Cotidianul, iulie 2004 (Anul 14, nr. 153-178)

2004-07-24 / nr. 173

2 EVENIMENT mmmmmmummm PE SCURT GUVERN Șase prefecți schimbați Guvernul a numit noi prefecți în șase județe, prin hotărâri aprobate în ședința de ieri. Astfel, în funcția de prefect al județului Galați a fost numit Marius Necula, fost subprefect al județului, în locul lui Traian Mândru. Prefectul județului Ialomița, Marian Bălan, a fost eliberat din funcție și înlocuit cu Alexandru Știucă, fost subprefect al județului, iar în județul Mehedinți s-a decis eliberarea din funcția de prefect a lui Dan Trancotă și înlocuirea sa cu Constantin Zimțea. Tot ieri, s-a decis numirea în funcția de prefect de Cluj a lui Valentin Cuibuș, fost subprefect, a lui Marian Vaier în județul Satu Mare și a lui Ioan Răducanu în județul Timiș. Purtătorul de cuvânt al Executivului a mai anunțat eliberarea și numirea în funcție a unor subprefecți din șapte județe, dar a dezmințit zvonurile cu privire la o demitere a prefectului de București, Ovidiu Grecea. ORDIN Medicii străini operează în România numai cu acordul MS Medicii specialiști străini care vor să aplice tratamente sau să intervină chirurgical în cazul unor pacienți români vor putea să desfășoare aceste activități numai cu acordul Ministerului Sănătății, după 10 august. Ministrul Sănătății, Ovidiu Brânzan, a emis un ordin prin care este reglementată acordarea asistenței medicale pacienților din România de către specialiști ai unor clinici sau organizații umanitare străine. Documentul a fost emis pentru ca autoritățile sanitare românești să aibă controlul asupra calității serviciilor medicale, pentru a-i responsabiliza atât pe medicii români, cât și pe cei străini în ceea ce privește inițierea, continuitatea și siguranța actului medical, precum și pentru a fi cunoscute permanent numărul și specialitatea medicilor din alte țări care își exercită profesia în România, contra cost sau în cadrul unor acțiuni caritabile. Decizia MS vine după ce reprezentanții Clinicii de Chirurgie Cranio- Maxilor-Facială din Timișoara s-au plâns de neprofesionalismul unor medici veniți din Italia pentru a opera în țara noastră. EMIGRAȚIE Muncitori români expulzați din Israel Peste 40 de muncitori imigranți - printre care și români - au fost arestați în timpul unui raid nocturn desfășurat, săptămâna aceasta, de Poliția israeliană în colaborare cu autoritățile de imigrare, în piața din Tel Aviv, relatează site-ul IsraelNationalNews.com. Poliția a descins în pivnițele și podurile din zona pieței, unde se știe că locuiesc mulți muncitori și imigranți ilegal. în urma raidului, 31 de cetățeni palestinieni și alți 11 străini au fost reținuți de polițiști. Printre persoanele arestate se mai află cetățeni chinezi, turci și români, mulți dintre ei ajunși în Israel pe la granița cu Egiptul. Potrivit sursei citate, muncitorii ilegali vor fi supuși unui interogatoriu și expatriați. MOSCOVA Patriarhul Bisericii Ortodoxe Ruse, internat cu probleme cardiace Patriarhul ortodox, ițuȘj Ajeliej.al fJulea a fost internat,în spital din cauza unor probleme cardiace, au anunțat, ieri, responsabili ai Bisericii Ortodoxe Ruse, citați de Star-Tass. Sursele citate, care nu au precizat momentul în care patriarhul Aleksei al II-lea a fost internat, au menționat că acesta a avut probleme de ritm cardiac, dar că medicii nu au recomandat efectuarea unei intervenții chirurgicale. Șeful Bisericii Ortodoxe Ruse, născut în 1929, a mai fost internat în 2003, pentru probleme similare, care l-au obligat săși amâne o serie de activități și să renunțe să ia parte la ceremoniile religioase timp de mai multe luni. vuboX'OS $13 Uitifn ‘.Viiio; GALAȚI Un nou accident mortal la SIDEX Un muncitor de la o societate gălățeană de construcții care executa lucrări pe platforma combinatului Ispat Sidex a murit, ieri dimineață, în urma unui accident de muncă, transmite Mediafax. Sandu Neacșu, de 45 de ani, angajat al firmei Vâlceanu, de profesie motostivuitor, se afla la Uzina Cocso-Chimică, iar la un moment dat a decis să dea o mână de ajutor la demontarea brațului unei macarale, care se afla în poziție orizontală și care trebuia alungit. în momentul în care a scos bolțurile, brațul, lung de 10 metri, s-a rabatat și l-a prins pe muncitor sub greutatea celor câteva sute de kilograme. Inspectorii de la ITM Galați urmează să stabilească de ce a participat Neacșu la această intervenție pentru care nu era autorizat și cine se face vinovat de producerea incidentului. FOTBAL Sportul Studențesc rămâne în Divizia A Directorul Departamentului de licențiere din Cadrul Federației Române de Fotbal, Viorel Duru, a declarat, ieri, că va