Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-05-04 / nr. 1924

A In prezența tovarășului Nicolae Ieri a avut loc in Capitală solemnitatea decernării unor inalte distincții ale Republicii Socialiste România In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, vineri la amiază a avut loc solemnitatea decorării, prin Decret Prezidențial, a unui mare număr de muncitori, ingineri, țărani cooperaratori, specialiști, cadre de conducere, activiști de partid și de stat, pentru merite deosebite în muncă și pentru contribuția adusă la realizarea obiectivelor stabilite în întrecerea socialistă dintre organizațiile județene de partid, consiliile populare județene, întreprinderi și institute de cercetare și proiectare în anul 1973. La solemnitate, care s-a desfășurat la Palatul Republicii, au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ilie Verdeț, Ștefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Magdalena Filipaș, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului, Constantin Stătescu, secretarul Consililui de Stat, Ioan Ursu, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie. înaltele distincții ale Republicii Socialiste România au fost înmînate de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Rezultatele obținute de cei decorați se înscriu în efortul general al clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, al tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care, sub conducerea înțeleaptă, clarvăzătoare, a Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, îndeplinesc cu abnegație hotărîrile Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului, întâmpină cu noi și însemnate victorii cele două mari evenimente ale anului — XXX-a aniversare a eliberăarii patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al P.C.R. In cuvinte calde a mulțumit Costache Trotuș, director general al Combinatului siderurgic Hunedoara, care a spus: Vreau să folosesc acest prilej stimate pentru a vă asigura tovarășe Nicolae Ceaușescu că siderurgiștii hunedoreni sînt ferm hotărîți să nu-și precupețească nici un efort pentru a se situa, ca și în anii precedenți, în rîndul unităților fruntașe în lupta pentru realizarea exemplară a sarcinilor ce le revin. Vă informăm că am început bine și activitatea din acest an. In primele 4 luni, am depășit sarcinile de plan cu 28.000 tone oțel, peste 14.000 tone laminate, fiind realizați și depășiți toți indicatorii planificați. Aceasta ne permite, tovarășe secretar general, să întâmpinăm și noi, alături de întregul popor, cele două mari evenimente — a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al Partidului — cu noi și importante succese. (Continuare in pag. a 4-a) Stimați tovarăși. Aș dori să vă adresez tuturor celor care ați fost distinși astăzi cu ordine ale Republicii Socialiste România cele mai calde felicitări în numele Comitetului Central, al conducerii de stat, al meu personal și să vă urez noi succese în activitatea dumneavoastră. (Aplauze puternice). Doresc să adresez, de asemenea, felicitări celorlalți tovarăși care vor fi distinși în aceste zile cu ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Distincțiile acordate constituie de fapt aprecierea rezultatelor obținute în 1973. Aș dori însă să folosesc acest prilej pentru a adresa calde felicitări tuturor oamenilor muncii, cu prilejul zilei de 1 Mai, și pentru rezultatele obținute în îndeplinirea planului pe anul 1974 pînă la această dată. (Vii aplauze). Rezultatele pe cei trei ani ai cincinalului, precum și rezultatele obținute pe primele patru luni ale acestui an — planul este realizat în condițiuni bune, obținîndu-se, față de anul trecut o producție mai mare cu circa 15 la sută — ne dau deplina încredere că și în acest an sarcinile planului vor fi realizate în bune condițiuni, asigurîndu-se realizarea cincinalului și a angajamentelor oamenilor muncii privind îndeplinirea obiectivelor sale înainte de termen. (Aplauze puternice). Nu aș putea să nu adresez încă o dată felicitări oamenilor muncii din București, organizației de partid, care au realizat și planul pe primele patru luni ale acestui an cu o depășire de circa 400 milioane lei, creînd astfel condițiuni pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor de plan pe acest an și înfăptuirea cincinalului în patru ani și jumătate. (Aplauze îndelungate). Fără îndoială, succesele obținute în dezvoltarea economiei noastre naționale se datoresc abnegației cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, înfăptuiesc politica Partidului Comunist Român, ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale întregului popor. (Vii aplauze). Rezultatele pe care le dobîndim în dezvoltarea economică se reflectă nemijlocit în