Cronica, 1986 (Anul 21, nr. 1-52)

1986-01-04 / nr. 1

Säpteminal politic-social-cultural editat de Comitetul Județean pentru Cultură și Educație Socialistă Iași, anul XXI, nr. 1 (1040), 4 ianuarie 1986, 8 pagini, 3 lei Vibrantul Mesaj La cumpăna dintre ani, momentele de maximă concentrare și emoție au fost cele în care tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele Republicii a rostit Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor la posturile de radio și televiziune. Ca în fiecare an acest vibrant mesaj a aruncat o puternică lumină asupra însemnatelor realizări cu care s-a încheiat anul 1985, precum, și cel de al șaptelea cincinal și, totodată, a trasat cu excepțională precizie direcțiile pe care le are de urmat poporul român, sub conducerea clarvăzătoare a partidului, atît în anul 1986, cit și în cincinalul 1986—1990. Satisfacția datoriei împlinite, acesta este sentimentul tonic ce se desprinde din Mesaj, sprijinit pe însemnatele rezultate obținute în dezvoltarea economică și socială a patriei. „In condițiile grele determinate de criza economică mondială și unele lipsuri și contradicții interne, România a străbătut o nouă etapă importantă pe calea consolidării orînduirii sale socialiste, a progresului și civilizației, a ridicării nivelului de trai material și spiritual al întregului popor“ se arată în Mesaj, subliniindu-se faptul că au continuat să se dezvolte industria, agricultura, celelalte ramuri ale economiei naționale, că a sporit avuția țării și venitul național. Nu mai puțin semnificative sînt realizările din domeniul Invațamintului, științei și culturii, factori de maximă importanță în asigurarea progresului general al societății noastre socialiste. Ca urmare a acestor însemnate realizări, a dezvoltării generale a țării și pe baza creșterii venitului național, au crescut în mod firesc veniturile oamenilor muncii, nivelul general de trai al populației, s-a asigurat mărirea retribuției reale a oamenilor muncii cu 18 la sută, iar veniturile țărănimii cooperatiste cu 12 la sută, a sporit simțitor volumul desfacerilor de mărfuri și al serviciilor către populație. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, toate aceste realizări reprezintă o puternică ilustrare a superiorității orînduirii noastre socialiste, a caracterului profund științific, realist și mobilizator al planurilor și programelor noastre de dezvoltare economico-socială, a capacității creatoare și forței, poporului român de a învinge orice obstacole și greutăți și de a acționa, intr-o strînsă unitate, sub conducerea partidului — centrul vital al națiunii noastre — pentru ridicarea continuă a patriei, libere și suverane, pe culmi tot mai înalte de progres și civilizație. Pentru noul an 1986 și pentru cincinalul 1986—1990 avem un program cutezător care, o dată înfăptuit, va asigura intrarea României într-o nouă etapă de dezvoltare: trecerea de la stadiul de țară în curs de dezvoltare la cel de țară mediu dezvoltată. In conformitate cu hotărîrile Congresului al XlII-lea al partidului, în noul cincinal vor sta în centrul atenției dezvoltarea intensivă a întregii activități și realizarea unei calități noi, superioare, a muncii și vieții întregului popor. Este intens mobilizatoare vibranta chemare a secretarului general al partidului care ne cere tuturor să acționăm cu întreaga noastră pricepere și energie pentru a asigura înfăptuirea în cele mai bune condiții a prevederilor planului, a programelor speciale din diferitele domenii de activitate. Accentele principale vor fi puse în continuare pe dezvoltarea puternică a bazei energetice și de materii prime, pe întărirea simțului gospodăresc și a spiritului de răspundere în folosirea judicioasă și reducerea consumurilor energetice și materiale. Creșterea continuă a productivității muncii, ridicarea calității și nivelului tehnic al producției, pe baza aplicării celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, desfășurarea în continuare, pe baze largi, a revoluției agrare, schimbarea revoluționară a modului de muncă, de viață și de gîndire a țărănimii — iată obiective de maximă importanță pe care secretarul general al partidului le pune în fața întregului popor pentru etapa nouă în care am pășit. A ridica la un nivel superior cultura și arta, activitatea educativă de formare a omului nou, cu o conștiință și morală înaintate a face să triumfe principiile eticii și echității socialiste și să se dezvolte în continuare democrația muncitorească-revoluționară sînt preocupări de maxima importanță care vor sta în centrul activității