Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1969 (Anul 2, nr. 504-582)

1969-11-19 / No. 546

-----------------TFRGETWARI DIM TG'ATB ЩП1Т.В, VRITT-VAI £ [UNK] [UNK]. Secvență din activitatea productivă în una din modernele hale ale întreprinderii. textile Arde!i id. Foto, Gh. IANCU imm semn Ш»> ШИ [UNK] nationale Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România și-a continuat, marți dimineața, lucrările celei de-a treia sesiuni a celei de-a șasea legislaturi. In sală se aflau deputații Marii Adunări Naționale, precum și numeroși invitați — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de zip și de stat, personalități parvneții economice, științifice ale și culturale, ziariști. Erau prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, corespondenți ai presei străine. Deputații și invitații au întîmpinat cu puternice și îndelungi aplauze sosirea în sala de ședințe a tovarășilor: Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Hie Verdeț, Maxim Bergheanu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu. Trecîndu-se la punctul 2 de pe ordinea de zi, deputatul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Miliției. Raportul Comisiei pentru consiliile populare și administrația de stat și al Comisiei juridice la acest proiect de lege a fost prezentat de deputatul Dumitru Balalia, președintele Comisiei pentru consiliile populare, și administrația de stat. La dezbaterea Proiectului de lege au luat cuvîntul deputați Simion Dobrovici, prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, și Ioan Benko, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Mureș. După discutarea pe articole, Marea Adunare Națională adoptat prin vot secret, cu bile, a Legea privind organizarea și funcționarea Miliției. La următorul punct de pe ordinea de zi, deputatul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste. Deputatul Aurel Vijoli, președintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii și al Comisiei juridice In legătură cu Proiectul de lege supus dezbaterii au luat cuvîntul deputații Iosif Uglar, primsecretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Eleonora Nilca, director general al Combinatului textil din Cisnădie, și Paraschiv Benescu, președintele Consiliului județean Galați al sindicatelor. Proiectul de lege a fost apoi discutat pe arcol £..in_.continuare, prin vot secret, cu bile, Marea Adunare Națională a adoptat Legea privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste. La cel de-al 4-lea punct al ordinii de zi, ministrul justiției, Adrian Dimitriu, a prezentat expunerea la Proiectul de lege privind executarea pedepselor, iar deputatul Mihail Ghelmegeanu, vicepreședinte al Comisiei juridice, raportul acestei comisii la Proiectul de lege în discuție. In cadrul dezbaterilor ce au urmat au luat cuvîntul deputații Emilian Nucescu, președintele Tribunalului Suprem al Republicii Socialiste România, și Gheorghe Pop, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Maramureș. După discutarea pe articole, Marea Adunare Națională adoptat prin vot secret, cu bile, a Legea privind executarea pedepselor. In ședința de marți dimineața, deputații au adoptat, de asememenea, modificări în componenta unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale — punct prevăzut în ordinea de zi. La propunerea Biroului M.A.N., în locul deputatului Florea Dumitrescu, care îndeplinește funcția de ministru al finanțelor, deputatul Virgil Pîrvu a fost ales membru al Comisiei economicofinanciare. In locul deputatului Angelo Miculescu, care îndeplinește funcția de ministru al agriculturii și silviculturii, Marea Adunare Națională a ales pe deputatul Dumitru Coliu ca membru al Comisiei pentru agricultură și silvicultură. La amiază, ședința plenară a luat sfîrșit. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Л [UNK].