creșterea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor, creează condiții ca prevederile planului cincinal cu privire la creșterea veniturilor oamenilor muncii să fie nu numai realizate, ci chiar depășite în mod substanțial. Se adeverește deci încă o dată, că stă în mîinile noastre, ale tuturor, ale întregului nostru popor, posibilitatea de a înfăptui programul elaborat de Congresul al X-lea și Conferința Națională în vederea Continuare în pag. a 4-al Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU i DECRET PREZIDENȚIAL Pentru merite deosebite în muncă și pentru contribuția adusă la realizarea obiectivelor stabilite în întrecerea socialistă dintre organizațiile județene de partid, consiliile populare județene, întreprinderi și institute de cercetare și proiectare în anul 1973. Președintele Republicii Socialiste România decretează: ARTICOLUL 1. — Se conferă „Ordinul Muncii“ clasa I tovarășilor: Nicolae V. Dragomir, directorul întreprinderii Electromagnetica — București; Constantin V. Dumitrescu, șef de serviciu la Direcția de telecomunicații a municipiului București; Vasile D. Matasă, inginer proiectant principal la Institutul de proiectări pentru laminoare — București; Iuliu Moldovan, director adjunct științific la I.C.E.C.H.I.M. — București; George M. Mihoc, muncitor la întreprinderea Electroaparataj — București; Dumitru Necșoiu, prim (Continuare in pag. a 4-a) * тАим JtWPC „STARA г яст PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VĂ! С [UNK] [UNK]Й Anul VII (XIV) Nr. 1924 (2563) Sîmbătă 4 mai 1974 4 pag. 30 bani I Brațul puternic al macaralei turn ridică la înălțimi cofrajele de beton Strădanii pentru economisirea materiilor prime Ca urmare a măsurilor eficiente luate pentru reducerea consumurilor specifice și pentru valorificarea superioară a materiei prime, acum, la încheierea unei importante etape a întrecerii socialiste pentru înfăptuirea cincinalului în patru ani și jumătate, prilejuite de ziua de 1 Mai, bilanțul realizat de I.P.S. Satu Mare la capitolul ECONOMII este cit se poate de elocvent. Astfel s-a obținut o economie de cherestea de peste 100 m.c. S-au realizat, de asemenea, însemnate economii la 1.000 lei producție marfă, 9 tone la P.F.L., 28 m.c. la placaj, 6.200 m.p. la P.A.L., 389 m.p. la panel și 14.000 m.c. la furnir. La intreprinderea „М [UNK] [UNK]Е [UNK] Festivitatea înmînării unor decorații la Satu Mare Ieri după masă, în cadrul unei festivități care a avut loc la Comitetul județean de partid, tovarășul Iosif UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a înmînat „Ordinul Muncii“ clasa 1 Cooperativelor agricole de producție „Someșul“ Satu Mare, Berveni și Cămin, înalte distincții ale Republicii Socialiste România unui mare număr de muncitori, ingineri, tehnicieni, mecanizatori, ță-Aspect din timpul înmînării la Satu Mare a înaltelor distincții ale Republicii Socialiste România răni cooperatori și cadre de conducere din unitățile județului nostru pentru merite deosebite în muncă și pentru contribuția adusă la realizarea obiectivelor stabilite în întrecerea socialistă dintre organizațiile județene de consiliile populare județene, partid, întreprinderi și instituții de cercetare și proiectare pe anul 1973. In numele celor decorați au luat cuvîntul tovarășul Alexandru Coroiu, secretarul Comitetului de partid de la întreprinderea „Unio“, Gheorghe Bogza, Erou al Muncii Socialiste, președintele Cooperativei agricole de producție „Someșul“ Satu Mare și Nicolae Zeicu, medic la spitalul veterinar Satu Mare. Ia încheierea festivității, tovarășul Iosif Uglar a felicitat cu căldură unitățile și persoanele decorate, urîndu-le noi succese întreaga lor activitate de îndeplinire a angajamentelor asumate în cinstea marilor evenimente politice ale acestui an jubiliar. I ,Drum Nou". PLANUL PE PATRU ANI AL CINCINALULUI A FOST ÎNDEPLINIT Colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea industrială „Drum Nou“ Satu Mare a pășit în noua etapă a întrecerii socialiste pentru înfăptuirea angajamentului patriotic de îndeplinire a CINCINALULUI ÎNAINTE DE TERMEN cu un rodnic și însuflețitor bilanț. De ziua marii sărbători a muncii, de la 1 Mai, ei au putut raporta cu mîndrie că încă de pe acum sarcinile de plan ale întreprinderii pe primii patru ani ai cincinalului au fost îndeplinite. Acest prestigios succes al întreprinderii sătmărene are la bază eforturile susținute ce au fost depuse de întregul colectiv — de la director pînă la fiecare muncitor — de a se face o organizare mai bună a muncii în toate sectoarele de activitate, de a se îmbunătăți procesul de conducere al producției. Astfel, după cum ne informează conducerea întreprinderii, datorită realizării integrale și la cei mai înalți indici de calitate, a