Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1200)

1971-10-26 / No. 1143

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI Ne apropiem de finele anului Constructori și beneficiari - răspunzători solidari de îndeplinirea planului S-a accentuat nu o dată, importanța conlucrării perfecte, a colaborării strînse a constructorului și beneficiarului în realizarea la termenele stabilite investițiilor planificate. In anul a trecut, planul de investiții nu a fost îndeplinit. Parte din cauza condițiilor speciale inte în urma inundațiilor, surveparte din cauza lipsei de colaborare dintre factorii răspunzători de investiții, a lipsei unor utilaje pentru mecanizarea grele, a lipsei forței de lucrărilor muncă etc. Pentru anul în curs însă au fost create toate condițiile necesare îndeplinirii planului de investiții. Dar iată că ne aflăm în ultimul trimestru, și constatăm din nou nepermise rămîneri în urmă, cauzate de aceleași lipsuri ca și în anul trecut. Pentru anul 1971, județului nostru i s-au alocat peste 463 milioane lei pentru în sectoarele industriale, investiții orale și pentru dezvoltarea comereconomiei locale, din care, aproape 293 milioane lei reprezintă construcții-montaj. Fără îndoială, raportată la anii trecuți, suma este importantă. Dar ea nu depășește cu nimic potențialul material și uman al județului nostru. Din contră, la nivelul dotării actuale, cu forța de muncă existentă în județ, acest plan putea fi nu numai îndeplinit, ci chiar depășit, cu atît mai mult cu cît, în tot timpul anului, timpul a favorizat cu maxim randament desfășurarea a lucrărilor de construcții. Ne aflăm în a treia decadă a lunii octombrie, cînd avem în față, clar și crud, bilanțul pe primele nouă luni ale anului 1971. Și din păcate, suntem în măsură să ne dăm seama că în sectorul investițiilor nu am muncit cu mult mai bine decît în anul 1970. Din nou s-au semnalat, pe tot parcursul anului, numeroase cazuri de întîrziere a documentațiilor, ceea ce dus la declanșarea cu luni de zi le întîrziere a lucrărilor de construcții. Ca și în anul trecut, au fost din nou numeroase cazuri de schimbare a unor soluții pe parcurs. Au existat apoi o seamă de lipsuri organizatorice pe șantiere, s-au pierdut multe zile din lipsa unor materiale, a aprovizionării neritmice a șantierelor cu materialele necesare. Timp prețios s-a pierdut din cauza folosirii neraționale a utilajelor existente pe șantiere, a frecventei defectări a unor instalații sau, pur și simplu, din cauza lipsei de îndrumare a formațiunilor de lucru, a asistenței tehmice necorespunzătoare, a frecventei mutări a echipelor de la un obiectiv la altul, rupînd astfel firul continuității în muncă. Iar toate acestea au creat un teren propice pentru indisciplină, delăsare, pentru risipă și calitate slabă în construcții. Acestea toate, precum și alte lipsuri, au făcut ca, după 9 luni, planul de investiții să fie realizat abia 63,3 la sută, față de cel puțin 75 la sută cît trebuia să reprezinte realizarea, rămînerile în urmă reprezentînd peste 53 milioane lei la totalul investiții, din care peste 20 milioane lei la construcții-montaj. In cadrul unor întreprinderi, ca urmare a spiritului de răspundere de care s-a dat dovadă, atît din partea constructorului cît și a beneficiarului, a bunei organizări a muncii și a folosirii eficiente a mijloacelor de mecanizare, lucrările de investiții au avansat în ritm susținut, lună de lună. Așa se explică de ce la G.U.U.M. Satu Mare s-a (Continuare In pag. a 2-a) Turnarea planșeelor pentru construcții la I.P.S. Satu Mare. Nr. 1143 (1882) * mg. — 30 bani АявIV (XI) Marti 26 octombrie 1971 Se spune că a merge înainte înseamnă, de fapt, a inventa. Spiritul inventiv, de sondare a necunoscutului, a aparținut dintotdeauna omului. Intr-un fel, și-a definitivat poziția privilegiată deținută in univers. Acestui cuvînt, a inventa, intrat de mult In vocabularul nostru cotidian, i se adaugă alte și alte rezonanțe, dimensiuni. Dovadă grăitoare a inteligenței fitor sale, umane, a aptitudiinventatorul reprezintă societatea timpului său, este un produs al acesteia. Dar înainte de toate, condiția de invenție