Cotidianul, ianuarie 2004 (Anul 14, nr. 1-24)

2004-01-28 / nr. 21

DEZBATERI ȘI OPINII ■ Perdele de fum 9 PAGINA 11 Com Braia ■ Opinia tehnocrată față de poziția CIS de modificare a Codului Muncii Opinia publică EDITORIAL Pe chat cu Vasile Pușcaș 9 9 Negociatorul-șef al României, Vasile Pușcaș, a intrat în dialog cu cetățenii pe forumul Delegației Comisiei Europene pe tema integrării în UE. Tradiții, investiții, vom încheia sigur negocierile în 2004, banalități, generalități. După parcurgerea a două, trei intervenții, te întrebi care a fost rostul acestui schimb de noninformații dacă nu ai ști că, totuși, Vasile Pușcaș este un membru marcant al partidului de guvernământ. Nu-i găsesc altă vină negociatorului pentru întâmplarea de pe chat decât aceea că participă nemijlocit la strategia PSD de a monopoliza discuțiile despre integrare, de a le orienta spre imaginea idilică a Uniunii Europene în care vom ajunge toți, împreună și bogați. Vină pentru că el știe cel mai bine ce a negociat, care sunt termenele-limită, care pot fi consecințele și riscurile. PSD și-a propus să inițieze dezbateri și să acopere întreaga plajă de subiecte posibile, de la monitorizarea posibilelor fraude cu fonduri europene la informarea cetățenilor despre ce înseamnă Uniunea Europeană. Important este ca liderii PSD, miniștrii și personalitățile aflate în siajul partidului de guvernământ să vorbească incontinent în așa fel încât nici o altă voce să nu bruieze corul vesel. Alianța Dreptate și Adevăr PNL-PD a adoptat și ea același discurs entuziast și demagogic, părând să ignore faptul că Uniunea Europeană înseamnă transformări economice care pot afecta evoluția mediului de afaceri din România dacă procesul de implementare a legislației europene nu este bine administrat. PNL și PD se tem, probabil, de replica PSD că, până la urmă, indiferent cine va veni la putere în 2005, se va confrunta cu aceleași probleme deductibile din lectura, chiar și cu un ochi nespecialist, a studiilor de impact realizate de o singură instituție, Institutul European Român, în 2002. Singurul partid care are un mesaj realist și bine țintit spre electoratul pe care și-l revendică este PUR, care și-a propus un singur obiectiv: să salveze IMM-urile de la dispariție, deznodământ posibil în condițiile în care Guvernul ignoră semnalele disperate venite din această zonă a mediului de afaceri. Societatea civilă este singura, în aceste condiții, care nu are ce pierde dacă deschide capitolul delicat al costurilor procesului de preaderare. Important este ca pe agenda societății civile să ajungă problema costurilor integrării. Nu este ușor să-i comunici omului că mica lui afacere pe care a reușit să o pună pe picioare ar putea să dispară întrucât nu îndeplinește standardele de calitate sau normele de mediu. Și pare a fi foarte dificil să te faci auzit de autoritățile în domeniu în acest vacarm electoral, când numai cuvântul „ cost “ zburlește părul de pe spinarea interlocutorului guvernamental. Societatea civilă are, în aceste condiții, datoria de a contracara euforia fabricată a românilor neuștiutori cu informații clare, explicite. Ioana LUPEA Fondator Ion RATIU , Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 21 (3796), miercuri, 28 ianuarie 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei ADOPȚII Deși acum doi ani anunța un pachet legislativ extrem de complex privind protecția copilului, ANPCA a făcut public doar un proiect incomplet Mustrările baroanei, numai pentru urechile premierului Mi Bogdan Perdivar. Scandalul iscat de chestiunea adopțiilor internaționale este departe de a se fi încheiat. Plecat la Bruxelles să dezamorseze conflictul, ministrul de Externe, Mircea Geoană, nu s-a bucurat de prea mult succes. Baroana Emma