Cronica, 1989 (Anul 24, nr. 1-50 - Anul 1, nr. 1)

1989-01-06 / nr. 1

cronica Știința și cercetarea științifică în strategia dezvoltării intensive (urmare din pag. 1)intă, la modernizarea producției, la soluționarea tuturor problemelor ce se pun în fața întreprinderilor și economiei naționale pe linia ridicării nivelului tehnic și calitativ al produselor, a reducerii consumurilor și valorificării superioare a resurselor naturale de muncă, la participarea acitivă și eficientă a României la cooperarea economică și tehnico-științifică internațională. Totodată, o cerință de bază care stă în fața științei românești este ca, în toate sectoarele, cercetarea să devanseze activitatea economică, să meargă cu un pas înainte, soluționînd nu numai probleme legate de îndeplinirea planurilor curente, ci să și anticipeze dezvoltarea, abordînd probleme noi, de perspectivă, pentru putea pregăti soluțiile impuse de viitoarele planuri de dezvoltare economico-socială, pentru a situa întregul progres al societății pe temeiul științei și tehnicii. Trebuie să facem astfel încît în următorii doi ani — sublinia de curînd tovarășa Elena Ceaușescu — „știința românească să soluționeze problemele complexe prevăzute pentru actualul cincinal și să treacă la cercetarea unor noi probleme importante, care să stea la baza întregii dezvoltări a patriei noastre în deceniul următor, pînă în anul 2000 și în primele decenii ale secolului al XXI-lea". Acționînd în această direcție, cercetarea științifică trebuie să contribuie la studierea și cunoașterea aprofundată a structurii interne a materiei, la exploatarea complexă și de adîncime a scoarței terestre, la investigarea științifică a structurii intime materiei vii, a fenomenelor generate de raporturile cu natura înconjurătoare omului în condițiile vieții de astăzi, la cunoașterea temeinică a legilor dezvoltării sociale și aplicarea lor corespunzătoare potrivit condițiilor concrete și necesităților specifice societății românești în etapa actuală și în perspectivă. Ca rezultat al unor asemenea orientări asigurate în mod mijlocit de tovarășanca dedoctor inginer Elena ;escu, cercetarea științifiromânească și-a sporit cona_la accelerarea procese dezvoltare economicosocială a țării. Astfel, s-a intensificat asimilarea de mașini și utilaje, de materiale și produse destinate exportului și reducerii unor importuri, precum și pentru satisfacerea altor cerințe ale economiei naționale ; au crescut nivelul tehnic și calitatea unor produse de bază ale industriei ; s-a scurtat durata de transfer în producție a rezultatelor obținute ; s-a trecut la aplicarea programelor de organizare și modernizare ; se realizează, cu o anumită depășire, planul de producție înfăptuit cu aportul unităților de cercetare. _ . _ Insăși cercetarea științifica a cunoscut o puternică dezvoltare , s-au creat noi și noi institute de cercetare și inginerie tehnologică, în toate domeniile de activitate, în care lucrează aproape 270 000 de cercetători, specialiști și alți oameni ai muncii. Astăzi nu există ramură în care să nu fie prezente cercetarea științifică, activitatea de modernizare și perfecționare a tuturor sectoarelor. Realizările remarcabile ale cercetărilor din domeniul chimiei, legate de activitatea științifică a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, au ridicat chimia pe înalte culmi ale românească științei contemporane. Lucrările pe care eminentul om de știință le-a consacrat compușilor macromoleculari, publicate de edituri de mare reputație din multe țări, reprezintă contribuții de o valoare deosebită la dezvoltarea științei și ingineriei chimice, reflectînd, înacelași timp, capacitatea și nivelul înalt al științei românești. Vasta și rodnica activitate de cercetare științifică a tovarășei Elena Ceaușescu fost încununată cu titlurile de doctor în științe și membru al celui mai înalt for științific al țării — Academia Republicii Socialiste România, de „Doctor Honoris Causa" și „Membru de onoare" al unor prestigioase instituții științifice din numeroase țări. în strînsă legătură cu cercetarea științifică, tovarășa Elena Ceaușescu aduce o contribuție de cea mai mare importanță la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului românesc, principalul