Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1742-1819)

1973-10-02 / No. 1742

! PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA! € [UNK] [UNK]! AnuL VI (XIII) 1742 (2381) Marți 2 octombrie 1973 4 pag. — 30 bani ■-------------------------------— - --------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------mm- Oamenii muncii din agricultura județului răspund prin fapte chemării ce le-a fost adresată de tovarășul Duminică, pe ogoare Muncă , vin tată, bilanț rodnic Hotărîți să termine la timp și fără pierderi recoltatul culturilor tîrzii, să însămînțeze în perioada optimă și la un înalt nivel calitativ grial, lucrătorii ogoarelor, ajutați de muncitori, funcționari și școlari, au transformat și ultima duminică a lunii septembrie într-o rodnică zi de lucru. Duminică, aproape 30.000 de țărani cooperatori, mecanizatori, salariați din întreprinderi și instituții, elevi au participat la marea bătălie a strîngerii recoltei și însămînțării griului. Rezultatele obținute în această zi sînt edificatoare. S-a strîns recolta de pe 750 ha cultivate cu porumb, 30 ha cu floarea-soarelui, 30 ha cu sfeclă de zahăr. Din grădinile legumicole și livezile unităților agricole s-au recoltat 215 tone legume și 245 tone fructe. A continuat și acțiunea de stringere și depozitare a furajelor. Astfel, au fost transportate din cîmp la fermele zootehnice 910 tone furaje, iar cantitatea de siloz a sporit cu încă 510 tone. Mecanizatorii, care duc greul acestei campanii, au folosit din plin ziua de duminică. Acest lucru rezultă și din faptul că in această zi ei au arat 371 de ha, au pregătit pe 610 ha terenul pentru însămînțare și au introdus sămînța în pămînt pe 860 ha. Transportul produselor spre magazii și bazele de recepție a continuat și în ziua de duminică. Sute de mijloace de transport din unitățile economice au fost trimise pentru a ajuta transportul recoltei din cîmp in magazii. In bazele de recepție și centrele de prelucrare au intrat în această zi 184 tone porumb, 120 tone cartofi, 230 tone legume și peste 150 tone fructe. Transformînd ziua de duminică într-o zi rodnică de lucru, oamenii muncii din județul nostru au făcut un nou pas important spre încheierea lucrărilor agricole din această toamnă. Lipsa de umiditate se resimte din plin și pe ogoarele C.A.P. Ghenci, dar cu toate acestea pregătirea terenului pentru însămînțări se face cu deosebită grijă și atenție Prevederile planului de stat au un caracter obligatoriu. Cum asigurati realizarea lor ? Revenim, după patru luni, la Complexul de in și cînepă din Cărei Precedenta noastră investigație la Complexul de in și cînepă din Cărei a evidențiat nerealizarea unor importanți indicatori economici și financiari — exportul, beneficiul planificat și cheltuiala la 1000 lei producție marfă. încă de pe atunci însă se conturau cîteva măsuri menite să fertilizeze activitatea topitoriei de in — singura pusă în funcțiune din cele trei fabrici care vor compune, în final, complexul din Căței. De altfel, la data noii noastre discuții cu conducerea unității, intra în producție, cu două zile mai devreme și topitoria de cînepă. Ne-am interesat, firește, în ce stadiu se află acțiunea de recuperare a restanțelor înregistrate la indicatorii amintiți, respectiv dacă pierderile la prețul de cost au fost diminuate și înlăturate, iar sarcinile de livrare la export onorate exemplar. Ne-au răspuns tovarășul Petru Șereșan, directorul întreprinderii și tovarășul Alexandru Chiș, inginer-șef. — Preconizați, tovarășe director, ca prin reducerea timpului de încadrare în parametrii proiectați la topitoria de in să realizați o astfel de creștere a producției industriale incit să vă puteți încadra în cheltuiala planificată la 1000 lei producție marfă. Care sunt acum, rezultatele? Petru Șereșan: După cum știți, depășirea costurilor