Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-08-20 / No. 776

Joi 20 august 1970 CRONICA- SÄTMÄREANX ^ La S. I. L._ Sîngeni Izvorul succeselor — munca neprecupețită Am descifrat in privirea șefului de sector Dumitru Boca o mirare neprefăcută atunci cînd l-am rugat să-mi vorbească despre activitatea Sectorului de industrializare a lemnului Sîngeni, sector pe care-l conduce de mulți ani. — Lucruri deosebite nu v-aș putea spune, decit că întregul nostru colectiv se străduiește și reușește să-și onoreze toate sarcinile de plan. Fraza aceasta îngloba în ea atîta adevăr — aveam să-mi dau seama mai bine după îndelunga vizită prin sector — și venea să completeze de fapt, în întîmpinarea aprecierii pe care directorul general al C.E.I.S., ing. Traian Tătaru, ne-a făcut-o la începutul vizitei: „Sectorul de industrializare Sîngeri, ne-a spus tov. ing. Tătaru, are cele mai constante rezultate, își realizează planul ritmic lună de lună. Odată cu despărțirea de vechiul profil, S.I.L. Sîngeri s-a specializat în producția de butoaie și ambalaje (lăzi), în acest mod sectorul a devenit un constant furnizor pentru marile întreprinderi din țară, ce valorifică rodul podgoriilor. O cotă însemnată din producție, circa 40 la sută, la drumul exportului. Știam că sectorul a fost lovit năprasnic de apele tulburi ale inundației din mai; pierderile înregistrate aici au însumat 3.800.000 lei, la care se adaugă timpul, prețiosul timp furat de ape. Oamenii au găsit însă suficiente resurse pentru a reface, a recupera. Astfel, tovarășul p. Boca remarca cu o justificată mîndrie că unitatea sa fost printre primele care și-a reînceput activitaatea în condițiile vitrege de după revărsarea Someșului. A fost nevoie de zile și nopți, de muncă tenace, de un extraordinar efort cerut din partea tuturor salariaților. La capătul acestei imense strădanii bilanțul este deosebit de îmbucurător: în cinstea zilei de 23 August, colectivul de muncă de aici raportează recuperarea tuturor restanțelor. Mai mult, sunt asigurate toate condițiile pentru ca planul anual să fie îndeplinit și chiar depășit. (Conducerea sectorului preconizează realizarea unei producți suplimentare în valoare de peste 300.000 lei). Firește, aceste realizări se întrezăresc și substanțial depășite prin modernizările și noile adotări. Astfel, în curînd va fi dată în funcțiune o nouă și modernă hală pentru secția butoaie, lucrarea, valorînd circa 1.500.000 lei, a fost realizată în regie proprie. La fel, secțiile sectorului vor fi dotate cu o serie de noi utilaje de mare productivitate: circulare cu pînze conice.Circularele au o productivitate cu 40 la sută mai mare decît fierăstraiele cu panglică aflate în dotare). Incepînd din toamnă se va ataca o nouă lucrare de modernizare și reorganizare în flux a procesului de producție la secția ambalaj. Tot aici se va pune la punct o modernă instalație de exhaustare. De reținut, că toate aceste lucrări se vor face „din mers", fără ca producția să fie diminuată. In paralel cu noile dotări, la obținerea unor indici superiori de productivitate, concură și preocuparea pentru valorificarea superioară a masei lemnoase. Astfel s-au materializat aici numeroase inițiative, cum ar fi procesul ingenios de fasonare a buștenilor sub 16 cm grosime, care se taie cu niște circulare de tip „Gurgești“, procedeu ce permite folosirea superioară a acestui gen de masă lemnoasă. La fel a fost materializată și inițiativa de folosire superioară a deșeurilor lemnoase etc. In acest climat de preocupare susținută