partidului și statului în cincinalul pe care îl inaugurează anul 1986. Realizarea în cele mai bune condiții a hotărîrilor Congresului al XIII-lea va asigura mersul ferm înainte pe calea înfăptuirii visului de aur al omenirii — comunismul — pe pamintul României, bunăstarea și fericirea întregului popor întărirea continua a independenței și suveranității patriei noastre socialiste Mesajul cuprinde, de asemenea, o profundă analiză a situației internaționale, o reafirmare a voinței nestrămutate de pace a poporului nostru, un vibrant apel la rațiune, la înțelegere și la cooperarea în interesul р [UNK]с [UNK] pentru întreaga lume. „Intrînd în noul an — proclamat de Organizația Națiunilor Unite ca Anul internațional al păcii — să ne unim forțele cu toate popoarele lumii și să facem totul pentru ca el să răspundă pe deplin așteptărilor și speranțelor întregii omeniri de a se ajunge la înțelegeri care să deschidă calea dezarmării a înlăturării pericolului nuclear“. Program mobilizator de muncă, de acțiune. Mesajul de Anul Nou a fost primit de întregul popor cu profundă emoție și cu hotărîrea de a acționa fără șovăire pentru înfăptuirea tuturor obiectivelor puse în faza noastră de secretarul general al partidului și de cel de al XIII-lea Congres al partidului. CRONICA Sabin BALAȘA Omagiu' Cînt de lumină Cu sincera-mi iubire omagiu vă rostesc Izvor al vieții mele cu unda cristalină Din care-mi iau cuvîntul și-l dărui tuturor Cu adevărul care ființa mi-o-nsemină... Ca om politic, mamă, savantă de renume. Noi vă iubim fierbinte, cu ce-avem mai de preț. Rostind cu drag, urarea să se audă-n lume . Să ne trăiți cu Țara, spre viitor măreț ! Alături de cîrmaciul, Conducătorul brav, încredere deplină ne dați, curat îndemn . Noi vă aducem viersul pămîntului moldav Și dragoste adîncă, și al prețuirii semn. Dumitru GRIGORAȘ Contribuții remarcabile la dezvoltarea și afirmarea chimiei românești . Primele zile ale noului an reprezintă pentru toți oamenii muncii, dar mai ales pentru noi femeile, un prilej fericit de a ne îndrepta gândurile spre tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, cu ocazia aniversării zilei sale de naștere, pentru a-i aduce prinos de stimă și recunoștință. Evocînd cu ochii minții cele mai hotărîtoare momente ale istoriei țării noastre, o vedem pe tovarășa Elena Ceaușescu mereu alături de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în împrejurări fericite, dar și în momente grele, atît în anii luptei din ilegalitate, cit și în cei ai zidirii unei noi Românii. Sfetnic și sprijin de nădejde al primului am al țării, tovarășa Elena Ceaușescu întruchipează virtuțile tradiționale ale spiritualității românești, calitățile morale ale femeii române ca soție devotată, mamă iubitoare, capabilă de dăruire pînă la sacrificiu. Tovarășa Elena Ceaușescu ilustrează în mod concret și deosebit de convingător locul important pe care femeia îl ocupă în elaborarea și înfăptuirea politicii partidului, în întreaga viață social-economică și cultural științifică a țării noastre, încrederea și demnitatea cu care noi, femeile, am fost investite în societatea noastră socialistă le datorăm concepției generale și acțiunilor consecvente de promovare a femeii în toate domeniile vieții politice, economice și sociale inițiate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, și traduse în viață cu sprijinul nelimitat acordat mișcării de femei de către tovarășa Elena Ceaușescu. Remarcabil om politic, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a participat și participă cu înaltă responsabilitate revoluționară și conștiință patriotică la elaborarea și înfăptuirea direcțiilor fundamentale ale politicii partidului, care, mai ales, în ultimele două decenii, au determinat profundele transformări calitative petrecute în toate sectoarele de activitate, edificarea României moderne socialiste. Prezența sa în forurile naționale ale organismelor democratice, participarea sa la vizitele de lucru ale secretarului general al partidului în județe, instituții de învățămînt și de cercetare, în întreprinderi, în unități agricole, largul dialog cu oamenii muncii constituie dovezi ale contribuției sale nemijlocite și deosebit de valoroase la transpunerea în viață a politicii partidului. Prin înalta sa pregătire și competență științifică, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu are un rol hotărîtor în înfăptuirea politicii partidului în domeniul științei și învățămîntului. Afirmîndu-se ca un cercetător de mare valoare pe tărîmul chimiei fundamentale și ingineriei chimice, animată de