planificate s-a datorat în primul rînd nivelului ridicat al cheltuielilor convențional constante — repartizate asupra producției unei singure fabrici. Actualmente nu numai că ne-am încadrat în costurile stabilite, dar am și obținut o economie de 2 lei la fiecare 1000 lei producție Pe 9 luni realizăm, cu o marfă mică depășire, și sarcina de beneficii. Este un rezultat bun dacă apreciem că a funcționat pitoria de in, care a numai tesuportat toate cheltuielile întreprinderii. Alexandru Chiș. Ultima capacitate la topitoria de in s-a pus în funcțiune la mijlocul lunii mai, dar în septembrie s-au atins deja parametrii proiectați Deci cu două luni mai devreme, ceea ce însemnează că vom obține un plus de producție de 40 tone fibre in, în valoare de 320.000 lei. La reducerea costurilor de fabricație o contribuție importantă au avut-o diminuarea normei de consum prin manipularea judicioasă a de in, asigurarea unei tulpinilor topiri mai corespunzătoare, valorificarea încîlciturii rezultate în timpul operațiunilor de manipulare etc. Dacă în primul semestru pentru un kilogram de fibre erau necesare 9,2 kg tulpini, în prezent se utilizează numai 8,2 kg, ceea ce, evident, reduce prețul de cost. — Recolta de in și cînepă fost anul acesta extrem de bună. Cum stați cu aprovizionarea materiei prime? Petru Șereșan: In privința aprovizionării avem cele mai bune rezultate pe țară. Producțiile medii obținute la hectar de cooperativele agricole din zona Cărei sunt excepționale. De pildă, C.A.P. Foeni a realizat peste 9.000 kg tulpini de cînepă la MIHAI BABIȚCHI (Continuare in pag. a 2-a) în prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, ieri au avut loc FISÍIVITAT1LÍ PRILEJUIȚI Dl ANIVERSAREA A 30 91II К LA 1КНТЛШ DIVIZIEI „TUDOR ШИКЯМВДГ Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin“. Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare, de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, Clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi. (Continuare în pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate in istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej doresc să adresez, în sărbătoresc, numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie colaborare cu Uniunea Sovietisică. In condițiile istorice internaționale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena apoi aruncarea României în răziboiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german. In primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile (Continuare în pag. a 4-a) Pagina a 3-a ir mwr 35ssî?Si de Lucrătorii Depoului locomotive din Satu Mare au hotărit ca, pe lingă alte realizări, în acest an să cîștige timp prin reducerea orelor de imobilizare a locomotivelor pentru reparații. Cu alte cuvinte, să comprime perioada de imobilizare, mărind orele de funcționare. Au cîștigat minute, ore, lăcătușii, au cîștigat și strungarii, electricienii și ceilalți lucrători. Iar minutele acestea s-au adunat, însumînd în opt luni 792 ore, ceea ce înseamnă reducerea timpului de imobilizare a locomotivelor cu 8 la sută. Ciștigul este cu transportarea egal în plus a unei cantități de aproape 40.000 tone mărfuri. Cum se comprimă timpul... Casele pionierești din județ intr-un nou an de activitate Purtătorii cravatelor roșii cu tricolor din municipiu au trăit ieri clipe emoționante, prilejuite de deschiderea activităților de cerc la Casa pionierilor pentru anul de învățămînt în curs. Evenimentul marchează totodată încheierea unei bogate și fructuoase perioade de activități (25 iunie — 30 septembrie a.c.) realizate de Casa pionierilor în afară de sediu: drumeții, excursii, vizite etc. Alături de un mare număr de pionieri, la deschiderea activităților de cerc (de notat că la Casa pionierilor din municipiu funcționează 20 de cercuri tehnice, 12 cultural-artistice