Cotidianul, martie 2007 (Anul 17, nr. 50-76)

2007-03-01 / nr. 50

Cotidianul* 1 joi 1 martie 2007 „Forțele Aeriene Române au nevoie să cumpere nu un avion nou, ci un avion foarte nou.“ — Gen.-lt. Gheorghe Catrina, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Cu ce zburăm de mîine? Avioanele de luptă de tip F sunt produse de companiile americane Lockheed Martin (F35, F16, F22) și Boeing (F15, F/A18). Avioanele F16 sînt rezonabile ca preț de pornire, dar cele mai vechi din paleta menționată. Polonezii au luat recent 48 de astfel de avioane, pentru trei miliarde de euro. Adică 62,5 milioane de euro pe avion, costurile ulterioare ale contractului ajungînd la 3,6 miliarde de euro. F16 este unul dintre avioanele pe care mulți operatori încearcă acum să le înlocuiască sau să le retragă din zbor. Potrivit specialiștilor, avioanele MiG 29 (rusești), F16 și F14 (americane) fac parte din aceeași generație, fiind construite în anii '70, în plin Război Rece. Sunt apropiate ca performanțe tehnico-tactice. Ceea ce le-a diferențiat a fost armamentul și tehnologia, americanii ieșind superiori la acest capitol. Aeronavele F16 au compatibilitate demonstrată în ceea ce privește interoperarea în cadrul NATO. Pentru a atrage MApN, americanii au venit cu o ofertă „la pachet": pe lîngă avioanele F16, ei propun și modernizarea bazei aeriene de la Fetești, în condițiile în care în doar cîteva luni vor opera oricum de la Kogălniceanu, americanii au tot interesul ca baza de la Fetești să fie complet interoperabilă, iar pista bună pentru F16, pretențios la aterizare. „Deprins să pilotez MiG-ul 21 Lancer, mi-a fost ușor cînd am zburat pe F16, fiind un avion ce are o modernizare similară", ne-a declarat un experimentat pilot român. Forțele aeriene SUA nu mai achiziționează însă F16 și le vor înlocui pe cele în serviciu cu F35 Joint Strike Fighter. în pofida vechimii sale, F16 are un avantaj net față de celelalte două opțiuni pe care le are la îndemînă Minis-Apărării, ^e sinifim gurul care a fost testat, cu succes, în condiții de luptă reale. Eurofighter Typhoon: scump, dar face banii . Preț inițial: 50-60 pe de milioane de euro pe avion . Este un avion foarte modern, de generație 1'90-'95, cu două motoare, fiabil, cu o excelentă capacitate de trecere de la o misiune la alta, dar este foarte scump, fapt care îi dă șansa a treia în competiția pentru piața românească. Este produsul celui mai mare program militar european, la construirea acestui tip de aparat participînd în principal cunoscute firme din Marea Britanie, Germania, Italia și Spania. A fost achiziționat, evident, de aceste state. Din afara Europei, Arabia Saudită a comandat 72 de astfel de aparate, pentru 19 miliarde de dolari (circa 14,5 miliarde de euro, adică în jur de 200 de milioane de euro un avion complet echipat și pentru instruirea piloților). Guvernul Marii Britanii a declanșat însă o anchetă pornită de la anumite informații conform cărora BAE Systems ar fi utilizat 147 de milioane de euro pentru a-i convinge pe reprezentanții Casei Regale saudite să dea undă verde ofertei lor. Recent, guvernul britanic a anunțat că a închis dosarul, invocînd motive ce țin de „siguranța națională", după ce saudiții au dat un ultimatum de zece zile britanicilor să oprească cercetările Oficiului Britanic pentru Combaterea Fraudelor Majore (SFO) în acest caz. Norvegia și Danemarca au comandat, de asemenea, Eurofighter Typhoon, însă la acest moment procesul de achiziție se află în stand-by. F16 Fighting Falcon: singurul veteran de război . Preț de pornire: 40-50 de milioane de euro pe avion Comparație Gripen F16 . Diferența semnificativă dintre F16 și Gripen vine atît din generația din care fac parte, cît și din costurile de întreținere, semnificativ mai ridicate pentru avioanele americane. Mentenanța aparatelor Gripen este de trei ori mai ieftină decit cea a avioanelor F16, după cum arată un studiu comparativ. Astfel, spun unii specialiști, cumpărarea