Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-04-17 / nr. 1909

I Ш 0 Anul VII (XIV) Nr. 1909 (2548) Miercuri 17 aprilie 1974 4 pag. — 30 bani PLANIFICAREA PROFIL TERITORIAL expresie a lărgirii competențelor și răspunderilor organelor locale Făurirea societății multilateral dezvoltate socialiste implică, odată cu dezvoltarea accelerată a forțelor de producție, cu modernizarea structurilor organizatorice, un amplu proces de perfecționare a conducerii planificate a activității economicosociale, a întregii societăți. Partidul nostru a desfășurat în această direcție în ultimii ani o amplă activitate teoretică practică în direcția perfecționăririi conducerii planificate a economiei, pe baza principiilor moderne ale științei conducerii, măsuri care, vizînd întărirea rolului planului național unic în dirijarea întregii vieți unice și sociale, întărirea econoconducerii centralizate a economiei, au asigurat concomitent dezvoltarea și adîncirea democrației socialiste. Conferința Națională din iulie 1972, ca și documentele rare ale partidului nostru, ulteriîntr-o deplină continuitate de idei cu programul adoptat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională din 1967, au stabilit noi orientări și măsuri în vederea punerii de acord a sistemului de organizare, conducere și planificare a economiei cu cerințele actuale ale noastre vieții economice, sociale și politice. Aceste măsuri au la bază concepție unitar științifică asupra raportului dintre centralizare în vederea optimizării deciziei la nivel microeconomic și asigurării participării efective a oamenilor muncii la conducerea întregii vieți economice și sociale. Vorbind despre necesitatea obiectivă a planului unic național al dezvoltării economico-sociale și despre îmbinarea armonioasă a acestei cerințe cu lărgirea competențelor și ponderilor organelor locale, răsla recenta Consfătuire a activului de partid și de stat din minis- IOSIF UGLAR membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean tere și instituții centrale tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU sublinia: „Pornim în mod constant de la necesitatea conducerii și planificării unitare a întregii economii și activități sociale. Aceasta trebuie să se realizeze pe baza unui plan unic care să asigure folosirea rațională, în domeniile hotărîtoare, a mijloacelor materiale și umane de care dispune la un dat societatea. Pe baza moment acestui plan unic național se poate asigura unirea eforturilor întregului popor — garanția sigură dezvoltării în ritm tot mai înalt a a patriei noastre, îmbinăm acest principiu cu măsurile de lărgire a drepturilor de inițiativă și hotărîre ale unităților teritorial-administrative, economice și sociale. Creșterea spiritului de răspundere, a inițiativei în rezolvarea problemelor multiple ce se pun în fiecare județ, oraș, comună și unitate, pe baza planului general de dezvoltare, constituie o necesitate obiectivă a mersului nostru înainte“. Este o caracteristică a societății noastre socialiste, ea exprimând atît necesitatea eliminării stigmatelor moștenite de la vechea orînduire, cît și necesitatea creării unei economii industriale de înaltă productivitate, armonios dezvoltate în fiecare județ al țării, de a repartiza riguros planificat forțele de producție în profil teritorial. Această necesitate este cu atît mai imperioasă cu cît am moștenit o economie care se caracteriza prin profunde disproporții în structura ramurilor de producție și repartizarea forțelor în profilul teritorial al țării, disproporții accentuate de însuși nivelul relativ redus de dezvoltare a vieții economice, cu repercusiuni negative în repartizarea rațională a industriei pe teritoriu și cu influențe nesatisfăcătoare asupra dezvoltării laturilor economice ale țării. Concretizînd, putem afirma că județul Satu Mare — unitate administrativ-teritorială importantă, atît ca mărime cît și ca pondere economică — furniza doar o mică parte din producția industrială a țării. Numeroa(Continuare In pag. a 3-a) ■ Au cuvîntul colectivele distinse pentru recolte record în 1973 Azi: C.A.P. „Someșul" Satu Mare După cum este cunoscut, prin Decret prezidențial a fost conferit Ordinul clasa I unui număr de Muncii trei cooperative agricole de producție din județul nostru, pentru recoltele mari obținute la producția de cereale în anul trecut. Intre unitățile distinse cu înaltul ordin se numără și Cooperativa agricolă de producție „Someșul“ din municipiul Satu Mare, unitate care a obținut în anul trecut cea mai mare producție la hectar din țară la cultura porumbului. Prilejul ne-a sugerat o nouă întîlnire cu cadre din consiliul de conducere al acestei cooperative fruntașe, precum și cu președintele Gheorghe Bogza, Erou al Muncii Socialiste. tru Aceste zile înseamnă pentooperativa „Someșul“ zile pline de efort pentru ca și acest an să fie un an al recoltelor bogate, în care unitatea să-și poată consolida succesele obținute. Ori, aici succes înseamnă producție, o producție superioară obținută la cerealele de bază: porumb și grîu. In consecință, discuția cu președintele cooperativei nu poate debuta decît pornind de aici, de la această platformă — rezultatele mari obținute în 1973 la cultura porumbului — baza solidă în realizarea noilor recorduri. v — Vedeți dumneavoastră — ne declara tovarășul Gh. Bogza, aflat în cîmp, unde efectua împreună cu alte cadre din conducerea cooperativei un riguros control pe parcelele cu culturi — anii aceștia au fost pentru noi anii cei buni, pe verticala succeselor noastre însemnînd următoarele: obținerea unor producții medii de peste 8.500 kg porumb boabe la hectar, iar in 1973 o medie de 8.625 kg porumb boabe la ha, producție socotită ca foarte bună în condițiile culturii neirigate. Nu știu dacă mai e nevoie să subliniez faptul că la baza acestor succese stă munca, munca tenace. Planurile noastre, îndrăznesc să spun — s-au dovedit bine gîndite, iar întotdeauna, o dată ce ele au fost adoptate, au devenit literă de lege. Asta ne-a ajutat foarte mult în a ne realiza angajamentele luate. După cum știți, am avut marea onoare să particip la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole de stat și cooperatiste. Vă mărturisesc că dezbaterile în acest înalt forum, onorat de prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, au constituit pentru mine cea mai vie și mai completă lecție privind modul în care G. T. (Continuare !n pag. a 3-a) о sna _ CENTRAS.Ă UNIR51TAA ix - -tu- UȘî PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ? Ш1 ' : se I. P. S. Satu Mare, pregătesc subansamblele pentru noi garnituri de mobilă Ieri a început, la București, Sesiunea de primăvară a Uniunii Interparlamentare - ȘEDINȚA INAUGURALĂ - In prezența președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, marți, 16 aprilie, la Palatul Marii Adunări Naționale, a avut loc ședința inaugurală a sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, La ceremonia deschiderii au luat parte, de asemenea, tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Mihai Dalea, Ștefan Andrei. De asemenea, au fost prezenți vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, secretarul Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat, președinți ai Comisiilor permanente ale (Continuare in pag. a 4-a) ДОТЕ1Е 1И1 [UNK]Е ZILEI II [UNK] fe o contribuție importantă la înfăptuirea angajamentului .CINCINALUL IN PATRU ANI ȘI JUMĂTATE! Lucrările agricole — în condiții cantativ superioare însuflețiți de documentele Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din agricultură, colectivul de lucrători de la întreprinderea de stat din agricolă Cărei este în măsură să raporteze că sarcinile de plan pe primul trimestru au fost îndeplinite în mod exemplar, cinstind în acest fel cele două importante evenimente ale acestui an — a XXX-a aniversare a eliberării și al XI-lea patriei Congres al partidului. Lucrările de pregătire a campaniei de primăvară, efectuate în mod corespunzător, au permis mecanizatorilor și lucrătorilor din unitatea noastră să însămînțeze în timp optim, pînă la data de 20 martie, toate suprafețele programate cu culturi din prima epocă. Astfel, s-au însămînțat în ogor propriu 670 ha, din care 285 ha cu anuale pentru masă verde, 50 ha cu sfeclă pentru furaj, 85 ha cu lucernă nouă, 100 ha cu cartofi de vară și de și 150 ha cu toamnă floarea-soarelui. Totodată, în această perioadă s-au însămânțat 96 ha perene în cultură ascunsă. Importante succese s-au obținut și în acțiunea de fertilizare a solurilor. In acest scop s-au aplicat pînă în prezent chimice îngrășăminte pe ha, în cantitate 4.958 de 297 tone substanță activă. Conștienți că numai printr-o pregătire corespunzătoare a patului tiv și prin germinaintroducerea cît mai grabnică a seminței în sol, rezerva de apă din stratul fertil — și așa destul de mică — va putea fi pe deplin valorificată, lucrătorii din unitatea noastră au declanșat recent de a doua etapă cea de însămînțări, în care avem planificată însămînțarea a 1.209 ha porumb, 300 ha soia, 22 ha cînepă pentru sămânță și 63 ha culturi furajere. Paralel cu efectuarea lucrărilor programate, s-au obținut rezultate bune și la onorarea contractelor încheiate cu statul. Astfel, în primul trimestru al anului s-au peste plan 85 livrat tone carne taurine, din care la export 21 tone, 4 capete rași prăsilă și tău- 10 capete cai măcelărie pentru export. Toate aceste livrări peste plan au depășirea determinatției marfă ce producprimul trimestru cu aproape 1.000.000 lei. Comuniștii, ceilalți oameni ai muncii din întreprinderea noastră sînt ferm hotărîți să amplifice rezultatele dobîndite, pentru ca 1974 să fie un an record al producțiilor agricole. ȘTEFAN LEȘAN coresp. 