Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1277-1353)

1972-04-08 / No. 1283

PROLETARI PIN TOATE ȚARELE, Щ [UNK]-VĂ? Ш [UNK] PENTRU VALORIFICAREA FONDULUI DE AUR AL INTELIGENTEI TEHNICE In ultimii ani mișcarea de inovații din întreprinderile economice ale județului Satu Mare a urmat o continuă linie ascendentă. Edificator, în perioada 1969—1971 au fost aplicate in producție un număr de 849 invenții, inovații și raționalizări cu o eficiență economică de peste 46 milioane lei. Pe măsură ce această mișcare a căpătat un tot mai pronunțat caracter de masă, ea a început să se desfășoare într-un cadru organizat. Din inițiativa Biroului Comitetului județean de partid, pe lîngă Consiliul județean al sindicatelor a fost constituit „Cabinetul pentru invenții, inovații și raționalizări“ cu scopul de a organiza consultarea largă a inovatorilor, canalizarea inteligenței tehnice spre rezolvarea problemelor majore ale activității productive. Rezultatele nu au întîrziat să se arate. In anul 1971 numărul inovatorilor și raționalizatorilor a ajuns la 2.262, iar eficiența economică a celor 335 invenții și inovații acceptate și transpuse în practică a depășit 20,3 milioane lei. — Pe marginea consfătuirii inovatorilor din întreprinderile sătmărene — Recenta Consfătuire a inovatorilor din întreprinderile sătmărene a analizat cu un înalt spirit de discernămînt rezultatele pozitive înregistrate în anul trecut și a elucidat, pe baza experienței acumulate, măsurile ce se impun pentru a imprima noi valențe mișcării de inovații. Pentru că, așa cum a arătat tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — „In contextul revoluției tehnico-științifice de astăzi, știința devine tot mai mult o forță materială a producției și numai pe baza folosirii cuceririlor științei în toate domeniile de activitate se poate construi cu succes societatea socialistă multilateral dezvoltată, se poate asigura victoria comunismului“. Evident, invențiile și inovațiile se înscriu printre factorii prestigioși ai înnoirii tehnicii, tehnologiei și organizării producției. Chemarea la întrecereă de cercul inovatorilor de lansala C.E.I.S. Satu Mare a găsit un larg ecou în fiecare întreprindere economică. Concursul organizat în anul 1971 a stabilit obiective concrete, mobilizatoare, capabile să antreneze întreagă inteligență creatoare și măiestrie profesională a muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor. „Numai colectivul secției forță a Uzinei Unio — a spus tovarășul Mihai Pop, Erou al Muncii Socialiste, șeful secției — a aplicat anul trecut în procesul de producție un număr de 6 inovații și o invenție, care au adus o economie de 1,5 milioane lei“. Despre succesele remarcabile ale mișcării de inovații au vorbit și Ion Gheorghe, responsabilul cabinetului tehnic de la F.M.C.E. „23 August“, Iosif Iojiban, responsabilul cabinetului tehnic de la Uzina Unio, Adalbert Nyegrai, directorul Fabricii „23 August“, Gheorghe Pop, tehnician la Oșana Negrești-Oaș. Aceștia au arătat că realizările din anul trecut nu reprezintă decât o treaptă, un nou punct de plecare în acțiunea de introducere a noului în producție. Discuțiile colective pe care le-am organizat cu inovatorii Uzinei Unio — a subliniat tovarășul Iojiban — au evidențiat hotărîrea unanimă de a spori cu 100 la sută, față de 1971, eficiența globală a inovațiilor care vor fi aplicate în anul curent. De o mare valoare practică și teoretică s-au dovedit schimburile de experiență și consfătuirile între cercurile fruntașe de inovatori. Cu astfel de ocazii au putut fi rezolvate numeroase propuneri din planurile tematice de inovații. Mulți inovatori de la