat că forul religios va lua în considerare recursurile înaintate de cei peste 3000 de candidați respinși, însă nu va ceda în fața „presiunilor sau agitațiilor (sociale)“. Analizarea recursurilor pentru fiecare dintre cei peste 3000 de candidați respinși s-ar putea prelungi însă, ca la alegerile precedente, până cu șapte zile înainte de vot, fapt ce înseamnă implicit o prelungire a crizei politice. Ieri, în ciuda apelului lui Khatami de a înceta greva parlamentară, cei 80 de membri reformiști ai legislativului au hotărât să nu cedeze până nu vor vedea rezultate palpabile. Liderii greviștilor parlamentari sunt de părere că, departe de a fi hotărât să cedeze în acest moment, Consiliul Gardienilor nu va reacționa decât la presiunea străzii. Cu toate acestea, unii dintre liderii studenților, cea mai însemnată mișcare socială din Iran, au precizat că nu prezenta dispută merită mobilizarea studențească, ci mai degrabă o schimbare a întregului sistem teocratic ce generează astfel de probleme. Iran, un punct-cheie al politicii românești în Orientul Mijlociu După evenimentele de la 11 septembrie 2001, războiul din Afganistan și cel din Irak, România și-a recăpătat atenția diplomatică pentru spațiul Asiei Centrale și al Orientului Mijlociu, Iranul fiind una din cele mai importante state ale acestei regiuni, în ciuda presiunilor internaționale venite din partea noilor aliați ai Bucureștiului, România a încercat să-și îmbunătățească contactele cu republica islamică chiar în perioada premergătoare conflictului din Irak și înainte ca o serie de state europene să reușească să-i convingă pe liderii iranieni de oportunitatea semnării protocolului adițional al Tratatului de Neproliferare Nucleară, în urmă cu exact un an, ministrul de Externe, Mircea Geoană, se afla la Teheran în prima vizită oficială după o lungă perioadă de apatie a Bucureștiului față de această zonă, unde a semnat un acord de garantare a investițiilor și un memorandum privind o eventuală rută de transport a gazului iranian care să traverseze România. Conform protocolului diplomatic, ministrul iranian de Externe ar trebui să viziteze în acest an Bucureștiul.