Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-04-20 / nr. 1912

<naimi Anul VII (XIV) Nr. 1912 (2551) Sîmbătă 20 aprilie 1974 4 pag. 30 bani jpi щ Др [UNK]Д^^ Pe șantierul podului de peste Someș din La finele primului trimestru acest an constructorii noului pod de peste Someș și-au realizat planul în proporție de 200 la sută. Zilele acestea forțele sînt concentrare pe malul stîng al Someșului, echipele de constructori depunînd o muncă susținută la eșafodajul de la consolă și cofraje pentru viaductul de acces. Harnicii constructori, pe lângă faptul că au realizat și depășit sarcinile de plan, au depus eforturi pentru folosirea eficientă a materiilor prime și materialelor. Spiritul gospodăresc al constructorilor le-a permis ca în cinstea zilei de 1 Mai, prin folosirea judicioasă a fierului beton să realizeze o economie de 5 tone la acest sortiment. Pe malul drept al Someșului am întîlnit echipa condusă de Vaier Peștișan. O formație de lucru care a obținut rezultate demne de laudă. In prezent echipa lucrează la confecționarea instalației de betoane în consolă. După cum ne relatează șeful echipei, formația de lucru se angajează să termine In cinstea zilei de 1 Mai partea instalației care va fi montată pe malul drept. Avansul cîștigat pînă la finele lunii la această instalație va fi de 15 zile. De remarcat că instalația este confecționată din material recuperabil, creîndu-se astfel posibilități de economisire a două tone metal. S. C. In cursul săptămînii viitoare constructorii sătmăreni vor închina zilei de 1 Mai un nou succes : darea în folosință a 80 de apartamente înainte de termen. Pe ogoarele județului EFORTURI SUSȚINUTE PENTRU TERMINAREA Insâmnnjării PORUMBULUI Pentru reușita campaniei agricole în care ne aflăm, se impune ca în fiecare unitate să se acționeze cu toate forțele și mijloacele pentru a face față condițiilor climaterice în această perioadă, caracterizată în continuare printr-o rezervă redusă a apei în sol și răcirea accentuată a timpului. Semănatul porumbului în cazul epocii optime rămîne și în aceste condiții o preocupare de seamă dovedită și de faptul că la întreprinderea agricolă de stat Dorolț s-a încheiat această lucrare. Aspectele desfășurării muncii în diferite alte unități le redăm în rîndurile ce urmează: Potău: Pînă în ziua de 18 aprilie fuseseră însămînțate 140 ha cu pcrumb și 2 ha cu fasole. Tot aici pentru a se preveni efectele dăunătoare ale temperaturii scăzute s-au luat măsuri de protejare a răsadnițelor și a culturilor plantate în cîmp. Dumbrava. Sub directa îndrumare a inginerului Ilie Cardoș, au fost însămînțate 135 ha din cele 350 destinate culturii porumbului, aplicîndu-se concomitent și erbicide pe rînd. După spusele inginerului cooperativei semănatul acestei culturi va fi încheiat în decurs de o săptămînă. Drăgușeni. Și aici au fost semănate pînă în ziua de 18 aprilie 120 ha cu porumb din cele 270 ha planificate. Intrucît cooperativa nu dispune decît de o singură mașină SPC-6, aceasta A. M. (Continuare In pag. a 2-a) A PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VĂ! Rodul unei inițiative S-a mai amintit în coloanele ziarului de o inițiativă pornită din mijlocul oamenilor muncii de la „Tricotex“. Este vorba de inițiativa intitulată: Economie, calitate, productivitate. Aplicată la toate locurile de muncă, ea a adus după sine rezultate foarte bune. Prin folosirea eficientă a firelor P.N.A., s-a reușit ca la finele acestui trimestru să se obțină o economie de 2.000 kg fire P.N.A. și circa 2.000 ace de tricotat și alte materiale. Exprimat valoric economiile înregistrate la fire, ace și alte materiale, se ridică la 160.000 lei. Pînă la 1 Mai, colectivul de muncă de la „Tricotex“ se angajează să economisească încă 400—500 kg fire P.N.A. și 600 bucăți ace de tricotat. Roadele acestei inițiative sînt vizibile și pe alte planuri. De pildă, s-a redus numărul absențelor nemotivate. De la 216 cm/ore, în ultimul trimestru al anului 1973, la 16 am/ore în primul trimestru a.c. De asemenea, s-a îmbunătățit calitatea produselor. In primul trimestru a fost planificat un indice al calității de 89 la sută