Uzina Unio, Combinatul 1 Mai, F.M.C.E. „23 August“, C.E.I.L., au avut utile schimburi de păreri, in cadrul schimburilor de experiență, cu colegii lor din Oradea, Arad, Timișoara, București, Tg. Mureș, Constanța. Drept urmare numai la „23 August“ s-au aplicat în producție 43 inovații din care 3 invenții, cu o eficiență economică postcalculată de 6,4 milioane lei. Nu lipsit de importanță este faptul că, invențiile „Adabs de luciu pentru băile de cuplare electrolitică“, „Procedeu de acoperire galvanică lucioasă prin cuplare cianurică“ și „Email alb pe tablă de oțel“, au fost brevetate în cîteva țări ale lumii: U.R.S.S., Franța, Italia, Austria, R.F.G., R.P. Ungaria, R.P. Bulgaria, (autori ing. Mihai Harsanyi, ing. Vasile Filip, chimist Iosif Tași). La C.E.S.S. Satu Mare, de asemenea, a arătat în cuvîntul său tovarășul Iosif Stranga, s-au aplicat 75 inovații cu o eficiență de peste 7 milioane lei. De remarcat, că unele dintre acestea au contribuit masiv la reducerea importului și economisirea în consecință, a unor importante fonduri valutare. Acolo unde climatul este corespunzător, a demonstrat ing. Mihai Harsányi, mișcarea de inovații cuprinde noi și noi mase de lucrători. Devine concludent, în acest consens, spiritul muncii colective. Se impune însă, arătat în continuare vorbitorul,a o colaborare mai strînsă între ingineri, tehnicieni și economiști pentru a se elimina dificultățile privind întocmirea calculelor economice ale eficienței unei inovații sau invenții. Pentru că o inovație devine valabilă numai dacă este oportună nu numai tehnic ci și economic. Cu multă obiectivitate, vorbitorii au relevat și unele lipsuri în acest domeniu al activității economice. S-a arătat că numeroase (Continuare în pag. a 2-a). ★ 4 pag. — 30 bani Anul V (XII) Nr. 1283 (2022) sîmbără 8 aprilie 1972 De la secția forjă a Uzinei Unio aflăm aproape zilnic cite o veste bună. De d lata asta este vorba de un nou procedeu de forjare a carcaselor de rulment pentru transportoarele de mare capacitate aflate în fabricația. Procedeul aplicat la acest reper constă in Procedeu nou de forjare așa numita — forjarea în matriță închisă — metodă aplicată cu succes și la alte piese, care a fost introdusă recent. Metoda aparține unui colectiv condus de tovarășul Mihai Pop, Erou al Muncii Socialiste, șeful secției, și după un calcul sumar, rezultă că economiile de metal ce se vor realiza într-un an prin eliminarea adausului de prelucrare se vor ridica la 180 de tone oțel. Instantaneu din secția a VI-a a Uzinei Unio ш O Un nou lot de benzi transportoare gata pentru a fi livrate beneficiarilor ÎN ACESTE ZILE ÎN AGRICULTURĂ Să intensificăm lucrările pregătitoare pentru semănatul porumbului! Ne aflăm în pragul executării uneia din cele mai importante lucrări agricole din primăvara aceasta și anume semănatul porumbului. Urmează a fi însămînțate cu porumb în județul nostru aproape 68.500 ha. Cu toate că tehnologia culturii porumbului este bine cunoscută de către specialiștii care lucrează în unitățile noastre agricole cooperatiste sau de stat, totuși am considerat necesar să atragem atenția asupra unor măsuri hotărîtoare pentru realizarea de producții bune de porumb. Ponderea mare pe care o are porumbul în structura planului de cultură, producțiile mari care trebuiesc realizate impun ca să se ia toate măsurile necesare în așa fel ca lucrările să fie executate în perioada optimă și la un nivel calitativ cît mai ridicat. Dat fiind faptul că rezerva de umiditate din sol este destul de scăzută, trebuie să avem în vedere ca toate lucrările de pregătire a terenului care se execută să fie subordonate păstrării apei în sol. Ca