factor de formare a cadrelor necesare economiei naționale, în consens cu orientările stabilite de conducerea partidului, modernizarea continuă a învățămîntului pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, a politehnizarii și împletirii strînse a acestuia cu producția, pregătirea în profil larg și policalificarea, asigurarea unei temeinice pregătiri în științele fundamentale, indiferent de specialitate, constituie direcții esențiale ale perfecționării învățămîntului în perioada actuală, pentru materializarea cărora toți slujitorii școlii trebuie să depună eforturi deosebite. „învățămîntul de toate gradele — arăta tovarășa Elena Ceaușescu în cadrul plenarei Consiliului Național al Științei și învățămîntului — trebuie să-și sporească și mai mult contribuția la pregătirea de muncitori și specialiști cu un larg orizont de cunoștințe științifice și tehnice, să formeze și să dezvolte la toți tinerii dragostea față de patrie, partid și popor, trăsăturile patriotismului și umanismului socialist, un spirit de înaltă responsabilitate comunistă și cetățenească, de angajare activă, revoluționară în muncă, în procesul de edificare a noii orînduiri". Preocupată în mod constant de necesitatea ca știința să se afirme din ce în ce mai mult ca mijloc de dialog și comunicare între națiuni, de răspunderile ce revin oamenilor de știință și cultură în făurirea unei lumi a păcii, tovarășa Elena Ceaușescu îmbină, în activitatea sa neîntreruptă, calitățile proprii patriotului înflăcărat, militantului revoluționar, cu acelea ale omului de știința care își consacră întreaga energie creatoare binelui și fericirii popoarelor. Ca președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea", tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu acționează în mod consecvent pentru întărirea colaborării cu organizații ale oamenilor de știință din toată lumea, în lupta urmării, pentru înfăptuirea dezpentru salvgardarea păcii, a cuceririlor științei și civilizației umane. Aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu stituie pentru toți oameni contre știință și cultură, pentru întregul nostru popor, un nou prilej de a aduce un fierbinte și profund omagiu omului politic cu remarcabile tantului comunist, calități, milisavantului de reputație internațională, care participă cu toată dăruirea, alături de secretarul general al partidului, la înfăptuirea măreței opere de edificare a societății socialiste în România. Urmînd luminosul exemplu de muncă și viață al tovarășei Elena Ceaușescu, eminent om de știință, prestigios savant de largă recunoaștere internațională, cadrele didactice și studenții „Politehnicii" ieșene sînt angajați în perfecționarea întregii activități didactice și de cercetare, în scopul formării unor specialiști cu o temeinică pregătire, cu un orizont larg de cunoștințe științifice, tehnice și economice, pătrunși de un puternic spirit revoluționar, profund socialismului și devotați cauzei comunismului. Este pentru noi o îndatorire supremă să dăm curs îndemnului adresat de tovarășa аса [UNK] de mician doctor inginer Elena Ceaușescu la Marele Forum al democrației muncitorești-revoluționare : „Să facem totul încît cercetarea științifică din toate domeniile, în strînsă unitate cu învățămîntul și cu producția, să devină un factor hotărîtor al dezvoltării patriei noastre, al ridicării ei pe noi culmi de progres și civilizație !“. Tapiserie de Ileana BALOTA Constelație în ianuarie Ne-a fost dat nouă, pornit din ianuarie, acest timp plin de păsările viselor се-și împlinesc zborul în harul cîntârii plin de sere și rîuri се-aprind lumini în Olimp, un arc de munți decantînd în adîncuri luminile zării. Ne-a fost dat nouă, răsărit în ianuarie, o veșnicie de soare prin care se rotesc aripi măiestre și un cuvînt dulce înălțînd în zare cetățile de grîne cu stele în ferestre. Al. Florin ȚENE în lumina cuvîntului o viață a clipei o viață a șoimului se întemeiazăîn lumina cuvîntului o viață în lucrarea privirii o viață în puterea faptelor o viață pururi în oglinzile patriei o viață a razelor o viață a trandafirului înalță-n fiecare planete de omagiu. loan Vergu DUMITRESCU шя2 Chimia modernă în Epoca „Nicolae Ceaușescu" (urmare din pag. 1) gistrat în acest domeniu