Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-04-19 / nr. 1911

_________________________________ La Satu Mare EXISTĂ INTERES FAȚĂ DE CARTEA TEHNICĂ Intra 15-20 aprilie a.c. Centrul județean de librării, sub îndrumarea Comitetului județean pentru cultură educație socialistă, a organizat un șir de acțiuni, grupate și sub genericul “Zilele cărții științifice și tehnice“, unul din scopuri fiind acela al intensificării preocupării specialiștilor față de acest gen de carte. La cîteva dintre aceste acțiuni (fiind vorba de întîlnirile de la întreprinderile „Unio“, „23 August și Librăria „Dacia“) a fost invitat și a participat inginerul Vasile Buzatu, șef de secție în cadrul Editurii tehnice. După încheierea lor, am solicitat oaspetelui cîteva păreri asupra acțiunilor la care a participat și a aspectelor adiacente respectivelor activități. — Am aflat, tovarășe inginer Buzatu, că, poposind pe meleagurile noastre, ați răspuns promptitudine unor solicitări cu obligații profesionale. Ca speciași list, cu ce intenții ați venit? — Cadrele de specialitate ale editurii noastre au consfătuiri periodice, în diferite locuri din țară, pentru stabilirea proiectului planului tematic, pentru cunoașterea necesarului de carte tehnică, a modificărilor ce se impun, în sensul îmbunătățirii proiectelor noastre. In virtutea preocupări generale, am acestor venit la Satu Mare cu intenția de a-i informa pe cei ce utilizează cartea tehnică asupra planului editorial pe anul în curs și proiectului de plan pe 1975. In a afară de această activitate de informare am venit spre a culege direct din producție Opinii Și sugestii concrete privind lucrările publicate pînă acum și necesarul de carte științifică și tehnică în perioada următoare. âProcedînd astfel, noi avem posibilitatea să efectuăm o permanentă îmbunătățire a structurii planului tematic al editurii, chiar o îmbunătățire a lucrărilor în curs de publicare. — Ați amintit de „necesarul de carte tehnică“. Eu am avut prilejul să discut în întreprinderile din municipiu cu inovatori sau responsabili ai bibliotecilor tehnice și am constatat că, în multe locuri, acest „necesar“ nu este satisfăcut. Există vreo explicație a acestei stări de lucruri? — In stabilirea planului tematic, noi abordăm tematica cea mai urgentă, avînd în vedere importanța lucrărilor pe plan național, pornind de la indicațiile conținute în documentele de partid și de stat, extrăgînd de aici esența dezvoltării economice și mergînd în această direcție- Sigur că dezvoltarea actuală a industriei la noi necesită multă carte tehnică, ceea ce face ca uneori cererile să rămînă descoperite. Este și cazul unor întreprinderi sătmărene, cu un profil oarecum aparte, cu probleme tehnice care necesită un tiraj mic, datorită numărului mic de solicitanți, probleme încă neabordate. Unele sînt abordate în proiectul de plan pe anul viitor, altele în planul de perspectivă, pînă în 1980. . Mai există încă o explicație. Problemele tehnice, rezolvate la Editura tehnică din punctul de vedere al publicării, sînt nerezolvate aici, în întreprindere, în librărie (la Librăria „Dacia“ — n. r.) unde cartea tehnică este prezentă în cantități reduse în raport cu necesitățile municipiului. Probabil unele cărți nu ajung în număr suficient la Satu Mare. — Ce impresie v-au făcut cititorii de carte științifică și tehnică cu care v-ați întîlnit ? — In urma întîlnirii de la „UNIO“ — foarte bine organizată — am rămas plăcut surprins că specialiștii de aici sînt foarte interesați de carte, că sînt de acest gen foarte buni cunoscători a tot ceea ce s-a publicat în domeniul unde lucrează; aceștia vorbesc totodată cu competență și despre necesarul de cărți tehnice în