lucrări specifice am menționa : grăparul timpuriu al ogoarelor de toamnă, lucrare care deja a fost executată pe majoritatea terenurilor; menținerea ogoarelor curate de buruieni pînă în preajma tusămînțatului (tot cu grapa pentru a preveni pierderea apei prin evaporare). In mod diferențiat — în funcție de hibridul cultivat — timpuriu sau mai tardiv, ținînd seama de posibilitățile de irigare, de potențalul productiv al solului și posibilitățile de fertilizare se va stabili densitatea cea mai optimă pe fiecare parcelă în parte. Avînd în vedere condițiile specifice din acest an și cunoscînd faptul că umiditatea solului e mai constantă la o adîncime mai mare, adîncimea de semănat va fi mai mare pentru ca semințele să poată germina și răsări. Tot ca o măsură de prevedere și pentru asigurarea unor densități normale — în cazul că seceta va persista — este necesar ca norma de sămînță care se va folosi la hectar să fie majorată cu 10—15 la sută conform indicațiilor date de către Stațiunea experimentală agricolă din Livada. În ce privește epoca optimă de semănat, experiența practică a dovedit că semănatul porumbului trebuie făcut atunci cînd temperatura în sol la adîncimea de îngropare a seminței, dimineața la ora 8 se menține constantă timp de cîteva zile la 8—10 grade C., iar vremea are tendință de încălzire. Semănînd porumbul în aceste condiții se obține o răsărire rapidă, în masă, cu plante sănătoase,viguroase și viabile. Stațiunea meteorologică Satu Mare în ultimele zile a măsurat la adîncimea de 10 cm în sol temperaturi între 5—7 grade C, dovadă că solul se încălzește și că în curînd se va putea declanșa însămînțatul porumbului. In perioada care a mai rămas, avînd în vedere că majoritatea porumbului se va însămînța cu mașina S.P.C. 6 și că circa 30.000 ha se vor erbicida, este necesară instruirea temeinică a tuturor mecanizatorilor și a celorlalți lucrători care vor participa la însămînțări. De altfel Direcția generală a agriculturii, în zilele trecute organizat aceste instruiri pe cenatre teritoriale, dar ele trebuiesc continuate — în cadrul unități de către specialiști fiecărei făcîndu-se probe practice care să asigure însușirea temeinică atit a tehnologiei de însămînțare cît și a celei de erbicidare de către toți lucrătorii. ing. I. CRISTEA La C.A.P. Halmeu se fac intense pregătiri pentru însămînțarea porumbului Contractele economice sunt riguros respectate In cadrul lucrărilor Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din industrie și construcții a fost dezbătută pe larg problema respectării contractelor economice încheiate cu beneficiarii interni și externi. Comitetul oamenilor muncii de la întreprinderea Textilă Ardeleana a manifestat și manifestă in permanență o preocupare atentă în acest sens. Așa se face că livrarea de produse către benificiarii interni și externi se efectuează pe loturi, aproape zilnic sau la intervale cît mai scurte. In prima săptămînă a lunii aprilie, ne informează conducerea întreprinderii, au fost livrate către diferiți beneficiari din țară peste 200.000 metri liniari țesături, iar la export alți 120.000 metri pătrați. ÜII11 ZIG-ZAG щ [UNK] [UNK] [UNK]Е [UNK] [UNK] [UNK] J Strungarii în întrecere. И Pe post de reclamat ... bufetul. ” Muzeu etnografic la Negrești. 6 Ghid pentru echipele controlului obștesc. И Schimbul trei la carieră. fi Apel către un tînăr cu flanelă albă. В Cornul secarei ... cornul abundenței. В Ați sesizat — clorofila a inundat orașul. Faza municipală a Olimpiadei strungarului a dat cîștig de cauză strungarilor Iuliu Uhl (Uzina Unio), loan Tișe, (Fabrica 23 August) și Pop (Combinatul 1 Mai), loan clasați pe primele trei locuri. * Bufetul din apropierea gării C.F.R. Ferestrău este vehement reclamat într-o scrisoare pentru vina de a-și deschide porțile încă la ora 6, dovedindu-se, astfel, o adevărată piază rea pentru navetiști. Sesizarea se reține ca întemeiată, T.A.P.S.