pentru valorificarea superioară a lemnului a crescut simțitor productivitatea muncii, care a ajuns în acest an la circa 6-200 lei lunar pe cap de muncitor. Prin modernizările și noile dotări se preconizează pentru anul 1971 o creștere a productivității muncii cu peste 16 la sută, în condițiile reducerii progresive a numărului mediu scriptic. Specializarea muncitorilor atinge pe alocuri dexteritatea desăvîrșită. Un singur exemplu relatat de maistrul principal Wilhelm Major — cadru tînăr, deosebit de apreciat de conducerea sectorului. Dacă înainte era nevoie de o oră, o oră și jumătate pentru confecționarea unui butoi de mărime medie, acum acesta se realizează în circa 25 de minute. Vizita la S.I.L. Sîngeni, cunoașterea specificului muncii colectivului de muncă de aici, evidențiază cum nu se poate mai bine dorința vie de continuă perfecționare, astfel ca să poată fi atinși cei mai înalți parametri productivi. Această dorință înnobilează eforturile oamenilor de aici, care se prezintă de 23 August cu noi și frumoase succese in muncă. GAVRIL TONICA Clasa conducătoare a societății noastre socialiste (Urmare din pag. 1zarea, rezultatul se oglindește convingător în avîntul remarcabil al industriei, mai ales în ultimii ani, în realizarea și consolidarea poziției dominante a industriei în ansamblul economiei naționale, în creșterea forței de influențare a industriei asupra dezvoltării și modernizării tuturor ramurilor producției materiale, pentru lichidarea înapoierii economice moștenite de la orînduirea capitalistă și asigurarea înfloririi multilaterale a patriei socialiste. In acest proces vast de dezvoltare a țării, clasa muncitoare a cunoscut o permanentă creștere numerică, cu deosebire în ramurile de bază ale industriei; în același timp ea și-a ridicat permanent nivelul pregătirii profesionale, tehnice și culturale, în general competența. Pe de altă parte, politica promovată de partid și guvern privind dezvoltarea armonioasă a tuturor zonelor țării a dus la îmbunătățirea continuă a repartizării teritoriale a forțelor de producție și deci la constituirea unor contingente importante de muncitori în zone în trecut mai slab dezvoltate industrial. Prin activitatea pe care o desfășoară in producție, clasa muncitoare creează real mai mare parte a venitului national și, de asemenea, elementele hotăritoare pentru dezvoltarea tuturor ramurilor economiei nationale. Nu mai puțin important este faptul că, acumulînd o bogată experiență în producția materială și în conducerea societății, clasa muncitoare, în frunte cu partidul său comunist, participă activ la rezolvarea tuturor problemelor ridicate de mersul victorios al construcției socialiste. Infățișînd cu o mare forță de convingere tabloul realităților social-economice ale țării, Congresul al X-lea al P.C.R. a exprimat în mod strălucit adevărul că, în toți anii construcției socialiste, clasa muncitoare și-a manifestat din plin capacitatea de a gospodări, împreună cu țărănimea ș i intelectualitatea, avuția națională, de a uni în jurul său forțele națiunii în vederea înfăptuirii obiectivelor și mai grandioase ale societății socialiste multilateral dezvoltate. Conștiință, energie, pildă de patriotism și dăruire pentru cauza progresului întregii națiuni, precum și o consecventă atitudine internaționalistă — iată ce aureolează întreaga istorie de luptă a eroicei noastre clase muncitoare. Nu încape îndoială că, strîns unită în jurul partidului ei marxistleninist, în jurul conducerii sale înțelepte, clasa muncitoare și, alături