Cronica, 1971 (Anul 6, nr. 1-53)

1971-07-31 / nr. 31

Proletari din toate țările, uniți-vâ ! SAPTAMINAL POLITIC-SOCIAL-CULTURAL e ANUL VI • NR. 31 (286) • SIMBOTA 31 VII 1971 • 12 PAGINI 1 LEU TINERETUL. ASTĂZI La recenta consfătuire de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative, au fost relevate cu o deosebită pregnanță, cu forța de principiu a tezelor expuse de Secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu — și coordonatele esențiale ale amplei munci de formare a tineretului nostru în sensul dezvoltării personalității exemplare a viitorilor constructori ai comunismului. Au fost exprimate, încă o dată, înaltele cote la care este apreciat tineretul patriei noastre de către partid. „Vreau să spun de la început că noi avem un tineret bun, devotat patriei, cauzei socialismului. Vîrsta medie în multe întreprinderi este de 22—23 ani, ceea ce oglindește rolul tineretului nostru în producția de bunuri materiale a societății. Un rol important joacă, de asemenea, tineretul în domeniul științei și culturii, în învățămînt și în alte sectoare ale vieții sociale". Cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu reflectă largile condiții oferite tineretului ca și grija și preocuparea permanentă a partidului nostru pentru desfășurarea în cele mai optime condițiuni muncii de educare comunistă a noilor generații. Este neîndoielnic faptul că accentul cade în mod necesar pe dezvoltarea unei reale conștiințe politice în rîndul tineretului patriei noastre, conștiință ale cărei valențe să se manifeste ca trăsături ferme de caracter. Se știe că, în contextul avîntului economic al țării noastre, integrat organic în dezvoltarea tehnicii și științei mondiale, este nevoie astăzi de oameni bine pregătiți, specialiști în toate domeniile de producție a bunurilor materiale și spirituale. Astfel, unul dintre factorii care reliefează conștiința politică a tînărului zilelor noastre este recunoașterea acestei necesități complexe , dar, o dată cu aceasta, integrarea acestei conduite de devenire în specialitate în complexul vieții întregii comunități socialiste înseamnă alinierea cunoștințelor de specialitate fondului umanist al politicii partidului comunist, care cere cu insistență de a răspunde marelui comandament al vieții socialiste : ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii. Participarea directă în producție a tineretului nu înseamnă o diviziune între muncă și teorie. Legătura necesar indisolubilă între instituțiile de învățămînt și producție, pe lîngă eficiența directă a participării la munca colectivă, își multiplică virtuțile prin organica și mai rapida integrare a tineretului în activitatea de producție, precum și prin cultivarea dragostei și respectului pentru orice muncă folositoare societății. Este necesar ca cei care mîine vor realiza idealul tuturor celor ce muncesc să fie conștienți că ceea ce înfăptuiesc este o continuare a luptei clasei muncitoare, luptă ce a cunoscut numeroase împliniri dar și nenumărate jertfe. Nu se poate vorbi de o reală conștiință politică în afara cunoașterii unitare a elementelor fundamentale și de detaliu ale învățăturii marxist-leniniste care formează baza întregii politici a partidului nostru comunist, împletită armonios cu o profundă cunoaștere a trecutului glorios de luptă a proletariatului român pentru traducerea în viață a acestei învățături. Cunoașterea, aprofundarea teoriei și practicii revoluționare a Partidului Comunist va satisface astfel și principiul marxist după care ideologia devine cu adevărat un instrument, o forță materială în măsura în care cuprinde masele, înarmați cu o concepție înaintată, științifică, despre lume și viață tineretul trebuie să înțeleagă în profunzime realitățile și idealurile contemporane. Istoria a confirmat de nenumărate ori că tineretul patriei noastre și-a înțeles rolul, răspunzînd cu elan matur la chemările partidului. Numeroasele scrisori și telegrame prin care organizații U.T.C., studențești, tineri din toate colțurile țării își exprimă adeziunea totală la recentele propuneri adoptate de Comitetul Executiv al Partidului Comunist Român, alături de numeroasele angajamente ale tinerilor de a înfăptui neabătut, în diversele locuri de muncă, înțeleaptă politică a partidului și, mai ales, realizările faptice imediate constituie un răspuns entuziast și conștient la generosul apel al Secretarului General al Partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Aș dori să adresez tinerilor comuniști, întregului tineret chemarea de a fi întotdeauna în primele rînduri ale luptei împotriva vechiului, a asupririi naționale, pentru libertate, dreptate și echitate socială“. Este o sintetizare a marilor responsabilități contemporane ale tineretului. CRONICA ROLUL CONDUCĂTOR AL PARTIDULUI In românia socialistă Partidul Comunist Român își exercită rolul conducător în societate ca urmare firească a luptei pe care a desfășurat-o, printr-o angajare revoluționară totală și permanentă, vreme de