Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-02-24 / No. 1865

|||Duminica 21 f0bluaftp 1971 || ||__________________________________CRONICA _ЩАВЕЛЕ A GHIOCEN - SOLIILE LUMINII Refugiată in tainițele pămintului, contrazicind ritmurile statornicite ale anotimpurilor, cu care ne-am obișnuit, zăpada își trimite discret soliile, metamorfozată in explozii de lumină albă ce ia forma campanulei, care — din vremi a căror începuturi nimeni nu le-a cercetat — ne incintă privirea, sufletele. Nu avem zăpadă, dar avem ghiocei. Ce e drept, asta și cum încurcă pe școlarii mici — le dă peste cap compunerile — obișnuiți să-și caligrafieze cu răbdare gîndurile. „De sub zăpadă ghioceii scot capetele plăpinde la lumină ...“ De, e mai poetic așa, dar natura are capricii și noi suntem obligați să le constatăm, chiar dacă sibilitatea noastră poetică sensezată ... Oricum, ghioceii rămîn... ghiocei, rămin același simbol gingaș al primăverii, al începutului de început și ca soli ai imaculării ne îndeamnă la un zimbet, la un gind frumos, la o faptă demnă. Ostracizați de glia care le-a dat viață, după ce ne sunt oferiți insistent pe stradă, ghioceii zăbovesc candizi la revere și butoniere. In glastre avide de gingășie și prospețime, de unde trăindu-și viața efemeră, preschimbindu-se în ideea de frumos, de bine se ascund in tainițele sufletelor noastre... Bun venit, ghiocei, solii ale luminii! S. OVIDIU ш [UNK] [UNK] [UNK] ... voievodul Transilvaniei, Bartolomeu Dragffy și-a făcut ucenicia în arta militară la curtea lui Ștefan cel Mare? Mai tîrziu el devine socrul lui Alexandru, fiul mai mare al domnitorului moldovean. .în anul 1715, groful S. Károly aduce la Cărei corabie de „arbori italieni" ? . Acești arbori vor constitui nucleul viitorului parc dendrologic existent și în prezent în jurul castelului din acest oraș, renumitul tablou tutlat „Peneș Curcanul“, innide la Muzeul România este de Artă al R.S. opera unui pictor sătmărean. Este vorba de Nicolae Bran, născut in 1861 la Unimăt — Acîș. . în ziua de 29 iulie 1935, uteciștii sătmăreni pornesc o amplă acțiune de difuzare a manifestelor antirăzboinice și a cursei înarmărilor? Cu această ocazie Siguranța arestează 12 persoane. M. D. Se pare că descoperirea cafelei înainte de secolul al X-lea s-ar datora unui cioban etiopian din provincia Kaffa, care a observat că toate caprele care consumau frunzele verzi și lăstarii tineri ai unui arbore deveneau nespus de vioaie. Din curiozitate, ciobanul a consumat fructele acestei plante roșii, observând o imediată înviorare a organismului. Desigur că el a transmis și la alți consăteni descoperirea făcută, cu timpul consumul acestui fruct luind o extindere mare, mai intii in toată Africa. Cu toate că astăzi arabii sunt consumatori de mari cafea, totuși, la început, religia arabă a interzis consumul acestei băuturi, măsură care a fost luată și in multe țări ale Europei medievale. Astfel, Petru cel Mare, țarul Rusiei, a íntimpinat multă din partea împotrivire săi, care s-au boierilor decis cu greu să consume din „blestemata otravă". Aceleași împotriviri a dat consumul intimpicafelei și în Franța, mai ales în cercurile oficiale medicale, fapt ce a determinat experimentarea ei pe un criminal condamnat la moarte, acesta fiind obligat ca timp de un an să consume zilnic cele trei cești de cafea. Atunci cind cerințele de cafea s-au înmulțit, marii producători au căutat în toate felurile să oprească răspindirea acestui arbore și in alte țări, mergind până la instituirea pedepsei cu moartea. Cu riscul vieții, un sergent brazilian a reușit, totuși, să aducă in țara sa câteva boabe, astfel că in scurtă vreme cultura arborelui de cafea a căpătat extindere mare, Braziliei devenind principalul producător in lume. Arborele de cafea este cultivat în peste 50 de țări ale globului, jumătate din cantitatea produsă fiind asigurată de către Brazilia. Totuși, este bine să se știe că abuzul de cafea poate produce tulburări importante