de ea, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, vor manifesta toată energia pentru ca programul înfloririi pe mai departe a României socialiste să fie îndeplinit exemplar, asigurând înaintarea cu succes a țării spre civilizația comunistă. Un om pentru activitatea de fiecare care zi se desfășoară intr-un fascinant joc de scîntei și lumini. — sudorul Foto: I. RADU Doriți să fiți bine informat ? CITITI ZILNIC încoroanele ziarului sunt pfetícate cu regularitate știri și reportaje, anchete sociale, interviuri, opinii din cele mai diverse domenii de activitate economse tfe ШепИ [UNK] a șt art», # etiIn paginile ziarului ® m greit1 mică și sofid-culftirată, pagini că, de magazin, informații, cronici listerare și cetătenești, note, foiletoane, rubrici de satiră , umor, comentarii, rezultțiii și clasamente sportive, evenimente internationale la zi. Redacția ziarului „CRONICA SATMAREANA“ vă pune la dispoziție contra unui tarif convenabil rubrica „MICĂ RUBI.ICIT^Tg" in cadrul căreia se pot face diverse anunțuri ca: obiecte de vînzare, schimburi de locuințe, pierderi de arte sau bunuri, aminturi de familie, felicitări, cereri sau oferte de servicii etc. fii.mm Ivi Hi? Ziarul I .. Sătmăreană apare zilnic. Costul unui abonament lunar, 8 lei. Mai buna cointeresare a lucrătorilor de lucru și a conducerii șantierului, să majoreze sau să diminueze cu pînă la 20 la sută sumele individuale ale membrilor echipei, calculate în raport cu salariul tarifar și timpul efectiv lucrat, astfel încît să stimuleze pe cei mai harnici dintre ei. In general, salarizarea în acord global oferă posibilitatea sporirii câștigurilor individuale ale membrilor formației de lucru strîns legat de modul cum aceștia își organizează munca, recuperează pe parcurs eventualele întțrzieri, folosesc integral timpul de muncă, într-un cuvînt asigură o productivitate a muncii ridicată, o calitate superioară a lucrărilor. Este evident că, pentru a se obține rezultate cît mai bune, introducerea acestei forme de salarizare reclamă o temeinică pregătire în ce privește organizarea și programarea producției, asigurarea corespunzătoare a mijloacelor tehnice și materiale necesare. Totodată, atribuțiile lărgite în stabilirea diferențiată a prețurilor unitare — în anumite perioade sau pentru anumite meserii — și în diferențierea cîștigurilor individuale în raport cu contribuția fiecărui membru din formația de lucru respectivă la realizarea lucrărilor, cere din partea celor care aplică această formă de salarizare discernămînt, fermitate, un dezvoltat simț al dreptății, capacitatea de a asigura respectarea strictă a principiului echității sociale. Cunoașterea spiritului și literei în care este concepută salarizarea în acord global pe bază de contract-angajament, facilitarea înțelegerii caracterului ei stimulativ de către colective largi deconstructori este o îndatorire de prim ordin a organizațiilor de partid, de sindicat, a conducerilor de șantiere și grupuri de șantiere, știut fiind că prin aplicarea pe scară largă a acestei forme se stimulează ritmul realizării importantului volum de lucrări de construcții-montaj ce se impun realizate acum și în viitor în întregul județ.Urmare din pag. 1), cuvin corespunzător cantității de lucrări executate. Spre deosebire de forma de salarizare în acord colectiv, în care sumele primite de formația de muncitori (care lucrează în echipe, brigăzi) se împart, între membrii formației, în raport cu salariul tarifar de încadrare și timpul efectiv lucrat, in forma de