specialitatea respectivă. S-au făcut aici propuneri pe care le consider interesante și realizabile (care vor face în curînd obiectul preocupărilor noastre), propuneri referitoare la unele cărți de strictă necesitate sau a modului cum ar putea să fie valorificată documentația tehnică existentă. Au fost multe propuneri, dar dintre acestea le consider la obiect pe cele făcute de inginerii Ion Cădariu, Vasile Someșan, Ștefan Benedek, Romulus Alexandrescu. La Librăria „Dacia“ mi-am întîlnit cu cititori din alte întreprinderi. Și din discuțiile destul de utile purtate aici am văzut că există preocupări, deși participanții mi s-au părut foarte timorați. Și aici au fost făcute propuneri pentru îmbunătățirea muncii noastre, pentru lărgirea listei aparițiilor, prin publicarea unor lucrări de pasmanterie, chimie analitică, pielărie etc. Am reținut de aici sesizarea tovarășului V. Lăpuște de la Combinatul „1 Mai“, referitoare la defectele cu care apar unele cărți. In privința specialiștilor de la „23 August“, mi-e greu să fac o apreciere, pentru că i-am găsit foarte ocupați și antrenați în acțiuni care se suprapuneau. Bănuiesc că și aici se acordă problemelor tehnice o atenție sporită, dar, datorită unor deficiențe de organizare, această preocupare nu a fost pusă în evidență. Am reținut o singură luare de poziție, aceea a ing. Francisc Munkhardt, ceea ce, evident, este foarte puțin față de posibilitățile acestui colectiv, mai ales că întreprinderea mi-a făcut o bună impresie în timpul vizitei pe care am efectuat-o. — Revenind la intențiile profesionale, de care am amintit la începutul discuției, s-au realizat acestea ? —■ Da, în cea mai mare parte întîlnirile la care am participat și-au atins scopul. Apreciez că deplasarea mea a fost o utilă confruntare cu realitatea, nelipsind de aici satisfacțiile și riscurile meseriei. Discuție consemnată de AL. HANCU mi Au cuvîntul colectivele distinse pentru recolte , record (Urmare din pag. 1) muncă, aplicarea corectă agrotehnicii, specializarea cealor 5 echipe de legumicultori pe culturi, irigarea întregii suprafețe, folosirea corectă a erbicidelor și îngrășămintelor chimice, asigurarea unei bune combaterea bolilor și densități, dăunătorilor mecanizat, au favorizat, de asemenea, creșterea producției și a cuantumului de venituri. Anul trecut, bunăoară, de pe cele 46 ha cultivate cu tomate s-a realizat în medie pe ha kg roșii față de 29.000 39.960 kg planificat. Producția marfă la această cultură a fost depășită cu 630 de tone. De pe cele 10 ha cultivate cu varză timpurie s-a livrat 370 de tone marfă, cu 140 de tone peste prevederile de plan. Numai la această cultură s-a depășit planul de venituri cu 100.009 lei. La varza de toamnă planul de livrări s-a depășit cu 169 de tone, la castraveți cu 145 de tone. Depășiri substanțiale au fost realizate și la celelalte culturi. Bilanțul financiar al fermei este deosebit de favorabil. Veniturile planificate au fost depășite cu 864 000 lei, iar beneficiul cu 114.000 lei. Aceste rezultate ar fi putut să fie și mai mari dacă ferma ar dispune de utilaje pentru sortatul tomatelor. Din cauza lipsei sortatoarelor mecanice și a forței de muncă 800 tone roșii au fost livrate nesortate, din care cauză ferma a pierdut circa 60.000 lei. Pentru acest an, avînd în vedere rezultatele bune obținute în ultimii trei ani, s-a hotărît ca să crească suprafața fermei legumicole la 110 ha. Ponderea o și în acest an cultura deține tomatelor timpurii și de Vară, ce se vor cultiva pe 53 ha. Varza timpurie pe 10 ha este plantată în cîmp, întreaga suprafață a fost prășită de două ori, s-au efectuat 4 udări și s-a făcut îngrășarea racială. Au fost, de asemenea, însămințate 