Nicholson nu a discutat prea mult cu acesta, susținând că Geoană nu este ministrul Justiției și că așteaptă, în schimb, o explicație oficială în privința încălcării moratoriului de la premierul Adrian Năstase. Chestiunea copiilor a fost considerată suficient de importantă pentru ca Günter Verheugen, responsabilul cu extinderea UE, să-l sune pe primministrul Năstase la București, deși Verheugen îl avea în față pe ministrul de Externe Geoană. Premierul s-a angajat, prin telefon, față de Verheugen, să-i dea informații despre soarta fiecărui copil român adoptat recent în străinătate, în ciuda moratoriului. Năstase a mai promis, tot telefonic, că Guvernul României va prezenta Parlamentului, în următoarele săptămâni, un text legal definitiv în legătură cu adopțiile. în acest atât de tensionat context, a apărut și noul proiect pentru legea referitoare la drepturile copiilor, pe site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție (ANPCA). Proiectul este doar un fragment din pachetul legislativ de mult promis de Guvernul român. Propunerea legislativă făcută publică de ANPCA a apărut de sine stătătoare, pe alocuri incompletă și menționând doar un set de principii generale cu privire la adopții, printre care și pedepse cuprinse între 1 și 5 ani de închisoare pentru persoanele care își dau copiii spre adopție în schimbul unor sume de bani sau a altor bunuri materiale. Țara noastră este considerată încă a avea mari probleme la capitolul abuzuri asupra copiilor. „România rămâne o sursă pentru recrutarea minorilor în vederea exploatării sexuale și cerșetoriei în țări ca a Franța, Italia și Spania“, a declarat Gheorghe Muscalu, responsabilul din Ministerul Justiției însărcinat cu lupta împotriva crimei organizate. ANPC a făcut public primul proiect din pachetul legislativ Emma Nicholson dorește explicații amănunțite de la premierul Adrian Năstase cu privire la toate adopțiile internaționale din perioada moratoriului Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Despina Neagoe, a declarat ieri că numai 25 din cele 105 dosare au fost avizate PAGINA 3 TABLETA DE SCRIITOR Un potop de cerneală a Constantin Țoiu De când s-a inventat scrisul modern și până astăzi, inclusiv computerele ce au urmat bătrânei Galaxii Guttenberg, tehnica imprimării pe hârtie rămânând practic aceeași, rasa umană a fost salvată cel puțin de la uitare, dacă va exista în viitor ceva în stare s-o țină minte... Un potop de cerneală! Sună atât de frumos... Dar, în el, și inepții și genialități. Un dilmiu, totuși, al inteligenței omenești în clocot... O dată, mai demult, îmi fusese dat, într-un muzeu, să citesc pe carapacea unei broaște țestoase de aproape doi metri lățime o rugăciune scobită de mii de ani în cartilagiul ei, text adresat divinității pentru o recoltă bogată... Cu acel prilej, mă gândisem la munca grozavă care era pe vremea aia să scrii pe spinarea unei asemenea broaște țestoase și că probabil travaliul istovitor te obliga nu cumva să greșești, fiind astfel nevoit să repeți propoziția, fraza, în acele condiții imposibile... (continuare în pagina 11) TURISM Pinul negru de Banat, în atenția Europei Predeal - stațiunea de la Obârșia Prahovei pagina io FOTBAL Vis european în nord Considerată la început o idee fără finalitate, candidatura României, alături de Ungaria, la organizarea Campionatului European de fotbal din anul 2012 începe să prindă tot mai mult contur. O delegație a Guvernului maghiar, din care nu este exclus să facă parte chiar premierul Peter Medgyessy, este așteptată, joi, la București, pentru a se pune la punct o strategie cu privire la această candidatură. Oficialitățile din România sunt sceptice în ceea ce privește șansele de reușită, ținând cont de condițiile extrem de dure