organismului, și anume: insomnie, lipsă de iritabilitate, poftă de mincare, tremurături, slăbire etc. De cînd se consumă cafeaua ? Ordinatorul și matematica împotriva meiului In domeniul recunoașterii în fază timpurie a tumorilor, Centrul de oncologie din Heidelberg (R.F. Germania) a obținut, în ultimul timp, o serie de rezultate hotărîtoare. S-a reușit, astfel, cu ajutorul ordinatoarelor și metodelor matematice, să se depisteze procese tumorale aflate în primul stadiu care ar fi rămas pînă acum neobservate. Centrul de oncologie din Heidelberg dispune, între altele, de un ordinator de mare capacitate care înregistrează reacțiile ce au loc în organismul pacientului începînd cu momentul injectării substanței radioactive, curba corespunzătoare apărînd imediat pe ecran. Cu ajutorul unui procedeu special, elaborat la Heidelberg, se poate determina distribuția substanțelor radioacitive în organism, deducîndu-se cu rapiditate care sînt organele atacate de cancer și stadiul bolii. Parcul din centrul municipiului Satu Mare văzut de la înălțime Foto: M. SARCA Vizitator la Expoziția anuală de păsări și animale mici . Constatăm cu satisfacție că Asociația județeană a crescătorilor de păsări și animale mici din Satu Mare confirmă roadele activității fondate pe pasiunea membrilor săi prin expoziția anuală — devenită tradițională — de păsări și animale mici, dusă cu două zile desîn urmă în incinta Școlii profesionale de meserii. Regretabil este faptul că unele organizatorice au carențe impietat asupra expoziției actuale. Astfel, în ziua deschiderii (vineri), mulți dintre crescătorii de păsări și animale mici care confirmaseră participarea nu s-au prezentat, ca urmare unele din cuștile de expoziție au rămas goale. Nici C.A.P.-urile nu sunt reprezentate în expoziție, cu toate că sunt așteptate cu interes exemplare de exponate obținute de către acestea. Un mic neajuns este și acela că etichetele existente la cuști nu sunt în totalitate completate cu datele necesare exponatelor, astfel că vizitatorul neavizat este pus în situația să facă observații strict personale, exterioare și, deci, superficiale. Sperăm ca în zilele următoare neajunsurile semnalate să fie eliminate, oferindu-se vizitatorilor o expoziție completă din toate punctele de vedere. Cu toate minusurile arătate mai sus, expoziția suscită un deosebit interes prin exemplarele de exponate vii etalate, obținute de crescători pasionați și zeloși, dintre care unii — pentru rezultatele deosebite obținute — au primit diploma titlul de „maistru cresșicător“, unele exemplare fiind chiar medaliate în concursuri prestigioase. Ca de obicei, în expoziție preponderența o au porumbeii — ce prezintă o multitudine de rase (peste 20) de carne, decor și zburători, de la golașii de Transilvania ... la Maria Stuart, King, Lux polonez și pestriț (unic în Codiform lume — obținut de Andrei Urai). Dintre exponate mai amintim: diverse păsări de curte — pentru carne, ouă și mixte (Lehorn italian argintiu, Rodhe Island, Orpington, rațe Pekin; păsări de decor (fazani, papagali, păuni, canari). Iepurii sunt prezenți din rasele Uriaș negru, Uriaș pestriț și Uriaș gri închis (exemplare în medie de 8 kg greutate). Menționăm faptul că, în baza rezultatelor bune obținute, membrii Asociației județene a crescătorilor de păsări și animale mici contractat cu statul au o cantitate de 6.000 kg carne iepure, precum și 1.000 buc. iepuri vii pentru experiență. s. O Ureche artificială pentru cei lipsiți de auz Dificultățile de care se lovesc persoanele lipsite de auz în procesul vorbirii și la școală constituie obiectul investigațiilor desfășurate de Institutul pentru studiul comunicației și foneticii din Bonn. Propunîndu-și ca sarcină de perspectivă stabilirea unei proteze care să înlocuiască urechea, în calitatea ei de receptor al semnalelor vorbite, savanții examinează, în primul rînd, deosebirile dintre semnalele acustice ale persoanelor cu auzul normal și cele suferind de