16 ha cu morcovi, 5 ha cu sfeclă roșie și 6 ha cu spanac. Măsurile luate în această primăvară demonstrează hotărîrea legumicultorilor din C.A.P. Berveni de a realiza și chiar depăși și în acest an sarcinile ce le revin, cinstind astfel cele două mari evenimente ale anului: a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al P.C.R. CRONICA SATMAREANÄ Util, pus la vedere și probabil eficient, panoul policrom, și nu fără reale nuanțe estetice, care s-a obișnuit să ne informeze zi de zi ce film urmează la cinematografele din municipiu, ce actori îl interpretează, ce regizor l-a realizat și ci de eastman-colore el, suferă uneori de diverse lipsuri. Ați privit, întimplător, cu mai multă luare aminte și ați lecturat cu un oarecare IVotă Unde ne este acordul? spirit critic textul său? — panoul dedicat filmului „Păcală“? Dacă da, се-ați sesizat? N-ați sesizat oare lipsa acordului în următoarea formulare? „Baladă comică INSPIRATE din cele mai frumose farse și snoave populare“. Și n-ați mai făcut și o altă remarcă? Să zicem aceea că în dreptul interpretului muzical al filmului stă numele de Tudor Gheorghiu și nu Tudor Gheorghe, cum ar fi fost, ni se pare nouă, ceva mai corect? Prezenta notă își dorește nu atii virtuți de aspră cenzură gramaticală sau de alt domeniu, ci se dorește doar o simplă luare de atitudine prin care îi invităm pe făuritorii acestor — repetăm, foarte utile panouri — la ceva mai multă atenție In procesul conceperii lor. D. TUDOR . îM f, : , Succese ale elevilor sătmăreni Recent s-au încheiat întrecerile viu disputate din cadrul fazelor finale limpiadelor școlare pe ale oanul de învățămînt în curs. Programate în mai multe centre din țară, întrecerile au dovedit o bună pregătire a liceenilor sătmăreni, aceștia reușind să că locuri de frunte cu cereasca mai multe obiecte de învățămînt. Dintre ele, în primul rînd se cuvine să le consemnăm pe cele de la biologie, ciplină la care colegele disde clasă Nicoleta Dănilă și Marta Zolcsák, eleve în anul III la Liceul de muzică și arte plastice din Satu Mare, și-au împărțit, în ordine, primele două locuri. O frumoasă comportare a avut la olimpiada de literatură maghiară și grupul de elevi de la maghiar din municipiu. Liceul Eva Hosszu (anul IV), s-a clasat pe primul loc, iar colegele ei de școală Agnes Csiki (anul I), Brigitta Gergel( (anul II) și Eva Kovács III) au obținut fiecare anul cîte o mențiune. La înălțime s-au prezentat și matematicienii. Alături de locurile II și III revenite (la anul IX de studii) elevilor Ovidiu Pop (Liceul M. Eminescu) și respectiv Dorin Micu (Liceul din Tășnad), pasionații de această disciplină au obținut și o mențiune prin elevul Mircea Datcu, din anul II de la Liceul M. Eminescu. Bine s-au prezentat și „chimiștii“ de la Liceul nr. 2, care s-au intors acasă cu două fiuni: Csilla Toth (anul menIII) și Ștefan Hipler (anul IV). O altă mențiune a fost cîștigată la literatura română de Rodica Chișiu, elevă în anul I la Liceul din Negrești-Oaș, iar elevul Iosif Tălmăci (Liceul M. Eminescu, anul XII) s-a clasat, la fizică, printre primii 14 concurenți, lipsindu-i foarte puține puncte pentru a intra în posesia unei mențiuni. Cum apreciam așadar, la începutul acestor rînduri, fazele finale ale olimpiadelor școlare din acest an de învățămînt au consemnat o bună pregătire a elevilor sătmăreni ■v".l. B. IOAN Duminică 21 aprilie la Valea Măriei Campionatul republican faza județeană la „vinătoare de vulpi“ La Valea Măriei se va desfășura Campionatul republican faza județeană de „vînătoare de vulpi“. „Vulpile“ sînt aparate de radio-emisie, de mică putere, construite special pentru astfel de competiții. Ele sînt dispuse în teren variat, la