•• Țări Naționale, a anunțat că în conformitate cu principiul sesiunilor deschise, lucrările actualei sesiuni vor continua în comisii permanente care vor examina celelalte proiecte de legi înscrise pe ordinea de zi a sesiunii. Reluarea lucrărilor în ședințe plenare va fi anunțată din timp. După încheierea ședinței plenare, comisiile permanente , economico-financiară;pentru agricultură și silvicultură; pentru învățămînt, știință, și cultură; pjentru sănătate, muncă și prevederi sociale; juridică s-au întrunit în ședințe de lucru. (Agerpres) ÍN INTERIORUL ZIARULUI PUBLICĂM Legea privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste Legea privind executarea pedepselor Expunerea la proiectul de lege privind organizarea și funcționarea mili-Cuvîntul deputatului Iosîf Uglar AXIOME Vremea din urmă mă face să cred că nu mai există nici o întrebare fără răspuns, nici un adevăr care să nu fie atît de minuțios demonstrat nicit să nu devină axiomă. E sigur că anul 2000 va fi mult mai rece — declară meteorologii. Luna e mai băltim — afirmă geologii. In zonele negre ale universului nu e vid cum se vede, ci materie hiperconcentrată. Nefumătorii trăiesc mai mult, peste 30 de ani vom mîncci bijloc artificial și alge de mare la deșert, iar furiile zburătoare sunt halucinații în proporție de 99,9 la sută(restul sunt obiecte terestre), vor reveni la modă rochiile lungi, Rica Zarai va cinta din nou. Totul e atît de perfect demonstrat nicit în acest cerc al certitudinilor eu nu îndrăznesc să spun că nu am de gînd să mă las de fumat în schimbul unor ipotetici ani de viață in plus, că eu cred că O.Z.N. există sau că în general prea multă certitudine mă împiedică să privesc cu luciditate viitorul. V. MIHALCA Colectivul Uzinei Unio își respectă exemplar angajamentul Pro motor al amplei întreceri socialiste ce se desfășoară în unitățile economice ale județului nostru, harnicul colectiv de muncă de la Uzina Unio, raportează că la jumătatea lunii noiembrie a.c. și-a îndeplinit și depășit mare parte din angajamentele asumate. Utilizînd cu maximă eficiență întregul potențial tehnic și uman al uzinei și aplicînd în mod creator măsurile de organizare științifică a producției și a muncii, ei au reușit să depășească cu 5,8 milioane lei angajamentul anual la indicatorul producție globală și respectiv cu 846.000 lei pe cel al producției marfă. La producția marfă vîndută și încasată — indicator la care uzina nu a avut angajament — s-a realizat în această perioadă o depășire de 6,9 milioane lei. Față de 1,5 la sută cii s-a prevăzut în plan ca sarcină de creștere a productivității muncii, s-a realizat pînă acum o creștere de 2,6 la sută. Concomitent au economisite 175,5 tone metal fost și s-au realizat peste 2,1 milioane lei beneficii. Deschiderea festivă a clubului școlar „Poteci“ al Liceului nr. din Satu Mare a constituit o adevărată manifestare a entuziasmului juvenil. Evenimentul se adaugă altor realizări meritorii ale liceului (editarea revistei și a plachetei „Poteci“, realizarea laboratorului la deschiderea lui a peste 1.400 elevi. Tot cu acest prilej, au fost distribuite diplome și cupe cîștigătorilor intrecerilor sportive organizate in cinstea deschiderii clubului. A urmat apoi un program artistic care a constat din interpretarea unor cîntece de către soliști „POTECI lingvistic etc.). Amenajat în subsolul clădirii liceului printr-o fructuoasă colaborare a școlii cu familiile elevilor într-o ambianță antrenantă și de bun gust, clubul va constitui un centru pentru organizarea unor remarcabile activități atractiv-educative. După cum spunea, în cuvântul de deschidere, tovarășul Ștefan Ștețiu, directorul liceului, „clubul va fi o a doua casă a tineretului școlar“. Interesul de care se bucură clubul școlar e pregnant relevat de prezența :vocali și instrumentiști, orchestră, madrigal, recitări, monolog și. .. lansarea tangoului clubului compus de elevul Al. Bencze, pe versurile prof. T. Carpaș. La realizarea programului artistic și-au adus contribuția și cercurile de basm ale celor mici. Tot atunci a avut loc un concurs literar și un recital cu tema „Lucian Blaga“ — cîștigători al concursului fiind elevii Gh. Pop , Silaghîi Ildikó Beszermenyi și Eva Fillers In dezbaterea adunărilor pentru dări de seama în organizațiile de partid /1 JK a uli