întocmi un raport favorabil echipei Sportul Studențesc, după ce a inspectat stadiul lucrărilor de modernizare de la arena din Regie. „în urma acestei vizite, voi face un raport în atenția Comisiei de apel a sistemului de licențiere, pentru a se acorda licența clubului Sportul. Tot ceea ce s-a realizat este mai mult decât am cerut cu: scaune la tribuna I, să fie vopsite cu galben căile de acces și porțile pentru spectatori, să fie marcat terenul la 105 x 68 m, pentru că lățimea era de 71 m. și depășea standardul cerut, și să se construiască încăperea de prim ajutor pentru spectatori“, a spus Duru. Acesta consideră că și Apulum Alba Iulia va primi licența din partea comisiei după inspecția efectuată de vicepreședintele Comisiei pentru securitate, siguranță și acordarea licențelor pentru stadioane din cadrul FRF, Iulian Nica. PE SCURT TOPUL EVENIMENTELOR ♦## Pugilistul român Leonard Doroftei va boxa, sâmbătă seară la Atlantic City, duminică dimineață de la ora 5.00 în România, contra deținătorului titlului mondial al categoriei ușoare, versiunea WBC, Arturo Gatti, în cel mai important meci al anului din SUA. •• Reuniunea primarilor Alianței D.A PNL-PD la care participă ș copreședinții Alianței D.A. Theodor Stolojan și Traian Băsescu 9# Duminică se încheie festivalul internațional de muzică Cerbul de Aur, desfășurat la Brașov • A 4I>-a ediție a Cursurilor de Vară și a colocviilor științifice de limba, literatura, istoria și arta poporului român, organizată de Universitatea din București (24 iul-18 aug. Sinaia) .® M8S ® î588SSS!!SS ® H 1 Cotidianul SAMBATA 24, DUMINICA 25 IULIE 2004 CIRCULAȚIE Poliția Rutieră a întocmit o statistică în care sunt incluse peste 100 de drumuri unde s-au petrecut cele mai multe accidente rutiere Drumuri cu sens unic spre spital jeS Filon Stan în fiecare zi, buletinele de știri sunt pline de accidente rutiere, unul mai grav ca celălalt, în care își pierd viața bărbați, femei, dar și copii. Anul acesta, conform bilanțului oficial al MAI, în fiecare zi mor de la trei până la 14 persoane. Multe dintre aceste accidente se produc și din cauza drumurilor din țara noastră, a gropilor din asfalt, dar și din cauza lipsei unor indicatoare rutiere, a iluminatului public sau chiar a unor benzi ajutătoare. Numai în primul semestru al anului în curs, pe drumurile din țara noastră, au avut loc 2600 de accidente, în urma cărora 850 de persoane și-au pierdut viața. Poliția Rutieră a întocmit chiar o statistică, la nivel național, privind drumurile care au răpus multe vieți înainte de termen. Astfel, peste 100 de drumuri au fost denumite „puncte negre”, din cauza numeroaselor victime. Unul dintre aceste locuri este intersecția dintre Drumul Național 1 și Drumul Județean 107 H, între localitățile Oiejdea și Teiuș, județul Alba. Multe vieți au fost curmate aici din cauza lipsei unei benzi destinate efectuării virajului la stânga. Tot în Alba, o curbă periculoasă dă bătăi de cap autorităților locale, indiferent de anotimp, problema putând fi rezolvată cât de cât prin montarea unui parapet tip New Jersey, pe exteriorul curbei, după cum se arată în soluțiile date de Poliția Rutieră. Ploieștenii, timișorenii, oamenii din București și din multe alte orașe ar scăpa de numărul mare de accidente, dar și de numeroasele ambuteiaje și poluarea fonică și chimică, dacă s-ar continua lucrările la linia de centură. în Arad, ar putea fi evitate multe tamponări dacă s-ar construi un pasaj peste calea ferată, care este tot timpul aglomerată spre Vama situație critică se află raza localității Lipova. Oamenii sunt nevoiți să circule direct pe carosabil, din cauza lipsei unui trotuar. Șoferii care trec prin județul Bacău, pe raza localității Poiana Sărată, au avut surpriza să se trezească cu pietre pe mașină, care au dus de multe ori la accidente grave. Aceste căderi de pietre ar putea fi oprite cu ajutorul unor lucrări de apărare și consolidare a malurilor. Multe dintre accidentele petrecute pe drumurile publice ar putea fi evitate dacă s-ar respecta legea. Potrivit Codului rutier în vigoare, „administratorul drumului public este obligat să semnalizeze corespunzător orice obstacol aflat pe partea carosabilă care stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației și să ia toate măsurile de înlăturare de îndată a acestuia”. Crrtici. Intre pietonii de pe intens circulată. Potrivit legii, „ administratorul drumului public este obligat să semnalizeze corespunzător orice obstacol aflat pe partea carosabilă care stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației . Lipsa marcajelor, gropile și parapeții pot duce la accidente cu urmări grave TEST Transparency