distanță de 3—4 km una de cealaltă, și emit periodic pe o frecvență bine pe unde scurte sau stabilită, ultrascurte, semnale telegrafice sau apeluri fonice care sînt recepționate de aparatele „VÎnatorilor“. In ceea ce privește numărul participanților, de pe acum s-a omologat un record, fiind înscriși peste 50 de participanți din partea Consiliului județean al Organizației pionierilor și peste 20 din partea Radioclubului județean CONSTANTIN FRISCH vineri 19 aprilie 1974 SPORT — SPORT — SPORT - SPORT ȘTEFAN ONISIE a preluat conducerea tehnică a echipei OLIMPIA In cursul zilei de seri, antrenorul Ștefan Onisie a preluat conducerea tehnică a formației divizionare B, Olimpia Satu Mare, lidera clasamentului seria a III-a. Ștefan Onisie, maestru al sportului, și-a început cariera fotbalistică la Lupeni, a activat ca jucător la formațiile : Minerul Lupeni, A.M.F.A. Arad, la A.S.A. Cîmpulung și la echipa Steaua Moldovenesc Ca jucător, Ștefan Onisie a susținut 11 meciuri cu prima reprezentativă a țării, a jucat timp de 11 ani în prima divizie, la A.S.A. Cîmpulung și Steaua. Activitatea de antrenor a început-o la Clubul Steaua, cu care a obținut două titluri de campioană a țării, precum și un titlu de cîștigătoare a Cupei României. In perioadele următoare Ștefan Onisie a mai activat ca antrenor la Minerul Baia Mare, la Universitatea Cluj și a revenit din nou la Steaua în noua sa calitate, de antrenor al echipei sătmărene Olimpia, Ștefan Onisie a declarat că va face totul pentru ca obiectivul ce și-a asumat echipa sătmăreană încă de la începutul campionatului — promovarea — să fie îndeplinit. Conștient de dificultățile impusă de concurența cu celelalte formații pretendente la titlu, antrenorul Ștefan Onisie se bazează pe aportul jucătorilor care compun această echipă, pe dăruirea lor in obținerea unor rezultate tot mai bune. Cu ocazia preluării conducerii tehnice a echipei, jucătorul Ioan Bigan, căpitanul formației sătmărene a declarat că echipa, toți colegii lui, vor depune în continuare întreaga lor capacitate fizică, talentul, în comportarea și pe mai departe bună a echipei, asigurîndu-i totodată pe inimoșii suporteri ai formației de reușita finală. Aflată în țara noastră intr-un turneu, echipa de handbal băieți Turnverein-Ewersbach din Republica Federală Germană a susținut miercuri după masă la Cărei o partidă amicală în compania echipei locale Victoria. Intîlnirea s-a desfășurat pe terenul Liceului de cultură generală în numeroșilor aplauzele spectatori, susținători ai echipei locale care dispune de o frumoasă carte de vizită: este de șase ori campioana județului Satu Mare; a participat la zece competiții dotate cu cupe, cîștigînd trofeele de șapte ori. Cu zece zile in urmă, în lupta pentru promovarea sa în divizia В a eliminat pe una din favoritele competiției, calificîndu-se pentru turneul final, avînd reale șanse ca din toamna acestui an să activeze în eșalonul secund al țării. Sînt acestea doar cîteva succese datorate competenței cu care conducătorul echipei Arpad Pacz și antrenorul acesteia Carol Karacsonyi au muncit cu valorosul lot de handbaliști careieni dintre care îl remarcăm în special pe echipei Petru căpitanul Musta. Deși învinși, cu 16—12, careienii au oferit un spectacol handbalistic de înaltă ținută. Au inițiat numeroase atacuri și contraatacuri periclilind de multe ori poarta apărată de masivul portar Peter Heupel care și-a păzit magistral spațiul porții. De douăsprezece ori însă a fost păcălit. De 5 ori de P. Musta, de 4 ori de Iosif Geng și este o dată de Carol Csigi, Constantin Podină și Arpad Brem. Echipa germană condusă de Rudolf Kreck și antrenată de Werner FrischlZ activează în Landesliga