Sarcinile specifice cele mai importante care rezultă Congresului alX ■ V • Manifestare elocventă a consecvenței cu care partidul nostru promovează în întreaga sa activitate principiile și normele democrației de partid, adunările de dări de seamă ce au loc în prezent, potrivit noii prevederi incluse în statut de către cel de-al X-lea Congres al P.C.R., constituie un bun prilej de analiză a modului cum au muncit organele de partid, toți comuniștii pentru îndeplinirea sarcinilor ce stau în fața colectivelor în mijlocul cărora își desfășoară activitatea, un important moment de îmbunătățire a întregii munci de partid, de creștere continuă a rolului conducător al organizațiilor de partid în toate domeniile. Pentru a releva ceea ce este caracteristic în pregătirea și desfășurarea adunărilor de dare de seamă, modul cum se analizează și dezbat problemele legate de activitatea de pînă acum, precum și felul în care sînt determinate mijloacele practice de îmbunătățire a muncii în viitor, redacția a organizat o masă rotundă, cu sprijinul Biroului Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R., la care au luat parte: VASILE GITA, secretar al Comitetului municipal de partid, CONSTANTIN TAȘNADI, secretarul comitetului de partid de la Uzina Anio, ANA MICU, secretarul comitetului de partid de la fabrica de confecții Mondiala, VASILE NAGY, medic, secretarul comitetului de partid din instituțiile de sănătate din municipiu, IOAN PINTEA, secretarul organizației de bază de la Depou C.F.R., IOAN BALANESCU secretarul comitetului de partid de la Combinatul „1 Mai", FRANCISC CSILIK, secretarul organizației de bază de la O.C.L. Produse industriale și BORIS MĂLAI, secretarul organizației de bază de la Liceul nr. 2. Care sunt sarcinile esențiale asupra cărora considerați că va trebui să se concentreze atenția comuniștilor în cadrul adunărilor de dare de seamă? Constantin Tașnadi: Un loc important în cadrul dezbaterilor va ocupa analiza îndeplinirii planucului de producție la toți indicatorii, ridicarea calitativă a întregii activități economice, folosirea intensivă a capacităților de producție și a forței de muncă, creșterea productivității muncii și rentabilității economice. In adunări vom analiza modul cum se aplică măsurile privind organizarea științifică a producției și a muncii, întărirea disciplinei, îmbunătățirea continuă a calității produselor, modul cum se realizează sarcinile de export, investițiile, contribuția uzinei la realizarea cu succes a indicatorilor de plan pe întregul Grup de uzine de curînd constituit, îndrumăm birourile organizațiilor de bază să se orienteze ■— în analizele ce le fac— asupra problemelor majore ce se ridică într-o secție sau alta. Așa, de pildă, în organizațiile de bază de la secțiile a IV-a și a V-a se va pune un accent deosebit pe cauzele care au dus ca indicatorul „piese de schimb" să nu fie realizat cu circa 3 milioane lei; la secția a VI-a se va insista asupra preocupărilor privind creșterea productivității muncii și întărirea disciplinei de plan. In fiecare secție vom analiza cum sunt puse în valoare cunoștințele specialiștilor. Analicii. Considerăm că analiza aspectelor curente, ale producției și muncii, trebuie făcută într-o nemijlocită legătură cu cerințele de perspectivă și într-un asemenea mod incit să se poată determina creșterea capacității politice și organizatorice a organizațiilor de partid. De aceea, cunoscînd unele deficiențe care persistă în organizații și care au diminuat efortul pentru ridicarea eficienței stilului și metodelor muncii de partid, vom sprijini în mod diferențiat organizațiile de bază în vederea analizei cu răspundere a vieții interne de partid, a exigenței cu care comuniștii acționează zi de zi pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Vasile Nagy: Pentru organizațiile de partid din domeniul sanitar noile prevederi statutare adoptate de Congresul al X-lea constituie un imbold capabil să determine sporuri structurale în activitatea politică. In cadrul adunarilor s-a pus și se pune un accent deosebit pe explicarea cit mai exactă