Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-09-05 / No. 482

2 Cronica cetățenească Ceasul sacru Există pe ici, pe colo, un ceas sacru al zilei. Un ceas „tabu“. L-au inventat unii, așa cum au inventat ceasul cu cuc, ceasul rău ș.a.m.d. iar ceasul acesta e aitlt de sacru, nncit „habotnicii“ nu s-ar mișca ln limitele lui, nici să dea tătarii. In unele locuri se cheamă „de la 10 la 10,30“. In altele „de la 10,30 la 11“ etc. Are deci 30 de minute, in care nimic nu mișcă. Im Început a fost „ora mesei“ Dar ceasul acesta de 30 de minute nu e de 30. Uneori e de 60, de 70, de 80... E elastic. Și-l găsești pe posesorul lui la ghișeu, privind timp un punct fix, sau desfășurindu-și merindele printre actele de pe birou. Alteori e pe stradă, la Tabac-bar ș.a.m.d. încerci să dai un telefon, fără să te gindești că ești intre „penele“ ceasului sacru al cutărei sau cutărei instituții, sau Întreprinderi. Și atunci ceasul sacru se schimbă la tată. Devine „ceasul rău". In receptor auzi o voce plictisită: „ora mesei". Pac.. Am trecut zilele acestea pe la I.L.L. Aveam de achitat o obligație. — Sunt locatarul Petrescu, zic, vreau să plătesc... — Nu se poate tovarășe, îmi răspunde casiera. E ora mesei. Nu munca, nu bea, nu lucra. Stătea și mă privea prin geamul ghișeului. — Mai așteptați șase minute... — Mai erau șase minute până deci la Împlinirea sorocului. N-am stat, am venit a doua zi. — Vreau să plătesc, zic. — Nu se poate, îmi răspunde drăgălaș casiera. — Ora mesei. Peste 18 minute... Vin a treia zi, a para, a cincea. Tot cam la aceeași oră. Era ora cind puteam scăpa și eu. Dar nimeream mereu la ora ceasului sacru. Am renunțat, n-am mai plătit. Am intrat Intr-o într-un birou de proiectitări. Un grup de tovarășe proiectante discutau despre calitățile plăcintei cu mere. Ziceau că și Armstrong se prăpădește după așa ceva. Un alt grup de bărbați tema „Olimpia dezbăteau 2—6". Dar nu era nici un fel de ceas sacru. Era ceas de lucru. La „Miorița" ospătarii discutau despre nunta de sâmbătă. Clienții așteptau. Era ceasul lor sünt și ceasul de muncă mai sfint al ospătarilor. Dar nu s-a sinchisit nici un ospătar. Pentru că, așa cum spuneam, ceasurile acestea au o defectiune. Sunt tare elastice. Se întind uneori, pină devin opt. Am intilnit-o Intr-o zi pe casiera de la I.L.L. la dentist. Era Împreună cu alte casiere, cu funcționare, secretare, etc. etc. Și strigau toate ca din gură de șarpe. Ajutor, doctore. Nu mai putem de măsele. !Medicul a întredeschis ușa cabinetului. — Avei răbdare, le-a spus: E ora mesei. Numai 28 de minute, 41 de secunde și o zecime. Nu era ora sacră. Eu l-am Îndemnat pe medic să le spună. Așa, ca să invețe minte. Și mă voi duce și la pompieri. Când unuia dintre aceștia o să-i ia foc... salteaua, tot așa să-i zică: Ora mesei! Așteptați 26 de minute... Vă rugăm. I. ȘTIMA Fuga de răspundere Un om integru, își asumă întotdeauna răspunderea faptelor sale.Așa e bine și așa e cinstit. Ai greșit, răspunzi. Fată de tine însuți, fată de societate, și chiar în fața instanței dacă este cazul. Un om cu spirit de răspundere rămîne întotdeauna om. Pentru că n-ți recunoaște greșeala, a te căi de ea, nu e un act degradant. Din contră, înregistrăm însă adesea acte de lașitate. Oameni care nu au curajul recunoașterii greșelilor comise, care încearcă — prin fugă — să se ascundă de răspundere. Sunt frecvenți asemenea indivizi și în „zona" circulației rutiere. Iată cîteva cazuri: Coloman Kiss din Satu Mare, conducted o motocicletă, fără să posede permis, l-a accidentat pe minorul Alexandru Șerban. Și Kiss a fugit, a încercat să se ascundă dar a fost prins. Tot așa a procedat Deak Edmund care, conducted turismul ISM-1128 în stare autode ebrietate, a accidentat-o pe Kodacz Floare, cum de altfel a procedat și Vass Sandor din Orașu Nou care a