ținutului Hessen situa-se printre fruntașele clasamentului. Valoarea lotului german a fost atestată și în jocul de la Cărei. Au practicat un joc în viteză, aproape fiecare din zori dovedindu-se jucăadevărați virtuoși ai handbalului. Pentru el au marcat Kreck Rainer (5), Manderbach Gerhard (5), Koch Kurt-Willi, Hut Ш Helmuth, cste două, iar Langeman Rainer și Frenz Harald cîte unul. Partida, preludiu la faza finală pentru calificarea echipei careiene în divizia B, care va avea loc în curînd la Hațeg, a fost bine condusă de arbitrii Alexandru Gergely și Mihai Meszăroș. In deschidere au jucat formațiile de fete ale Școlii sportive din Cărei și „Mondiala" Satu Mare. Partida s-a terminat la egalitate. C. PAUL Meci internațional de handbal la Cărei Fotbal Mureșul Deva—Victoria Cărei 1-0 Formația de fotbal Cărei a susținut miercuri Victoria după amiază la Deva jocul cu formația locală Mureșul, meci programat în cadrul etapei a 24-a de campionat. Data desfășurării jocului a fost devansată, deoarece, așa cum arătam, echipa careiană susține duminică întîlnirea internațională cu F.C. Hansa Rostok din R.D.G. Fotbaliștii oaspeți au jucat bine la Deva, și-au organizat cu precizie apărarea și au contraatacat deosebit de periculos, sebi prin Budai. De altfel, îndeodupă modul cum au decurs ostilitățile, Victoria merita să obțină un punct. Golul care avea să aducă cele două puncte în „tolba“ devenilor s-a înscris în primul minut al reprizei secunde de către Ceaușu: încercările formației careiene de a echilibra scorul, pe seama unui joc tot mai ofensiv în ultima sa parte, nu au dus la înscrierea golului dorit, localnicii apărîndu-și cu strășnicie fragilul avantaj creat. Arbitrul Gh. Simona din București a condus cu competență și corectitudine partida. înaintașul oaspeților, Budai, a fost eliminat pentru durități. MEMENTO — MEMENTO — MEMENTO ■ CINCI» TELEVIZIUNE: Vineri 19 aprilie 16.00—17.00 — Teleșcoală. Literatură română. — Lumea personajelor lui Mateiu Caragiale. — „Sub pecetea tainei“ — adaptare pentru televiziune după Mateiu Caragiale. 17.30 — Emisiune în limba germană. 19.10 — Tragerea Loto. 19.20 — 1001 de seri. Bugs Bunny și prietenii săi. 1930 — Telejurnal. 1 Mai 1974 — sub semnul anului jubiliar. — Cronica întrecerii pentru îndeplinirea Cincinalului înainte de termen. 2000 — România — Anul XXX — Revistă social-politică T.V. 20.35 — Publicitate. 20 40 — Film artistic „Floarea de cactus“, cu Ingrid Bergman. 22.15 — 24 de ore. Vineri 19 aprilie SATU MARE: Victoria — Proprietarii (film românesc, color); Popular — Insula misterioasă (coproducție franco-italo-spaniola, color); CĂRȚI: Popular — Capcana (film românesc, color); 23 August — .. .Și salută rîndunelele (film cehoslovac, color); NEGREȘTI-OAȘ; Jandarmul la plimbare (film francez, color, cinemascop); TĂȘNAD: Trăind în libertate (film englez, color); HALMEU; Fluturii sunt liber( film american, color); SANISLĂU; Prea mic pentru un război atât de mare (film românesc); BERVENI: Alfred cel Mare (film englez, color, cinemascop). ТЕП [UNK] Vineri 19 aprilie Teatrul de Stat din Oradea, secția maghiară, prezintă la ora 20,00, pe scena Teatrului de Nord din Satu Mare (în cadrul unor schimburi de abonamente) spectacolul NOILE SUFERINȚE ALE TINARULUI , de Ulbricht Plenzdorf, traducere de Tandori Dezso. Regizor Szabó Jozsef. (Sînt valabile abonamentele A), In serele Cooperativei agricole din Berven OFICIUL FARMACEUTIC ANUNȚA Satu Mare In perioada în care Farmacia nr. 8 din B-dul Republicii nr. 28 este în reparație, solicitanții sînt rugați să se adreseze la Farmacia nr. 4 strada Horea nr. 2, și Farmacia nr. 7 — strada Rozelor nr. 1. GARDA DE NOAPTE se efectuează de către Farmacia nr. 4.