salarizare în acord global șeful formației are dreptul ca, în cadrul sumei totale formației de lucru ,și cu cuvenite acordul majorității membrilor formației / йУП [UNK] [UNK] и ЛОТ от Г МП: „De data aceasta nu mai ratăm calificarea” Optimismul, fară îndoială motivat, domină fotbalul careian. Pe seama unui lot tînăr, dar valoros, care alcătuiește garnitura Victoriei, a unei atmosfere favorabile performanțelor și, avîndu-se în vedere valoarea nu prea ridicată a celorlalte echipe din serie, s-a creat aici convingerea că actuala ediție a campionatului divizionar C, va aduce fotbalului care iau mult dorita promovare în eșalonul secund. Se degajă acest optimism și din relatările interlocutorului nostru, Constantin Ionescu, unul dintre antrenorii echipei. — Nu încape nici o îndoială că ediția actuală ne va aduce satisfacția cuceririi primului loc în serie. Avem un lot, cred eu, foarte valoros, tînăr, capabil de rezultate bune. Interviu cu antrenorul CONSTANTIN IONESCU — Numai această trăsătură nu asigură succesul. S-au efectuat, desigur, în bune condițiuni și pregătirile. ■ ■ — In ultima perioadă antrenamentele s-au desfășurat de patru ori pe săptămînă, în cadrul lor s-a lucrat mai mult în ce privește organizarea jocului la mijlocul terenului, pregătirii fazelor de atac și, mai cu seamă, s-a pus accentul pe finalizare. Trebuie spus însă că la acest capitol — finalizarea — sîntem încă deficitari, nu avem oameni de gol. Deosebit de utile pentru noi au fost jocurile din ultimele zile, care ne-au prilejuit judicioase criterii în stabilirea formației de bază. — Am reținut că la Victoria nu au fost întrerupte antrenamentele. Ce formă dețin jucătorii ei la ora actuală, mai bine zis la ora startului? — In ansamblu, nivelul maxim de randament al jucătorilor încă nu a fost atins. După cîteva jocuri — să zicem 2—3 — sper ca toți componenții să dea maximum- De altfel, abia aceste prime partide, din campionat ne vor da un răspuns clar la o asemenea întrebare. Un lucru însă e destul de limpede pentru noi: pornim încă din prima etapă cu gîndul să obținem maximum de puncte posibile. Să reușim, deci, victoria pe terenul proaspetei promovate, Minerul Baia Sprie. — Care este lotul definitiv al echipei pe care o antrenați? Portari: Frank, Carol, Tati; fundași: Horila, Bereș, Heletea, Șt, Șzaho, Dezideriu Tați; mijlocași: Fesus, Keizer, Kovács, Erdei, Feher; înaintași: T. Szabó, Vancea, Bogner, Evert, Pété, Podleszni. Dar Hei vei? Clubul Steaua nu și-a dat încă asentimentul în cazul acestui jucător, așa că utilizarea lui este deocamdată incertă. Să sperăm că lucrurile se vor rezolva. Vă mulțumesc pentru amănuntele lui iUzbte și multe urări în realizarea obiectivului propus. Interviu consemnat de ȘTEFAN VIDA Tenis de masă Sătmărenii victorioși la Oradea, în »Cupa Eliberării» In scopul cinstirii Zilei de 23 August, la Oradea a fost organizat un concurs de tenis de masă dotat cu „Cupa Eliberării". La întreceri au luat parte și sportivi din Satu Mare. In cazul a trei din cele patru probe desfășurate, victoria a revenit sătmărenilor, și anume: Individual fete: Ana Bolojan de la Sănătatea Satu Mare (a dispus în finală de colega ei de asociație E. Grazer cu 2-1); băieți: Șerban Costa de la Sinteza Oradea (cîștigător în meciul decisiv în fața lui Zoltán Ügeti de la Mondiala Satu Mare ( scor: 2-1). Pe echipe, pe primul loc în întrecerea fetelor ,s-a situat echipa Sănătatea Satu Mare (alcătuită din Grazel, Vajda Ilyeș), iar la băieți formația Mondiala Satu Mare (Z. Ligeti Szasiló,Șipoș). Programul