Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-05-05 / No. 994

Miercuri 5 mai 1971 ___________________________________ _____ 3 CRONICA SATMAREANA Expunerea tovarășului losif Uglar (Urmare din paala). Din perspectiva istorică, astăzi, ne este mai limpede ca oricînd, că Partidul Comunist Român fost astfel conceput, ca, prin înasăși natura lui, să fie în măsură să preia tradițiile luptei progresiste, să influențeze activ evenimentele sociale, să deschidă noi direcții în istoria poporului român. încă din primii ani ai activității sale, acumulînd treptat experiență, înfruntînd obstacole, greutăți, partidul a dovedit capacitatea de a reflecta realitatea din România de a folosi posibilitățile legale pentru mobilizarea mai largă a maselor muncitoare în lupta pentru revendicări, pentru libertăți democratice. Scos în afara legii în 1924, acționînd în condiții deosebit de grele, nevoit să înfrunte prigoana dezlănțuită de clasele dominante, Partidul Comunist Român a știut să găsească forme și mijloace de luptă adecvate, care s-au situat permanent în avangarda luptelor sociale. In condițiile grele ale ilegalității, partidul a creat și folosit o serie de organizații de masă. Sub influența sa, sindicatele unitare, Blocul muncitoresc-țărănesc, Madost-ul și alte organizații au desfășurat o vastă activitate politică în rîndurile muncitorilor, țăranilor și intelectualilor. Totodată, partidul s-a preocupat de realizarea unității de acțiune a clasei de crearea și întărirea muncitoare, alianței muncitorești-țărănești, de clarificarea unor importante probleme politice și ideologice, cristalizarea liniei generale pentru politice, a tacticii și strategiei. După cum este cunoscut, tovarăși, în acea vreme, mulți ani la rînd, partidul a avut de făcut față și greutăților provocate de practicile și metodele aplicate în mișcarea muncitorescă din țara noastră de către Comintern. Este un merit deosebit al partidului nostru că a găsit în interiorul său forță și capacitate de a depăși treptat aceste greutăți, cât și slăbiciunile și erorile proprii dintr-o etapă sau alta, de a se consolida din punct de vedere organizatoric, de a-și întăriturile cu masele largi. Un legătol important în aceste direcții a avut Congresul al V-lea al partidului. Desfășurînd o intensă muncă politică în rîndul maselor muncitoare, a păturilor largi sociale care s-au ridicat împotriva exploatării, împotriva reacțiunii și fascismului, pentru o Românie liberă și democratică, în decursul bătăliilor de clasă, comuniștii au acumulat o vastă experiență, șiau verificat principiile și metodele de acțiune, și-au întărit legaturile cu masele, și-au întărit rîndurile — mai ales după luptele din anii 1929 — 1933 — cu noi membrii proveniți muncitorii cei mai activi, dintre mai înaintați. Prigoana care se intensificase, îndeosebi în etapele cînd a crescut pericolul fascist, și mai ales, în anii regimului de dictatură militaro-fascistă, nu a putut stăvili activitatea partidului comunist, organizarea și conducerea forțelor revoluționare, a tot ce era mai înaintat în rîndurile națiunii. Pentru întreaga perioadă interbelică, o caracteristică esențială a activității partidului nostru comunist și a mișcării revoluționare din România o constituie manifestarea fermă a solidarității internaționaliste. Partidul Comunist Român a înscris printre meritele sale istorice ridicarea hotărîtă împotriva agresiunii Germaniei fasciste și a războiului împotriva Uniunii Sovietice. Dînd glas frămîntărilor și aspirațiilor uriașei majorități a populației țării, el a organizat rezistența antifascistă și lupta maselor populare pentru răsturnarea regimului antonescian, pentru ieșirea din războiul purtat alături de Germania și alăturarea la forțele antihitleriste. Promovînd cu perseverență lupta antifascistă, democratică și patriotică, partidul a inițiat, organizat și condus cu succes forțele populare la înfăptuirea cu arma în mînă a insurecției din august 1944 — eveniment crucial în istoria poporului român, cu adunei consecințe asupra căilor sale de dezvoltare în toate domeniile vieții sociale. Aplicarea planului politic, organizatoric și militar al insurecției, conceput de partid în anii întunecoși ai teroarei fasciste, a dat cîștig de militar ocauză orientării statornice a partidului pentru realizarea unității de acțiune a proletariatului, pentru