Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-05-04 / No. 993

m In intimpinarea aniversării SEMICENTENARULUI PARTIDULUI >C/ț> *50 1921-1971 Angajamentele au devenit fapte UZINA UNIO Constructorii de mașin de la Uzina Unio raportează că și-au îndeplinit exemplar angajamentele asumate în cinstea semicentenarului gloriosului nostru partid, realizînd peste 1,3 milioane lei la indicatorul producție globală și 4,6 milioane lei la producția marfă. Buna organizare a procesului de producție, ca și măsurile de organizare științifică aplicate, au făcut ca productivitatea muncii să crească substanțial. Astfel, față de un angajament de îmbunătățire de 261 lei pe salariat, la acest indicator s-a realizat 441 lei pe salariat. In același timp, prin gospodărirea chibzuită a materiilor prime și materialelor au fost economisite 41 tone metal, fiind obținută totodată, o valoare de 1,2 milioane lei beneficii peste plan. In unități fizice, angajamentele colectivului s-au concretizat în 13 transportoare șerpuitoare, 110 ventilatoare pentru aerajul minelor și 250 tone piese matrițate. FABRICA DE MAȘINI CASNICE Acum, în preajma aniversării gloriosului semicentenar, colectivul de muncă de la Fabrica de mașini casnice „23 August" adaugă noi rezultate de prestigiu salbei de succese. Bunăoară, față de un angajament de 2,2 milioane lei la producția globală și marfă, colectivul fabricii a realizat aproape 4 milioane lei, în timp ce indicatorul productivității muncii pe salariat a fost îmbunătățit cu Au fost livrate totodată 617 lei, fondului pieții produse în re de 1.350.000 lei, iar valoajamentele la export au angafost depășite cu 260.000 lei valută. Livrînd suplimentar pieții interne și exportului 1.230 mașini de gătit cu gaze, colectivul fabricii a economisit 76 tone metal, cu 26 tone în plus față de angajament. ÎNTREPRINDEREA SOLIDARITATEA Ritmul avîntat în muncă ce caracterizează aceste zile premergătoare gloriosului jubileu, și-a găsit materializare fructuoasă și la întreprinderea Solidaritatea, unitate care și-a îndeplinit exemplar angajamentele asumate. Astfel, a fost realizată în plus o valoare de 70.000 lei la indicatorul producție globală, 215.000 lei la producția marfă, iar sarcina de productivitate a muncii a fost îmbunătățită cu 125 lei pe salariat. Față de un angajament de 50 kg diverse fire, colectivul a economisit 119 kg fire. Ф-IV^ Г'етNO--' ' PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA! ------------------------ m Anul IV (XI) " * 4 pag.—30 bani Vernisajul Expoziției jubiliare de artă plastică Ieri, a avut loc, în sala de expoziții din str. Arțarilor nr. 2 Satu Mare, vernisajul Expoziției jubiliare de artă plastică, închinată semicentenarului Partidului Comunist Român. La festivitate au participat tovarășii Octavian Luțaș, secretar al Comitetului județean de partid, Vasile Gîta, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, alți reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, conducători de întreprinderi și instituții, oameni ai muncii din numeroși municipiu. . Expoziția cuprinde o seamă de lucrări închinate gloriosului semicentenar al P.C.R., rod al activității creatoare din ultimul timp a artiștilor plastici din județul nostru. In lucrările de pictură, grafică și sculptură expuse plasticienii sătmăreni Paul Erdös, Aurel Cordea, loan Sasu, Vasile Paulovici, loan Popoian, Agneta Szatmári și alții, exprimă diverse ipostaze ale activității umane, lupta clasei muncitoare un trai mai bun, momente pentru de istorie, introspecții pshilogice etc. Шт Măsurile de modernizare a agriculturii iși arată roadele După aproape 4 luni de la elaborarea măsurilor de îmbunătățire a organizării, planificării și conducerii agriculturii, și în cooperativa noastră de producție — CRUCIȘOR — se simte din plin influența lor binefăcătoare. Spiritul de răspundere cu care se muncește, mai buna organizare și extinderea ariei preocupărilor cooperatorilor — iată două direcții unde măsurile își dovedesc din plin eficacitatea. Alături de noile transformări și înfăptuiri din agricultură, în cinstea aniversării a 50 de ani de la crearea partidului — credem că este util să amintim, fie și în linii mari —cîteva din preocupările cooperatorilor noștri. Astfel, sub directa supraveghere a președintelui C.A.P., Teodor Petric, la brigada I (Iegheriște), secția de împletituri din nuiele a reușit pînă în prezent să contracteze cu Fabrica de sticlă din Poiana Codrului peste 40.000 buc. diferite împletituri. De asemenea, se pune mare preț pe activizarea unor meseriași. Problema ridicată de partid — crearea unei industrii proprii a satelor — am primit-o cu mare interes și încredere. Prin urmare, se înființează noi secții de producție și prestări de servicii, și am putea aminti aici — înființarea unui sector avicol, amenajarea unui eleșteu pentru creșterea și înmulțirea peștilor, înființarea unei secții de confecționat lăzi etc. Cu ajutorul organelor agricole județene, cu sprijinul nemijlocit al personalului veterinar, a cooperativei de consum din Poiana Codrului și evident, a cooperatorilor, în termen de numai opt zile a fost înălțat un grajd, care la scurtă vreme a fost populat cu 4.000 păsări pentru ouă. In altă ordine de idei, la unitatea noastră se lucrează din plin la întreținerea culturilor. GRAȚIAN BORȘE, secretarul Comitetului comunal de partid, președinte al Comitetului executiv al Consiliului popular comunal Crucișor Dubla răspundere a oamenilor muncii in calitate de proprietari și producători ai bunurilor materiale Ca urmare a politicii științifice a partidului nostru a crescut potențialul și nivelul calitativ al industriei, s-au obținut noi progrese pe calea modernizării agriculturii, a tuturor unice, au ramurilor econeînregistrat un puls mai viu activitatea științifică și culturală, s-a îmbunătățit existența materială a celor ce muncesc în patria noastră. Este unanim cunoscut faptul că în țara noastră totalitatea mijloacelor de producție sunt proprietatea tuturor oamenilor muncii, că noi toți suntem beneficiarii de drept și de fapt ai produsului muncii noastre. In această dublă calitate de proprietari și producători ai valorilor materiale, noi toți sîntem conștienți că ne revine și o dublă responsabilitate. Pe de o parte, dată fiind dotarea tehnică-materială modernă în fiecare întreprindere ne obligă la grijă și atenție continuă în manipularea utilajelor cu care am fost înzestrați. Trebuie să milităm în permanență pentru folosirea lor la cel mai înalt indice de rentabilitate, să urmărim în permanență valorificarea superioară a tuturor materiilor prime, să folosim pe scară largă materiile indigene. Un alt aspect în această relație este răspunderea ce ne revine în ce privește calitatea prestate. Vreau să muncii menționez că la noi în întreprindere se află permanent în centrul atenției colectivului nostru îmbunătățirea calității produselor precum și diversificarea sortimentelor conștienți fiind că пито astfel vom face față solicitărilor mereu crescîndi și exigenței cumpărătorilor. Problema calității produselor o punem cu acuitate cu atît mai mult cu cit, după cum se știe, produsele noastre sunt tot mai mult solicitate pe piața externă. LIVIU CATRICICAU, maistru la Combinatul 1 Mai Satu Mare (Continuare in pag. a 2-a; Prezența tinerilor în destinele producției încă de la începutul activității sale, Partidul a investit tineretul comunist cu încrederea sa, i-a creat largi posibilități de afirmare. Ancorarea tinerei generații în fluxul economic, reprezintă o certitudine a capacităților tuia, capabil să răspundă acestnor deziderate majore. Pretutindeni, în industrie și agricultură, tineretul reprezintă nu numai un front numeros, ci și unul care participă conștient la făurirea bunurilor materiale și spirituale. De aceea, prezența tinerilor în comitetele de direcție ale întreprinderilor, acreditează ideea că