turului campionatului județean de fotbal - ediția 1970-1971 - ETAPA A II-a. 24 AUGUST: Recolta Urziceni — Taina Orașu Nou Sticla Poiana C. — Voința Cărei Spartac Satu Mare — Recolta Turulung Energia Negrești-Oaș — Stăruința Berveni Forestiera Bicsad — Rapid Satu Mare Victoria Livada — Spicul Ardud Unirea Tășnad — Recolta Dorolț ETAPA A III-A. 30 AUGUST ETAPA A IV-A. 6 SEPTEMBRIE Sticla Poiana C. — Taina Orașu Nou Spartac Satu Mare — Recolta Urziceni Energia Negrești-Oaș — Voința Cărei Forestiera Bicsad — Recolta Turulung Victoria Livada — Stăruința Berveni Unirea Tășnad — Rapid Satu Mare Recolta Dorolț — Spicul Ardud El APA A V-A. 13 SEPTEMBRIE ETAPA A VI-A. 20 SEPTEMBRIE Spartac Satu Mare — Taina Orașu Nou Energia Negrești-Oaș — Sticla Poiana C. Forestiera Bicsad — Recolta Urziceni Victoria Livada — Voința Cărei Unirea Tășnad — Recolta Turulung Recolta Dorolț — Stăruința Berveni Spicul Ardud — Rapid Satu Mare ETAPA A VII-A. 27 SEPTEMBRIE Taina Orașu Nou — Rapid Satu Mare Stăruința Berveni — Spicul Ardud Recolta Turulung — Recolta Dorolț Voința Cărei — Unirea Tășnad Recolta Urziceni — Victoria Livada Sticla Poiana C. — Forestiera Bicsad Spartac Satu Mare — Energia Negrești-Oaș Taina Orașu Nou Spicul Ardud — Rapid Satu Mare Stăruința Berveni Recolta Turulung Voința Cărei — Recolta Urziceni Taina Orașu Nou Rapid Satu Mare Stăruința Berveni Recolta Turulung Voința Cărei — Recolta Urziceni Sticla Poiana C. —• Recolta Dorolț Unirea Tășnad — Victoria Livada Forestiera Bicsad Energia Negrești-Oaș Spartac Satu Mare — Sticla Poiana C. Spicul Ardud Recolta Dorolț Unirea Tășnad — Victoria Livada Forestiera Bicsad — Energia Negrești-Oaș — Spartac Satu Mare ETAPA A VIII-A. 4 OCTOMBRIE Energia Negrești-Oaș — Taina Orașu Nou Forestiera Bicsad — Spartac Satu Mare Victoria Livada — Sticla Poiana, Unirea Tășnad — Recolta Urziceni Recolta Porcii — Voința Cărei Spicul Ardud — Recolta Turulung Rapid Bătu Mare- Stăruința Betveni ETAPA A IX-A. 11 OCTOMBRIE Talpa Orașu Nou — Recolta Turulung — Stăruința Berveni Rapid Satu Mare Voință Cărei — Spicul Ardud Recolta Urziceni — Recolta Dorolț Sticla Poiana C. Spartac Satu Mare — Unirea Tășnad Energia Negrești-Oaș — Victoria Livada — Forestiera Bicsad ETAPA A X-A. 18 OCTOMBRIE Forestiera Bicsad — Taina Orașu Nou Victoria Livada — Energia Negrești-Oaș Unirea Tășnad — Spartac Satu Mare Recolta Porcii — Sticla Poiana C. Spicul Ardud — Recolta Urziceni Rapid Satu Mare — Voința Cărei Stăruința Berveni — Recolta Turulung ОТДРА A XI-A, 25 OCTOMBRIE Tarna Orașu Nou — Recolta Turulung Voința Cărei — Stăruința Berveni Recolta Urziceni — Rapid Satu Mare Sticla Poiana C. — Spicul Ardud Spartac Satu Mare — Recolta Dorolț Energia Negrești-Oaș — Unirea Tășnad Forestiera Bicsad — Victoria Livada ETAPA A XII-A. 1 NOIEMBRIE Victoria Livada Unirea Tășnad Recolta Dorolț Spicul Ardud — Rapid Satu Mare Stăruința Berveni Recolta Turulung Taina Orașu Nou Forestiera Bicsad Energia Negrești-Oa. Spartac Satu Mare — Sticla Poiana C. — Recolta Urziceni Voința Cărei ETAPA А Х [UNK] А, 8 NOIEMBRIE Voința Cărei — Taina Grasu Nop Recolta Urziceni — Recolta Turulung Sticla Poiana C. — Stăruința Berveni Spartac Satu Mare — Rapid Satu Mare Energia Negrești-Oaș Spicul Ardud Forestiera Bicsad — Recolta Dorolț Victoria Livada — Unirea Tășnad Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj I- Telejen, 2379. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din Întreprinderi și instituții. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Maramureș: 40 026