0 jumătate de lună cu combustibil economisit Ia întîmpinarea Zilei de 1 Mai, colectivul Depoului C.F.R. Satu Mare, printr-o organizare mai bună a muncii, prin evidențierea de noi rezerve care îi pun în valoare, mai eficient, întregul potențial uman și material de care dispune, se prezintă încă de pe acum cu remarcabile rezultate. La unul dintre obiectivele cele mai importante ale întrecerii pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan — economia de combustibili și transportul feroviar — s-au obținut: 1.065 tone combustibil convențional economii, s-au remorcat 68 de trenuri cu peste 21.460 de tone supratonaj. Toate acestea înseamnă, cu alte cuvinte, că o jumătate de lună Depoul C.F.R. sătmărean ar putea lucra doar din aceste economii de combustibil. Printre cei care și-au adus o însemnată contribuție la aceste succese de prestigiu consemnăm la loc de frunte numele mecanicilor de locomotivă Florian Bura, Alexandru Cavași, Victor Gătina și Francisc Zarto, de zi, prin faptele lor, care zi sînt un mobilizator exemplu pentru toți colegii lor de muncă, pentru întregul colectiv al Depoului C.F.R. Satu Mare. A. BODEA Cuvintarear Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu Doamnelor și domnilor Onorată asistență Stimați tovarăși Doresc să încep prin a vă adresa un salut cordial dumneavoastră, participanților la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, personalități marcante ale vieții politice din peste 60 de țări ale lumii, și să-mi exprim satisfacția că România găzduiește această importantă reuniune internațională. Fără îndoială că lucrările sesiunii, care abordează probleme majore ale situației politice internaționale actuale, vor contribui la mai buna cunoaștere reciprocă, la dezvoltarea contactelor și a relațiilor dintre parlamente, dintre factorii politici ai țărilor participante, la progresul eforturilor generale pentru instaurarea pe planeta noastră a unei lumi mai bune și mai drepte. Reuniunea dumneavoastră își propune să dezbată probleme de importanță capitală pentru așezarea relațiilor dintre state pe baze noi, pentru lichidarea vechii politici de dominație și dictat, de amestec în treburile interne ale altor state, a colonialismului și neocolonialismului, pentru impulsionarea luptei de eliberare națională popoarelor și respectarea dreptului sacru al fiecărei națiuni de a-și hotărî singură destinele. Abordarea unui asemenea larg cerc de probleme de către acest important for politic internațional va putea neîndoios aduce o contribuție prețioasă la unirea eforturilor popoarelor, ale forțelor înaintate de pretutindeni în vederea afirmării în lume a unei politici noi, de egalitate și respect reciproc intre națiuni, de pace și colaborare între state. O importanță deosebită are faptul că sesiunea reunește parlamentari din țări cu orînduiri sociale diferite, reprezentînd opinia publică de pretutindeni, năzuințele tuturor popoarelor de a pune cu hotărîre capăt vechii politici, de a inaugura o eră nouă a relațiilor interstatale, bazate pe principii de egalitate și democratice. Subliniez în mod deosebit aceasta pornind de la faptul că în condițiile de astăzi opinia publică și reprezentanții ei, masele largi populare din toate țările joacă un rol tot mai mare în determinarea evoluției politice mondiale, în promovarea păcii și colaborării. Tocmai ca rezultat al intensificării activității politice națională a maselor în viața interpopulare, a afirmării tot mai puternice voinței popoarelor de a se dezavolta liber și nestînjenit, în lumea de astăzi s-au produs și se produc profunde transformări revoluționare, sociale și naționale, mari mutații în raportul de forțe mondial, au loc o serie de procese pozitive în direcția destinderii și colaborării ci expresie elocventă a acestor tendințe noi o constituie faptul că în ultimii ani au fost soluționate un șir de probleme ce afectau în mod grav pacea și securitatea planetei, s-au intensificat contactele și tratativele dintre state, s-a amplificat colaborarea între națiuni. O semnificație deosebită are, în acest sens, de asemenea, trecerea la înfăptuirea dezideratului securității europene, realizarea de pași concreți în direcția normalizării raporturilor dintre statele continentului nostru, începerea și desfășurarea conferinței generaleuropene. In același timp însă, trebuie să constatăm că în lume mai sînt forțe politice interesate să perpetueze vechea politică de inegalitate, dominație și dictat, de agresiune și război, să frîneze și să tragă înapoi procesul destinderii și păcii, al înțelegerii și colaborării dintre toate popoarele. Aceasta face necesară continuarea cu și mai mare fermitate și consecvență