participarea lor nemijlocită în producție, se înscrie într-un context general, cu largi rezonanțe, exemplificînd responsabilitatea acestora. Așa cum se sublinia la Congresul al IX-lea al U.T.C.: „In contextul marilor exigențe ale dezvoltării viitoare a societății noastre, al proceselor profunde de perfecționare a vieții socialpolitice, a activității de partid și de stat, al creșterii rolului și funcțiilor organismelor obștești trebuie să asigurăm o mai eficientă valorificare a cadrului instituțional creat, a atribuțiilor de mare răspundere acordate în ultimii ani Uniunii Tineretului Comunist, prezenței reprezentanților săi in organele centrale și locale ale puterii de stat, în guvern, în organele colective de conducere ale unităților productive și de învățămînt, în scopul lărgirii participării tineretului la soluționarea problemelor de ansamblu ale dezvoltării societății, cit și pentru o mai atentă studiere și rezolvare a problemelor specifice diferitelor categorii de tineri". Reprezentarea tineretului în comitetele de direcție, cu problemele și preocupările sale, reflectă posibilitățile acestuia de exprimare directă în destinul producției. Vasile Mureșan, secretar al Comitetului U.T.C. al Uzinei Unio Satu Mare, este cunoscut și apreciat în uzină. Prezența sa în comitetul de direcție se datorește meritelor sale, tinerii din uzină acordîndu-i întotdeauna încredere. — Aș putea spune că tinerii noștri reprezintă o altă „uzină“, nu numai datorită numărului mare, peste 1.200 de uteciști ci și preocupărilor lor, problemelor diferite care le ridică, aspecte ce aparțin direct de producție sau altele de domeniul vieții lor personale. Ele și-au găsit o rezolvare mai adecvată în comitetul de direcție. Prin acesta a crescut și prestigiul organizației noastre de U.T.C. momentul în care se Astfel, în acordă categorii, trepte de salarizare, comitetul de direcție solicită, consultă organizația U.T.C. Planul de producție suferă uneori modificări (de domeniul depășirilor), i se aduc îmbunătățiri de diferite nuanțe, ca o reflectare a hotărîrilor noastre, după o temeinică analiză. Participarea mea nu se rezumă numai la reprezentarea tineretului în comitetul de direcție ; la rezolvarea diverselor probleme ivite în uzină sînt nu numai „martor“ ci și participant direct, afirmînd un punct de vedere propriu. La Fabrica de mașini din Satu Mare, tovarășul casnice Ioan Fechete, secretarul comitetului U.T.C., remarcă aceeași prezență în comitetul de direcție, subliniind aportul consistent al tinerilor în producție. Pe alt plan, secretarul organizației de U.T.C. remarcă străduința pe care o depune organizația pentru a asigura tinerilor condiții de trai din cele mai bune. In speță, asigurarea locuințelor unui număr sporit de tineri și-a găsit înțelegerea în comitetul de direcție. Ioan Fechete vorbea de posibilitățile tot mai mari de afirmare a tineretului, de participarea lor la rezolvarea problemelor producției de stringentă actualitate. Reprezentarea tineretului în forurile de conducere este o realitate ce nu mai necesită demonstrații. De fapt, calitățile sale i-au acordat acest drept. Prezența sa în comitetele de direcție își va arăta adevăratele valențe ale capacității sale. Hotărîrea Congresului al IX-lea al U.T.C. privind larga reprezentare a tineretului în producție își dovedește utilitatea și, în același timp, probează capacitatea și inteligența tineretului comunist de a se afirma la adevăratele lui posibilități. GRIGORE SCARLAT Imagini de la demonstrația din Satu Mare cu prilejul zilei de 1MM In pagina a 3-a 19M prezentăm alte imagini de la demonstrația cu prilejul zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc EXPOZIȚIA DOCUMENTAR-ISTORICÃ „Gloriosul semicentenar al Partidului Comunist Român“ Apropiata aniversare a Partidului Comunist Român prilejuiește pretutindeni, în marile uzine, pe șantiere, în întreprinderi și instituții, un spor de energie creatoare, remarcabile realizări ale colectivelor de muncă, precum și numeroase manifestări politico-educative și culturale. In județul Satu Mare se adaugă manifestărilor închinate aniversării de la 8 mai, o amplă expoziție documentar-istorică, organizată de Muzeul de istorie Satu Mare. Expoziția constituie un omagiu adus clasei muncitoare din România și conducătorului său încercat — Partidul Comunist Român —, în lupta pentru eliberare socială, pentru făurirea societății noi, socialiste. 