surzenie. In acest scop, de peste jumătate de an, se analizează un bogat volum de benzi de magnetofon și pe durata fiecărui sunet în măsoară parte, datele fiind înregistrate, apoi, pe fișe perforate și valorificate de ordinatoare. Se prevede ca, ulterior, cu ajutorul radiografiei, să fie stabilite toate mișcările articulatorii ale celor lipsiți de auz. O serie de experiențe au drept scop determinarea funcționării organelor vorbirii la persoane cu auzul normal și la infirmi. In faza a treia, urmează să se detecteze „greșelile" de articulație ale infirmilor. Proiectul de la Bonn reprezintă primul studiu sistematic de acest gen al cărui grad de dificultate nu poate fi apreciat decit dacă avem în vedere complexitatea funcțiunilor aparatului de vorbire (limbă, buze, cerul gurii, laringe și torace). Neavînd posibilitatea de a-și controla pronunția prin intermediul urechii, cei lipsiți de auz trebuie să depună eforturi de durată pentru a deprinde articularea fiecărui sunet. Dacă nu sunt ajutați, rămin muți după perioada gînguritului din copilărie. Dar, chiar și după exersarea asiduă a pozițiilor de articulație, comunicația se lovește încă de mari greutăți. ..................|, |n mm ,.....| | . .. . .| m_________________________? Poșta REBUS P. Vaier: „Ghicitori" nu merge, are prea multe abrevieri („Inspectoratul Silvic Focșani", „întreprinderea de rețele electrice Olt", „Biroul de Turism Constanța" ... cărora li se mai adaugă și încă patru cuvinte rare. Nici „Codul muncii" nu-l vom utiliza. Este prea puțin realizat din punct de vedere tematic. Oricum, vă amintim că dumneavoastră mai aveți la noi reținute pentru publicare alte careuri trimise anterior, din care după cum ați putut remarca am mai reușit — și vom mai reuși să utilizăm. C. Șuta: Am reținut și ultimele două jocuri trimise. Dar stocul de careuri cu semnătura dumneavoastră s-a îngroșat și mai mult. Treptattreptat, alternînd cu toți ceilalți colaboratori, și în funcție de oportunitatea temei, vă vom publica. Adrian David. Două dintre jocuri — „C.F.R.“ și „IARNA" — ne-au parvenit cu întîrziere. Reținem în schimb „La înălțime" și „Mecanică auto" pe care le vom folosi în limitele spațiului disponibil și într-o ordine prioritară, în funcție de sosirile celorlalte colaborări. Victor Martin: De ce ne-ați trimis exemplarul 2, 3 sau al nu știu cîtelea, ce s-a întîmplat cu originalul? ... Cornel Stoica. Intenționăm să publicăm jocul de dumneavoastră „Pe realizat îndelete" cu condiția să-l revizuiți, eliminînd cuvîntul inexistent SATA (7 vertical). Va mai fi nevoie să intervenim pe la definiții și poate să schimbăm titlul care nu concordă totuși cu conținutul. Nicolae Pop: Nu putem promova în pagina de divertisment magazin, nici unul din jocurile ce ni le-ați expediat. In „Păsări... păsări" aveți prea multe puncte negre, iar celălalt, „Armie și arme", are erori între care și cuvîntul ATAL Redacția își rezervă dreptul de a renunța la unele careuri din cele reținute în cazul cînd îi vor parveni altele mai bine realizate tematic și mai aproape de specificul județului. NUMISMATICĂA 23Y5 67 в 940 în Orizontal: 1. Localitate din județul nostru unde s-au găsit importante tezaure monetare romane și feudale. — Onomatopee. 2. Editura pentru literatură universală (abr.). — In această parte a țării noastre, unde găsim analogiile monedelor de la Turulung. — A alege pe cineva prin vot. 3. Adăpostul navelor. — Tezaurul monetar de la Turulung din județul nostur. 4. Dinsa. — Oala descoperită la Turulung are analogii apropiate celei din așezarea celtică din această comună din județul nostru. 5 Fără perechi. — Cărări prin parc. 6. Tagmă veche. — Odgon de oțel sau de cînepă. — La intrare în muzeu. 7. Pătrunzătoare. — Ucenic .„ Început la sfirșit! — Paști. 9. Haltă C.F.R nu departe de Jibou. — Moș Martin. — La intrare în Transilvania! 10. Nu acest. — Din cînd in cînd. — O fată scumpă. 11. Capabile să trăiască. — Dregător în Moldova. 