unui avion de luptă F16 ar putea fi un avantaj pe termen scurt. Ar putea implica mai mulți bani plătiți de la buget peste 10- 15 ani, pentru a le înlocui sau, pe parcurs, pentru a le retehnologiza, în ceea ce privește costul orei de zbor, la Gripen este de circa 4.000 de dolari, iar la F16, de circa 8.000 dolari (sursa: AFMC Web site - Joint Strike Fighter (JSF) Cost Per Ora de Zbor, 1999), pe cînd la Eurofighter poate ajunge chiar și la 30.000. în plus, timpul mediu între orice avarii la Gripen este de aproape 8 ore, iar durata medie de remediere a unei avarii la Gripen, de 2,5 ore. La F16, timpul mediu dintre avarii este de 4,2 ore, iar durata medie de remediere a avariei, de 4,1 ore. Lecții învățate de la vecini . Maniera prin care statele integrate în NATO înaintea României au cumpărat avioane multirol poate fi o lecție. CEHIA: 14 avioane Gripen pentru 632 de milioane de euro în 2004, cehii au semnat un contract de închiriere, pe zece ani, pentru 14 aeronave Gripen (12 cu simplă comandă și două cu dublă comandă), din versiunile C și D, interoperabile cu NATO. Valoarea totală a contractului este de 19,65 miliarde coroane cehe, adică aproximativ 632 milioane de euro (45 milioane de euro pe avion). La cehi, schema de finanțare a fost astfel concepută încît să se încadreze în alocațiile bugetare anuale, iar plățile se fac în coroane cehe, pentru a evita riscurile unor fluctuații ale ratei de schimb. Contractul este garantat de guvernul suedez, a fost semnat în 2004, iar în 2014 cehii vor hotărî dacă le păstrează sau le dau înapoi. UNGARIA. 14 avioane Gripen în leasing Ungaria este cea de-a treia națiune, după Suedia și Republica Cehă, care operează cu avioane de luptă Gripen din generația a patra, în sistem de leasing, cu un offset de 110 la sută din valoarea achiziției. Contractul cu Ungaria a fost semnat în 2003, pentru 14 avioane tip C și D, iar acordul este de „închiriere spre cumpărare“. Valoarea totală a contractului este de 6,56 miliarde de coroane suedeze, adică aproximativ 728 milioane de euro (52 milioane de euro pe avion). După zece ani, avioanele multirol vor intra în proprietatea Ungariei. Contractul cu Ungaria include un pachet complex de suport logistic, de la furnizarea de echipamente pentru antrenament în Ungaria, antrenamentul piloților și al personalului tehnic în Suedia și Ungaria pînă la documentația tehnică și mentenanță, precum și piese de schimb pentru avioane pe întreaga durată a închirierii. în condițiile în care costul programului este eșalonat pe zece ani, Ungaria plătește o rată anuală de închiriere: în Ungaria, Gripen înlocuiește, treptat, flota MiG-urilor 29 a Forțelor Aeriene, ce vor fi retrase din exploatare în 2008 - 2009. POLONIA: 48 de avioane F16 pentru 3,5 miliarde de euro în Polonia, Gripen a pierdut în favoarea avioanelor F16 achiziționate din SUA. Polonezii, partenerii strategici ai SUA, au cumpărat 48 de avioane F16. Prețul cerut doar pentru aparate a fost de 3 miliarde de euro. Polonezii au recunoscut ulterior că, atunci cînd au pus cap la cap prețul de achiziție și finanțarea, oferta SUA pentru F16 a ieșit mai scumpă la buzunare decît cea a suedezilor cu 550 de milioane de euro, ridicîndu-se astfel la 3,55 milioane de euro. Adică 74 de milioane de euro pentru un avion complet utilat. MiG 21 Lancer: „ochi“ noi la „carcasă“ veche Românii au trecut prin costisitoarea experiență a modernizării avioanelor MiG 21, devenite Lancer, cu israelienii de la Elbit. Modernizarea MiG-urilor a vizat însă doar partea de avionică - adică îmbunătățirea sistemelor de navigație și de executare a focului, dar nu și ceea ce ține de motor sau de structură. “Revigorarea tehnică“ a unui singur astfel de avion a costat armata patru milioane de dolari. Prin urmare, pentru modernizarea celor 110 MiG-uri s-au plătit 450 de milioane de dolari din prin prelungiri succesive ale contractului inițial, bugetul MAp, sumă la care s-a ajuns FORȚELE AERIENE 80MWE 7 Special.