înalta concepție patriotică cu privire la rolul pe care omul de știință trebuie să-l aibă în promovarea valorilor culturii și științei naționale, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu se află cu consecvență în centrul preocupărilor și activităților creatoare privind elaborarea și Profesor dr. doc. Magda PETROVANU (continuare în pag. 2) Proeminentă personalitate politica și științifica Ianuarie este prima lună a anului și este luna în care existența noastră consemnează evenimente dragi tuturor inimilor acestui perimetru românesc, ele proiectând în prim-planul istoriei contemporane chipuri luminoase, reprezentative în marea galerie de figuri strălucite ale neamului. Intre acestea, aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, eminent om politic și savant de largă recunoaștere internațională, se înscrie cu litere încinse la temperatura dragostei și unanimei aprecieri. Este prilejul devenit tradițional de a ne aduce omagiul nostru de recunoștință și de stimă deopotrivă față de omul politic și față de omul de știință, ipostaze in chip exemplar armonizate și îmbinate într-un portret moral ce sintetizează cele mai de seamă virtuți ale fiicelor și fiilor poporului român. Biografia militantului comunist Elena Ceaușescu este parte constitutivă — încă din anii tineri — a biografiei luptei clasei muncitoare condusă de Partidul Ing. Alexandrina ARDELEAN secretar al Comitetului județean Iași al P.C.R. (continuare în pag. 2) Înalt omagiu, binemeritată prețuire unei strălucite activități științifice A intrat în tradiția începutului de an omagierea, cu prilejul zilei sale de naștere, a distinsei personalități, a prodigioasei activități a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu — membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național al Științei și învățămîntului, savant de renume mondial, om politic de seamă, slujitor neobosit al intereselor națiunii noastre socialiste, al idealurilor de pace și colaborare ale întregii umanități. O dată cu înalta apreciere și aleasa prețuire ale partidului și poporului nostru față de meritele deosebite ale tovarășei Elena Ceaușescu, ca om de știință puternic preocupat de progresul științei românești, de menirea științei în lumea de azi, de destinele păcii mondiale, consemnăm cu îndreptățită satisfacție noi și noi mărturii ale uriașului prestigiu internațional de care se bucură în lume strălucita sa activitate științifică, înaltele distincții ce i-au fost acordate, ca doctor în științe și membru al celui mai autorizat for științific din țară — Academia Republicii Socialiste România — la care se adaugă titlurile de „doctor honoris causa“ și „membru de onoare“, conferite de importante instituții științifice și academii din numeroase țări ale lumii, constituie o binemeritată recunoaștere și o semnificativă ilustrare a deosebitului prestigiu câștigat în rîndul oamenilor de știință și cultură din patrie și din țări de pe toate meridianele globului. Este locul să reamintim aici — spre mîndria noastră, a întregului popor — că tovarășa Elena Ceaușescu este membru titular și de onoare a numeroase instituții, precum Societatea internațională de chimie industrială din Franța, Academia de științe din New York, Colegiul chimiștilor și inginerilor chimiști din Costa Rica, Consiliul Universității Centrale din Ecuador, Societatea de chimie din Mexic, Societatea de știința polimerilor din Japonia, Academia din Atena, Academia de științe din alt stat nord-american — Illinois — și, de asemenea, profesor honoris causa al Politehnicii din Londra Centrală și doctor honoris causa al Universităților din Buenos Aires, Manila, Teheran, Malta, Ankara, Islamabad și multe altele. înaltele distincții și titluri științifice ce i-au fost conferite de prestigioase instituții și foruri științifice, culturale și de învățămînt constituie, așadar, o firească și binemeritată recunoaștere a contribuției de mare valoare pe care, prin activitatea tovarășei Elena Ceaușescu, România socialistă o aduce la îmbogățirea tezaurului universal al cunoașterii științifice. Grăitoare pentru larga recunoaștere, pe plan mondial, a prodigioasei activități științifice a tovarășei Elena Ceaușescu sînt aprecierile elogioase la adresa lucrărilor sale, a concepțiilor sale înaintate privind rolul științei și al slujitorilor ei în lumea contemporană. Este o activitate creatoare de amploare și înalt nivel, concretizată în zeci de lucrări științifice de mare valoare, publicate în reviste de largă circulație internațională. Dintre a- Adrian GRAJDEANU (continuare ini pag. 2)