International a evaluat cunoștințele formațiunilor politice Partidele parlamentare, repetente la teoria și practica anticorupției IeS Florin Ciornei Asociația Transparency International a examinat strategiile partidelor politice cu privire la măsurile de combatere a corupției trimițându-le, la sfârșitul anului trecut, un chestionar format din 10 întrebări. Partidele au avut la dispoziție două luni să răspundă întrebărilor. în urma sistematizărilor răspunsurilor, se poate trage concluzia că, cu cât un partid este mai important, cu atât este mai puțin pregătit în ceea ce privește „teoria” măsurilor de combatere a corupției. Dintre cele nouă partide cărora le-au fost trimise chestionarele, pe criteriul că în sondajele de anul trecut aveau cel puțin 1%, doar PNL, UDMR, PNȚCD, AP și URR au răspuns provocării lansate de Transparency International. Partide mari - PSD, PNL, PD și PRM - au rămas în urma „examenului” Transparency corigente la anticorupție. PNL a răspuns doar la 6 dintre cele 10 întrebări, pentru acestea evaluatorii acordând un punctaj între 0 și 1, pe o scară unde 5 era maximul. Răspunsurile PNL au fost considerate de Transparency International drept circulare și neinformative, drept urmare, au totalizat un punctaj între 0 și 10. De la PD nu a venit un răspuns la chestionar, în schimb s-a considerat că, prin răspunsul venit de la Alianță, se suplinește. Răspunsurile acesteia au primit un punctaj între 0 și 12. URR a fost considerată de Transparency International cel mai bine pregătit partid la teoria anticorupției, primind un punctaj între 40 și 45. De asemenea, AP a trimis răspunsuri care au fost apreciate de Transparency cu punctaj între 38 și 46. Un alt partid mic, PNȚCD, a obținut o „notă” de trecere prin punctajul obținut, între 23 și 30. UDMR a răspuns la doar 6 întrebări, obținând un scor între 6 și 8. PUR și PRM au primit pentru neprezentare un punctaj între 0 și 2. Prim-vicepreședintele PRM Radu Ciontu a declarat că își amintește de chestionarul Transparency. „Cred că am și răspuns și am lăsat în grija consilierilor să-l trimită, însă nu era acolo nici o chestiune importanta. Prea mult încearcă Unii să arate că sunt singurii care se pricep la combaterea corupției. Noi ne prezentăm singuri mesajul, prin intermediul instituțiilor din partid”, a explicat Ciontu lipsa de interes a PRM pentru chestionarul Transparency. Vicepreședintele PUR Codruț Șereș ne-a declarat că partidul său a răspuns chestionarului. Șereș a precizat că a fost trimis chiar de două ori, deoarece cei de la Transparency s-au plâns că la prima expediere au apărut probleme tehnice: în loc să răspundă chestionarului, PSD a dat o replică asumată de Departamentul de analiză și strategie politică în care îi invita pe expeditori să vină la o dezbatere unde din partea partidului urmau să participe „membri ai departamentelor de profil”. De asemenea, în răspunsul PSD se menționa ca în acest sens „să se contacteze departamentul PSD responsabil de această problematică”, fără a se indica care e acesta. (F.C.) Domenico Lo Jucco Dacă tot are de gând să intre la guvernare, președintele PRM s-a decis să-și îmbunătățească imaginea în UE; în consecință, și-a găsit un consilier pentru relațiile cu țările membre ale Uniunii Europene. Acesta se numește Domenico Lo Jucco și a fost prezentat ca fiind unul dintre fondatorii Forza Italia, alături de Silvio Berlusconi. O privire pe CV-ul noului consilier nu scoate la iveală o activitate impresionantă. Acesta a fost secretar de stat în Ministerul de Interne în primul Guvern Berlusconi, apoi deputat în Parlamentul Italian. Din 2001, CV-ul politicianului prezintă un generos spațiu alb atât în privința carierei politice, cât și a afacerilor. O căutare pe Internet a expertului în relațiile cu UE nu scoate la iveală nici măcar o poză, Jucco fiind menționat numai pentru diversele voturi exprimate la grămadă cu alți colegi de Parlament. La o primă vedere, Domenico Lo Jucco nu are nici genul de relații menite să îmbunătățească raporturile dintre liderul PRM și politicienii importanți ai statelor Uniunii Europene și nici experiență în domeniu, înainte de a intra în politică el activând ca director comercial de export al grupului de electrocasnice Merloni-Ariston și apoi în publicitate, la grupul Finivest. 11 Șut în plasă COSMIN ALEXANDRU președintele URR pentru că a tratat cu seriozitate societatea civilă și totodată a dovedit că URR are o strategie detaliată privind lupta cu corupția. Sut în bază ALEXANDRU ATHANASIU ministrul Educației și Cercetării . Pentru că, din neglijența instituției pe care o conduce, examenul de titularizare ar putea fi repetat.