a noilor atribuții ce le au comuniștii în condițiile dreptului de control al organizației asupra conducerii administrative. In același mod ne preocupă sprijinirea înțelegerii esenței noii legi sanitare — expresie a grijii partidului și statului nostru pentru sănătatea oamenilor muncii — care trebuie să conducă la îmbunătățirea întregii activități medico-sanitare. Ridicarea permanentă a pregătirii profesionale, combaterea oricărei abateri de la etica medicală, canalizarea eforturilor tuturor lucrătorilor spre înțelegerea și participarea activă la rezolvarea justă a sarcinilor actuale din domeniul ocrotirii sănătății publice, constituie problemele esențiale spre care comitetul de partid a îndrumat atenția adunărilor de dare de seamă. Boris Mălai. Dreptul de control acordat organiizațiilor de partid din școli ne va permite să facem o analiză competentă a procesului instructiv-educativ, a stilului și metodelor de muncă ce sînt folosite pentru antrenarea tuturor cadrelor la activitatea de perfecționare și modernizare a învățămîntului. Aprofundarea studiului documentelor..celui de-al X- lea Congres al partidului de către cadre și felul cum aplică acestea învățăminte în munca la catedră, activitatea organizațiilor U.T.C. și de pionieri, sînt doar cîteva probleme ce vor sta în centrul atenției adunării noastre de partid. Francisc Csikk: Lichidarea stocurilor de mărfuri, creșterea vitezei de circulație a mărfurilor, recuperarea rămînerilor", în urmă față de planul de desfacere, prevenirea lipsurilor în gestiune, întărirea disciplinei de partid —au fost cîteva din problemele ce s-au subliniat în cadrul adunării de dare de seamă anuală. -Vasile Gila: Desigur, fiecare organizație de partid, în funcție de specificul unității economice sau social-culturale in cadrul căreia își desfășoară activitatea, are problemele ei concrete. Dar, ceea ce este general ca preocupări pentru organizațiile de partid se referă la analiza temeinică a modului în care comuniștii sunt pildă vie în muncă, în viața de toate zilele, cum ordanele de partid au organizat îndeplinirea exemplară a hotărîrilor de partid și de stat, și a sarcinilor prevăzute în planul de măsuri adoptat de adunarea de alegeri din anul trecut, de Ce se impune din punct vedere organizatoric pentru ca la pregătirea adunărilor generale de de seamă să fie atrași dare un număr cît mai mare de membri de partid? Ioan Bălănescu. Prima măsură care a luat-o comitetul nostru de partid a fost aceea de a face instruirea diferențiată a birourilor organizațiilor de partid, pentru ca ele să se poată orienta spre cele mai esențiale probleme ale vieții de partid și ale unității. Membrii comitetului de partid și membrii comisiilor pe probleme au fost repartizați pe organizații de bază pentru,, a le ajuta direct la întocmirea dărilor de seamă și a proiectelor planurilor de măsuri. Pentru ca materialele ce se prezintă în adunare să trateze problemele esențiale în mod competent, să aibă un conținut analitic și„ combativ, noi am antrenat un număr mare de comuniști, în special ingineri și maiștri, la redactarea lor. In acest fel dările de seamă reflectă nu numai opinia biroului sau a conducerii secției, ci a tuturor comuniștilor. Ana Micu: Pentru întocmirea dării de seamă în fiecare organizație de bază s-au format colective pe probleme economice, organizatorice și ale muncii educative. In aceste colective au intrat, тет [UNK] Н biroului organizației de bază, precum și un mare număr de comuniști din diferite locuri de muncă. Materialul întocmit de colectivele pe repoarte este pe urmă dezbătut și biroul organizației de bază care îi dă forma definitivă. O atenție deosebită se acordă ,și pregătirii oamenilor, asigurării condițiilor ca fiecare membru de partid să poată participa la adunarea de dare de seamă. Ioan Pintea. Ne străduim ca perioada de pregătire a adunării de dare de seamă să constituie un moment de activizare maximă a fiecărui membru de partid — și chiar a tuturor muncitorilor — la realizarea sarcinilor economice, întreaga perioadă de pregătire o folosim pentru a