privind infrastructura, dar se bazează pe experiența Ungariei, care a mai candidat și pentru organizarea CE 2008. PAGINA 2 AVERTISMENT Autoritățile române se contrazic în privința contractului cu firma BAe Systems Fregatele britanice fac valuri la București W 9 MS Asisa Staniu Acordul cu privire la vânzarea celor două fregate ale Royal Navy către România ar putea fi anulat. Acesta întrucât directorul adjunct în Ministerul Economiei și Comerțului, Ilie Marinică, nu s-a prezentat la întâlnirea stabilită, ieri, cu reprezentantul BAe Systems, cu care urma să clarifice modul de desfășurare a contractului de offset pentru fregatele britanice, au susținut ieri reprezentanții MaPN; în aceste condiții, reprezentantul BAe Systems a trimis o notă informativă către MApN în care anunță că intenționează să plece din România. „Partenerii britanici au cerut Ministerului Apărării Naționale să intermedieze o întâlnire cu reprezentanți ai Ministerului Economiei și nu înțelegem de ce ministerul nu a onorat această invitație“ , a declarat Gelaledin Nezir, purtătorul de cuvânt al MApN. De asemenea, oficialul MapN consideră că „cineva“ sabotează în mod intenționat acest proiect, având interesul ca aceste două fregate să nu ajungă în Marea Neagră. La rândul său, Decebal Ilina, secretar de stat în cadrul MEC, susține că reprezentantul BAe Systems a fost anunțat că oficialii români nu vor putea participa, în cursul zilei de marți, la o întâlnire cu acesta pe tema contractului de offset pentru cele două fregate britanice, convenindu-se ca întâlnirea să aibă loc astăzi. Nu în ultimul rând, Irina a răspuns și la acuzele venite din partea Ministerului Apărării. „Nu înțeleg de ce trebuia Ministerul Apărării să intermedieze o întâlnire între Ministerul Economiei și englezi. Mi-e greu să înțeleg toate aceste nebunii, despre care trebuie să-l întrebați pe Nezira, a mai spus Ilina. Incidentul vine după ce, într-un articol publicat luni în cotidianul Daily Telegraph, se specifica faptul că acordul privind vânzarea celor două fregate ale Royal Navy către România ar putea cădea, deoarece Bucureștiul nu dispune de suficiente echipamente militare pentru a le oferi la schimb. DECLARAȚII Iritarea Palatului Cotroceni față de reabilitarea autorului „ Orizonturilor roșii “ este greu de explicat Gradele lui Pacepa și precedentul Suciu Președintele Ion Iliescu a declarat de două ori, ultima dată luni seară, la TVR 1, că nu intră în atribuțiile sale să- i redea gradul de general lui Ion Mihai Pacepa, deoarece gradul a fost acordat de Ceaușescu, care de fapt l-a și degradat. Ion Iliescu a “uitat” însă că a făcut un asemenea gest în 8 februarie 1990, când a semnat Decretul 108 al CFSN, prin care a redat gradul de general pentru doi militari care fuseseră înaintați în grad și degradați în 1970 tot de Ceaușescu. După ultimele luări de poziție ale șefului statului în cazul Pacepa, consilierul prezidențial Ioan Talpeș a ieșit, ieri, în presă cu un comunicat prin care a infirmat în mare discuțiile purtate cu avocatul care îl reprezintă pe Pacepa. Avocatul Cătălin Dâncu a precizat, însă, pentru Cotidianul că tot ce a declarat în presă este în conformitate cu discuțiile purtate la Cotroceni. PAGINA 3 PAGINA 2 Activiștii partidului, scoși la încălzire PSD descoperă comunicarea de la om la om Teroriștii 9 de la capătul receptorului Potrivit unui studiu întocmit de Inspectoratul General al Poliției, anul trecut s-au înregistrat 112 amenințări cu amplasarea de dispozitive explozive PAGINA 6 PAGINA 4 Veteran în armată Dorinel Munteanu a semnat contractul cu Steaua urmând să încaseze 200.000 de dolari pe sezon Ambulante cu jumătate de normă Sindicatele medicilor atrag atenția asupra efectelor continuării subfinanțării Sănătății PAGINA 8