crearea Frontului Unic Muncitoresc și, în jurul acestei coloane vertebrale, unirea tuturor lor democratice, antifasciste forțeși naționale într-un bloc de luptă puternic, interesat în salvgardarea țării. Stimați tovarăși. Un bogat material documentar relevă că, o dată cu apariția și dezvoltarea diferitelor industrii pe teritoriul județului nostru, detașamentele muncitorești din acest colț de țară s-au angajat cu fermitate în importante lupte sociale, de clasă. In a doua jumătate a secolului trecut orașul Satu Mare se număra printre centrele industriale importante ale Transilvaniei, care concentrau un mare număr de muncitori. Arhivele păstrează două documente oficiale din anii 1852 și 1853 care arată că în comitatul Satu Mare se înregistra o „agitație socialistă“, formulă prin care autoritățile vremii defineau acțiunile de luptă revendicative împotriva patronatului, propaganda socialistă desfășurată printre muncitori. Și aici, ca și în alte centre, muncitorii o duc din ce în ce mai greu, îngroșînd armata șomerilor ; o statistică, desigur, incompletă, din anul 1891, arată că numai în orașul Satu Mare existau 697 de șomeri. Combativitatea muncitorilor este relevată în cele mai felurite manifestări, de la acțiunile de protest spontane și pînă la inițiative pe linia organizării, așa încît, în 1922, aproximativ 5.000 de muncitori sătmăreni erau membri activi ai sindicatelor. Cu deosebită tărie se afirmă lupta muncitorimii de pe meleagurile județului în întreaga perioadă dinaintea grevei generale din octombrie 1920. Un articol din presa locală definea scopul principal al acțiunilor greviste din acea perioadă, astfel : „să atragă atenția guvernului și forurilor competente că muncitorimea nu mai poate suferi starea de asediu, cenzura, situația produsă după legea reglementării muncii,... scumpetea care se urcă cu pași uriași“. Așa cum s-a mai subliniat, crearea Partidului Comunist Român, avangarda marxist-leninistă a proletariatului din țara noastră, a ridicat pe o treaptă superioară lupta clasei muncitoare, a maselor exploatate, pentru drepturi economice și politice, pentru eliberarea de sub jugul asupririi sociale. Printre organizațiile locale ale partidului socialist, care au trimis delegați la Congresul creării partidului comunist, acum 50 de ani, s-a numărat și aceea din Satu Mare; trebuie menționat că delegații socialiști care au reprezentat meleagurile sătmărene aveau mandat de a vota pentru crearea P.C.R. fără nici o condiționare. In ajunul deschiderii lucrărilor acestui congres istoric, ca și după aceea, în Satu Mare și împrejurimi se desfășoară o vie activitate politică. Ziarul „Satu Mare" relatează în coloanele sale că muncitorii în strai de sărbătoare s-au întrunit în localul din str. Decebal cu prilejul zilei de 1 Mai 1921, zi a cărei însemnătate pentru „clasele producătoare din întreaga lume" fost subliniată, între alții, de către binecunoscutul pictor sătmărean Aurel Popp. Numeroși locuitori din județ, combatanți pe fronturile primului război mondial — unii dintre ei membri ai gărzilor roșii în zilele înfăptuirii Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și în perioada de început a rezistenței împotriva intervenționiștilor —, s-au reîntors la casele lor, mai dîrzi și mai conștienți în apărarea intereselor generale ale celor exploatați și asupriți. In perioada 1922—1929 și mai ales în anii crizei care a urmat acestei economice, perioade, muncitorii sătmăreni au înfruntat cu hotărâre ofensiva patronală. Documente scrise și mărturii ale veteranilor mișcării locale atestă rolul important pe care l-au jucat în organizarea acestor lupte comuniștii. Astfel, ziarele locale amintesc greve ale lucrătorilor din comerț și construcții, de la Turnătoria de fier, Fabrica de mașini „Frații Printz", întreprinderea de tîmplărie etc. Se menționează protestul prin grevă al croitorilor, cărora li s-a promis onorare a salariilor cu numai ua 7 la sută, în timp ce piața se scumpise cu 57 la sută. In paginile ziarelor pot fi întîlnite numeroase titluri despre acțiuni propagandistice ilegale, în Satu Mare și localitățile învecinate, despre procese intentate comuniștilor, subliniindu-se deseori critic încălcarea de către autorități a normelor legii — și așa înguste — privind judecarea cauzelor. Cu prilejul unui raport al siguranței locale în legătură cu