presupune existența unui climat propice desfășurării fenomenului. Și acest climat, denumit intr-un limbaj universal cam la fel, acela al muncii, neîncetat pe solul se dezvoltă românesc socialist. Rîndurile acesteaи-și propun să reflecte invențiile care au impulsionat dezvoltarea ascendentă. Vor fi mai de grabă, un elogiu adus omului, Carnet de reporter Anotimpul invențiilor despre care zilnic se scriu poeme, „invenției“ făcute mereu în conștiința, preocupările sale. La modul cel mai comun, și poate banal spus, fiecare om își dorește să facă ceva în viață. Existența sa se „conjugă“ necontenit unor moduri și diateze ce converg spre împlinire. Mai dezvoltată, această preocupare este prezentă la tineri. Tinerețea nu este numai o hiperbolă a vieții, ci și o navă dornică să străbată cu mai întinsele întinderi ale necunoscutului. Organizațiile tineretului comunist și-au declarat de la început intențiile lor nobile, de a dezvolta membrilor pe care-i au spiritul vremii, constructiv, de participare conștientă și sinceră la ridicarea edificiului socialist. O dată cu aceasta și-a creat acel spațiu generos de a imagina, de a realiza: af Nu putem fi martorii zilnici unor invenții deosebite. Poate că ar fi și imposibil. Sintem însă, martorii devenirii noastre, participanți la destinele colectivului de care aparținem. Există o invenție mai simplă, chiar dacă i se spune mișcare de inovatori, capabilă GRIGORE SCARLAT (Continuare în pag. a 2-a) ms RAIDANCHETĂ Cum răspund cantinele și unitățile de alimentație publică aprovizionării pentru sezonul rece și bunei deserviri a consumatorilor? Recoltele bogate obținute în acest an pe ogoarele județului nostru fac ca în piețe și în unitățile I.S.F. să abunde produsele specifice de sezon — cartofi, ceapă, varză, gogoșari, castraveți etc. Ne găsim în perioada în care bunele gospodine se preocupă intens de aprovizionarea pentru iarnă, de asigurarea conservării după rețete diverse a zarzavaturilor, legumelor și fructelor pentru sezonul rece care bate la ușă. Deoarece există un număr ridicat — în continuă creștere de cetățeni din județul nostru care apelează curent la serviciile diverselor cantine și unități de alimentație publică, redacțiile ziarelor „Cronica sătmăreană“ și „Szatmári Hirlap“ au organizat recent un raid-anchetă prin cîteva din aceste unități, spre a informa cititorii cu unele aspecte privind aprovizionarea de iarnă cu produse agroalimentare și modul de deservire a consumatorilor. Publicăm mai jos constatările înregistrate. Urmărind modul în care își desfășoară activitatea cantinelerestaurant (recent înființate, în urma legii de funcționare a acestora) de pe lîngă Uzina Unio, Fabrica de confecții „Mondiala" Fabrica de mașini casnice „23 August", cantina Spitalului Unificat, precum și cantinele de la Grupul școlar Unio și Școala de meserii, se poate spune că, în general, acestea răspund (unele cu calificativul „bine", altele chiar cu cel de „foarte bine") menirii pentru care au fost create. Este îmbucurător faptul că la capitolele urmărite — aprovizionare, calitatea și diversitatea meniurilor, buna servire etc. — s-au înregistrat pași vizibili de progres față de anii precedenți. Se poate spune, bunăoară, că toate cantinele (fără excepție) sunt bine aprovizionate pentru perioada de iarnă cu produsele agroalimentare de bază : cartofi, fasole uscată (și conservată), varză, murături, verde, rădăcinoase, diverse compoturi, bulion, mac, nuci (pentru prăjituri) ș.a.m.d. Toate acestea se datoresc, în mare măsură, spiritului gospodăresc al responsabililor de cantină, experienței lor, acumulată de-a lungul anilor. La Fabrica de mașini casnice „23 August", de exemplu, responsabilul cantinei, tovarășul Iosif Olsovski, activează în această funcție, fără întrerupere, de peste 22 de ani. Stagii asemănătoare au și ceilalți doi responsabili — Andrei Polner, de la Uzina Unio și Iosif Ács de la Fabrica de confecții Mondiala. Am desprins, de asemenea, în timpul documentării noastre și o seamă de preocupări din partea acestor responsabili, dar și anumite sugestii, observații și propuneri valoroase din partea abonaților. La cantina