coordonat de Comitetul Național pentru Știință și Tehnologie și ICECHIM, de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, personal. .....rsonalitate complexă, îmbinînd armonios munca de cercetare științifica, de om de știință, cu cea de om politic, desfășurînd o activitate neobosită, plină de dăruire, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu aduce o contribuție remarcabilă la îmbogățirea patrimoniului cunoașterii chimice, sintetizată într-o vastă operă, născută prin simbioza cercetării fundamentale cu cea aplicativă recunoscută unanim, pe toate meridianele globului. In domeniul cercetării fundamentale, remarcabile sînt lucrările de chimia și tehnologia polimerilor. Tovarășa Elena Ceaușescu a elaborat, de asemenea, valoroase studii asupra polimerizării stereospecifice a izoprenului, stabilirii unor metode de purificare a monomerilor și a unor solvenți utilizați la obținerea de compuși macromoleculari prin polimerizare stereospecifică, polimerizare în emulsie sau policondensare. In planul cercetării aplicative, remarcabilul om de stiință Elena Ceaușescu a coordonat direcții de mare actualitate cum sînt ■ obținerea elastromerilor și a materialelor plastice speciale, a fibrelor carbon și poliesterice, a produselor speciale pentru aeronautică și energetică nucleară, a reactivilor și substanțelor de înaltă puritate, a catalizatorilor cu activitate selectivă, crearea de noi tipuri de medicamente și biostimulatori, de substanțe peliculogene, pigmenți, coloranți și auxiliari textili, de articole tehnice din cauciuc și mase plastice, detergenți, pesticide și intermediari, lubrefianți, produse anorganice. In baza acestor cercetări, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a elaborat numeroase tehnologii originale, brevetate în țară și peste hotare. Sub directa sa conducere au fost efectuate cercetări aprofundate și de mare diversitate în domeniul compușilor macromoleculari, mai ales al polimerilor și copolimerilor din clasa elastomerilor, permițînd noi fundamentări teoretice cu largă aplicabilitate în diverse domenii, între care figurează și noua industrie românească de cauciucuri sintetice. Prin activitatea neobosită de cercetare efectuată, savantul de notorietate mondială Elena Ceaușescu a contribuit, de asemenea, la dezvoltarea domeniului catalizei și cercetării relației dintre condițiile de sinteză, structura și proprietățile polimerilor studiați. Din inițiativa tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu a fost înființat Institutul de Energetică Chimică și Biochimică, institut cu o diversitate largă de preocupări, urmărind introducerea procedeelor neconvenționale cu implicații economice de mare eficacitate în domeniile resurselor noi de materii prime și energie, sintezelor electrochimice, valorificării biomasei, dezvoltării biotehnologiilor. Finalizarea cercetărilor s-a concretizat și printr-un impresionant număr de comunicări, publicații, articole, brevete, lucrări de sinteză, monografii, precum : Cercetări în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari (1974) ; Polimerizarea stereospecifică a izoprenului (1979), lucrare structurată pe teza de doctorat ; Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari (1981) ; Cercetări în chimia și tehnologia polimerilor (1986) ; și, de dată mai recentă, Rășini de hidrocarburi, toate contribuțiile științifice ale tovarășei Elena Ceaușescu fiind elogiate în țară și peste hotare si traduse în diferite limbi. Originalitatea, înaltul nivel al lucrărilor și studiilor realizate, eficiența soluțiilor tehnologice adoptate, concepția științifică și organizatorică în orientarea forțelor de cercetare din țara noastră, către cele mai importante direcții ale științei și tehnicii mondiale au impus-o pe tovarășa Elena Ceaușescu în lumea științifică a chimiei moderne, aducîndu-i stima și un binemeritat prestigiu, încununat de înalte distincții și titluri, acordate de foruri științifice și universitare din peste 20 de țări ale Europei, Americii, Asiei și Africii. Această uriașă muncă, alături de remarcabila sa activitate dăruită transpunerii în fapte a politicii partidului nostru, a președintelui țării, pentru trecerea la dezarmare, pentru pace, demonstrează că, în dubla