arestarea unui comunist, se arată că, în 1929, sindicatele unitare din Satu Mare aveau peste 3.000 de membri înscriși. In manifestele găsite asupra celui arestat — manifeste scrise în limbile română și maghiară — „se îndeamnă muncitorimea la nesupunere și la organizare revoluționară ... pentru amnistie generală, politică, militară și agrară..., pentru regim politic în închisori, lizarea partidului comunist, legatineretului comunist și a „Ajutorului Roșu" .... contra războiului imperialist și pentru apărarea Uniunii Sovietice". Trebuie spus că, o caracteristică a dezvoltării mișcării pitorești și comuniste locale mun— ca și în întreaga țară — o constituie spiritul militant pentru unirea luptei tuturor muncitorilor, fără deosebire de naționalitate. Deosebit de grăitor este demonstrat acest spirit într-un apel publicat în revista „Szatmárimmunista" în 1932, în care Rose spunea, între altele: „numai lupta comună revoluționară a maselor muncitorești române și maghiare, sub stindardul roșu al Partidului Comunist, îndreptată în contra fabricanților și bancherilor... poate să schimbe situația noastră nenorocită". In anii deceniului al treilea se resimte efectiv și pe teritoriul județului nostru influența traducerii în viață a importantelor teze și hotărîri ale Congresului al V-lea al PCR„ îndeosebi în problemele privind întărirea cu elemente muncitorești dintre cele mai hotărâte a organizațiilor teritoriale ale partidului, crearea celulelor de partid, intensificarea muncii de propagandă, întărirea legăturii cu masele de oameni ai muncii. Efectul acestei influențe este oglindit, între altele, în documente ale siguranței, poliției și jandarmeriei și în articole de presă care vorbesc despre înmulțirea proceselor intentate comuniștilor, despre descoperirea unor nuclee comuniste la Halmeu, Botiz, Batarci și în alte localități. Activitatea comuniștilor sătmăreni era cunoscută și apreciată de militanți de frunte ai partidului. încrederea de care se bucură organizația locală este grăitor demonstrată de nenumăratele solicitări ale Central de a organiza Comitetului ilegală peste graniță, prin trecerea Halmeu sau alte puncte, a unor materiale de partid sau persoane, spre sau dinspre țări cu ale căror partide frățești întreținea legături strînse partidul nostru. Potrivit relatării unui corespondent din Satu Mare al unui ziar clujean, Consiliul de război al corpului VI Armată a judecat procesul a patru comuniști din Satu Mare — 3 bărbați și o femeie — „capturați la Satu Mare pe cînd transportau corespondență secretă între București Praga. Comuniștii... erau în sorși da Internaționalei a Ill-a, făcînd navetă peste frontieră, cu misiune de curieri între Centrala Partidului Comunist din București și Biroul Central al Internaționalei a III-a pentru Europa Centrală din Praga". După cum se poate vedea, tovarăși, unele dintre aceste misiuni deosebit de riscante, au fost descoperite de organele represive ale regimului burghezo-moșieresc. Dar în toate acțiunile au ieșit puternic în evidență curajul și spiritul de sacrificiu al comuniștilor angajați în această mare bătălie. Mulți dintre tovarășii de luptă de atunci au căzut la datorie, pe frontul aspru al activității de partid ilegale. Alții, îndurind cu eroism represaliile, regimul inuman din închisori, au avut fericirea să ajungă și să vadă împlinite idealurile nobile pentru care lupta Partidul Comunist, clasa muncitoare, forțele democratice ale țării. Avem astăzi prilejul de a saluta cu emoție în mijlocul nostru pe unii din vechii militanți ai partidului nostru comunist, veterani ai luptei ilegale de partid și antifasciste, acei oameni minunați care, în încrincenata bătălie de clasă, au dovedit un devotament nemărginit și un înalt spirit de sacrificiu pentru cauza partidului, a clasei muncitoare, a întregului popor muncitor. Mișcarea muncitorească și activitatea de partid în anii care au premers actului istoric August 1944, arată tradițiile din de luptă comună a muncitorilor români și de alte naționalități din județ. Pe aceste tradiții s-au grefat sentimentele și atitudinile tuturor oamenilor aparținînd păturilor sociale nemulțumite dintr-un motiv sau altul de domnia exploatării. Asemenea sentimente s-au amplificat treptat în conștiințele oamenilor, devenind, cu deosebire în anii ocupației hitleriste-horthyste, atitudini net