o jumătate de veac, pentru realizarea celor mai nobile aspirații ale poporului nostru, pentru lichidarea exploatării și ridicarea României pe culmi tot mai înalte de civilizație și progres. Practica dezvoltării sociale socialiste, propria experiență a țării noastre, demonstrează că rolul conducător al partidului comunist și creșterea continuă a acestui rol în viitor, în procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, constituie o cerință obiectivă, o legitate social politică, întemeiată pe natura socială a orînduirii, pe principiile generale ale făuririi și evoluției acestei societăți. Valorificarea eficientă a potențelor imense pe care le are în socialism acțiunea socială conștientă nu este simplă, nu constituie un proces rectiliniu. In construirea socialismului, practica socială concordată cu sensul obiectiv al dezvoltării societății străbate o multitudine de intercondiționări. Sub acest aspect capătă o importanță deosebită procesul complex de reflectare științifică, adecvată, a cerințelor realității social-politice și economice, întemeiată pe studiul atent al nevoilor și posibilităților țării, pe organizarea și canalizarea intereselor specifice ale diferiților indivizi, clase și categorii sociale, ale căror interese fundamentale sînt comune. Experiența istorică a arătat că socialismul nu se realizează în mod spontan, oricît de maturizate ar fi condițiile obiective necesare, ci numai prin participarea maselor, a căror acțiune trebuie dirijată conform cerințelor legilor obiective ale progresului social. „Experiența pe care am dobîndit-o în construcția socialismului — precizează tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educacative — demonstrează că fără conducerea de către partid nu este posibilă făurirea noii orînduiri, că aceasta este de neconceput fără o forță de avangardă înarmată cu o ideologie de clasă, marxist-leninistă, cu o ideologie revoluționară de transformare a societății omenești. De aceea — se subliniază pregnant de secretarul general al partidului nostru — noi acordăm și vom acorda toată atenția întăririi partidului, a rolului său conducător, îndeplinirii de către toate organele și organizațiile de partid de către fiecare membru de partid a misiunii și răspunderilor ce le revin față de popor, de clasa muncitoare, de națiunea noastră socialistă. „Determinarea conștientă a direcției evoluției societății socialiste, presupune cunoașterea temeinică atît a legităților generale ale dezvoltării sociale cît și a realităților concrete, a particularităților țării respective, a cauzelor diferitelor fenomene, a perspectivelor evoluției lor. Masele nu ajung însă în mod spontan la conștiința necesităților istorice, la, înțelegerea cerințelor legilor obiective ale dezvoltării sociale. Conștientizarea maselor, învingerea spontaneității luptei lor, cere o intensă muncă politică, educativă, antrenarea acestora la viața politică. Partidul comunist constituie punctul de concentrare a celor mai înalte conștiințe și energii, motorul întregii acțiuni de conștientizare a imperativelor sociale, de ridicare a maselor la creația istorică conștientă. In acest sens, o importanță deosebită, fundamentală, o are activitatea partidului comunist pentru transformarea conștiinței oamenilor. Excepționala valoare, teoretică și practică, a recentelor documente de partid constă în abordarea deschisă, principială, profund marxist-leninistă, științifică și creatoare în esența sa, a acestei probleme, acordarea unui rol de rezonanță majoră dezvoltării conștiinței socialiste. „Poporul trebuie să acționeze conștient pentru rezolvarea problemelor ce se ridică în procesul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, să-și făurească în mod conștient viitorul. Aceasta impune luarea tuturor măsurilor pentru intensificarea activității ideologice și educative, activitate care trebuie să aibă un rol tot mai important în formarea omului nou, în dezvoltarea conștiinței socialiste, în întreaga activitate de edificare a societății noastre noi“. Evident, din recunoașterea necesității rolului conducător al partidului nu rezultă automat și înfăptuirea lui, problema teoretică și practică care se ridică în prezent este aceea privitoare la modalitatea în care partidul comunist exercită misiunea sa. Incit să ducă societatea socialistă, in condiții optime și în ritmuri realiste, la comunism. Rolul conducător al partidului se afirmă pe deplin cînd acesta adoptă metode științifice care să îngăduie prospectarea cu precizie a realității, corelarea judicioasă a programelor de perspectivă cu cele curente, elaborarea măsurilor în mai multe variante, pentru ca, pe baza unei analize atente, să se aleagă cea optimă. Experimentarea, sondajul, testarea, modelarea cercetarea sociologică, utilizarea psihologiei sociale sînt cîteva din procedeele care, folosite cu pricepere, conferă activității partidului un pronunțat caracter științific. CONSTANTIN APOSTOAIE (continuare în pag. 11). ȘT. HOTNOG : „Primăvara"