Uzinei Unio, bunăoară, unde lunar servesc masa între 600—650 abonați sporit simțitor față de anii, (număr precedenți), sunt numeroși salariați care „frecventează" această cantină de 8—10, sau chiar mai mulți ani. Am solicitat părerea cîtorva dintre ei. Unanim, aceștia au recunoscut calitatea meniurilor. Dar, toți interlocutorii noștri — F. Gheorghe, S. Carol, N. Teofil și alții — au considerat în schimb că ar fi util să se introducă (cel puțin pentru felul doi) sistemul autoservirii. Dorința aceasta și-au exprimat-o și abonații V. Racolța, E. Nagy, Șt. Bodnar și A. Illyés de la cantina Fabricii „23 August", (cantină cu 400—500 de abonați) au semnalat, totodată, că nu care întotdeauna este suficient de curată sala de mese, tacîmurile și mesele propriu-zise, de multe ori lipsesc șervețelele de la mese etc. Uneori se așteaptă prea mult pentru felul doi, iar alteori, cu 15—20 de minute înainte de ora 16 (ora încheierii programului) nu se mai găsește mîncare ș.a.m.d. Cu toții au apreciat cu bună calitatea meniurilor, activitatea responsabilu l. KISS A. LAZAR (Continuare în pag. a 2-a) ÎNCHEIEREA CONFERINȚEI NAȚIONALE A ORGANIZAȚIEI PIONIERILOR Duminică, la Palatul Marii Adunări Naționale, s-au încheiat lucrările celei de-a H-a Conferințe Naționale a Organizației Pionierilor. La lucrări au participat Mihai Gere, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., miniștri, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid, de stat, și ai U.T.C., muncitori, reprezentanți ai vieții noastre științifice, culturale și artistice. După dezbaterile în comisii, Conferința a adoptat statutul și regulamentul consiliilor Organizației Pionierilor. S-a trecut apoi la alegerea Consiliului Național al Organizației Pionierilor. Conferința a aprobat in unanimitate componența consiliului, din care fac parte 215 tovarăși. Intr-o ambianță însuflețită, dînd glas sentimentelor și gîndurilor tinerei generații, ale tuturor slujitorilor școlii din patria noastră, participanții au adresat telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. In prima sa ședință plenară, Consiliul Național al Organizației Pionierilor a ales Comitetul Executiv, format din 39 de tovarăși, și Biroul Consiliului Național, alcătuit din următorii 11 tovarăși: Andrei Nicolae, profesor, director al liceului „Nicolae Bălcescu“ din Craiova, județul Dolj; Fura Iuliu, inginer, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Ilie Silvia, secretar al C.C. al U.T.C.; Kopandi Rozalia, vist al Consiliului profesoară, activațional al Organizației Pionierilor; Moraru Florin, lector universitar, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierior; Mutschler Elfride, profesoară, comandant de unitate la Școala generală din Bencecul de Sud, județul Timiș; Nifov Dumitru, profesor, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Patița Silvestru, lector universitar, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Poparad Elena, profesoară, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Radulian conferențiar universitar; Virgiliu, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor; Rațiu Iuliu, profesor, activist al Consiliului Național al Organizației Pionierilor. In funcția de președinte al Consiliului Național al Pionierilor a fost ales Organizației tovarășul Radulian Virgiliu, iar ca vicepreședinți tovarășii: Andrei Nicolae, Furo Iuliu, Ilie Silvia, Mutschler Elfride, Patița Silvestru, Poporad Elena. t Pagina a 3-a POMT Cu prilejul Zilei Forțelor Armate Solemnitatea depunerii de coroane de flori Cu prilejul celei de-a 27-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri, la Satu Mare, au fost depuse coroane de flori la Monumentul ostașului român, la Monumentul eroilor sovietici și la cimitirul eroilor. La solemnități au luat parte tovarășii Iosif Uglar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Octavian Luțaș, Gheorghe Govor, Ferdinand Nagy, secretari ai Comitetului județean de partid, Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Clipe de aducere aminte pentru cei vîrstnici, pioasă recunoștință și luare aminte pentru tineri, s-au consumat la Cărei duminică în