antifasciste, antirăzboinice și democratice de masă. Tovarăși. Istoria eroică a Partidului Comunist Român consemnează noi bătălii și victorii hotărîtoare în perioada de după 23 August 1944. In noile condiții, lupta partidului s-a transformat în largi acțiuni de masă pentru desăvîrșirea revoluției democratice, pentru trecerea la construirea socialismului. O mare însemnătate a avut lupta maselor populare, conduse de partidul comunist, în vederea instaurării — la 6 martie 1945 — a primului guvern democratic din istoria țării, în care rolul preponderent revenea clasei muncitoare. Conferința Națională a P.C.R. din 1945 a elaborat orientarea fundamentală și principiile tacticii și strategiei partidului în vederea rezolvării cu succes a sarcinilor revoluției populare. Anii care au urmat au confirmat justețea acestei orientări, în temeiul căreia au putut fi soluționate o seamă de sarcini de o deosebită complexitate, între care realizarea unității politico-ideologice și organizatorice a clasei muncitoare, instaurarea dictaturii proletariatului, în alianță cu țărănimea muncitoare și alte pături populare, naționalizarea principalelor mijloace de producție în economie, trecerea la transformarea socialistă a agriculturii, la înfăptuirea revoluției culturale, la soluționarea pe principiile marxismleninismului a problemei naționale. In continuare vorbitorul a relevat marile victorii obținute de poporul nostru sub conducerea partidului în anii construcției socialiste în toate domeniile vieții noastre sociale, dinamismul dezvoltării multilaterale a României Socialiste cu deosebire după cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. Pe temelia acestor succese — a arătat vorbitorul —, s-au produs înnoiri cu puternice consecințe pozitive de ordin economic și social și pe meleagurile sătmărene. Vorbitorul a prezentat sintetic bilanțul acestor înnoiri, subliniind că ele sunt rodul politicii științifice a partidului de dezvoltare armonioasă a tuturor județelor și localităților patriei. Subliniind direcțiile principale ale dezvoltării țării în perioada 1971—1975, stabilite de Congresul al X-lea al P.C.R., vorbitorul a înfățișat o seamă de indici care oglindesc prevederi ale cincinalului pentru județul nostru, sarcinile care decurg acestea pentru organizațiile din de partid și toți oamenii din județ. Este un fapt deosebit de meritoriu că, în întrecerea consacrată aniversării semicentenarului partidului, colectivele de muncă din întreprinderile industriale au putut raporta depășirea sarcinilor pe primele patru luni ale anului cu 25 milioane lei la producția globală, cu 6 milioane lei valută privind planul de export și cu 5 milioane lei la beneficiile planificate. Aceasta demonstrează, totodată, posibilitatea de care dispunem pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor în întregul cincinal. Succese de seamă s-au obținut și în agricultura județului, atît pe linia creșterii producției agricole vegetale și animale, cit și pe aceea a consolidării economice a unităților noastre. Rezultatele din industrie și agricultură, înfăptuirile din celelalte domenii — construcții, transporturi, comerț, gospodărie comunală etc. — au schimbat și continuă să schimbe vertiginos înfățișarea meleagurilor sătmărene, cu consecințe pozitive remarcabile în viața oamenilor muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități din județ, uniți în uriașul efort constructiv al întregului nostru popor pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Stimați tovarăși. Fidelitatea, devotamentul, spiritul de jertfă cu care partidul a slujit neîncetat, încă de la înființarea sa, interesele clasei muncitoare, ale întregului popor muncitor, stau la baza dobândirii de către partid a recunoașterii unanime a rolului de conducător politic al societății noastre, rol care este exercitat mereu în forme noi, superioare. Uriașa activitate constructivă din țara noastră, desfășurată sub conducerea partidului, se întemeiază pe munca eroică a clasei muncitoare — clasa cea mai înaintată a societății —, pe munca țărănimii — care își aduce cu hărnicie contribuția la prosperitatea țării, pe munca intelectualității care se află angajată în același mare șantier al socialismului, practic, pe munca întregului popor, fără deosebire de naționalitate, strîns unit în jurul partidului, a Comitetului său