accidentat-o grav cu motocicleta pe Berinde Sabina, și cum mai procedează numeroși conducători auto-moto. Asemenea abateri sunt, natural, cu severitate pedepsite de lege. Cu toate acestea nu poți trece pe lingă fapte fără să te gîndești la profilul moral al unor astfel de oameni. Ci de mult poate urîți lașitatea ! Cheia... cheii L-am întîlnit pe Gheorghe I. pe Strada principală. Era abătut. — Ce ai ? l-am întrebat. — Mi-am lăsat cheia de la vale în casă, și m-am închis afară. Nu pot intra. .. M-a întristat povestea, dar nu știam cum să-l ajut. Deși localnic, sătmărean din moși-strămoși, nu cunoșteam nici un atelier specializat în asemenea servicii, după cum nu știam nici unde și cui te poți adresa ca să-ți repare un întrerupător de curent, o balama, o priză, un robinet etc. De atunci, căutăm împreună un atelier, un lăcătuș care să-i deschidă omului ușa. Ii căutăm cu luminarea. Nu știu cine ne-ar putea da adresa ? Unii spun că U.J.C.M.-ul. Să fie adevărat ? CRONICA SATMÄREANÄ ...și ulciorul s-a spart De fapt nu este vorba despre o dispariție, hocus-pocus, peste noapte. Venise, la drept vorbind, vremea, cînd niște ..oaspeți nepoftiți" au fost trimiși „acasă". Cindva, Ștefan Kosa, Ludovic Ilieș, Nicolae Szabó, Gheorghe Meșter și Ana Berek se numărau între salariații I.R.A., I.T.A. și ai altor întreprinderi sătmărene. Se conta (deci tot la timpul trecut] pe seriozitatea lor de tineri, hotărîți să învețe o meserie, să împartă cu colegii lor satisfacțiile muncii cinstite. Se aștepta prin urmare, ca și ei, alături de atîția alți tineri muncitori, începători, sau cu o oarecare vechime în producție să ardă de dorința de a se afirma. De a se afirma, însă în înțelesul bun al cuvîntului. S-au afirmat și „eroii" noștri, însă pe alte planuri. Urîte, reprobate de tinerii din întreprinderile județului nostru. Nu, în nici un caz Ștefan Rosa, Ludovic Ilieș, Nicolae Szabó, Gheorghe Meșter și Ana Berek, cu toate isprăvile lor, n-au fost niște oameni de ispravă. Nu s-a caracterizat nici curajul, nici dăruirea, nici alte atribute caracteristice tineretului. Dimpotrivă ... ... Locuitorii străzilor Unirii, Salcîmilor, G. Enescu, Pionierilor și de pe alte străzi din zona vestică a orașului, primeau „vizitele" nocturne ale acestui grup de indivizi. Scopul vizitelor era furtul. Au început cu găinile. Cu una, cu alta, numărul galinaceelor furate s-a ridicat la cca. 100. Și așa, „vulpile" au prins gustul banului nemuncit. Au renunțat deci la slujbele lor cinstite și s-au retras dintre prietenii și tovarășii de muncă. A opera „inteligent" — își dresa ciracii Ștefan Kosa. Este de inteligentă de studierea nevoie cât mai apropiată a locului acțiuni, de reflecție... Mă rog, ca-n filmele de duzină. In cele din urmă aria preocupărilor s-a extins. Recunoașterile făcute ziua îi ajuta să descopere frînghiile cu albituri puse la uscat. Noaptea, le „culegeau". Au trecut apoi, la biciclete, la golirea de monede a telefoanelor publice etc. Ana Berek, de exemplu, după mai multe „repetiții" a reușit să ușureze poșeta unei femei la restaurant, Ștefan Kosa a ajuns pînă acolo nicit să încerce să fure de acasă și butelia de aragaz. Punem punct enumerării faptelor, deși ar mai fi încă multe de spus. Dacă i-am întreba însă pe părinții lor: Cum v-ați supraveghiat copiii?, nu știm ce ne-ar putea răspunde. Și nu știm ce răspuns ar putea formula colectivele din care făceau parte, organizațiile de tineret cărora le aparțineau. Opinia colectivelor de muncă, forța educativă a acestora s-au dovedit a fi minime. Dar vorba proverbului „Ulciorul nu merge de multe ori la apă". Și tot așa și cu „eroii" noștrii, își ispășesc acum pedeapsa pentru faptele, pentru abaterile de la normele de conviețuire socialistă. După ispășirea pedepsei, vor revenii în mijlocul unor colective de muncă. N-ar