a eforturilor depuse de forțele democratice, de toate popoarele împotriva încercărilor de reeditare a spiritului „războiului rece“, pentru normalizarea întregului climat internațional. Pornind de la aceste considerente, Republica Socialistă România desfășoară o largă activitate internațională, acționează din toate puterile pentru accelerarea proceselor pozitive care au loc pe arena mondială, pentru promovarea noilor principii de relații dintre state, pentru triumful colaborării și prieteniei între toate popoarele lumii. Ca țară socialistă, România dezvoltă continuu relații de prietenie, alianță și colaborare cu toate statele care edifică noua orînduire socială. Totodată, amplificăm permanent colaborarea cu popoarele care pășesc pe calea dezvoltării economico-sociale independente, promovăm raporturi tot mai largi cu toate țările lumii, fără (Continuare in pag. a 4-a) Bilanț rodnic In climatul efervescent de muncă din această primăvară a anului celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei și al celui de al XI-lea Congres al partidului, colectivul întreprinderii agricole de stat din Tășnad consemnează cu cinste în cronica marii întreceri socialiste un rodnic bilanț de realizări. Sînt realizări ce constau, printre altele, în obținerea unui spor de 413.000 lei față de veniturile totale planificate ale întreprinderii, în depășirea planului de livrări cu 215.000 lei și în reducerea cheltuielilor cu 828.000 lei. A. B. „NOM TOATE CONDIȚIILE CA SA «ȚINEM TITLUL I FRUNTAȘI PE ȚARĂ $111 MIL 1974“ După cum se știe, în urmă cu cîteva zile a avut loc la Cărei festivitatea de înmînare a Diplomei de unitate fruntașă pe țară în întrecerea socialistă din anul trecut întreprinderii județene de legume și fructe. Ocuparea locului I pe țară face cinste atît lucrătorilor de la I.S.F., cit și întregului nostru județ. De la înființarea acestei întreprinderi județene, comunistul Carol Szabol conduce cu competență și pricepere . După cum cunoaștem, această întreprindere a obținut rezultate foarte bune în valorificarea produselor horticole, în aprovizionarea județului cu legume și fructe. Cum se concretizează aceasta în bilanțul pe anul trecut? — In baza indicațiilor date de conducerea superioară de partid, județul nostru și-a organizat baza proprie deducție și aprovizionare cu prolegume și fructe. Un pas care s-a făcut în important organizarea producerii legumelor și fructelor a fost acela de specializare și concentrare a producției în ferme mari. Organizarea fermelor a fost însoțită de introducerea unor tehnologii moderne, de noi principii privind organizarea producției și a muncii, întreg ansamblul de măsuri privind actualul sistem de organizare a producției de legume și fructe și-a dovedit superioritatea atît pe plan caactivitatea economică a unității, luptă cu perseverență pentru aplicarea în viață a sarcinilor trasate de privind aprovizionarea partid populației cu legume și fructe, pentru crearea unor disponibilități de export. Recent am avut o convorbire cu tovarășul director Szabo pe tema activității economice a întreprinderii județene de legume și fructe, convorbire pe care o redăm în cele ce urmează. Interviu cu tovarășul Carol Szabó, directorul întreprinderii județene de legume și fructe titativ cît și calitativ. Intre unitățile agricole de producție și întreprinderea noastră s-a fornicit o bună colaborare stași cooperare, urmărindu-se asigurarea de cantități corespunzătoare de legume și fructe pentru fondul de stat, cît și aprovizionarea populației cu un sortiment bogat de produse proaspete în tot cursul anului. Eforturile noastre s-au materializat în anul trecut în depășirea considerabilă a principalilor indicatori de plan. Astfel, peste prevederile planului la fondul de stat s-au preluat 1.252 tone legume, 11.827 tone cartofi timpurii, 3.345 tone cartofi de toamnă. De asemenea, în anul trecut județul nostru a livrat fondului de stat peste 22.000 tone fructe. Deși suprafețele cultivate cu legume și fructe nu au crescut, întreprinderea noastră a preluat în 1973 de la unitățile de producție și de la producători produse a căror valoare depășește cu 30 milioane lei realizările din anul 1972. In ce măsură satisface sectorul de desfacere cu amănuntul cerințele populației? — Cerințele, consumul de legume și fructe cresc an de an. Bunăoară, anul trecut am desfăcut către populația produse în valoare de județului peste 10 milioane lei mai mult față de anul 1972. Pentru perioada de toamnă — iarnă, pînă recoltă, au fost asigurate la noua prin însilozare toate produsele necesare, în condiții mult mai bune față de anii precedenți. In prezent avem cantități suficiente de cartofi, ceapă, morcovi, mere, fasole uscată, murături. Din stocurile existente și din Ing. VASILE MARCUL] (Continuare în pag. a 2-a]