-ul va studia remediul? * Muzeul etnografic din Negrești-Oaș își va căpăta în curînd un loc adecvat, aproape de rîul Tur. Primele exponate vor fi o stînă oșenească, o moară, case stil Oaș și o biserică veche învelită cu șindrilă. * Recent, la Consiliul județean Satu Mare al U.G.S.R. echipele controlului obștesc au fost înarmate cu un ghid program deosebit de prețios de care vor putea uzita în efectuarea controalelor în rețeaua comercială. * Datorită condițiilor bune create, de mecanizare și iluminat, la cariera de andezid Huta, carieră care livrează produse și pentru export, se lucrează în trei schimburi triplîndu-se producția: * Un blestem auzit în cabina unui „Bucegi" : „Să aibă parte cei de la drumuri și poduri de o cursă pe ruta Livada—Negrești-Oaș într-o basculă cu arcuri pe jumătate rupte“. La așa drum, așa blesteme! * Inginerul Nicolae Rusu din Iași adresează următorul apel către un tînăr sătmărean brăcat într-o flanelă albă, îmcu care a călătorit în 18. III a.c. în acceleratul Baia Mare — Timișoara : „Nu cumva găsit portmoneul cu toate mi-ai actele?". Tînărul nostru va răspunde oare? * La Baba Novac cultura plantei medicinale cornul secarei a intrat în tradiție. De pe cele 25 ha planificate în acest an se va realiza un beneficiu net de o jumătate de milion. * Au sesizat — au dat copacii in frunză. Fie ca explozia de clorofilă să ne facă mai grijulii cu spatiile verzi, pe nedrept călcate adesea ... în picioare. G. T. Dimensiuni ale democrației Democrația socialistă înseamnă autoconducere. Dreptul de a participa la dezbaterea problemelor politice, economice, sociale, culturale. Ea conține în sine posibilitatea de a ne racorda interesele și aspirațiile personale la interesele și aspirațiile generale, între acestea existînd identitate perfectă. Dreptul de a exprima liber opiniile, de a expune și susține punctul de vedere personal, de a face propuneri și a critica este, la o analiză mai adîncă, un test de conștiință cetățenească — participarea constituind barometrul convingerilor și angajării fiecăruia dintre noi. Adunările generale ale oamenilor muncii din întreprinderile economice spre pildă, constituie o ilustrare pregnantă a forței democrației socialiste, prin caracterul lor de consultare deschisă, fără a se omite (cui ar servi?) aspectele cele mai acute, prin climatul de liberă exprimare și — dorim să subliniem aceasta în mod deosebit — prin numărul mare de participanți la discuții care aduc un veritabil flux de idei, propuneri, inițiative, angajamente. Mai asistăm, din păcate, la ședințe, adunări, consfătuiri care se desfășoară sub semnul apatiei, al indiferenței. Este jenant și chiar penibil să urmărești eforturile celui care conduce dezbaterile, strădania de a „salva“ situația prin invitații și apeluri repetate, adresate participanților pasivi de a se înscrie la cuvînt. Democrația socialistă este un concept care include obligatoriu două dimensiuni cu grad egal de esențialitate: drepturile și îndatoririle. Orice diminuare a oricăreia din cele două dimensiuni prejudiciază funcționalitatea democrației socialiste al cărei înțeles deplin se relevă numai in unitatea simultană a componentelor sale. Cînd ne aflăm într-o ședință, să ne amintim că am fost convocați nu în calitate de spectatori ci de participanți activi și interesați. Este cerința celei de a doua dimensiuni a democrației socialiste. A. SEVEREANU