sa calitate de om politic și savant, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu reprezintă un exemplu de muncă și viață, închinate patriei, poporului, nobilei cauze de ridicare a României socialiste pe noi culmi de progres și civilizație. Noi, slujitorii școlii, considerăm că edificarea învățămîntului modern românesc, avînd la bază principiul integrării sale cu cercetarea și producția, statuat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, constituie una dintre remarcabilele împliniri din istoria milenară a patriei ; considerăm, de asemenea, că — subordonată Consiliului Național al Științei și învățămîntului, în fruntea căruia se află tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu — școala românească își îndeplinește cu cinste nobila misiune de a educa tînăra generație, de a promova progresul tehnic modern în întreaga economie, contribuind astfel la îmbogățirea tezaurului cunoașterii universale. Din lașul universitar, vatră de istorie și cultură a neamului, animați de sentimente, de adîncă recunoștință, hotărîți să facem totul pentru propășirea științei românești și creșterea bunăstării poporului, pentru ridicarea patriei pe noi culmi de progres și civilizație, adresăm tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, și iubitului nostru conducător, tovarășul Nicolae Ceaușescu, tradiționalul „La mulți ani !“. In cartea de aur a devenirii națiunii române este înscrisă la loc de cinste viața și opera tovarășei Elena Ceaușescu, personalitate ce a făcut din dăruirea patriotică și pasiunea revoluționară, puse în slujba partidului și poporului, esența modului său de a fi, o adevărată și nedezmințită profesiune de credință. Intruchipînd chintesența a tot ce a fost definitoriu și fundamental întru istorie, pentru idealurile tuturor femeilor neamului nostru, tovarășa Elena Ceaușescu s-a aflat încă din anii adolescenței în miezul luptei revoluționare. Utecistă și activistă neînfricată, tovarășa Elena Ceaușescu și-a cristalizat personalitatea în focul marilor bătălii împotriva exploatării, asupririi și fascismului, pentru triumful bunăstării și fericirii poporului, pentru salvgardarea intereselor vitale ale națiunii române. Va rămîne pentru totdeauna un memorabil fapt de istorie participarea tovarășei Elena Ceaușescu, alături de înflăcăratul militant — tovarășul Nicolae Ceaușescu — la organizarea demonstrației antifasciste de la 1 Mai 1939, demonstrație care a dovedit lumii întregi potentele revoluționare ale clasei muncitoare din România în lupta împotriva pericolului fascist și a războiului imperialist, în acei ani deosebit de grei pentru istoria românească, în asprele condiții ale ilegalității, tovarășa Elena Ceaușescu s-a aflat în primele rînduri ale comuniștilor, participînd la crearea acelui larg consens național care a asigurat victoria actului istoric de la 23 August 1944, act prin care se deschidea României calea spre o nouă epocă de transformări revoluționare. In perioada care a urmat, perioadă de adînci schimbări înnoitoare, de mutații fundamentale în toate domeniile vieții social-economice și politice din România, tovarășa Elena Ceaușescu a participat neobosit la înfăptuirea sarcinilor care stăteau în fața partidului comunist, a întregului popor român decis să-și ia pentru totdeauna soarta în propriile mîini și să se afirme ca națiune liberă, independentă și suverană în rîndul națiunilor lumii. Măreața epocă inaugurată de Congresul al IX- lea al Partidului Comunist Român, moment în care partidul și poporul i-au încredințat tovarășului Nicolae Ceaușescu răspunderea supremă de a conduce destinele țării, este marcată și de personalitatea tovarășei Elena Ceaușescu implicată cu dăruire patriotică și pasiune revoluționară în înfăptuirea cutezătorului program de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a României spre comunism. De mai bine de doua decenii, decenii de aur în fața istoriei nației, calitățile de excepție ale acestei autentice și exemplare conștiințe revoluționare se valorifică în cele mai diverse de Model de dăruire patriotică și pasiune revoluționară menii ale vieții sociale, economice, politice, științifice și culturale românești. Personalitatea tovarășei Elena Ceaușescu, prezentă cutezător