Cotidianul, octombrie 2008 (Anul 18, nr. 194-215)

2008-10-09 / nr. 200

% 06 CotidianuL Mai multe despre Colecțiile Cotidianul, pe www.cotidianul.ro/select * JOI - 9 OCTOMBRIE 2008 ăk â v ' împreună cu ziarul, la prețul de 12,9 lei. Exemplarele pot fi comandate separat, la un preț special, sau cu abonamentele Cotidianul, pe shop.cotidianul.ro.* u I ■ [UNK] Vinerea, Cotidianul vă oferă „Cele mai iubite orașe“, o colecție publicată cu sprijinul Romtelecom și vândută, 4 Roma, orașul ca-n filme 7 9 • Nume mari ale cinematografiei, de la Audrey Hepburn și Gregory Peck până la Greenaway și Tarkovski, au făcut din capitala italiană următoarea destinație din Colecția Cotidianul un fascinant platou de filmare ilinca.andrei@cotidianul.ro URMĂTORUL ORAȘ din Colecția Cotidianul, și anume Roma, i-a găzduit, în cei peste o sută de ani de cinema, și pe Michael Corleone, care îi întâlnește pe cardinalii corupți în cea de-a treia parte a „Nașului“ lui Coppola, și pe carismaticul jurnalist din „La dolce vita“ a lui Fellini, jucat în 1960 de Marcello Mastroiani, dar și pe „Talentatul domn Ripley“ imaginat de Anthony Minghella în 1999. Nenumăratele straturi ale capitalei italiene, de la ecourile Imperiului Roman și ale celui Bizantin până la schimbarea la față adusă de Renaștere, dinamicile secolului XX cu bine cunoscuta boemie a anilor ’50-’60 și ajungând la efervescența artei de stradă a acestui moment au facut din Roma unul dintre cele mai generoase platouri de filmare. Fie că este vorba de clasici ai cinematografiei, ca Passolini, Visconti, Fellini, Bertolucci și Tarkovski, fie că avem de-a face cu cineaști precum excentricul Greenaway sau Ferzan Ozpetek, mai toți s-au oprit cel puțin o dată la Roma, locul perfect pentru povești de iubire romantice sau, dimpotrivă, dramatice, pentru complicate intrigi cu mafioți sau filme istorice. In Piazza della Rotonda, de pildă, protagonistul din „Burta arhitectului", regizat de Peter Greenaway, contemplează cupolele clădirilor, pe care le asociază cu pântecul său, pentru ca tot în apropierea Panteonului, Alain Delon s-o întâlnească în 1962 pe Monica Vitta în „Eclipsa“ lui Antonioni, în Piazza Navona, una dintre cele mai bune repere ale barocului italian, Matt Damon îl interpreta la sfârșitul anilor ’90 pe „Talentatul domn Ripley“ (A. Minghella), pentru ca Palazzo Taverna, un palat renascentist din apropierea Rotondei, să fie în 1996 casa lui Isabel Archer, personajul din „Portretul unei doamne“ a lui Henry James, interpretat de Nicole Kidman, într-o adaptare cinematografică din 1996. în apropierea hipercunoscutului Colosseum se petrece ultima scenă din „ Conformista“, filmul lui Bertolucci din 1970, pentru ca în Piazza del Campidoglio, celebra piață a lui Michelangelo, să se deruleze, treisprezece ani mai târziu, una dintre cele mai puternice scene din „Nostalgia“ lui Tarkovski: într-unul dintre multele restaurante răsărite pe străduțele pietruite din Trastevere, actrița Anna Magnani interpreta câteva scene de referință din „Mamma Roma“ lui Colecție apărută cu sprijinul ROMTELECOM Passolini, pentru ca de-a lungul istoricului râu Tevere, cele două personaje principale din „Hoții de biciclete“, filmul din 1948 al lui Vittorio de Sica, să treacă în repetate rânduri, căutându-și bicicleta furată. Tuturor acestora li s-au adăugat, de-a lungul anilor, numeroase alte titluri realizate în celebrele studiouri Cinecittà, deschise la sfârșitul anilor ’30 de Mussolini și transformate după cel de-Al Doilea Război Mondial, cu suișuri și coborâșuri, într-unul dintre cele mai importante repere ale cinematografiei italiene, dar și internaționale. Pentru că la Cinecittà s-au realizat nu numai pelicule precum „Satyricon“, ci și „Gangs of New York“ al lui Martin Scorsese sau „Aventurile baronului de Münchhausen“, semnat de Terry Gilliam. Colosseumul e unul dintre reperele cele mai populare din filmele făcute la Roma