fi rău dacă măcar atunci, readucerea lor în rîndul oamenilor utili societății, producției, s-ar face cu grija necesară. V. GĂLAȚEANU sa Victimele lipsei de supraveghere Lipsiți de supravegherea părinților cît și de elementarele noțiuni de reguli de circulație pe care părinții sînt obligați a le da copiilor, aceștia pot deveni ușor victime ale acestei nepăsări. Joaca pe șosele sau tranversarea pe porțiuni nemarcate pentru acest scop pe străzile circulate, cît și neatenția conducătorilor de mijloace hipo pe șosele — iată numai cîteva din cauzele unor accidente gavre înregistrate pe șoselele județului în ultimul timp. In comuna Dobra, minorul Daniel Sălăjan — 6 ani — tranversează șoseaua nesupravegheat și este lovit de motocicletă. In Negrești, Claudia M. — 2 ani — cade sub roțile unui autocamion în timp ce tranversa. In Satu Mare 2 copii ce călătoreau agățați de o căruță pe strada Uzinei sunt loviți de un autoturism. Atențiune părinți! Т П [UNK] [UNK] твпдвт I CINEMATOGRAFE SATU MARE — Victoria : Omul, orgoliul și vendetta (film italian, colorat); Popular: Crăciun cu Elisabeta (film cehoslovac) ; CĂRȚI — Popular: Străin în casă (film englez, colorat) ; 23 August: Numai o singură viață, coproducție sovieto-norvegiană; TĂȘNAD : Un delict aproape perfect (coproducție italo-franceză, colorat); BERVENI: Suflete tari, seriile I și II (film sovietic, scop); HALMEU Vera Cruz cinema(film american, colorat, cinemascop); SANISLĂU: Feldmareșala (coproducție italo-franceză, colorat); NEGREȘTI-OAȘ: Ani clocotitori (film italian). EXPOZIȚII Deschisă cu ocazia aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei, EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR ECONOMIEI JUDEȚULUI SATU MARE, poate fi vizitată zilnic între orele 10-13 și 16-19. In incinta Muzeului de istorie din municipiu, rămîne deschisă în continuare Expoziția de documente, privind eliberarea patriei. De asemenea, la muzeu continuă să rămînă deschisă Expoziția de artă plastică „Aurel Popp", iar în sala școlii profesionale din Satu Mare, Expoziția de artă plastică '69. TEATRU Teatrul de stat maghiar din Cluj, prezintă azi la ora 20 în sala Teatrului de Nord din Satu Mare piesa: Kakuk Marci de Tersanszki Józsi Jenő. Buletin meteorologic Vremea rămîne în general frumoasă, cu ușoară instabilitate în cursul după-amiezii, cînd vor cădea averse izolate de ploaie. Temperaturile minime vor oscila între 10 și 16 grade, iar maximele între 23-27 grade. Vint slab. Dimineața ceață locală. Vineri 5 septembrie 1969 10.00 Limba rusă (reluare). 10.25 Limba spaniolă (reluare). 10.50 închiderea emisiunii de dimineață. 16.30 Lupte Н [UNK]ете și greco-romane. 17.00 Rezumatul filmat al întîlnirii internaționale de fotbal Iugoslavia— România. 17.30 Buletin de știri. 17.35 Lanterna magică. 18.00 Lumea copiilor. 18.30 „Bradul miresei" — emisiune muzical-coregrafică. 19.00 Transmisiune de la Expoziția Realizărilor Economiei Nationale România PROGRAMUL TURULUI CAMPIONATULUI JUDEȚEAN ETAPA IV-a ETAPA X-a Voința Cărei — Progresul Santău Recolta Dorolț — Spartac Satu Mare Recolta Urziceni — Sticla Poiana Codrului Speranța Halmeu — Rapid Satu Mare Energia Negrești-Oaș — Forestiera Bixad Recolta Turulung — Crasna Lucăceni Unirea Tășnad — Stăruința Berveni Spicul Ardud — Victoria Livada ETAPA V-a Victoria Livada — Voința Cărei Stăruința Berveni — Spicul Ardud Crasna Lucăceni — Unirea Tășnad Forestiera Bixad — Recolta Turulung Rapid Satu Mare — Energia Negrești-Oaș Sticla Poiana Codrului — Speranța Halmeu Spartac Satu Mare — Recolta Urziceni Progresul Santău — Recolta Dorolt ETAPA Via Voința Cărei — Recolta Dorolt Recolta Urziceni — Progresul Santău Speranța Halmeu — Spartac Satu Mare Energia Negrești-Oaș — Sticla Poiana Codrului Recolta Turulung — Rapid Satu Mare Unirea Tășnad — Forestiera