Cotidianul, aprilie 2008 (Anul 18, nr. 64-84)

2008-04-14 / nr. 73

Cotidianul. Artistă promotoare a păcii în lume, asasinată în Turcia. Detalii pe www.cotidianul.ro/select Start LUNI -14 APRILIE 2008 Adidas are monopol pe dungi . Producătorul de articole sportive și-a cîștigat paternitatea asupra dungilor la Curtea Europeană de Justiție alexandra.badicioiu@cotidianul.ro DUPĂ APROAPE 10 ani de procese, purtate prin mai multe țări, cea mai înaltă instanță de judecată din Europa a decis: guvernele pot hotărî, în funcție de țară, dacă firmele de haine, producători sau retaileri, au dreptul să folosească dungile de orice fel în logourile lor. Acestea nu trebuie să dăuneze în nici un fel mărcii Adidas, asociată de 40 de ani cu trei linii verticale. Mai importantă decît gradul de asemănare a logourilor este însă percepția consumatorilor asupra lor, au adăugat cei de la Curtea Europeană de Justiție. Victoria Adidas împotriva imitatorilor a fost urmată de „o stare de panică în sînul industriei“, după cum o descrie „The Telegraph“. Nu doar avocații multinaționalelor concurente s-au arătat indignați, dar și designerii. „Adidas își protejează logoul cu ferocitatea unei tigroaice care își apără puii“, comentează și cei de la „Forbes“, încă din anii ’60, de cînd Adi Dassler, fondatorul companiei, a desenat cele trei dungi verticale, Adidas a luptat neobosit împotriva imitatorilor. „Deloc surprinzător, avînd în vedere simplicitatea logoului“, adaugă „Forbes“. Pînă la începutul anilor '90, discuțiile nu ajungeau pînă la tribunal; în ultimii 10 ani însă, Adidas a purtat companiile rivale printr-o serie de curți de justiție din SUA, Germania, Italia, Franța și Olanda, ajungînd pînă la urmă la forul european, care a dat cîștig de cauză gigantului german. Ca țintă principală a stat Hennes Mauritz, al cărei logo pentru hainele sport este format din două dungi paralele. Alături de C&A și alte companii din industrie, H&M nu a renunțat așa ușor la dungi. Dunga este un element grafic mult prea comun pentru a fi deținută de cineva, au contracarat reprezentanții acestora. Solicitarea lor, în care se arăta că „patternurile trebuie să fie accesibile tuturor retailerilor“, nu constituie un factor relevant în a stabili dacă folosirea acestora prejudiciază marca Adidas. Curtea Europeană de Justiție a preferat să lase această hotărîre la latitudinea fiecărui stat. Rivalii nu au nimic împotriva logoului Adidas, ci luptă cu monopolul companiei asupra unui element grafic, care ar trebui să fie accesibil tuturor. „Există pericolul ca și alte motive folosite în mod obișnuit să fie monopolizate de giganți“, a declarat Daan de Lange, un avocat danez care reprezintă marca Mode, o subsidiară C&A, citat de „International Herald Tribune“. El a adăugat că mulți producători, din țări diferite, continuă să vîndă haine „marcate“ cu două dungi. Fred Perry, de exemplu, compania britanică specializată în articole de tenis, este una dintre acestea. Michael Hart, avocat la Baker&McKenzie, firmă care consiliază Fred Perry și alte companii de haine, spune că această hotărîre ar putea afecta alegerile de bază ale corporațiilor. Designerii și jurnaliștii nu au ocolit dezbaterea. „Nimeni nu deține dungile! Este o parte din trusa designerului. Mai mult, sportul și dungile au fost asociate din timpuri imemoriabile“, se revoltă și Ursula Hudson, directorul Fashion Business Resource Studio din cadrul London College of Fashion. „Trei dungi înseamnă Adidas, știm. Dar acum se pare că dacă folosești două sau poate patru sau chiar cinar s-ar putea să intre sub incidența autorităților. Supremația Adidas asupra dungilor poate să dureze oare?“, se întreabă Daniel Altman pe blogul său de la „New York Times“, Managing Globalization. Mult înainte ca Adidas să își stabilească logoul în trei linii, dunga a avut o istorie lungă și nu neapărat glorioasă: în secolul 12, ea era asociată cu prostituatele și cavalerii trădători. Uită de ratele la credit! ...dar plătește la timp apa si celelalte facturi lunare! Alo Garanți: 0800 80 1234 www.garantibank.ro Oferta valabila pentru creditele rtractate in perioada 1 ■ pentru LUNI PISÎĂ de Garanți Bank Ideea simplă a Adidas este acum protejată Foto: Reuters Sportivi celebri au promovat dungile Adidas nu ține doar la dungi, cînd vine vorba de brand, ci și la sportivi. Au promovat cele trei linii verticale boxerul Muhamad Ali, înotătorul lan Thorpe, fotbaliști precum David Beckham, Zinedine Zidane sau Oliver Kahn, dar și din generația celor care au făcut istoria sportului cu balonul rotund, Franz Beckenbauer și Michel Platini. Din România, Adrian Mutu a avut contract cu acest brand și, mai recent, Bogdan Lobonț. — Ma—a—II Pe Scurt Alt aur pentru Sandra Izbașa Gimnastica românească se pregătește în forță pentru Jocurile Olimpice de la Beijing. După ce au cîștigat medalia de aur pe echipe la Campionatele Europene din Franța și cinci medalii individuale, gimnastele române au recidivat și la Cupa Mondială de la Cottbus. Una dintre favoritele de la Olimpiada asiatică, Sandra Izbașa, a cîștigat ieri medalia de aur în finala de la sol, aceeași performanță obținînd-o și în urmă cu o săptămînă la Clermont-Ferrand. Românca le-a devansat pe braziliancă Jade Barbosa și pe chinezoaica Sha Xiao. Față de Europene, la Cupa Mondială de la Cottbus, Sandra Izbașa a căzut o treaptă pe podiumul de la bîrnă, cucerind medalia de bronz. Primele două locuri le-au revenit chinezoaicelor Chinei Sha Xiao și Shanshan Li. La același aparat, românca Steliana Nistor a reușit o plasare modestă, ocupând doar locul al șaptelea. (F.D.)