400 de documente în fotocopii și xerocopii ilustrează principalele momente ale istoriei mișcării muncitorești din țara noastră, de la începuturile sale pînă în anii victoriei socialismului în țara noastră. Mișcarea socialistă din România este ilustrată de mai multe publicații democratice și socialiste din secolul trecut, care au militat pentru drepturi economice și politice pentru muncitori, pentru organizarea lor, solidarizarea mișcării muncitorești din România cu mișcarea muncitorească internațională, aniversarea primului Intîr Mai în România. Publicații ca „Emanciparea“, „Revista Socială“, „Drepturile omului“, „Lupta“, „Muncitorul“, „Solidaritatea" au tradus și răspîndit pentru prima dată în țara noastră lucrările clasicilor marxismului. Următoarele documente expuse sînt legate de crearea Partidului social-democratilor din România, al muncitoînființarea primelor sindicate, dezvoltarea mișcării muncitorești pînă la reorganizarea Partidului social-democrat în anul 1910. Expoziția evidențiază și cîteva figuri de militanți ai mișcării muncitorești din această perioadă, printre care Ștefan Gheorghiu și I.C. Frimu. Este evocată, de asemenea, solidarizarea muncitorilor cu cauza țărănimii răsculate la 1888 și 1907, atitudinea înaintată a clasei muncitoare în problema țărănească. Cîteva documente locale amintesc prezența la Satu Mare, la mijlocul veacului trecut, a unei agitații socialiste, ca și date despre existența șomerilor în jurul anului 1890, mișcări revendicative ale muncitorilor sătmăreni între anii 1902—1906, propaganda socialistă la Cărei în acești ani etc. In afara mișcărilor revendicative ale muncitorilor, desfășurate după 1910, expoziția subliniază poziția hotărîtă adoptată de proletariatul din România față de pregătirea războiului imperialist, respectiv, participarea activă a delegației române la conferința de la Zimerwald, ecoul acestei conferințe în România, demonstrația antirăzboinică de la Galați din 13 iunie 1916, terminată cu jertfa a nouă muncitori, protestul general dezlănțuit în țară față de actele criminale ale regimului burghezomoșieresc. Cîteva documente expuse amintesc, de asemenea, solidarizarea mișcării muncitorești din România cu lupta proletariatului rus, ecoul înfăptuirii primului stat socialist din lume în urma victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie 1917. Este subliniat aportul democrației la înfăptuirea socialstatului național unitar român, rolul sporit și forța clasei muncitoare în viața politică și socială a patriei, capacitatea lui de a conduce mișcarea progresistă după desăvîrșirea unității statului național român. Documentele evocă avîntul revoluționar din țara noastră care culminează cu greva generală din octombrie 1920. Cele 250 de greve mari desfășurate în 1919 și cele 345 desfășurate între 1 martie și 20 octombrie 1920, în toate centrele industriale ale țării și în toate ramurile producției, au arătat forța proletariatului din România, acțiunile sale zguduind puternic temelia regimului burghezo-moșieresc. Cîteva documente expuse în acest capitol al expoziției se referă la acțiunile din Satu Mare în perioada grevei generale. Acțiunile viguroase ale clasei muncitoare în anii avîntului revoluționar și mai ales greva generală au evidențiat necesitatea creării unui partid revoluționar capabil să organizeze și să conducă proletariatul în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor sa(Continuare în pag. a 3-a)