novatoare și creatoare în elaborarea politicii partidului și statului, în mobilizarea întregului popor pentru înfăptuirea mărețelor noastre țeluri, se manifestă moment cu moment și o treaptă cu treaptă în ascensiunea și propășirea României socialiste. Complinindu-și activitatea politică prin exemplara dăruire de soție și mamă, tovarășa Elena Ceaușescu oferă fiicelor acestui neam un model însuflețitor de personalitate totală, simbolică, pildă pentru acest Ev Comunist. In personalitatea sa își găsesc femeile române, militantele pe diverse tărîmuri de activitate, prototipul acțiunii comuniste îndreptată în scopul înălțării patriei spre cele mai înalte culmi de civilizație și progres. Acționînd cu neobosită energie pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului, de dezvoltare economico-socială a țării, tovarășa Elena Ceaușescu constituie totodată un model stimulator prin activitatea sa plină de dăruire pentru progresul științei și culturii românești, domeniu de activitate în care se manifestă cu un spirit de adevărată cutezanță revoluționară. înflorirea învățămîntului, științei și culturii este legată indisolubil în ultimele decenii de activitatea de coordonare, desfășurată cu înaltă competență, de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu. îmbogățind tezaurul național cu o prestigioasă operă de cercetare originală și novatoare, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu își înscrie numele în știința românească, afirmîndu-se ca cercetător de mare valoare în domeniul chimiei și al ingineriei chimice, angajîndu-se în realizarea practică a unui remarcabil proiect cu valoare exemplară pentru întreaga concepție de organizare a cercetării românești, integrarea organică a cercetării și ingineriei chimice, precum și a învățămîntului superior de chimie cu dezvoltarea industriei chimice. Realizările sale în domeniul cercetării chimice se reflectă în numeroase brevete obținute în țară și străinătate, în lucrările traduse în numeroase limbi ale globului, articole apărute în publicații de specialitate care îi conferă un bine meritat prestigiu în lumea științifică internațională, fiind membru titular a numeroase academii, onorată cu înalte distincții de către diferite instituții și asociații internaționale, precum și de universități din țări ale lumii cu veche tradiție științifică. Pornind de la ideea inclusă în documentele Congresului al XXI-lea al partidului, după care în acest cincinal cercetarea și dezvoltarea tehnologică vor constitui factori fundamentali ai progresului economic, asigurînd situarea societății românești pe o treaptă calitativ superioară a dezvoltării sale, tovarășa Elena Ceaușescu a contribuit direct la elaborarea „Programului de cercetare științifică și introducere a progresului tehnic pe perioada 1986—1990“, într-un spirit de o adîncă conștiință revoluționară, printr-o activitate plină de dăruire și pasiune a tovarășei Elena Ceaușescu, știința românească contribuie activ la întărirea colaborării științifice internaționale, pusă în slujba păcii, a înțelegerii intre popoare, în slujba unei lumi care să fie mai bună și mai dreaptă. In înalta funcție de președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea“, militantul politic și omul de știință lucid — întruniți în personalitatea sa complexă — militează energic pentru ca toate creațiile geniului uman să servească progresului umanității, împlinirii dezideratului de fericire și pace al oamenilor de pe toate meridianele globului. Pe aceeași linie se înscrie, de asemenea, contribuția esențială la promovarea politicii partidului de afirmare a României socialiste în viața internațională, tovarășa Elena Ceaușescu remarcîndu-se ca un promotor al celor mai nobile idealuri de pace, prosperitate și progres, de înțelegere și colaborare între națiuni, de edificare a unei lumi mai drepte pe planeta noastră. Personalitate complexă, ridicată din rîndurile celor ce au întrupat temelia țării, purtînd în suflet valorile morale prin care românii și-au definit ființa în conștiința lumii, tovarășa Elena Ceaușescu se înscrie prin multilaterala sa activitate în galeria de aur a marilor personalități din istoria patriei. I. Prof. Rodica RADU directorul Complexului Muzeistic Iași