investițiilor, amplasării judicioase a utilejor și folosirii mai eficiente a spațiilor de producție, cît și revizuirii întregului flux tehnologic și realizarea unuia nou, substanțial îmbunătățit, s-a realizat o productivitate mult sporită a muncii. De altfel, avansul însemnat realizat pină la 1 Mai e cît se poate de concludent. Avînd în vedere realizările obținute, colectivul întreprinderii „Drum Nou“ s-a angajat, ca printr-o mobilizare și mai eficientă a întregului potențial material și uman de care să-și realizeze dispune, planul de producție pe întregul cincinal nu în ani și cinci luni cît era prevăzut inițial, ci în 4 ani și 4 luni. Aceasta va însemna, valoric, realizarea peste a unei producții de plan 21 milioane lei, sau, în produse, peste 35.000 m.p. piei fine. Adică un spor echivalent cu întreaga producție a anului 1970, producția anului de vîrf din cincinalul precedent. Merită să remarcăm contribuția de seamă ce și-au adus-o la realizarea acestor succese de prestigiu, inginerii Ioan Pop, Emil Cosma și Mihai Monuș, tehnicianul Iosif Taar, muncitorii Iosif Kocsis, Anton Kocsis, Ștefan Toth, Andrei Magyar, Vasile Oros și Zoltan Condor. Dar pe panoul de cinste și hărnicie al întreprinderii ar merita să stea încă atâția alți lucrători care, prin conștiinciozitatea și prin exemplul lor mobilizator au făcut ca aici, la această importantă unitate economică sătmăreană satisfacțiile muncii și datoriei împlinite să fie atât de înalte și demne de toată lauda. A. B. Producție record Am poposit în harnicului colectiv de mijlocul muncă al întreprinderii „Solidaritatea“ In toate secțiile sute de muncitoare, tinere și vîrstnice, stăpînesc jocul firelor pe mosoare și canete, materializarea lor în dantele, franjuri și alte produse. La secția preparare, ajutorii de maiștri Adalbert vacs și Adalbert Mezei ne Кeasigură că angajamentele muncitorilor de aici, de a depăși planul cu 2 la sută în această zi, va deveni o realitate cretă. O atmosferă febrilă cântre lucru am întâlnit și în celelalte sectoare. Din discuția purtată cu Alexandru Szabo, șeful atelierului, am reținut că în sectorul de elastic și dantele nu a existat lună în care planul să nu fie depășit. Muncitoare fruntașe ca Ileana Pop, Ana Vass, Maria Dărăban reușesc să deservească în prezent 16—în mașini de împletit. Dar iată ce ne-a relatat tehniciană Magdalena Pașcu: „Sintem hotărîți să realizăm astăzi o producție record. De asemenea, prin munca noastră de zi cu zi dorim ca în cinstea celei de-a 30-a aniversări a eliberării patriei și a Congresului al XI-lea al P.C.R., secția noastră să se situeze printre secțiile fruntașe din întreprindere“. Peste tot domnește o atmosferă optimistă, de bună dispoziție și dăruire în muncă. Această atmosferă, de zi deosebită de muncă, este întreținută și prin aceea că muncitoarele au fost felicitate cu prilejul zilei de 1 Mai acolo, la locul lor de muncă, de către cadre din conducerea întreprinderii. In hala nouă dotată cu utilaje și mașini moderne, munca se desfășoară, de asemenea, din plin. Toate mașinile și utilajele au atins parametrii proiectați, iar partea a doua a investiției a intrat la întreaga capacitate cu 68 de zile mai devreme. Lucrătoarele de aici s-au acomodat într-un timp record cu utilajele, astfel încît în luna aprilie planul a fost depășit cu 16 la sută. Noi tipuri de mobilă La IJP.L. Satu Mare a fost realizat, nu de mult, un nou set de prototipuri de mobilă. Intre acestea, de o remarcă deosebită se bucură, pentru linia nă și eleganta moderna, garnitura de mobilă S. M.-Z, care va reprezenta, alături de alte produse noi, întreprinderea sătmăreană la Tîrgul internațional al bunurilor de larg consum de la București, cît și la Expoziția realizărilor economiei naționale. De pe acum, noul tip de mobilă ce urmează a fi asimilat în producție de LP.L. Satu Mare a și fost contractat pentru U.R.S.S. Duminică» 5 mai 1974 la Hula*Certeze Simfara ву [UNK] [UNK]и că O invitație ia mereu ademenitorul și nedezmințit ospitalierul Oaș, în speță o invitație la acea datină devenită bătoare populară săide largă cuprindere care este Simbra pare de prisos. Oilor, Căci cine a pășit vreodată in acest mereu proaspăt și imprevizibil ținut și nu s-a simțit ca un poftit anume în osenime? Și cui oare gustînd aromele tari ale găzduirii și confesiunilor oșenești, prilejuite de acest fastuos praznic pastoral, au să-și programeze, omis la vremea potrivită, un timp pentru reveni-Și iată că acest timp a venit din nou. Duminică la Certeze, pe acel Huțauriaș și familiar ten de clorofilă, pinpe care-l dorim strălucind crud in soarele de mai, ne vom aduna, alături de întreaga osenime, cu zecile de mii, să după datină, celebrăm, primă-VASILE SAVINESCU (Continuare in pag. a 2-a) %