Bixad Spicul Ardud — Crasna Lucăceni Victoria Livada — Stăruința Berveni ETAPA Vila Stăruința Berveni — Voința Cărei Crasna Lucăceni — Victoria Livada Forestiera Bixad — Spicul Ardud Rapid Satu Mare — Unirea Tășnad Sticla Poiana Codrului— Recolta Turulung Spartac Satu Mare — Energia Negrești-Oaș Progresul Santău — Speranța Halmeu Recolta Dorolt — Recolta Urziceni ETAPA VIII-a Voința Cărei — Recolta Urziceni Speranța Halmeu — Recolta Dorolț Energia Negrești-Oaș — Progresul Santău Recolta Turulung — Spartac Satu Mare Unirea Tășnad — Sticla Poiana Codrului Spicul Ardud — Rapid Satu Mare Victoria Livada — Forestiera Bixad Stăruința Berveni — Crasna Lucăceni ETAPA IX-a Crasna Lucăceni — Voința Cărei Forestiera Bixad — Stăruința Berveni Rapid Satu Mare — Victoria Livada Sticla Poiana Codrului — Unirea Tășnad Progresul Santău — Recolta Turulung Recolta Dorolț — Energia Negrești-Oaș Recolta Urziceni — Speranța Halmeu Voința Cărei — Speranța Halmeu Energia Negrești-Oaș — Recolta Urziceni Recolta Turulung — Recolta Dorolț Unirea Tășnad — Progresul Santău Spicul Ardud — Spartac Satu Mare Victoria Livada — Sticla Poiana Codrului Stăruința Berveni — Rapid Satu Mare Crasna Lucăceni — Forestiera Bixad ETAPA XI-a Forestiera Bixad — Voința Cărei Rapid Satu Mare — Crasna Lucăceni Sticla Poiana Codrului — Stăruința Berveni Spartac Satu Mare — Victoria Livada Progresul Santău — Spicul Ardud Recolta Dorolț — Unirea Tășnad Recolta Urziceni — Recolta Turulung ETAPA XII-a Voința Cărei — Energia Negrești-Oaș Recolta Turulung — Speranța Halmeu Unirea Tășnad — Recolta Urziceni Spicul Ardud — Recolta Dorolț Victoria Livada — Progresul Santău Stăruința Berveni — Spartac Satu Mare Crasna Lucăceni — Sticla Poiana Codrului Forestiera Bixad — Rapid Satu Mare ETAPA XIII-a Rapid Satu Mare — Voința Cărei Sticla Poiana Codrului — Forestiera Bixad Spartac Satu Mare — Crasna Lucăceni Progresul Santău — Stăruința Berveni Recolta Dorolț — Victoria Livada Recolta Urziceni — Spicul Ardud Speranța Halmeu — Unirea Tășnad Energia Negrești-Oaș — Recolta Turulung Voința Cărei — Recolta Turulung Unirea Tășnad — Energia Negrești-Oaș Spicul Ardud — Speranța Halmeu Victoria Livada — Recolta Urziceni Stăruința Berveni — Recolta Dorolt Crasna Lucăceni — Progresul Santău Forestiera Bixad — Spartac Satu Mare Rapid Satu Mare — Sicla Poiana Codrului ETAPA XV-a Sticla Poiana Codrului — Voința Cărei Spartac Satu Mare — Rapid Satu Mare Progresul Santău — Forestiera Bixad Recolta Dorolț — Crasna Lucăceni Recolta Urziceni — Stăruința Berveni Speranța Halmeu — Victoria Livada Energia Negrești-Oaș — Spicul Ardud Recolta Turulung — Unirea Tășnad '69. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film artistic „înnoirea trecătoare". 21.40 Reflector. 21.55 Mult e dulce și frumoasă. Emisiune de limbă română. 22.20 Agenda Festivalului și concursului international de folclor — România '69. 22.30 Telejurnalul de noapte. 22.50 Cîntă Liane și formația Valentin Grigorescu. 23.10 închiderea emisiunii. s| supe concentrate:: supă cu paste făinoase supă cu orez , supă de pasare cu fidea supă de vită cu fideal/ cremă de ciuperci supă gulaș borș cu carne WP ffiners 3 seplefflitie 1960 ANUNȚ La magazinul O.C.L. Produse Industriale „RODICA“ Piața Libertății, se desfac produse de tricotaje ale fabricii „Tricotex" Satu Mare. Intr-un sortiment bogat, colorit variat, calitate superioară la prețuri avantajoase. Cumpărați cu încredere produsele cu marca „TRICOTEX" SATU MARE! întreprinderea agricoli de stat ODOREU angajează imediat medic veterinar ca epizotolog șef mecanici monteuri pentru motoare Diesel Informații suplimentare se pot obține la sediul I.A.S. Odoreu. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj I. Telefon, 2367. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Maramureș. mOY