Cultură Fizică şi Sport, 1952 (Anul 5, nr. 1-6)

1952 / nr. 1

e Cultură Fizică şi Sport Stundenţii Institutului de Cultură Fizică muncesc şi se pregătesc pentru a deveni cadre cu o calificare superioară care la rândul lor vor creşte cadre de tineret care să fie gata pentru muncă şi apărarea patriei , pentru aceasta fiindu-le necesare temeinice cunoştinţe profesionale şi politice. M. I. Calinin a arătat că „nu trebue să ne pasionăm pentru sport de dragul sportului, că sportul trebue să fie subordonat sarcinilor generale ale educaţiei comuniste”. „Căci noi nu formăm sportivi in înţelesul strâmt al cuvântului, ci cetăţeni ai Statului Sovietic, care trebue să aibă nu numai braţe vânjoase şi un bun aparat digestiv, ci, în primul rând, un orizont politic larg şi calităţi organizatorice”. In domeniul educaţiei politico-ideologice a studenţilor o contribuţie însemnată o dau organizaţia de Partid, UTM şi Sindicatul a căror muncă este axată tocmai pe îndeplinirea acestei sarcini de o deosebită importanţă. Disciplinele medico-biologice urmăresc formarea concepţiilor ştiinţifice materialiste, având la bază învăţătura marelui fiziolog rus, I. P. Pavlov. Programele de studii sovietice stau la baza catedrelor de specialitate, care astfel au posibilitatea de a da studenţilor temeinice cunoştinţe de specialitate, bazate pe experienţa celui mai avansat sport, sportul sovietic. Cu ocazia vizitei pe care delegaţia de conducători ai mişcării de cultură fizică din ţara noastră a făcut-o timp de două luni în Uniunea Sovietică ei au cunoscut măreţele realizări ale mişcării de cultură fizică şi sport. Delegaţia s’a putut documenta şi în privinţa sistemului de pregătire al cadrelor sportive în Uniunea Sovietică. Din conferinţele la care a asistat delegaţia şi prin vizitele făcute la cele două Institute Centrale — I. V. Stalin din Moscova , Leshaft din Leningrad — am învăţat multe lucruri preţioase, am lămurit multe probleme neclare, am reuşit să avem o orientare mai justă, fapt ce va permite ca în viitor munca noastră să se îmbunătăţească simţitor. Delegaţia noastră a avut ocazia să constate că pregătirea cadrelor necesare mişcării de cultură fizică din Uniunea Sovietică, a luat o desvoltare grandioasă. De unde în Rusia ţaristă nu existau cadre plătite de stat şi nu erau şcoli pentru pregătirea cadrelor sportive, existând o singură şcoală particulară, astăzi în Uniunea Sovietică există un sistem bine organizat de pregătire a antrenorilor, profesorilor şi oamenilor de ştiinţă în domeniul culturii fizice şi sportului. încă din 1918 s-au înfiinţat cele două Institute de Cultură Fizică din Moscova şi Leningrad. In 1920 Lenin, printr’un decret special, a hotărît înfiinţarea lor oficială, fiind subvenţionate de Stat. In momentul de faţă în şcolile care pregătesc cadrele necesare mişcării de cultură fizică din Uniunea Sovietică, învaţă peste 35.000 de elevi. In U.R.S.S. există peste 150 de şcoli speciale pentru pregătirea cadrelor sportive iar în momentul de faţă funcţionează 15 Institute de Cultură Fizică. Institutele din Moscova şi Leningrad sunt adevărate combinate didactice, numai la Leningrad în Institutul de Cultură Fizică învaţă peste 2.000 studenţi.