stimula declanșarea unor măsuri concrete pentru perfecționarea necontenită a tuturor laturilor activității aflate sub controlul nostru de partid. Vasile Gita: Atît perioada, de pregătire, cit și tinerea adunării trebuie să constituie intr-adevăr un moment revitalizator în viata fiecărei întreprinderi și instituții. Pentru aceasta noi am repartizat toți membrii Comitetului municipal de partid, întregul aparat și membrii comisiilor obștești pe organizații de bază. Urmărim ca acestea să ajute în mod concret, întreaga muncă de pregătire a adunărilor de dare de Combatem teribnl la Uctra, seamă, care se mulțumesc doar cu a da indicații generale și pe urmă merg direct la adunare, fără să ia parte la întreaga muncă de pregătire. In unele întreprinderi și instituții s-au și desfășurat cîteva adunări generale de dare de seamă de concluzii se pot desprinde pentru ca toate adunările să fie caracterizate de o înaltă eficiență? Constantin Tașnadi: Consider că adunările de pînă acum s-au desfășurat la un nivel corespunzător, constituind un bun prilej de analiză a activității economice și politice. Atît în materialele prezentate cît și în discuții se constată o sporire a combativității și a intransigenței față de lipsuri. Este dovada pătrunderii în conștiința comuniștilor a spiritului laborios al Congresului al X-lea. Evident, partidului nostru nu-i este proprie automulțumirea. Astfel, nicit, și noi trebuie să insistăm pe mai departe pentru o analiză care să nominalizeze cil mai precis cauzele unor fenomene negative și factorii răspunzători pentru deficiențele care mai persistă, pentru a întări astfel sentimentul responsabilității fiecărui comunist. Ioan Bălănescu. Adunările care s-au ținut pînă în prezent au avut un profund caracter de lucru. Observația noastră critică se referă la insuficienta evidențiere a experienței înaintate în practica conducerii politice, a exercitării controlului de partid în unele laturi ale activității. Vasile Gîta: O carență generală a dărilor de seamă și a adunărilor ce au avut loc pînă în prezent, este tratarea insuficientă a problemelor veții interne de organizație. Problemele vieții interne de partid, ale stilului metodelor de muncă ale birourișilor organizațiilor de bază trebuie să fie dezbătute cu profunzimerin toate adunările generale. Analiza problemelor economice, ca și a sarcinilor in carelalte domenii, trebuie făcută în strînsă legătură cu munca birourilor, a comitetelor de partid, a comuniștilor, avînduse în vedere că criteriul principal de apreciere a muncii de partid îl constituie modul cum se realizează sarcinile de producție și cele cu caracter social. Un loc important în analizele ce urmează să se facă în adunările de partid trebuie să-l ocupe activitatea de însușire și aplicare a liniei politice a partidului nostru, de educare partinică comuniștilor. Se constată că, în a unele organizații, întreaga analiză a muncii politice-ideologice se rezumă la cîteva referiri privind organizarea învățămîntului de partid, neglijîndu-se celelalte mijloace ale muncii politice și ideologice. Este știut că o importantă covîrșitoare are finalitatea adunărilor, măsura în care dezbaterile determină jaloane eficiente pentru perfecționare continuă a vieții de partid, a ansamblului muncii din întreprinderi și instituții. De aceea, caracterul analitic al dărilor de seamă, cît și antrenarea tuturor comuniștilor la reușita adunărilor trebuie însoțite de o vie activitate — începînd chiar cu a doua zi după desfășurarea adunării —, prin care să se înlesnească traducerea în fapte,neîntîrziat, a hotărîrilor ce se adoptă. Spiritul în care trebuie să se muncească în această perioadă este dat de sarcinile desprinse de organizații din documentele Congresului al X-lea și orice decizie adoptată acum trebuie să vizeze ridicarea întregii munci la nivelul calitativ cerut de obiectivele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate» obiective pentru a căror înfăptuire este solicitat plenar aportul fiecărui comunist, fiecărui om al muncii din țara noastră. Discuție consemnată de М [UNK]А1 SAS