și s-a realizat 93 la sută. însemnate sporuri de producție In climatul însuflețitor de muncă al acestor zile premergătoare lui 1 Mai, colectivul întreprinderii textile Ardeleana adaugă de zi noi succese în zi cronica marii întreceri socialiste, pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen. După bogatul bilanț de realizări din primul trimestru — depășirea globale cu producției 1.692.000 lei, a producției marfă cu 2.229.000 lei și realizarea peste plan a 66.000 metri pătrați țesături — in luna aceasta, întreprinderea textilă Ardeleana consemnează alte însemnate sporuri de producție. Ele constau in realizarea peste plan a 14.000 metri pătrați țesături, adică a unui nou spor de producție de peste 400.000 lei. Ieri a avut loc la întreprinderea jAngust** laminarea Steagului roșu și a Diplomei de unitate fruntașă pe țară in ramura industriei In marea hală de montaj a mașinilor de gătit cu gaze, harnicul colectiv de la întreprinderea „23 August“ din Satu Mare, a trăit ieri, momente de înaltă bucurie și satisfacție: decernarea Steagului roșu și a Diplomei de unitate fruntașă pe ramura industriei ușoare, acordate de către Consiliul Central al U.G.S.R. pentru activitate remarcabilă desfășurată în anul 1973. La adunarea festivă din cadrul întreprinderii au participat tovarășii Iosif UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alți membri ai Biroului Comitetului județean de partid. Au fost prezenți, de asemenea, tovarășa Magdalena Filipaș, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președinta Uniunii Sindicatelor din ramura industriei ușoare, tovarășii ing. loan Troacă, director în Ministerul Industriei Ușoare ing. Adrian Pîrvulescu, din parșitea Centralei Industriale, Articole Casnice și Utilaje Tehnologice, precum și numeroși invitați din unitățile industriale sătmărene. Așa cum s-a desprins din bilanțul activității întreprinderii, prezentat de tovarășul ing. Adalbert Nyegrai, președintele comitetului oamenilor muncii din întreprindere, înfăptuirilor din anul 1973, obținute sub semnul hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului pentru care au fost acordate colectivului înaltele distinții, li se adaugă altele din primul trimestru din acest an. Astfel, la producția globală cinile au fost depășite cu sar1,3 milioane lei, alte 6,7 milioane lei au fost obținute în plus la producția marfă vîndută și încasată, iar beneficiile peste plan însumează o valoare de 4 milioane lei. Față de sarcina de livrări la export colectivul întreprinderii a realizat în plus produse în valoare de peste 140.000 lei-valută. Iamînînd înaltele distincții acordate, tovarășa Magdalena Filipaș, a felicitat călduros colectivul întreprinderii pentru succesele obținute. In atmosfera de puternic entuziasm sărbătoresc, inginerii și tehnicienii muncitorii, acestei unități au fost felicitați cu acest prilej de către tovarășul Iosif Uglar, care după ce a apreciat rezultatele deosebite obținute în întrecerea socialistă a recomandat acestui harnic colectiv, puternicului detașament de comuniști de aici să facă totul pentru a folosi și în continuare la maximum potențialul material uman al întreprinderii, asigurînd și astfel toate condițiile înfăptuirii cincinalului în patru ani și cinci luni, așa cum, de altfel, s-a angajat. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm și profundă recunoștință, participanții la adunare au adresat o telegramă Comitetului Central al P.C.R., personal tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, în care se arată: „Colectivul întreprinderii „23 August“ din Satu Mare în frunte cu comuniștii — români, maghiari, germani de alte naționalități — ne exprimimăm cu acest prilej hotărîrea de a susține prin noi fapte de muncă politica internă și externă a partidului și statului nostru, asigurîndu-vă, mult iubite tovarășe secretar general, că vom munci cu dăruire și abnegație, că ne vom consacra întreaga capacitate pentru a cinsti cu noi succese în producție a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al XI-lea al partidului, pentru continua înflorire a patriei dragi, România socialistă. ШЕ mmI >шк [UNK]пт ш шт Aspect din timpul înmlnării înaltelor distincți! *88»« пн Mașini și benzi perforate, programe și memorii electronice. Curg cîteva clipe și pe cîțiva metri de coală se derulează impresionant, sintetizată în cifre și formule, viața uzinei, eforturi, muncă, organizare, deficiențe, spirit inventiv, timp folosit și timp pierdut, tehnicitate, inteligență, decizie justă sau decizie tîrzie. Totul, absolut totul. Extrag dintr-o situație cîteva cifre, cîteva date sintetice: La „Unio“, 375 tone utilaje tehnologice pentru industria chimică, 9 mașini de uscat cherestea, 1.181 m.l. transportoare tip curent, piese de schimb în valoare de 10.161.000 lei realizate peste plan și alături, nerealizări la capitolul material rulant, mașini și utilaje de ridicat etc. Cifrele acestea sintetizează muncă, eforturi, acțiune, tehnologie. Aș vrea să desprind din ele oameni, gînduri, dar oamenii, gîndurile au sferele lor largi, care nu încap în cifre. Am trecut pe la turnătorie și am văzut oțelul și fonta incandescentă, curgînd sălbatic, în forme. Fonta era lumină și zbatere, apoi, rece, cenușie, solidificată, devenea altceva. Un obiect simplu, rece, asemeni unei cifre. Dar oamenii ? Turnătoria, fonta și oțelul, trăiește prin oameni altfel. Metalul acesta este fluid și sălbatic, și este cenușiu și inert, pentru că aici bat inimi ca acele ale lui loan Hoszu și Carol Demeter, loan Luca și loan Popuis, loan Pașca și Alexandru Kineses, muncitori cu care se mîndrește secția turnătorie. Șeful secției ne spunea că turnătoria și-a realizat vechiul ei deziderat: să lucreze cu cel ma UMAR Mai puțin o lună în devans față de secțiile prelucrătoare, iar astăzi, acest decalaj este de peste o lună. Am văzut în turnătorie fontă lichidă și oțel incandescent biciuind cu jerbe de scîntei spațiile, și am văzut munți de piese frumos turnate. Acestea se prind bine în cifre. Dar cum să prinzi matematic strălucirea din ochii maistrului Vasile Horea, care-mi povestea despre oamenii aceștia și despre inițiativele comuniștilor din secție, despre felul în care timpul și gîndul devin flacără și fontă, împlinire de soroc și vrere. De 1 Mai, turnătorii de la Unio (așa au hotărît ei, iar hotărîrea lor a devenit angajament) vor înscrie în bilanțul realizărilor un decalaj de cca. 40 de zile față de secțiile prelucrătoare și pe puțin 30 de tone de metal economisit. Dar primăvara aceasta va mai însemna pentru oamenii de aici și altceva. Va însemna maturitate, va însemna apropierea mai I. MAȘTEI (Continuare în pag. a 2-a) înapoierea sportivilor scrimeri sătmăreni, participanți la Campionatul mondial de tineret ieri dimineața s-a înapoiat în Satu Mare grupul sătmăreni din care de sportivi au făcut parte: Petru Kuki, proaspătul deținător al titlului de campion mondial de tineret, Marcela Moldovan, Constantin Moise Ervin Kerekes, însoțiți de anșitrenorul emerit Alexandru Csipler, care au participat la Campionatul mondial de tineret de la Istanbul (Turcia). La puțin timp după sosire, grupul de sportivi sătmăreni a fost primit la Comitetul județean de partid de către tovarășul Iosif UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean și alți membri ai Biroului Comitetului județean de partid. Cu acest prilej, tovarășul Iosif Uglar l-a felicitat pe campionul mondial la floretă băieți, Petru Kuki, pe ceilalți scrimeri sătmăreni fruntași, prezenți la marea finală, pe antrenorul emerit Alexandru Csipler, pe toți aceia care au contribuit la realizarea acestui nou succes al sportului românesc, al celui sătmărean. La rîndul lor, campionul mondial, ceilalți scrimeri, antrenorul emerit au mulțumit pentru cuvintele calde de felicitare adresate, afirmînd că au închinat succesele dobîndite celor două mari evenimente din viața patriei și poporului nostru, s-au angajat să obțină noi performanțe viitoare. In Stația C.F.R. Satu Mare sportivii sătmăreni de la stînga ln dreapta: Ervin Kerekes, Petru Kuki, Constantin Moise, Marcela Moldovan și antrenorul emerit Alexandru Csipler au fost întîmpinați de numeroși iubitori ai sportului, părinți, rude și cunoscuți, oferindu-le buchete de flori și calde felicitări