fața Monumentului ostașului român, operă de amploare realizată de sculptorul maramureșean Vida Geza. S-au adunat aici, la locul evocării, tineri și tinere, membri ai detașamentelor de pregătire militară pentru apărarea patriei străbătînd, cu voioșia cîntecului pe buze, orașul în care cu douăzeci și șase de ani în urmă răsuna țăcănitul mitralierelor în încleștarea pentru ultima brazdă de pămînt românesc, în care zidurile caselor, conservaseră ecoul luptelor de stradă. N-au lipsit nici reprezentanții altor centre de pregătire militară a tineretului, din comun perioada premergătoare zilei de 25 Octombrie, în numeroase întreprinderi, instituții și școli din județul nostru au fost organizate expuneri, conferințe și simpozioane consacrate Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. Consiliului popular județean, alți membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, ai Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, ai Consiliului județean al sindicatelor, membrii Biroului Comitetului municipal de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, ai comitetelor județean și municipal ale U.T.C., conducători de întreprinderi, instituții și organizații obștești, ofițeri, delegați ai oamenilor muncii din întreprinderi și instituții sătmărene, pionieri și numeroși cetățeni. Pe platourile din fața monunele Berveni, Foeni, Urziceni, Sanislău, Petrești, Pișcolt. Au fost prezenți, de asemenea, tovarășii George Bereteanu, primsecretar al Comitetului orășenesc de partid Cărei, Grigore Sălăjan, prim-secretar al Comitetului județean al U.T.C., Francisc Bagosi, membru supleant al Biroului Comitetului județean de partid, vechi membru al P.C.R., activiști de partid și de stat, veterani de război, alți invitați. In cuvîntul de deschidere, tovarășul Nicolae Cadar, secretar al Comitetului orășenesc al U.T.C. Cărei, evocat însemnătatea zilei de 25 Octombrie și prelungirea ei în amintirea tineretului patriei noastre. Apoi maiorul Vasile Fulger și veteranul de război Iosif Ardelean, au evocat momente din anii Asemenea manifestări, în cadrul cărora au vorbit ofițeri activi, precum și veterani ai războiului antifascist, au avut loc la Satu Mare (Univ, Mondiala, C.E.I.L., 23 August), la Cărei (I.I. Crasna, Cooperativa Stăruia Cu prilejul Zilei Forțelor Armate, unitatea de pionieri a Școlii generale din Petrești a organizat o întîlnire între pionieri și grăniceri. La această manifestare au luat parte și elevi din școlile generale de la Resighea și Scărișoara Nouă. Profesorul Ioan Sabău de la Școala generală din Perientelor, o companie militară a prezentat onorul. In acordurile fanfarei, care a intonat Imnul eroilor, au fost depuse coroane de flori din partea Comitetului județean de partid, Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a altor organizații social-politice și economice județene și municipale. De asemenea, coroane de flori au fost depuse cu acest prilej și la monumentele și plăcile comemorative din celelalte localități ale județului războiului, reconstituind cîteva din numeroasele fapte de arme prin care s-au acoperit de glorie armatele române și sovietice, angajate în crîncena luptă de eliberare a pămîntului românesc. In cuvîntul său, tovarășul George Berezeanu a transmis celor prezenți, în majoritate tineri uteciști, un salut din partea organelor locale de partid și de stat, subliniind că ziua de 25 Octombrie trebuie să rămînă veșnic pilduitoare generației tinere, angajată acum, la rîndul ei, pe calea luptei pașnice spre continuu progres social. Elevi ai liceelor din localitate au prezentat în continuare un bogat program artistic, la: Casa orășenească de cultură, Fabrica de ulei „Ardealul"), precum și în orașele Negrești-Oaș și Tășnad. Cu acest prilej, au fost organizate manifestări asemănătoare la toate căminele culturale și in școlile din județul nostru. Irești a vorbit celor prezenți despre însemnătatea zilei de 25 Octombrie. Tot cu această ocazie, un grup de pionieri fruntași au dăruit soldaților buchete de flori și cărți. Insfinirea s-a încheiat cu un bogat program artistic prezentat de elevi, cu organizarea unui foc de tabără.