și 10 sportive), au participat părinți, comandanți-instructori și activiști de la Consiliul județean și Consiliul municipal ale Organizației pionierilor. Tot în cursul zilei de ieri, și-a reluat activitățile de cerc Casa pionierilor din Cărei și Negrești-Oaș, iar la Tășnad evenimentul a marcat înființarea Casei pionierilor din localitate. Prin activitățile de cerc, Casa pionierilor contribuie la stimularea și dezvoltarea aptitudinilor și înclinațiilor pionierilor. De asemenea, Casa pionierilor îndeplinește de centru de îndrumare rolul metodică a comandanților-instructori. Consiliul de conducere al Cooperativei meșteșugărești Metalolemn din Satu Mare a luat o hotărîre deosebit de valoroasă: să-și țină ședințele de comitet executiv la una din secțiile productive, cu participarea largă a lucrătorilor de aici, care să-și spună deschis părerea despre activitatea desfășurată, să conducerea pentru anumite critice lipsuri, să supună criticii de masă neregulile existente la locul respectiv de muncă. In lumina acestei hotărîri, recent a avut loc ședința de lucru a organului de conducere al cooperativei, la Autoservice. Și trebuie subliniat de la început, că alegerea nu este întîmplătoare. Neregulile grave existente aici au reclamat această măsură. Informarea prezentată cu acest prilej de tovarășul Vasile Panea, șeful secției, a încercat să reliefeze părțile pozitive din activitatea unității. Din păcate însă, n-a reușit să arate decât că realizările derivă din niște colaborări cu întreprinderea „Unic" și nicidecum din servicii către populație, care reprezintă principala sarcină a unității. Este bine să se înțeleagă, de altfel, că unitatea n-a fost creată pentru colaborarea cu alte unități, că această colaborare se poate face numai în limita neacoperirii unor utilaje tehnologice cu plan de producție, că fondurile de investiții au fost acordate pentru prestări de servicii către populație, care trebuie să constituie principala preocupare și principala sursă de venituri a unității. In loc să se vorbească despre realizări în acest sens, să se analizeze mersul lucrărilor din aceste puncte de vedere, analiza a trebuit să scoată la lumină seamă de lipsuri, de nereguli , inexplicabile sau greu de explicat, dar toate derivate dintr-o indisciplină gravă. Se arată, ca exemplu de indisciplină, (am zice și iresponsabilitate) în informarea prezentată, că au fost cazuri cînd tineri ucenici, ca: Vasile Peter, Alexandru Berecz și Vasile Deák, nefiind supravegheați, ajung la volanul unor autovehicule, deși nu au nici cunoștințele necesare, nici carnet de conducere, provocînd stricăciuni, pagube greu de recuperat. Așa s-a întîmplat cu spălătorul Ioan Nagy, care a plecat la plimbare cu mașina unui client, provocînd un accident și deteriorări grave ale autovehiculului, a căror contravaloare s-a ridicat la peste 10.000 lei. Informarea a subliniat, de asemenea, ca s-au înmulțit cazurile de furturi din avutul obștesc, ca și acele de descompletare a unor autovehicule aduse pentru reparații. Și a adus, spre exemplificare, cazurile spălătorului Gheorghe Suciu și ale ucenicului Andrei Vereș. La fel a fost scoasă la lumină comportarea strungarilor Vasile Comor și AIexandru Harsanyi, care vin la lucru în stare de ebrietate sau se îmbată în timpul serviciului, precum și faptul că aceștia nu acceptă să lucreze decât dacă li se oferă ciubuc, în timp ce brigadierul Vasile Iambor, care este și maistru de schimb, acceptă să angajeze reparații la autovehicule numai dacă primește anumite sume. Brigadierul se ocupă apoi de cumpărarea unor mașini vechi pe care le repară în unitate și se valorifică, iar în numeroase cazuri păgubește unitatea, facturînd sume derizorii pentru reparații. (Continuare în pag. a 2-a La Autoservice /Ile reguli grave, cărora trebuie să li se pună neinterziat SI OP!