12. Apa! — A confirma: — Nota la Satu Mare! Vertical: 1. O tetradrahmă de argint de la... 1, emisă la Babilon între 312—280 î.e.n., piesă descoperită în localitatea Medieșu Aurit. — I’lasă. 2. Articol. — 1972, cînd s-a descoperit tezaurul monetar de la Turulung (pl.). — Monedele descoperite la Turulung au valoare de tetradrahme ale acestui rege macedon. 3. Rîu din județ pe al cărui mal drept s-a găsit un tezaur de argint în număr de 65 de monede in ziua de 8 iunie 1972. — A progresa. 4. Accelerat (prese.). — Doi bani! 5. Comună din județul nostru unde în anul 1903 s-a descoperit singurul tezaur preroman și în cursul anului 1972 s-a găsit al doilea tezaur monetar din perioada preromană. 6. Comună în județul Bacău. — Anul trecut (abr.). — Articol. 7. Carte! — Juriț unde se află la muzeu una din piesele de tetradrahmă de argint descoperită la Medieșu Aurit. 8. Din neamul celților. — Posedă la CA VALER PETRIC Ă 2 tei! 9. Din cioburile adunate la fața locului în Turulung s-au putut reconstitui un ... cu mina, de fonă ușor bitronconică sau lucrat de borcan cu pereții groși, fundul plat (pl.). — Tip de autovehicul. — Unul și una! 10. Adîncimea de 0,50—0,60 m, unde s-a găsit tezaurul monetar de la Turulung, de exemplu. 11. Necredincioși. — Loc pe care se construiește un muzeu sau se fac săpături arheologice. 12. Animale ce pot fi găsite pe reversul concav al monedelor de la tezaurul din Turulung. Ținerea monedelor la muzeu în stare bună. Cuvinte rare: CIN, SART. KMTA. Hotelul automat Firma japoneză „Sanio Electronic“ construiește primul hotel din lume cu deservire exclusiv automată. Clienții viitorului hotel vor primi chei magnetice pentru ușile camerelor și care îi vor ajuta să „comunice" cu portarul, casieriile, coridoarele. Comportarea oaspeților în această mini-lume a electronicii va fi observată cu atenție de administratori, cu ajutorul unor camere de televiziune ascunse. Se spune că următoarea creație a lui „Santo Electronic" va fi un hotel pentru roboți Tăcerea nu e totuși de aur Profesorul Williams de la Institutul de psihologie din Cehio afirmă că cei care vorbesc mult, trăiesc ... mult. După părerea sa, oamenii care vorbesc puțin suferă de anumite tipuri de „stress" și nu „eliberează" energia acumulată. Ca urmare, îmbătrînesc înainte de vreme. Zgîrciții la vorbă ar putea să-și dea seama că teoria profesorului american este adevărată întrucît, spun unii, femeile, mai vorbărețe decit bărbații, trăiesc mai mult de ce boli sufereau oamenii acum 1700 de ani Colaboratorii Institutului național de antropologie istorie de la Ciudad de Mesixico au descoperit în regiunea San Juan Teotiuacan, cel mai mare cimitir de pe teritoriul Mexiului. Studiind scheletele oamenilor care au fost îngropați aici acum 1700 ani, antropologii au că cele mai răspîndite stabilit boli de care sufereau aceștia era podagra și diversele abcese. Totodată, oamenii de știință au studiat și metodele de vindecare de atunci. au fost descoperite de Astfel, urme ale trepanațiilor pildă craniene, regenerării de oase etc. Anabloză rentabila La Congresul de medicină de la Barcelona, profesorul italian Petruccio a comunicat că a găsit un om care s-a oferit să fie „congelat“ in scopuri științifice pe o perioadă de 20 de ani și „trezit“ in anul 1994. Omul respectiv este un cizmar din Roma, Guido Mancini, in virstă de 50 de ani. El a declarat că este gata chiar să-i absolve pe midiei de răspundere in caz că experimentul nu va reuși, in schimb a cerut să-i fie expus corpul într-o sală specială, intr-un muzeu, și să se asigure accesul curioșilor... contra cost. Reni cu „ochi de pisică“ Pentru ca renii să fie observați din depărtare și să nu fie loviți de automobile. Asociația suedeză a proprietarilor de reni a hotărît să le vopsească coarnele într-o culoare vie. întrucît vopseaua obișnuită se spală repede, au fost folosite plăcuțe din plastic de culoare foarte aprinsă care se prind de coarne și sunt observate din depărtare în lumina farurilor de mașini. VARIETĂți