Central. Un important rezultat al activității partidului îl constituie rezolvarea deplină, pe baza cuceririlor socialismului, a problemei naționale în România. Oamenii muncii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare sînt organic integrați în opera generală comună de înfăptuire a socialismului și comunismului, pentru înflorirea patriei comune. Acum, la împlinirea a 50 de ani de la crearea partidului, România prezintă nu numai un tablou impresionant al creșterii sale economice fără precedent, ci și o trainică unitate socialistă a rîndurilor națiunii — factor de primă importanță în asigurarea înfăptuirii pe mai departe programului Partidului Comunist Român, de înaintare a țării spre culmile progresului și prosperității. In continuare, după ce a relevat principalele trăsături definitorii ale politicii externe promovate cu consecvență de partidul și statul nostru, tovarășul losif Uglar a spus: Pe întreg cuprinsul patriei, întîmpinarea aniversării semicentenarului partidului a dat naștere unui puternic avînt creator. Pe primele patru luni ale anului sarcinile în industrie au fost îndeplinite cu două zile mai devreme. Succese însemnate s-au obținut în realizarea sarcinilor din agricultura județului. Mai mult ca oricînd, transformările radicale care au avut loc în toate domeniile vieții sociale țării, precum și minunatele perspective care se deschid în fața societății românești poartă pecetea legăturii inseparabile cu existența și acțiunea consecvent revoluționară a partidului, pecetea spiritului creator al înțeleptei sale politici. De aceea, nu există o îndatorire mai de preț a comuniștilor, — și în primul rînd a activului de partid — decit aceea de a veghea necontenit la întărirea capacității organizațiilor partidului în exercitarea rolului lor conducător, în soluționarea celor mai complexe aspecte ale dezvoltării sociale. Chezășia fundamentală a îndeplinirii acestei nobile îndatoriri o constituie întărirea continuă a partidului, a unității rîndurilor sale în jurul Comitetului Central, în frunte cu eminentul nostru conducător, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Doresc să asigur activul nostru de partid că Comitetul județean de partid, biroul său își vor consacra toată puterea și energia muncind cu devotament pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor încredințate de conducerea superioară de partid, pentru a fi la înălțimea marilor răspunderi încredințate. Vă rog să-mi permiteți să folosesc acest prilej solemn pentru a transmite activului nostru de partid, tuturor comuniștilor și oamenilor muncii din județ, fără deosebire de naționalitatea, felicitări fierbinți pentru tot ce s-a obținut în vasta muncă de construire a societății noastre noi, și urările de sănătate și noi succese spre fericirea și prosperitatea marii noastre familii socialiste. In aceste momente solemne, îndreptîndu-ne gîndurile înspre conducerea superioară a partidului, asigurăm Comitetul Central, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, că activul de partid, comuniștii sătmăreni, toți oamenii muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități de pe aceste meleaguri vor munci cu devotament, consacrîndu-și toate forțele înfăptuirii politicii partidului în care văd expresia intereselor lor celor mai vitale, chezășia realizării civilizației comuniste. Este omagiul nostru suprem, adus încercatului nostru partid, istoriei sale glorioase. Adunarea festivă din Satu Mare Aspect din timpul desfășurării Adunării festive. Spectacol de la sala Teatrului de Nord din Satu Mare a avut loc ieri un spectacol de gală închinat aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. La spectacol au fost prezenți participanții la Adunarea festivă a activului județean de partid. Spectacolul a fost susținut de Orchestra simfonică, actori ai Teatrului de Nord, taraful, soliștii vocali și formația de dans a Consiliului județean al U.G.S.R., formația de dansuri populare a Casei de cultură din Negrești-Oaș, precum și de corurile reunite ale Sindicatului lucrătorilor din învățămînt, Satu Mare, și al căminului cultural din Medieșu Aurit. Intr-o formulă inedită de structurare, o ținută elevată și un bogat conținut, spectacolul a constituit un emoționant omagiu adus făuritorului vieții noastre noi — partidului Comunist Român. Moment din spectacolul de gală.